Ako bude vyzerať dopravná infraštruktúra v Karlovej Vsi po prvej etape modernizácie električkovej radiály?

Okrem zlúčenia zastávok Jurigovo námestie a Segnerova budú zmenené aj niektoré priecestia na električkovej trati.

V prvej etape modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály bude od 22. júna do 27. septembra 2019 realizovaný úsek od doterajšej zastávky Jurigovo námestie po obratisko električiek na konci Karlovej Vsi. Okrem modernizácie električkovej trate bude v tomto úseku výraznejšie zmenená aj cestná infraštruktúra. V článku prinášame popis toho, ako bude tento zmodernizovaný úsek vyzerať na konci septembra tohto roka.

Električková trať

Električková trať bude v tomto úseku realizovaná formou pevnej jazdnej dráhy a povrch trate bude s výnimkou priecestí a zastávok zazelenaný. Pri obratisku Karlova Ves bude realizovaný betónový kryt električkovej trate, rovnako aj na priecestiach, priechodoch a v priestore zastávok. Použitím modernejšej konštrukcie električkovej trate by sa oproti súčasnému stavu mala výraznejšie znížiť hlučnosť spôsobovaná prechádzajúcimi električkami. Trolejové vedenie zostane v tomto úseku riešené doterajšou formou, t. j. zavesené na stožiaroch s výložníkmi uprostred trate.

Zastávka Jurigovo námestie

Táto električková zastávka bude zrušená. Cestujúci budú môcť využiť novú zastávku Segnerova, ktorá sa bude nachádzať medzi pôvodnými zastávkami Jurigovo námestie a Segnerova, alebo zastávku Molecova. Schody z nadchodu k doterajšej zastávke Jurigovo námestie budú taktiež zrušené. Prístup ku karloveskej poliklinike a pošte bude po novom možný z novej zastávky Segnerova.

Priechod pre chodcov cez električkovú trať na hornom konci pôvodnej zastávky Jurigovo námestie pri vyústení Líščieho údolia bude zachovaný, pričom bude vybavený výstražnou signalizáciou pre chodcov.


Nové riešenie úseku Jurigovo nám. - Segnerova

Zastávka Segnerova

Električková zastávka Segnerova bude z pôvodnej polohy obojsmerne presunutá nižšie do terajšej križovatky ulíc Karloveská, Segnerova a Nábělkova. Usporiadanie nástupíšť oproti sebe zostane zachované.

Prístup k zastávke bude na oboch koncoch nástupíšť priechodmi pre chodcov, ktoré budú doplnené aj cyklopriechodmi. Priechod na spodnom konci bude v mieste súčasného priechodu pre chodcov na križovatke spomínaných ulíc. Pôvodný svetelne riadený priechod pre chodcov pri zastávke Segnerova bude presunutý o niečo nižšie.

Autobusová zastávka Segnerova smerom do Dúbravky sa bude nachádzať nad novou električkovou zastávkou pred súčasným priechodom pre chodcov, smerom do centra bude autobusová zastávka posunutá z existujúcej polohy trochu nižšie.


Nová poloha zastávky Segnerova a nové jednosmerné otočky pre automobilovú dopravu

Priecestie Segnerova - Nábělkova

Toto problematické priecestie bude zrušené. Na jeho mieste sa bude nachádzať nová električková zastávka Segnerova. Pre cestnú dopravu budú namiesto tejto križovatky zriadené dve nové jednosmerné otočky, ktoré nahradia funkciu pôvodného priecestia.

Na mieste pôvodnej električkovej zastávky Jurigovo námestie bude v poslednej etape modernizácie zriadená nová otočka umožňujúca otáčanie vozidiel v smere od ulíc Nad lúčkami, Baníkova a Nábělkova smerom do Dúbravky a Líščieho údolia. V smere z Dúbravky bude zriadený ľavý odbočovací pruh. Priecestie bude riadené svetelnou signalizáciou. Existujúce priecestie pri kostolíku, ktoré umožňovalo takéto otáčanie doteraz, po výstavbe novej otočky v poslednej etape modernizácie zrušené.

Na mieste pôvodnej električkovej zastávky Segnerova bude zriadená nová otočka umožňujúca otáčanie vozidiel v smere z centra, Líščieho údolia a Segnerovej smerom do centra mesta. Pred otočkou bude v smere z centra doplnený ľavý odbočovací pruh. Priecestie bude taktiež riadené svetelnou signalizáciou.

Priechod pre peších pri škole Tilgnerova

Existujúci priechod pre chodcov medzi Baníkovou a Tilgnerovou bude zachovaný. Pre zvýšenie bezpečnosti chodcov bude vybavený výstražnou signalizáciou na prechádzajúcu električku.

Zastávka Nad lúčkami

Zastávka električiek Nad lúčkami bude zachovaná v súčasnej polohe. Rovnako bude zachovaný aj priechod pre peších na hornom konci zastávky, ktorý bude doplnený o cyklopriechod. Existujúci nadchod nad touto zastávkou bude spolu so schodiskami k zastávke zrekonštruovaný. Autobusové zastávky zostávajú v pôvodných polohách.

Priecestie Fadruszova

Toto priecestie na križovatke Karloveskej a Fadruszovej zostane zachované, rovnako aj otáčanie vozidiel na ňom v oboch smeroch. Priecestie bude po novom riadené svetelnou signalizáciou.

Zastávka MiÚ Karlova Ves

Električková zastávka MiÚ Karlova Ves zostane na svojom pôvodnom mieste. Prístup k zastávke bude okrem existujúceho svetelne riadeného priechodu pre chodcov na hornom konci zastávky doplnený aj priechodom pre chodcov na jej spodnom konci (obnovenie v minulosti zrušeného priechodu pre chodcov). Zastávky autobusov by mali zostať v pôvodných polohách.

Priecestie Suchohradská

Doterajšie priecestie pri vyústení Suchohradskej ulice bude zrušené. Jeho funkciu prevezmú priecestia pri Fadruszovej (výjazd zo Suchohradskej smerom do Dúbravky) a Púpavovej za zastávkou Borská (príjazd na Suchohradskú smerom z centra mesta).


Zrušené priecestie Suchohradská

Zastávka Borská

Aj táto zastávka bude zachovaná v existujúcej polohe. Prístup k zastávke bude cez úrovňový priechod pre chodcov na jej hornom konci, ktorý bude presunutý z jeho súčasnej polohy obojsmerne bližšie k zastávke pred odbočku na Pustú ulicu. Autobusové zastávky by mali byť zachované približne v súčasných polohách.

Kompletnou rekonštrukciou prejde aj podchod pre peších na tejto zastávke. V rámci rekonštrukcie pribudne prestrešenie schodísk podchodu.

Priecestie Púpavová

Priecestie medzi zastávkami Borská a Karlova Ves zostane zachované. K existujúcej možnosti otáčania vozidiel smerom z centra späť do centra pribudne možnosť otáčania vozidiel smerom z Dúbravky späť do Dúbravky. Priecestie bude riadené svetelnou signalizáciou.

Zastávka Karlova Ves

Nástupište električkovej zastávky Karlova Ves bude smerom do Dúbravky posunuté na úroveň nástupišťa v opačnom smere, ktoré zostane v pôvodnej polohe. V rámci modernizácie bude zrekonštruovaný prístup na zastávku z nadjazdu nad zastávkou. Existujúce schodiská budú nahradené novými a bezbariérový prístup bude zabezpečený novými výťahmi.

Úrovňový priechod pre peších z Kuklovskej ulice na nástupište smerom do centra zostane zachovaný a zároveň bude doplnený priechod cez električkovú trať na nástupište smerom do Dúbravky.

Priecestie Kuklovská

Na priecestí Karloveská - Kuklovská zostanú zachované všetky doterajšie možnosti odbočení pre individuálnu dopravu. Priecestie bude opäť riadené svetelnou signalizáciou. Na všetkých spomínaných priecestiach bude zabezpečená plná preferencia električiek.


Upravená poloha zastávky Karlova Ves a možnosti otáčania cestnej dopravy na otočke Púpavová

Obratisko Karlova Ves

Obratisko električiek pri Metrologickom ústave bude prebudované tak, aby bolo na ňom možné otáčať električky nielen smerom z centra, ale aj smerom z Dúbravky späť do Dúbravky. V obratisku bude zriadená aj otočka autobusov s prestupnou zastávkou medzi električkami a autobusmi, rovnako umožňujúca otáčať autobusy náhradnej dopravy z oboch smerov.

