Zmodernizovaná električková trať je tichšia, ale má aj problémy

Mesto hľadá spôsob odstránenia dunivého hluku.

Hlavné mesto SR Bratislava informovalo, že dalo urobiť meranie hlučnosti zmodernizovanej električkovej trate v Karlovej Vsi, na ktorú sa po obnovení premávky električiek zosypala vlna kritiky práve kvôli hlučnosti. Výsledky meraní podľa magistrátu preukázali, že električková trať je po modernizácii tichšia, no objavil sa problém s dunivým zvukom, ktorý sa šíri pri prechode niektorých električiek. Čiastočné zníženie hlučnosti by ešte malo nastať po úplnom dokončení zeleného krytu trate a ďalších vegetačných úpravách v okolí trate. Pomôcť by mohlo aj kvalitnejšie prebrúsenie nových koľajníc a ich zvarených stykov.

"Meranie sme robili v troch bodoch – na ešte nezrekonštruovanom úseku na Botanickej, na zrekonštruovanom úseku trate zatiaľ bez zeleného koberca a na úplne zrekonštruovanom úseku so zeleným kobercom. Pri porovnaní výsledkov vyšlo, že rozdiel medzi nezrekonštruovanou a zrekonštruovanou traťou je 7 – 9 decibelov.

Výsledky meraní preukázali, že nová trať je tichšia, ešte tichšia v celom úseku bude po kompletnom dokončení vegetačných úprav a nameraná hladina hluku by zároveň mala spĺňať aj hygienické normy, čo sme dali potvrdiť Úradu verejného zdravotníctva. Identifikovali sme však v tejto súvislosti jeden problém a tým je dunivý zvuk, ktorý jazdu električky sprevádza. Tento je síce zarátaný v už spomínaných výsledkoch merania hlučnosti, napriek tomu ale jeho príčinu a možnosti riešenia zisťujeme," uvádza sa v tlačovej správe hlavného mesta.

Z našich skúseností môžeme konštatovať, že hlučnosť je veľmi závislá aj na technickom stave konkrétnej električky. Mnohé z prechádzajúcich električiek bez ohľadu na ich typ premávajú po zmodernizovanej trati úplne nehlučne. Jazdu iných sprevádza už spomínaný dunivý zvuk. Najviac hluku v podobe klepotania vydávajú električky s tzv. plochými kolesami, ktoré už nie sú dokonale okrúhle. Ploché kolesá je však možné opraviť sústruhom, na čo má dopravný podnik potrebné zariadenia v ústredných dielňach.


29th Jan 2020
-mk-

Comments

Login: Password:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 8 MB).
You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.

Intersection16.2.2020 16:31 #32 Re:
Reply on #31 od Solider:
Úplná pravda! Električky jazdia po nedokončenom stavenisku. Mesto by malo čo najskôr začať tlačiť na úplné dokončenie stavby (už sa nikde ani nespomína, že sa nijako nehýbe stavba schodov k nadchodu Nad Lúčkami, a nerieši sa cestná komunikácia na Segnerovej), a ak im záleží na odstránení problému s hlukom, tak by mali zabezpečiť prebrúsenie trate, a tiež začať riešiť ploché kolesá. No a tie nadchádzajúce rekonštrukcie, to je kapitola sama o sebe. Zostáva len dúfať, že to pôjde o poznanie lepšie, a na konci nezostanú ľudia naštvaní.
Solider16.2.2020 12:19  +2#31 Re:
Reply on #25 od mku81:
Tu vôbec nejde o to, či sa to ukáže meraním horšie alebo lepšie ako predtým. Zásadný problém je v tom, že dopredu sa vedelo, že súčasťou modernizácie nie je brúsenie koľajníc. Mesto to vyšperkovalo ešte tým, že stoj čo stoj potrebovalo pustiť ľudí na nedokončenú trať, ktorá je stále staveniskom. A úplným klincom do rakvy je následné prekvapenie, že vôbec netušili, že nezakrytá trať na pevnej jazdnej dráhe s nevybrúsenými koľajnicami bude hučať... to vážne?! 😕