Nové riešenie obratiska zjednoduší v prípade výluk prestup cestujúcich medzi električkami a autobusmi náhradnej dopravy, ktorý sa doteraz vykonával na zastávke Borská. Po novom sa bude prestupovať priamo v obratisku bez nutnosti prechádzania cestujúcich cez cestnú komunikáciu.

V prípade prerušenia premávky električiek v Karlovej Vsi bude možné naďalej prevádzkovať električkovú dopravu v úseku Karlova Ves - Dúbravka, takže nebude potrebné náhradnú autobusovú dopravu viesť až do Dúbravky.

Verejné osvetlenie

V rámci modernizácie radiály príde aj k rekonštrukcii verejného osvetlenia pozdĺž električkovej trate. Pôvodné výbojkové svietidlá budú nahradené novými LED svietidlami, aké poznáme napr. z nových Mlynských nív či Svätoplukovej ulice. Navrhnuté boli svietidlá Siteco Streetlight 10 midi. Nové svietidlá budú osadené prevažne na existujúcich stožiaroch, ktoré dostanú nový sivý náter. Tam, kde si to situácia vyžaduje, budú osadené aj nové stožiare pre verejné osvetlenie.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: peepay #30:
Dlhsiu dobu som sem nezavital, ale pozeram, ze ani velmi nebol dovod.

Ono, ty tomu mozno hovoris perfekcionista, ale bazirovat na kazdom detaile pre auta, resp. obhajovat, aby bolo vsetko prisposobene najma autam, pricom ostatni predsa "nejako preziju", tomu sa hovori celkom inak. Ten krajsi vyraz tiez konci na "ista" a ten skaredsi na "ytec".

Viac k tomu nemam co dodat.
Inak neviete, či je niekde zverejnená projektová dokumentácia (napr. na uložto, ako pri Petržalke? 😃 ) Na webe mesta som našiel iba (celkom pekné) vizualizácie: https://bratislava.sk/sk/vizualy-modernizacia-dubravsko-karloveskej-elektrickovej-radialy
Reply on: S499.1023 #105:
Myslím, že nebola reč o účinnosti, ale inštalovanom výkone sústavy (výbojkové svietidlá inštalované namiesto žiarivkáčov boli kľudne 2x250 W, zatiaľ čo v žiarivkáči bolo 3x40 W). Ale ako vravím, ber ma v tomto s rezervou, čo sa týka VO, som polo-laik. V knihe to kolega všetko vysvetľuje. Ja som sa iba od neho niečo naučil, o nejakej systematickej znalosti nemôžem hovoriť. Iba ma to trochu celé ako stavbára zaujíma.

K #97: hmm, OK, podľa mňa fajn myšlienka, presvedčil si ma 🙂 Ale potom neriešiť ani nové stredové stĺpy pre TV a nechať to celé voľné - s prevesmi ponad cestu. Tak, ako je spravená tá Záhradnícka #106). Súhlasím, že tá je veľmi pekná, ale aj preto, že to nekazí jeden rad stĺpov s výložníkmi v strede - ako v tej Dúbravke.
Reply on: Viko #106:
Na porovnanie sa dá použiť polračovanie ulice smer mesto - Záhradnícka medzi Bajkalskou a Miletičovou
Reply on: anbis #97:
Pri tej Ružinovskej som to nemyslel tak, aby tam neboli vôbec, ale aby ti opticky nedelili ulicu v jej strede. Nemáme asi úplne porovnateľnú ulicu, ale so stĺpmi na kraji (+ vhodnou urbanistickou úpravou) by tá ulica podľa mňa dokázala omnoho viac pôsobiť ako mestký bulvár a nie iba kombo dopravných funkcií...
Reply on: anbis #101:
Na začiatku 60. rokov mala nízkotlaková výbojka (žiarivka) vyššiu účinnosť ako vysokotlaková? No, neviem, neviem...
Reply on: johnnyjanko #103:
V Prahe fungujú všetky vozovne v cúvacom režime stále 😛 .
Reply on: S499.1023 #85:
Veru, ja si zase z Brna pamätám situáciu, že bola dlhšia výluka niekde medzi Pisárkami a Mendlákom, a celá vozovňa Pisárky fungovala v "cúvacom režime"! 😎
Reply on: anbis #101:
Západ tak nejak celkovo holdoval nízkotlakovým výbojkám, aj sodíkovým. Zrejme používali kvalitnejšie zapaľovače. 😁
Reply on: S499.1023 #98:
V tom čase - začiatok 60. rokov - nižšia spotreba energie. A výhodou samotných svietidiel bolo, že žiarivky boli tri, takže pri poruche niektorej žiarivky zostal zvyšok svietiť.
Ale ono to bolo v histórii opačne, najskôr boli žiarivkáče a až po nich, resp. aj súbežne ortuť. Žiarivkáče mali byť progresívnou náhradou žiarovkových svietidiel, tie boli vtedy úplne bežné, tak asi by sa malo porovnávať s nimi. A ďalej to bolo tak, ako to poznáme - v čs. podmienkach sa neosvedčili, tak ich postupne povymieňali za ortuťové výbojky. Na Západe to zjavne malo inú genézu.
Reply on: anbis #97:
Žiarivkáče , ešte sú v areáli Istrochemu na výložníkoch aj keď nefunkčné.
Rovnaké svietidlá boli donedávna aj na Vinohradoch.
Reply on: S499.1023 #98:
Zrejme tých výhod veľa nebolo a preto ich u nás pomerne rýchlo začali celoplošne nahrádzať. 😁 V oboch prípadoch ide vlastne o ortuťovú výbojku, ibaže žiarivka je nízkotlaková a neposkytuje zďaleka taký svetelný výkon, ako vysokotlaková. Navyše, u nás vraj boli dosť poruchové, mali nekvalitné zapaľovače, ktoré vonku moc nevydržali a pod.
Reply on: anbis #97:
Aká bola vlastne výhoda žiariviek oproti klasickým ortuťovým výbojkám?
Reply on: Viko #93:
OK, nenápadne spomenieme 🙂 My nebudeme honorovaní od počtu predaných výtlačkov a vyjde to vo vydavateľstve Spektrum STU, čiže v zásade to bude dosť nekomerčné...

Ružinovská - súhlasím, ale keďže je v tej úplnej priamke, tak rad stĺpov uvidíme aj keď budú na kraji - iba teda jeden a nie dva. No neviem, osobne by som zachoval usporiadanie, ktoré tam je 🙂 ale nehádam sa. Iba ma desí skúsenosť z Dúbravky, kde napr. napájacie stožiare ostali nepresunuté na pôvodných miestach. Čiže sem tam jeden preves cez polovicu ulice... nechcem, aby sa toto, iba naopak, zopakovalo v Ružinove.

#91: asi tuším, o akých svietidlách hovoríte, ale viac vám povie Martin, toto nie je moja parketa 🙂
#94: veru, žiarivkáčov je vo Viedni ešte stále dosť, ale pomaly tiež ustupujú. To sú už iné generácie svietidiel, u nás to bola prakticky iba tá jedna. Podľa dobových materiálov boli vysoko poruchové, najmä v zime a tiež na trhu chýbali žiarivky...
Reply on: Osky #92:
Pretože DPB udržiava zjazdové výhybky na takej úrovni, že bezpečné cúvanie cez ne väčšinou nie je možné.
Reply on: S499.1023 #94:
Súhlasím, ťava je, ako som už nižšie písal, zrejme najvydarenejším elektrosviťáckym VO svietidlom ako technicky, tak aj optikou svietenia.
Reply on: Osky #90:
Žiarivkáče sa v západnej Európe, myslím, že aj vo Viedni, dajú stretnúť dodnes.
Prevracačku obdivujem z estetického hľadiska, keby som mal hodnotiť technickú kvalitu, tak hádam najlepšia bola ťava, vďaka nehnijúcemu prepregovému telesu.
Reply on: anbis #89:
Vďaka 🙂 potom nenápadne spomeňte, keď vyjde...

K tej Ružinovskej, z hľadiska svetlotechnického i trolejárskeho by to podľa mňa nejakú prevratnú zmenu neprinieslo. Skôr by som videl benefit v tom, že pri pohľade po dĺžke tejto priamej ulice by si vnímal "bulvár" v celej jeho šírke a nemal to obmedzené hustým dvojradom stĺpov v strede, ktoré v perspektíve vytvárajú takmer až stenu.