A aby to nebolo všetko, zhotoviteľ sa sám od seba rozhodne zmeniť skladbu pod rozchodníkom zo štrkodrvy na riečny štrk, nezvládne dodržať žiadne dohodnuté termíny a ako odmenu dostane ďalšie dve rekonštrukcie tratí za akciovú cenu 🤮
Solider16.2.2020 12:00 #30 Re:
Reply on #27 od Minko:
Škodovky dunia všetky, pretože sú ťažšie ako staré vozy. Rozdiel medzi jednotlivými novými vozmi môže byť napríklad v tom, ako majú ojazdené kolesá. Ale rozdiel je rovnako aj v tom, po akej trati jazdia a to nie je niečo, čo sa vymyslelo v Bratislave.
Andy12.2.2020 12:21  +1#29 Re:
Reply on #27 od Minko:
Niektoré nové nedunia, takže to nie je nimi.
ceres12.2.2020 12:04  +2#28 Re:
Reply on #27 od Minko:
Opäť z článku: "Mnohé z prechádzajúcich električiek bez ohľadu na ich typ premávajú po zmodernizovanej trati úplne nehlučne. Jazdu iných sprevádza už spomínaný dunivý zvuk."
Minko12.2.2020 11:33 #27 Re:
Reply on #26 od ceres:
myslím si že ten dunivý zvuk nemá nič spoločné s prebrúsením koľajníc ale najpravdepodobnejšie pôjde o charakteristický zvuk nových električiek ako takých (rovnako ako napríklad v prípade rady vlakov 861). A toto pôjde asi len ťažko odstrániť. 🤔
ceres12.2.2020 11:04  +1#26 Re:
Reply on #25 od mku81:
Zjavne existuje, však sa o ňom píše rovno v tejto správe. A keby si tú zmenu charakteru zvuku obyvatelia vymysleli, tak nebude predsa mesto samé od seba písať o tom, že "identifikovali v tejto súvislosti jeden problém a tým je dunivý zvuk, ktorý jazdu električky sprevádza", ale bude trvať na tom, že všetko je v absolútnom poriadku a došlo oproti minulosti k zlepšeniu. Ostáva len dúfať, že to je naozaj len o tom (ne)prebrúsení koľajníc...
mku8111.2.2020 7:42 -1 +1#25 Re:
Reply on #24 od ceres:
a je skutocne horsi? existuje nejake meranie, ktore sa robilo pred rekonstrukciou a po nej aby sa dalo porovnat? nechcem obhajovat kvalitu predetnej stavby, ale ak chce ktokolvek uspiet v spore s mestom, je zial dokazne bremeno na nom a pocit, ze to huci viac ako predtym, zial nie je pouzitelny dokaz
ceres10.2.2020 16:33  +2#24 Re:
Reply on #23 od mku81:
Merania môžu kľudne dopadnúť tak, že norma je splnená, čo ale neznamená, že nedošlo k zhoršeniu stavu oproti minulosti. Je podľa mňa prirodzené a pochopiteľné čakať, že keď sa niečo za značné náklady rekonštruuje, nebude výsledok horší ako pred rekonštrukciou...
mku8110.2.2020 12:57 -1#23 Re:
Reply on #20 od Jugger:
ak je to take hrozne, podajte staznost na urad verejneho zdravotnictva, meranie hluku urobia priamo u vas doma
patrik44410.2.2020 12:32  +1#22 Re:
okolo blumentálskeho kostola v meste chodia električky veľmi často. pri prechode nových súprav počuť dunenie. minule som stál na Borskej a išla električka z mesta a s ňou rovnaké dunenie.... to dunenie má nižšie tóny a aspoň u mňa mám pocit, že si ich viac uvedomujem ako pôvodné...