Reply on: mi.v #87:
Veľakrát som si počas MÚ v Karlovke kládol otázku, prečo to takto nemôžu otáčať v Karlovke, nech sa jazdí aspoň do Dúbravky. 😁 V tejto našej gubernii je zázrak, že sa začali používať úvrate a nakúpili sa obojsmerné vozy, takže spätný obrat v slučke pri trati je nedosiahnuteľnou métou a radšej sa teraz vybuduje plnohodnotný núdzový termínál. 🙂
Reply on: anbis #89:
Čo sa rozmiestnenia stĺpov týka, tak dôvody technologické a možno aj estetické? Výložník je pre trakčné vedenie stabilnejší ako preves, ktorý navyše "przní" celú šírku vozoviek po stranách koľajiska. Ako však posledná nehoda v Petržalke ukázala, niektoré mimoriadne situácie neustoja ani výložníky. 😁 😁
Inak, namiesto spomínaných Triluxov, ktoré sa montovali v 97mom na "vzduchy", sa potom okolo roku 2000 na niektorých miestach (napríklad na Priehradnej vo Vrakuni) montovali také menšie hranaté svietidlá. Neviete, čo sú to zač? 🙂
Reply on: S499.1023 #84:
Žiarivkáče som už zažil len v krajinách západnej Európy v 90. rokoch. 😁 Presne ako píše anbis, boli u nás len krátkom a boli hlavne veľmi nespoľahlivé. Jedny z prvých montovali vo februári 1959 na dnešnej Križnej. "Prevracačky" sú pre mňa krutým omylom a nepomohol im ani "facelift" s menšími predradníkmi, ktorý si spomínal. Podľa mňa sa jedná o najnekvalitnejšie výložníkové svietidlo VO made in CS. Síce ich v roku 1966 navrhol mladý slovenský dizajnér Ján Šuchaň, ale jeho estetický zámer zatienilo nekvalitné technické prevedenie. Ja si tie svietidlá pamätám už len ako poničené a ledva svietiace. Kužeľ mám najradšej z elekrosviťáckych svietidiel na stĺp a mrzí ma, že som ich už nezažil v Karlovke (menili ich u nás v roku 1980-81). ažil som ich aspoň "v plnej kráse" inde. 🙂
Reply on: Viko #86:
Omylom som príspevok odoslal skôr. K ďalším otázkam ohľadne veľkej výmeny - v prípade petržalských terás išlo myslím o majetkovoprávne vzťahy, toto sa v knihe rieši. Pod Prístavným mostom sa stožiare pílili bez náhrady, ale to aj na iných miestach. Ako vravím, osobne poznám problematiku VO iba v hrubých rysoch, ale upozorním kolegu Martina na túto diskusiu, myslím, že sa rád vyjadrí 🙂

Ad #80: tiež vôbec nerozumiem, prečo v Ružinove vôbec niekto zvažuje presun stožiarov inam. To ružinovské riešenie sa mi zdá vôbec najpraktickejšie, aké môže existovať. Krátke prevesy, teda nie cez celú šírku ulice, iba dva rady stožiarov, voľné chodníky... A v Ružinove pre tieto stožiare vyčlenili zelený pás popri trati, ktorý by teraz zostal prázdny, zato by sme nastavali nové stožiare do existujúcich chodníkov. Jediný argument, ktorý som ochotný chápať, je svetlotechnika, v tom sa nevyznám. Ak je to pre iný dôvod, tak sa mi vo vrecku nožík otvára.

Ad #84: žiarivkáče sú vzácne, používali sa len krátko. Ťažko ich dnes aj zohnať do zbierky. My sme pred časom zachránili jeden zo súkromného areálu - v závesnej verzii. Všetko to bude v knihe.
Reply on: Viko #86:
Knižka by mala vyjsť koncom roka, aktuálne sa už zalamuje 🙂 Čo sa týka tvojich otázok - nie som na to celkom kompetentný, moja úloha bola hlavne pri "pátraní" v teréne, archívoch, knižniciach a fotení a Hlavný autor je kolega, ktorého už spomenul Osky, a ktorý sa venuje VO vyše 20 rokov. Ale teda čo sa na mňa nalepilo - tie Triluxy sa používali úmyselne kvôli proporcionalite k betónovým (nízkym) stožiarom, jednoducho to vyzeralo lepšie. Časom sa s tým prestalo a aj tam sa začali inštalovať Sitecá.
Reply on: S499.1023 #85:
Viac detailov k výluke v Braníku, kde sa celá slučka a priľahlá trať prechádza cúvaním: http://josef.chodounsky.cz/index.php?cti=433 (videá z prejazdu sú na konci blogu)
Reply on: anbis #75:
Na knihu sa teším 🙂 Bude sa v nej dať dočítať aj objasnenie, prečo okrem jednotného Siteca sa na stĺpoch vzdušného vedenia použil Trilux 9331? Prípadne ako z veľkej výmeny mohli "vypadnúť" očividne verejné priestranstvá ako niektoré petržalské terasy a podjazdy, chodníky v predmostiach Prístavného mosta či esíčko na Priehradnej?
Reply on: Osky #83:
V Prahe sa napr. bežne jazdí napr. Modřany - Dvorce alebo Modřany - Podolská vodárna alebo teraz dokonca aj Modřany - Nádraží Braník s prejazdom slučky cúvaním! Na tú údržbu stačí kanál a dva obytné kontajnery, resp. jeden obytný a jedn skladovací.
Reply on: Osky #79:
Slovenské prezývky nepoznám ale vo všeobecnosti pre mňa je najkrajšia lampa "kužeĽ" a "prevracačka" v tej novšej verzii s nelomeným krytom výzbroje. Ale cigara tiež nie je zlá, hlavne v maxi- a miniverziách a vo všeobecnosti sú všetky krásne ako závesné.
A ešte sa mi páčili žiarivkové svietidlá, čo svietili napr. v 500 bytoch.
Reply on: mku81 #82:
Ale riešiteľné to je. V Prahe teraz napríklad upravujú obratisko Sídliště Barrandov tak, aby tam bola možná denná údržba električiek v čase výluky, keď budú električky premávať len po smyčku Hlubočepy.
4. etapu výluky, t.j. totálnu uzávierku radiály v čase od mája do septembra 2020 možno preklenúť aj možnosťou prevádzky električiek medzi KV a Dúbravkou. technicky to možné je a odbremenilo by to autobusy. Uvidíme, či sa pre také riešenie nájde vôľa. 🙂
Reply on: Adam3 #58:
akurat, ze tam je medzi vinohradmi a konecnou vozovna, v KV nie je
Reply on: Osky #79:
Errata - závesná verzia "kufrov" bola samozrejme 442 05, 06. Z katalógov Elektrosvitu postupne zmizli v rokoch 1984 a 85.
Reply on: paaa #78:
Tie stožiare naľavo v zábere tam montovali dodatočne, v šk. roku 1991-2 (už si nepamätám, či na jeseň, alebo na jar, bola vtedy ešte pôvodná električková trať s panelovým zábradlím na zastávkach). Pôvodne boli lampy oproti tak, ako je to na celej Karloveskej, no kvôli výstavbe Dlhých Dielov sa rozširovala ulica Nad lúčkami a vznikla nová križovatka s odbočovacím pruhom, takže 6 stĺpov jej -muselo ustúpiť. Čo sa týka stožiarov "na chodníku" na pravo, tak to vzniklo tak, že pri rekonštrukcii ET v roku 1992 vznikol ten prechod pre chodcov (pôvodne tam nebol, malo sa chodiť len cez nadchod, čo väčšina ľudí ignorovala, Lasica a Satinský o tom mali v roku 1980 dokonca TV reláciu, v ktorej hodnotili výkony chodcov ako športoví komentátori 😁). Inak, stožiare VO "zvnútra" popri trati sú aj na Ružinovskej a stále myslím nie je jasné, ktorý variant umiestnenia stožiarov sa pri modernizácii trate zvolí. Či zachovajú pôvodný (podľa mňa praktickejší, dosť som sam s ním stretával napr. aj v Bruseli), alebo to spravia tak, ako je to na ostatných radiálach, takže z vonkajšej strany vozoviek cesty.
Reply on: S499.1023 #77:
Nemám, zberateľskej vášni som až tak nepodľahol. Mal som celé štosy katalógovo a výkresov svietidiel Elektrosvit a presne ako hovoríš, od tiav, cez Siteco k dnešnej LED ére, ma to postupne prestalo baviť. Posledným svietidlom od Elektrosvitu, ktoré sa mi páčilo, bola "truhla", česky "kufr", t. j. rad 444 15, 16 a 17 (závesná verzia 444 05, 06). Síce je to okopírovaný Siemens Der Klassiker, ale uliciam Bratislavy podľa mňa svedčili. 🙂 Ťavy (tiež panenky a schody) 444 23, 28 a závesná verzia 442 23, sú pre mňa symbolom konca éry týchto lámp, hoci objektívne ide zrejme o najvydarenejšie vonkajšie svietidlo Elektrosvitu, čo sa svetelných vlastností týka. Mimochodom, paradoxne bola práve Karloveská prvou v Bratislave, kde sa pokusne inštalovali na jar roku 1982 v úseku od Botanickej po obratisko. Tí exoti vedeli, že sa idem narodiť a nemám nárok na to, aby som na našej hlavnej ceste ešte zažil ortuť! 😁 😂
Nie som expert na verejné osvetlenie, ale všimol som si, že existujú aj riešenia, kde stĺpy trolejového vedenia zároveň obsahujú aj verejné osvetlenie. Tie by zabezpečili osvetlenie úsekov, kde cesta nie je príliš široká/nie sú pri nej chodníky. Na chodníkoch by stačili doplnkové malé lampy a takto by sa dalo elegantne zbaviť starých stĺpov.

Dnes som narazil na túto fotku https://imhd.sk/ba/galeria-media/217338/7912-linka-9-Karloveska-ul-zastavka-Nad-luckami?ref=ba%2Fdiskusne-forum#komentare a je tam krásne vidieť, že stĺpy verejného osvetlenia sú nielenže staré, v zlom stave a vyzerajú veľmi odpudivo, ale zároveň aj významne zasahujú do chodníkov a obmedzujú pohyb chodcov. Pochybujem, že sa v dohľadnej budúcnosti objaví podobná príležitosť ako sa ich zbaviť.
Reply on: Osky #76:
Kedysi som sa o VO tiež zaujímal ale s nástupom tiav to začalo byť akési nudné, so Siemensom ešte nudnejšia a s LED svietidlami už je to totálna smrť od nudy. Ale tú knižku si určite kúpim. Máš doma aj lampovník?
Reply on: anbis #75:
Súhlasím, že by sa mali anblok vymeniť všetky tie staré stožiare. 🙂 O knihe viem, s Martinom občas komunikujem. Venujem sa histórii VO v Bratisslave už od tretej triedy ZŠ. 😁 Napíšem Vám mail. 😉
Reply on: Osky #56:
Mne na likvidácii prevesov vadí iba to, že vznikne tretí rad stožiarov, ktorý tam vôbec nemusí byť - a pritom ešte aj zostanú staré hnilé stožiare stáť ďalej. A presne ako píšete, je iba otázka času, kedy budú musieť ísť tak či tak všetky dole. Takže jednoducho nechápem, prečo sa nemohli vymeniť všetky kus za kus a prevesy ponechať, alebo teda keď už nevieme prežiť bez stĺporadia, tak vymeniť aj stĺpy VO za nové. Ak platí argument, že jedny stĺpy patria DPB a jedny magistrátu a treba to deliť, toto pre mňa argument nie je. Snáď na to majú iný dôvod (že by eurofondy?)

Zaujali ma presné informácie ohľadne rokov montáže jednotlivých úsekov, fotiek z výstavby a pod., vyzerá to, že máte dosť presných údajov. S kolegom pripravujeme knihu o histórii VO v Bratislave, ktorá by mala vyjsť ešte v tomto roku a možno by ste nám vedeli pomôcť s nejakými detailmi. Mohli by ste sa mi ozvať na andrej.bistak [at] stuba.sk? Ďakujem 🙂
Reply on: Technopol #72:
a este ak nahodou budes mat male deti, tak sa tam dost vyrazne oplati kupovat aj veci pre ne (a opat pomer kvalita a cena neporovnatelne oproti rovnakemu vyrobku (este aj v identickom obale) na slovensku....)
[a ospravedlnujem sa za off topic]
Reply on: Jezo #68:
Nikto nehovori o centre mesta, do centra chodim aj ja MHD.
Reply on: si #69:
Všetko potvrdzujem. Na plnú nádrž (tankované v Kittsee/Wolf) v priemere o 100-150km najazdím viac a cena je o 10-15 centov na liter nižšia (niekedy aj 20centov) ako na SVK (slovnaft/shell). Na prvej emisnej mi v zime sám od seba technik povedal že výsledky pomaly lepšie ako nové auto. Cena paliva na cestu k pumpe a späť z Petržalky 1€, ušetrených min. 5-7€ na nádrž, niekedy spojené s nákupom vybraných potravín = ďalšie ušetrené €.
Reply on: Jezo #68:
Moja kazdodenna trasa vedie tesne popri hranici, takze zachadzka je to minimalna, do 10 minut, ziadna polhodina. Raz za par tyzdnov kvoli vyrazne lacnejsiemu benzinu sa mi to oplati.
Reply on: johnnyjanko #64:
Veď ja ťa neženiem cez víkend strácať čas 🙂 Vždy záleží od toho, v akej časti týždňa sa cesta koná a akú má podobu, nedá sa to plošne posúdiť. Ešte som aj spomenul, že verím, že s viacerými úplne malými deťmi to MHD po meste nie je jednoduché. Skôr som reagoval na to, že pre väčšinu ľudí (nielen) v mojom okolí je predstava výletu inak než autom úplná hrôza aj v prípade, že alternatívy existujú, a potom to dopadá tak, že sa chcú doviezť autom až pod strom a rekreačné lokality sú cez víkend zapchaté. Lebo ako Ike spomínal, sú situácie, kedy človek auto potrebuje, to nie je problém. Problémom je to dnes veľmi rozšírené nastavenie, že auto treba úplne na všetko.
A nechcem "dokazovať" niečo anekdoticky, ale ja som Tatry vlakom+SAD absolvoval ako ani nie štvorročný a rodičia nikdy ani len nespomenuli, že by to nebol dobrý nápad. Omnoho viac som im v tom veku pílil nervy pri ceste autom 😃
Reply on: peepay #66:
ja do rakuska chodim tankovat uplne cielene, este v casoch pred mnohymi rokmi ked som mal auto len jedno (a to tu staru feldu) tak sa mi podarilo odsledovat ze pri rovnakom type jazdenia na ten rakusky benzin na 1 nadrz najazdim o cca 50-100km viacej... (a podobne info mi raz prezradil aj jeden technik na meracej stanici popri tom ako sa divil ze ta stara hrca nie je az v tak zlom stave ako by cakal, ze na emisky sa oplati tankovat rakusky benzin, ze vychadzaju z toho lepsie hodnoty...)
a nizsia cena je potom uz len taky drobny bonus
PS: ja obvykle na jednu cestu toho paliva kupujem o kus viacej, obvykle sa hybem v rozmedzi 100 - 150l (ked uz idem, treba naplnit aj vsetky bandasky, aby bolo co liat aj do druheho auta, kosacky (resp. v zime sneznej frezy) a malotraktora :-P), takze len vylet za palivom mi v niektorych pripadoch vie usetrit aj do 20 eur
(PS: oplati sa chodit v nedelu vecer alebo v pondelok rano, vtedy byva statisticky najlacnejsie, v priebehu dna a popoludni byvaju ceny na oplatku v ramci dna najvyssie, trosku hodnot aj s grafmi sa da najst tu: http://stenley.php5.sk/phm/stats/?cs=1 :-))
Reply on: peepay #67:
Takze tolko k tomu ako si clovek ceni svoj cas... Pre par centov uz zrazu strata 30min nieje problem...
Ja si ho tiez cenim a preto som prestal jazdit do rakuska tankovat. Tych 2,50 na plnej nadrzi mi za tu stratenu pol hodinu nestoji.
Rovnako, kedze si cenim svoj cas jazdim na bicykli (uspora30min), pripadne MHD (uspora 20min). A podporujem aj auta, na prevoz veci a cestu mimo Ba je vyhodnejsie. Ale som proti ich podporovaniu na ukor MHD, napriklad tym, ze sa privedu dalsie auta do centra a budu spomalovat MHD! Ziadne zlepsenie pre auta, pokial nebude zabezpecene aby sa nezhorsili podmienky pre MHD!
Reply on: Ike #63:
Ike, asi slabo citate, lebo nizsie som pisal:
"Tych 5,5 nie je priemerna dlhodoba, ale priemerna za konkretnu jazdu, odcitana z displeja auta po prichode do prace a z prace.
Ano, chodim taku trasu, ktora je priazniva k spotrebe auta, na roznych inych by sa to tak nedalo."
Reply on: S499.1023 #61:
Ak by sa mi cestovanie do Rakuska neoplatilo, nerobil by som ho. Prva pumpa je hned na kraji vo Wolfsthali a zachadzka na nu ma stoji 2€ a na plnej nadrzi oproti slovenskym cenam usetrim v priemere 5€, takze na jedno tankovanie som v pluse 3€.