býval som väčšiu časť svojho života v starom meste a od malička som zvyknutý na mestské zvuky !! to patrí k mestu. na vysokej ulici každé ráno v čalúnnictve vyťahovali drevené žalúzie a my sme mali sme tento zvuk ako budíček. nikto sa nesťažoval, pretože to patrilo k zvukom mesta...
Viko8.2.2020 21:48  +2#21 Re:
Reply on #20 od Jugger:
V normálnych končinách je zakrytá trať tichšia než otvorená, aj keď ju osadia napevno a nie do štrkového lôžka. V normálnych končinách ale udržiavajú koľajnice hladké a nedúfajú, že nerovnosti z výroby si eliny nejako ujazdia. Asi toľko k tomu...
Jugger8.2.2020 10:17  +3#20 Re:
Byvam 30 rokov (s prestavkami) priamo nad tratou medzi zastavkami Nad luckami a Nam. sv. Frantiska. Peticiu som nepodpisoval, lebo viem presne ako to cele dopadne. Nameraju hodnoty hluku vonku a vyhodnotia, ze je to tichsie. Vsetci si podaju ruky a vysmeju sa z blbcov co si po pol roku odvykli od hluku.

V case ked na trat pustili prve elektricky som bol prave doma. Najskor som myslel, ze hrmi alebo nizko leti prudove lietadlo, lebo takyto hluk som tu nikdy nepocul. Potom mi napadlo, ze asi prisli s nejakym novym strojom na stavbu. Ked som sa vyklonil z okna tak som zistil, ze to je "len" elektricka. Uz vtedy mi bolo jasne, ze toto bude novy standard. Tak trochu som dufal, ze by mohli nejake upravy pomoct, ale samozrejme hluk je stale rovnaky. Mimochodom ten novy hluk sposobju iba tie najnovsie elektricky. Pri prejazde starych pocut iba ten klasicky zvuk, na ktory som uz zvyknuty.

Ten novy hluk ma nizsie frekvencie a siri sa materialom a nie vzduchom. Pocut to viac v kupelni a na zachode nez v izbach s oknami otocenymi na trat. Rezonuje samotny dom, takze nijaka izolacia ani lepsie okna nepomozu. Zacal som hladat nove byvanie, na toto nie je ine riesenie. Len by ma zaujimalo, ze ked povodny strkovy podklad bol o tolko lepsi v odhlucneni preco tam davali tie obrovske betonove panely.
IBBI2.2.2020 13:27 -1#19 Re:
Treba citat s nadhladom chlapci. 😉 To bola skor ironia a narazka na precitlivelych majitelov bytov.
Viko2.2.2020 12:35 #18 Re:
Reply on #15 od IBBI:
Nepreháňaj. Svojho času som poznal jeden konkrétny Ik435 (číslo už neviem) podľa toho, že od jeho voľnobehu vždy vibrovala celá podlaha v obývačke, keď zastavil na zastávke. A nie, naozaj to nemalo žiadne následky na byte 😃
Ike2.2.2020 12:11  +1#17 Re:
Reply on #15 od IBBI:
Ak je zlá statika a jednotlivé nosné prvky budovy spolu nedržia, tak sa vibrácie neprenášajú plnohodnotne a naopak, ich energia sa stráca v absentujúcich spojoch.

Ak je statika pevná, vibrácie sa prenášajú takmer bez straty. Ibaže by bola budova navrhnutá tak, že vibrácie neprenáša. Každopádne, vibrácie nie sú dôvod na evakuáciu.
Ma178rek2.2.2020 11:05 #16 Re:
Reply on #15 od IBBI:
Aj to je možnosť .. iniciátor petície hovoril, že býva pri Nad Lúčkami... mne len nejde do hlavy ako ma rovnom úsrku to môže robiť a pri zastávke...
IBBI2.2.2020 10:00 -1#15 Re:
Reply on #14 od Ma178rek:
...alebo evakuaovat dany dom pre zlu statiku.
Ma178rek2.2.2020 0:13 #14 Re:
Ja by som siel k tomu co sa stazoval ze mu vibruje byt... a podla toho...
Lebo ak vibruje naozaj pri prejazde byt a hlavne pri 29 a 30T tak jedine bud im znizit rychlost alebo zatial nevypravovat do KV ale to si nemyslim ...
lostrail1.2.2020 16:52 #13 Re:
Reply on #12 od BigMac:
Suhlas. Navyse pred rekonstrukciou tam elektricky jazdili doslova plizivym krokom, lebo konkretne tie obluky boli v havarijnom stave. Teraz, ked tam jazdia plnou rychlostou, je to zrejme o nieco hlucnejsie, ako ked tadial prechadzali 15-20 km/h.