Zakladnym predpokladom na tuto spotrebu nie je ani tak auto, ako moja trasa, kedze prechadzam minimum semaforov, skoro celu cestu idem konstantnou rychlostou po hlavnej a z toho polovicu dokonca po obchvate, kde pri rychlosti 90km/h viem mat momentalnu spotrebu 3-4l/100km. Takze priemer 5,5 na celu trasu je uplne realny.
Reply on: johnnyjanko #51:
Základ je za takéto prípady sa neospravedlňovať. Proste na tento konkrétny účel auto potrebuješ. Bodka. Iné by bolo, keby si mal pracovné miesto 1.500 m za rohom a vozil sa denne sám. Trochu som to hyperbolizoval, hádam mi ostatní odpustia.
Reply on: Viko #59:
Vyskúšaj si to niekedy s vlastnými deťmi a uvidíš. 🙂 Samozrejme, dá sa všeličo. Aj ja som ako školák rád cestoval na výlety vlakmi (a zostalo mi to dodnes). Lenže je rozdiel medzi prvostupňovými deťmi, a škôlkarmi (či batoľatami). Tí menší naozaj v buse potrebujú doviesť k sedadlu a potom zase k dverám. A v pri dlhšej ceste by neobsedeli. Keď niekedy pocestuješ na dlhšiu cestu (napr. vlakom) s loziacim batoľaťom, ktoré bude chcieť všade loziť, všetko chytať a strkať do úst, tak si spomenieš na to, ako fajne by ti bolo v aute. 🙂 Aj tam síce deti vedia škriekať, ale dá sa s tým niečo robiť: prestávka, plánovať cesty na detský spánok (a nie podľa CP), pustiť rozprávku z rádia (tablet do ruky sme zatiaľ žiadnemu dieťaťu nedali). Staršie deti na výlety vlakom brávam a páči sa im to.

A časový aspekt je tiež iný pri školskom výlete a iný pri krátkom rodinnom výlete. Bývam pri Štrkovci a dostať sa od nás do Horského parku v nedeľu poobede MHDčkou nie je žiadny problém. Akurát celá cesta tam aj naspäť zaberie cca hodinu navyše oproti tomu, keby sme išli autom. Úplne vážne. Približne hodina zabitého času ("pozor, stoj, poď, drž sa, nechytaj to"), ktorý by sme inak strávili v Horskom parku. Takže ako priaznivec VHD, ktorý vozí dieťa 10 km do škôlky bicyklom alebo MHD, tvrdím, že auto má pre rodinu svoj význam.
Reply on: S499.1023 #61:
On do tých 5,5 l v meste asi ráta aj tú cestu do Rakúska na čerpačku. Tam sa ide celkom stabilne, bez vysokých otáčok. Ak dá tempomat, tak tých 5,5 l je reálnych 😂
Reply on: Viko #59:
Táto polemika je úplne zbytočná, keďže každá cesta je svojim spôsobom úplne unikátna. Jeden deň idem do práce MHD pretože je to v špičke najrýchlejšie. Druhý deň mám ísť so synom na tri vyšetrenia na tri rôzne miesta, tak idem autom obchádzkou cez ulice, kde je menšia zápcha a pretrpím to. Tretí deň sa cítim zle a mám pocit, že môj pobyt v trolejbuse by neprospel ani mne, ani ostatným cestujúcim tak idem autom. Štvrtý deň je krásne, mal som večer predtým možnosť ísť spať o deviatej a teda vstanem o piatej, sadnem na bike a idem do práce na bicykli. Piaty deň sa situácia opakuje, ale mám ísť na stretnutie po práci na miesto, kde sa nedá odložiť bicykel, tak idem peši a naspäť uvidím podľa nálady a počasia.

A to nehovorím o cestách v rôznych časoch. Je rozdiel ísť v piatok večer do mesta alebo v sobotu na Železnú studienku a je rozdiel ísť v sobotu o 21.30 do Tesca na pohotovostný nákup, alebo odviezť babku k ortopédovi.
Reply on: peepay #46:
Prezraď nám, čože je to za zázračné vozidlo, ktoré so studeným motorom a v meste žerie 5,5 l benzínu na 100 km? To cestovanie za tankovaním do Rakúska dávaš do fixných nákladov či do variabilných alebo ho nepočítaš, pretože ťa šoférovanie baví, takže je to vlastne výlet?
Reply on: johnnyjanko #34:
Ja mám autá dokonca dve, v krátkom časovom horizonte budú dokonca tri. Lenže pre ne mám parkovanie, môžem si dovoliť nechať hniť fixné náklady v garáži a v živote by ma nenapadlo rutinne sa prepravovať medzi dvoma miestami s dobrým spojením MHD.
Okrem toho na rozdil od včšiny gumokolistov nenariekam nad každým novým buspruhom, či zákazom odbočenia, naopak ich podporujem.
Reply on: johnnyjanko #51:
Súhlasím, že dostať sa po Slovensku VHD nie je zrovna idylka, ale pri dobrom plánovaní to do mnohých lokalít nie je taký problém ako sa zdá, minule som stretol celú prvostupniarsku triedu idúcu na chatu a učiteľ vyzeral spokojne 😃. A keď ideš s deťmi, ani by nemuselo byť prekážkou, že SADky porušili skoré ranné či neskoré večerné spoje. Aspoň teda ja si tak pamätám, že to býval zážitok, ísť na výlet spojmi a nemusieť sa nudiť pripútaný v aute.

Pri MHD si viem predstaviť, že to už je o dačo ťažšie. Ale na indiferentných ľudí platí jediné - poprosiť. Sám si pamätám, ako v puberte klesala moja snaha spontánne púšťať ľudí kvôli pravidelným odmietaniam štýlom "jaužvystupujem" bez akejkoľvek vďaky, jedna žena sa na mňa dokonca urazila že ona nie je taká stará 😃 A kopa ľudí si fakt nevšíma čo sa deje, keď cestujú. Iné je samozrejme, keď cielene odvracajú zrak, ale na oslovenie hádam zareaguje každý.
Reply on: mku81 #39:
Myslim ze to bude podobne ako pri vylukach v Raci alebo na ZP. Napr. medzi Rackom a vozovnou jazdi autobus X3, dalej elektricka X3. I ked tam neni problem s nocovanim ako v Dubravke kedze trat je napojena na vozovnu.
Neviem do akej miery to bude vyuzivane teraz, ale netreba zabudat, ze sa planuje predlzit trat do DNV a pri Boroch ma vzniknut aj nova vozovna.
Škoda že sa nezlúčilo viacero zastávok, tuším bola v hre aj Miú+Borská alebo konečná v Karlovke? Už neviem, podľa mňa by to na pešiu vzdialenosť aj vyšlo taká spádová oblasť + tie zastávky sú kapacitne dostatočné aj na dvojnásobný počet ľudí. Neviem koľko času šetrí odstránenie jednej zastávky ale tipujem tak 30 sekúnd minimálne. Dúfam aj, že zmiznú semafory na prechodoch pre chodcov, v Dúbravke sa celkom osvedčil systém semafor cez cestu-prednosť električke-semafor cez cestu.
A čo horné/dolné krčace? To mohli tiež spojiť, alebo dať zastávku pri Rosničke len cez kupkovú sezónu, obsluhovať nonstop obe zastávky mi príde ako taký socíkovský papalášsky luxus pre desiatich lokálnych záhradkárov. Tiež škoda celej Dúbravky a NE-integrácie zastávky Lafranconi, kde autá chodia dosť rýchlo a dosť veľa ľudí sa tam premelie. Pri týchto všetkých zlyhaniach získať od Pri kríži k tunelu 3 minúty považujem za obrovský úspech a zároveň smútok pri predstave ako rýchlejšie to mohlo byť s plnou preferenciou na celej trase a odvážnejšou redukciou zastávok. Nevadí, možno znova o desiatky rokov neskôr.
Som zvedavý ako bude fungovať to masové tlačenie na mini-nástupišti na autobus na Dlhé Diely, nie som žiaden expert na MHDčku, ale keď existuje električka s dverami na obe strany tak na betón by sa našiel aj taký autobus/trolejbus a stačilo by ich len zopár na pokrytie Dlháčov...
Teším sa na tú preferenciu MHD, najmä v križovatke na Devín a na Molecovej...a neklamme si, neriadené obratiská pre autá sú horor, vodiči sú hovädá a zbrzďujú premávku, chvala bohu, že sa to zmení a zmizne aj nehodová lokalita na Segnerovej.
Reply on: anbis #26:
Mne osobne tie prevesy chýbať nebudú. 🙂 Keď už ste spomenuli úsek obratisko - Damborského. Stožiare medzi nadjazdom Púpavová a aobratiskom sú z roku 1975, v úseku obratisko - Harmincova sú z roku 1979 a Harmincova - Hanulova rok 1970. V rámci nepísaného pravidla "čím novšie tým horšie", sú tie najnovšie stožiare z Krčác (t. j. rok 1979) v najhoršom, priam katastrofálnom stave a niektoré už vykazujú zámky nebezpečného pohybu. Už z fotografií výstavby ET na Krčacoch vidno, ž tie stožiare majú menej kvalitné votknutie ako tie v Karlovej Vsi a Dúbravke. Postupne budú teda všetky musieť ísť dole. To isté platí pre Ružinovskú, kde sú stožiare z roku 1963 a len vďaka kvalitnému votknutiu do zeme ešte ako tak stoja a držia trakčné vedenie (niektoré poškodené už boli vymenené).
Reply on: piol #28:
To by bolo fajn a možno nad tým aj uvažujú. Len vyriešiť údržbu tých vozov. 🙂
Reply on: johnnyjanko #53:
Presne tak. Mám elektrobicykel na stredový pohon a Dlhé Diely zvládam tak, že takmer necítim kopec.
V poslednej dobe sa dosť rozmáhajú elektrokolobežky, tie sú tiež fajn, ak je teplo (ale kratšie vzdialenosti sa dajú aj dobrom kabáte ak vyslovene nemrzne). Výhoda je, že je veľmi ľahko zložiteľná a kľudne sa môže hodiť pod sedadlo v MHD. Z Dúbravky nie je problém zbehnúť cez Líščie údolie a pri nábreží až do centra a naspäť sa hodiť elinou.
Reply on: peepay #44:
Existuje aj elektrický bicykel. Na Dlhých Dieloch to má svoje využitie. Cena aj prevádzkové náklady vyššie než normálny bicykel, ale je to stále iba zlomok z toho, čo stojí auto. V mnohých firmách dnes môžeš tankovať e-bajk zadarmo.
Reply on: mi.v #50:
Tych 5,5 nie je priemerna dlhodoba, ale priemerna za konkretnu jazdu, odcitana z displeja auta po prichode do prace a z prace.
Ano, chodim taku trasu, ktora je priazniva k spotrebe auta, na roznych inych by sa to tak nedalo.
Reply on: Viliam22 #45:
Klobúk dolu, naozaj! Ja teda vozím do škôlky zatiaľ len jedno, ale tiež bez auta. Lenže ja som skôr myslel, že auto je nevyhutné na dlhšie cesty, výlety, vozenie nákladov a podobne. Niekto napr. chodí na dovolenku letecky do nejakého rezortu pri mori, vtedy auto netreba. Ale my radi chodíme do hôr, a tam sa na mnohé miesta na Slovensku aj v zahraničí nijako inak prakticky dostať nedá.

A tiež vozenie sa s viacerými malými deťmi v MHD prináša dodatočný stres. Mám 3 deti a jedno ďalšie na ceste, a to by si neveril, aké to je náročné, nastúpiť a vystúpiť z/do MHD s kočíkom a dvomi ďalšími deťmi, ktoré tiež potrebujú asistenciu. Tobôž keď ten kočík tlačí tehotná manželka. Áno, aj do nízkopodlažného vozidla. Kto to nezažil, nemá potuchy. Málokedy nájdeš vôbec dostatok voľných sedadiel pokope, a už vôbec nie v blízkosti dverí a miesta pre kočík. Často je to obsadené babkami (to sa ešte dá pochopiť), alebo v horšom prípade bezdomovcami s taškami alebo ešte horšie: indiferentnými, do mobilu čumiacimi mladými ľuďmi, ktorí si ťa vôbec nevšímajú, alebo vôbec nechápu, že ty si potrebuješ sadnúť priamo tam a voľné sedadlo na druhom konci busu ti nepomôže. Zopárkrát som už zažil že moje dieťa len-len že nepadlo na podlahu, a raz už manželku aj s kočíkom zakliesnili dvere, kým jedno dieťa už bolo vnútri, a ďalšie ešte vonku na zastávke (vodič v zácviku). A podobných historiek viem uviesť mnoho. To nie sú historky typu "jedna pani povedala" alebo "v MHD nemôžem počúvať obľúbenú hudbu", ale realita života s viac než 2 malými deťmi.

A keď už nie takéto stresové situácie, tak aj čas je dôležitý. Pár minút v neprospech MHD pri dennom dochádzaní do práce viem oželieť (výmenou za iné výhody), ale pri dlhších cestách za výletmi to môžu byť aj hodiny, ktoré buď stráviš v dopravnom prostriedku, alebo na príjemnom mieste v cieli cesty. Takže pri všetkej snahe zlepšovať životné prostredie a dopravnú situáciu v BA (o čo sa inak dostatočne snažím, aj s deťmi), niekedy proste rodina s deťmi naozaj to auto veľmi potrebuje.
Reply on: peepay #48:
Možno máte trasu, ktorá pre auto funguje celkom dobre, no dovoľujem si povedať, že o 80% trás, ktoré jazdia automobilisti doborovoľne, to neplatí. 🙂

Tiež už keď rozpisujete ekonomiku, pravdivedjšie by bolo uviesť mesačné palivové náklady než spotrebu auta, lebo keďže prvých pár kilometrov ide studený motor na rádove vyššej spotrebe (1980: sýtič), preto priemernou spotrebou na takejto rozjazdovej trase sa argumentovať nedá. Podľa mňa mesačne zaplatíte oveľa viac, než by sa z tých demo čísel dalo odvodiť.
Reply on: mi.v #43:
Ja by som len zareagoval na "čelí stresu a stráca sily, domov alebo do práce príde nervózny" - to su subjektivne pohlady, pre mna napriklad je prave soferovanie relax a pohoda, takze necelim stresu, nestracam sily a nepridem nervozny. A ano, to plati aj o zapchach. Neviem preco, na mna skratka nemaju znervoznujuci efekt.
Reply on: N/A #38:
Cas je pre mna dolezity, takze ak mozem byt vdaka pouzitiu auta o 20 minut skor doma a o to dlhsie byt s rodinou, tak mi to za to stoji.
Vychod slnka pre mna neprichadza do uvahy, do prace chodim doobeda a vraciam sa vecer 😃
Reply on: Ike #36:
Ja som nikde nevravel ze mi to robi problem. Ked to bude dalej, OK, bude to dalej.
Ale som typ, ktory sa vzdy pyta na moznosti, ako nieco zrychlit, zlepsit, takze som sa pytal aj teraz.
Bolo mi vysvetlene, ze by to v globalnom meradle dopravu spomalilo a som s tym vysvetlenim OK.
Reply on: MatejBA #35:
Je to takto:

Do prace to mam 8km, so spotrebou cca 5,5l/100km a cene benzinu ~1,25€/l (tankujem v Rakusku), takze za tu cestu dam zhruba 55 centov a prejdem ju za 12 minut (parkovacie miesto mam zabezpecene pri praci, takze nemusim hladat a nestracam tym ani cas ani nervy).

Tu istu trasu by som isiel MHD s 1 prestupom 30-40 minut (nakolko cestujem v case dopravneho sedla).

A to iste podvecer naspat.
Reply on: johnnyjanko #34:
Dám ti môj príklad
1) nemám auto
2) mám dve deti

Moja denná cesta MHD (ak mi nemôže pomôcť manželka):
ráno: syn-škôlka-Dúbravka + dcéra-jasle-Lamač (23) + ja-Lamač-Hraničná (Prístavný most) 63+74 resp. 63+201
poobede: ja-Hraničná 202 (212) - Krížna (21) - Patrónka (83, 84) + syn-škôlka-Dúbravka + dcéra-jasle-Lamač (23) a nakoniec domov Lamač-Dúbravka (23 resp. 123)

Takže dá sa to aj bez auta len to stojí čas a pohodlnosť
Reply on: johnnyjanko #32:
Presne pre toto som uvadzal rozne vyhody auta (cas, cena), aby si niekto nedomyslel, ze davam na prve miesto svoje pohodlie, to je len jeden z viacerych ciastkovych argumentov, s rovnakou vahou, bez poradia.

Soferovanie je pre mna velmi prijemne, mam ho rad, je to moj konicek a relax - dokonca aj v zapchach sedim radsej za volantom, ako v MHD, to je skratka osobna preferencia.

Bicykel by som rad vyuzil, ked je pekne pocasie a nemam v plane ziadnu inu zachadzku, ale nakolko byvam na samom vrchu Dlhych Dielov, vyplul by som kazdy den do kopca dusu (par krat som skusal a velmi som nadaval 😃 )

Ja som tiez priaznivec verejnej dopravy, ale trochu iny, mna fascinuje sledovat novinky, zmeny v grafikonoch, nove trasy a vozidla, skratka MHD mam rad ako hobby, preto aj chodim na tuto stranku, su tu kvalitne informacie. Takisto ked som v nejakom meste v zahranici (alebo vo Vysokych Tatrach), chcem sa odviezt co najviac roznymi linkami, mna to fascinuje, ako atrakcia, ja si tym viem vyplnit den dovolenky a bude to pre mna prijemne straveny cas, pekne spomienky a fotky. Niekto ide do muzea, ja sa povozim metrom a elektrickami, sledujem miestne displeje a informacne systemy vo vozidlach a na zastavkach, mapy, atd... 🙂

Ohladom toho laveho odbocenia, ja to samozrejme chapem, ja som len reagoval na tuto vasu vetu "Ak ides z LIDLa, nemusis sa otacat, pockas na zelenu pre lave odbocenie." - z nej mi vyplyva, ze vy ste zabudli, ze sa tam odbocit neda, preto som to opat okomentoval.
Reply on: N/A #38:
To sú všetko dobré argumenty a treba ich používať, plus: ročne tak automobilista pri 20-minútovej ceste stratí najmenej 15 pracovných dní (120 pracovných hodín), ktoré si sám komfortne odšoféruje, čelí stresu a stráca sily, domov alebo do práce príde nervózny. Za tých 15 dní môže vybaviť mnoho vecí, prečítať niekoľko kníh a pozrieť si pár filmov alebo sa aj uvoľniť a byť zahĺbený do svojich myšlienok. Plus pohyb niekoľko tisíc krokov denne tak potrebný pre kardio. Keby ste sa niekoho opýtali, či by chcel mať každoročne k dobru 15 dní, lepšie zdravie a +1000€, mnohí by povedali, že áno. Ale niekto radšej obetuje 15 dní voľna, 1000€ a zhoršené zdravie pre domnelý komfort auta aj vtedy, keď ho použiť vôbec nemusí. Jednoducho, niekto si rád dobrovoľne vyberá horšie možnosti a nie sú to iba nejakí fajčiari alebo nejakí ľudia, ktorí sa doborovoľne intoxikujú. Je to aj množstvo ľudí, ktorí si radšej sami každú prepravnú potrebu odšoférujú aj keď nemusia a stratia na tom viaceré svoje životné zdroje (sily, čas, peniaze, zdravie).
Reply on: mku81 #39:
V prac.dni ti tam kludne zostane visiet aj 6-10 vozov (32M)
Reply on: si #40:
Ďakujem, takže tak ako som myslel, použiteľnosť obratiska vlastne záleží od výkonov dispečingu...
Reply on: mku81 #39:
v pripade mimoriadnosti to zalezi od toho ako rychlo zareaguje dispecing, ale v principe ti tam ostane dostatok vozov na to aby si pokryl komplet cestovny poriadok... a ak aj dojde k nejakemu oneskoreniu pri mimoriadnom ukonceni liniek z dubravky na tomto obratisku, tak stale mas navyse k dispozicii vozy ktore ti prichadzaju z mesta do KV + tie co stihli odist mozu z vyluceneho useku vycuvat (a posledne pri uzatvoreni obchodnej sa tak uz napriklad robilo)...
Zaujalo ma to obratisko v smere z Dubravky... nie je to trosku zbytocna investicia? Realne ak sa stane v KV nehoda, kolko vozov ostane na zvysku radialy, ktore mozu obsluhovat dany usek? V pripade dlhodobej vyluky, tam zase nie je ako tie vozy dostat. Resp. museli by sa vyhradit vozy, ktore celu vyluku budu "nocovat" v obratisku KV alebo Dubravka. Dali by sa nejako servisovat? Povedzme 1 mesiac pocas výluky.
Reply on: peepay #21:
Nič v zlom, ale ja cestujem z Marianky (okres Malacky) do Karlovky, k Botanickej a trvá mi to každé ráno rovných 30 minút. Mám električenku vždy na 3 mesiace a sú to smiešne peniaze v porovnaní s tým, akoby som mal platiť každú cestu. Okrem toho to mám na zastávku SAD peši 15 min (1,2km).Ked sa ponáhľam, aj 8 minút. Myslím že je to rovnako ako s tým pohárom vody, ktorý je do polovice plný. Optimista vidí, super mám ešte polovicu pohára. Pesimista, ako ty, ah, mám len polovicu pohára. Keď sa chce, na všetko sa dá sťažovať. Ale ak nie je v tvojom záujme byť trocha kritický k sebe samému, tak MHD bude pre teba vždy "nedostatočná". A keď je reč o tých výhodách, tak kebyže mám tu istú trasu urobiť, čo je cca 40 km tam a naspäť, tak ťa ubezpečujem že keby som mal platiť len naftu, tak ma každá cesta z a do roboty stojí 2-3 eurá. Takto je to polovica, okrem toho neriešim kde parkovať, mám povinne nejaký pohyb pri sedavom zamestnaní a ranná prechádzka a rozhovor v autobuse, pripadne hudba v ušiach a sledovanie východu slnka je niečo, čo si z auta neužiješ. 🙂
Reply on: johnnyjanko #34:
tak ono to zas zalezi aj od toho ake auto pouzivas... ked zoberiem to starsie ktore v sucasnosti pouzivam na to aby som sa dopratal k zastavke elektricky (22 rokov stara felicia), tak naklady na udrzbu minimalne, tukance zatriem stetcom farbou z plechovky, a "nove" rovnakeho typu vyde len o malo viacej ako plna nadrz benzinu.... okrem paliva to ma jedine nutne prevadzkove naklady zakonnu poistku (rocne) a STK+EK (raz za 2 roky)

akurat co ma mrzi je ze vzhladom na to ze menim miesto vykonu svojej prace, tak v novej lokacii sa mi uz bude viacej (casovo) oplacat dochadzat autom (15 min autom od dveri k dveram (vyhradene parkovacie miesto pod budovou) vs 35 minut autobusom chodiacim nie velmi casto (15/30) po tych istych cestach co auta + dochadzkovy cas z/na dost vzdialenu zastavku a cakanie na spoj...)
Reply on: peepay #30:
Prepáč, do Lidla chodím z Patrónky často. A dlho. A väčšinou na väčší nákup, takže idem autom. Ale ešte nikdy mi nerobilo problém ísť si to otočiť cez hríbiky. A keby bolo treba ísť na Segnerku tak ani tam.

Znižovanie počtu prejazdov a vytváranie akoby obrovských oválnych kruhových objazdov je prirodzená a normálna metóda dopravnej politiky.
Reply on: peepay #21:
Do prace to mam autom 20km. Auto mi zozerie v meste 8,5l/100km. Cize na 20km zozerie pri jednoduchom vypocte 1,7 litra. Pri cene cca 1,35 eura za liter ma teda cesta do prace vyjde na 2,295 eura (bez poistiek a inych nakladov).

Ak by platilo tvojich 50 centov tak bud pouzijes iba 0,37l benzinu alebo pri spotrebe 8,5l prejdes 4,3km do prace (pri 5 litroch v meste cca 7,5km). A v mestskej premavke by si dakoval za 3-5km.

Takze ako to je?
Reply on: tr3mp #31:
Veľmi dobre zhrnuté! Áno, tiež mám auto kvôli deťom, pretože rodina s deťmi auto jednoducho potrebuje, ale to neznamená, že môžem fixné náklady naň pri ceste do práce jednoducho ignorovať a počítať len palivo. Aj cestou do práce sa auto opotrebúva, servisné úkony potom treba robiť skôr, a v preplnenom meste je veľká šanca, že sa auto nejako poškodí, či už ťukanec na križovatke, alebo mi niekto obúcha dvere na parkovisku, a podobné chuťovky. Never tomu, že auto je lacnejšie než MHD.

Reply on: peepay #30:
Včera sa mi zdalo, že si už pochopil, prečo niektoré ľavé odbočenia nie sú dovolené (príspevok #18). Treba sa k tomu zase vracať? Okrem už spomenutého dlhšieho času "zelenej" pre ostatné smery a chodcov sú ešte niekedy otočenia / odbočenia zakázané kvôli prehľadnosti a teda bezpečnosti danej križovatky. To je prípad tých zrušených otočení cez trať. Preto to všetko. Nebolo to zrušené len tak zo srandy, aby ťa niekto naštval. Zaviesť to naspäť si síce zlepšilo sitáciu tebe, ale zhoršilo mnohým iným.

P.S. Ani ja nemám diplom z dopravného inžinierstva. To je len zdravý rozum...
Reply on: peepay #30:
Toto je komplikovaná diskusia, všetci vieme, že ľudia sú rôzni, ich trasy, denné režimy a preferencie sú rôzne. Áno, auto je vo väčšine prípadov naozaj pohodlnejšie. Ale keď postavíš na prvé miesto vlastné pohodlie, tak potom to dopadne tak, ako v Bratislave. Cesty sú preplnené, MHD nedostatočná, ulice aj chodníky zapratané parkujúcimi autami (toto naozaj vo vyspelom svete nenájdeš!). Životné prostredie ani netreba spomínať.

Väčšina dôvodov, ktoré si uviedol, je naozaj vyfabulovaná. Hudba a sedenie sa dajú aj v MHD. Sociálne interakcie? Väčšina ľudí (a hlavne v pracovný deň ráno) čumí do mobilu. Ak niekomu vadí samotná prítomnosť druhých ľudí, možno by stálo za to navštíviť psychiatra. Pretože taký človek potom musí mať problémy aj v obchode alebo na ulici. Čas je jediný reálny dôvod, ale zase šoférovanie v zápchach nie je nič príjemné, do toho problémy s parkovaním a pod. Poznám ľudí, ktorí z KV alebo z konca Ružinova dochádzajú do práce na Nivy záasadne autom, a každé ráno cca 20min hľadajú parkovacie miesto. Ale MHD nikdy, fuj!

A ak chceš väčšiu flexibilitu, tak odporúčam skúsiť bicykel. Viem o čom hovorím. Nie je to pre každého, záleží kde bývaš a kde pracuješ, ale ak bývaš niekde v Karlovke a pracuješ v širšom centre, nemal by to byť neriešiteľný problém. Ja si na bicykli užívam práve tú možnosť vybaviť niečo cestou z/do práce (samozrejme ešte aj nulové pešie presuny alebo čakania na spoje). Napríklad len málo úradov v meste má zabezpečené parkovanie, bicyklom je to omnoho pohodlnejšie. A pritom tiež mám deti a vozím jedno aj do škôlky bicyklom. Ak leje, sneží alebo je pod cca 8 °C, tak MHD. Bolo by to pre mňa pohodlnejšie autom? Bolo. Ale sú aj iné aspekty než vlastné pohodlie. A prosím nepíš o nemožnosti voziť na bicykli ťažké náklady. Do obchodu po hocičo ťažké sa dá odviezť autom, ale kvôli tomu netreba brať auto do práce. Dnes majú obchody luxusné otváracie doby a aj internetový obchod kvitne.

Takže tak, chápem, že ľudia sú rôzni, súhlasím, že svoje príspevky si nepísal arogantne, ale aj tak nečakaj, že ti na stránke priaznivcov verenej dopravy niekto bude tlieskať, keď tu budeš vyplakávať nad nemožnosťou otočiť sa po výjazde z obľúbenej pumpy a keď napíšeš, že auto je lepšie, lebo tam môžeš sedieť a počúvať hudbu, a ešte k tomu je to lacnejšie...
Reply on: peepay #23:
Keby si chcel, mohla by ti MHD vyjsť výhodnejšie. 🙂 Len by si musel použiť postup počítania ako na auto - teda oddeliť fixné náklady - kúpu ročnej električenky. Potom je už každá jednotlivá jazda za 0€. A 0 centov je menej ako 40-50 centov 😁
Reply on: lostrail #29:
1. Viac krat som tu napisal, ze zmenu prezijem, ze sa iba zaujimam o mozne zlepsenia. Nazvime to perfekcionizmus. Ak sa nieco da spravit za dve minuty, su ludia ktorym to bude stacit a su ludia, ktorym je prirodzene to, ze sa v tom budu vrtat a hladat ako by sa to dalo za minutu a 58 sekund. Takto, koniec-koncov, vznika kazde zlepsenie. Nemusite sa s tym stotoznovat, iba vam objasnujem svoj pohlad.

2. V tomto smere lave odbocenie nie je povolene, to bol absolutny prapociatok celej tejto diskusie, prvotny dovod preco som tu tuto temu vobec otvaral, takze... k tomu moc nemam co dodat.

3. Vyplakaval som niekde nad osmickovou otockou pri banke? Ta je praveze podla mna velmi sikovna, neviem o co vam ide podsuvanim takychto reci...

4. Hudba bol priklad, nejde o hudbu samotnu, nemusite tu riesit sluchadla, to bolo prenesene pomenovanie pre osobny priestor s vlastnymi preferenciami vs. verejny prostriedok. Pre zjednodusenie a skratenie vyjadrenia som napisal hudba, ale ide o moznost ist kedy chcem odkial chcem kam chcem, nastavit si svoju teplotu na klimatizacii, pustit si svoju hudbu, nezazivat neprijemne socialne interakcie (pre introvertov je aj to problem), mat istotu ze budem sediet, mat moznost si kedykolvek spravit prestavku kde budem chciet a na ako dlho budem chciet, a tak dalej a tak dalej.... Ano, su to vymozenosti, suhlasim. Ale pri vybere sposobu dopravy je aj toto relevantny argument, ktory bude clovek zvazovat.

5. Opat opakujem, ide mi o vseobecne zlepsenia, ktore ked sa po troskach pridaju k sebe, maju zmysel vo vacsej mierke.

7. Otocenie som samozrejme myslel so semaforom s preferenciou elektricky, aby jej jazdny cas nebol nijako zredukovany a aby jej niekto nepozorne nevbehol do cesty, ak by tam semafor nemal.

9. Zaujimal som sa, uvedenim mojich konkretnych prikladov a skusenosti, o mozne riesenia a zlepsenia tychto situacii a pripadne relevantne zdovodnenia, pre ktore tieto zlepsenia nie su vhodne, co mi scasti aj bolo v diskusii vysvetlene, za co diskuterom dakujem. Neviem preco vas to tak drazdi a idete hned do vyvrtky a pouzivate rozne osobne invektivy, zosmiesnujuce oznacenia a ironizujuce formulacie...
Reply on: peepay #24:
Paneboze, zasa toto vyplakavanie nad niecim, na co si po roku zvyknes, ani nebudes vediet ako. "Nie som a priori proti MHD, ale" je nove "Nie som rasista, ale", pretoze za tym "ale" si v podstate doplnil, ze ty nou nebudes cestovat, lebo XY domnelych dovodov, preco je auto o tolko lepsie. Cize to tvoje "Nie som proti MHD" vlastne znamena, ze nebudes podporovat peticie za jej rusenie, resp. panovi velkomoznemu "nevadi". No aky si ty uz len velkodusny a doprajes...

K tvojim akoze argumentom:

1. Ak auto potrebujes, 200m navyse ta nezabije. Cokolvek ine je bullshit.

2. Ak ides z LIDLa, nemusis sa otacat, pockas na zelenu pre lave odbocenie.

3. Ak ides zo SHELLky, mozes sa otocit cez Liscie Udolie a Svrciu. Mimochodom, na useku od mosta Lafranconi po Molecovu su 3 pumpy, co je az nebyvaly luxus na pomery Bratislavy. Malokde to tak je. Mozes sa napr. otocit okolo banky (ale ze naozaj tu nevyplakavaj nad osmickou, ktoru tam musis urobit, to uz je naozaj trapne a vrchol pipusstva) a natankovat napr. na Slovnafte alebo o kus dalej OMV.

4. Hudba sa da pocuvat aj v sluchadlach. Na trhu su dnes naozaj kvalitne vyrobky, staci si urobit prieskum a ist popocuvat do nejakej predajne, ktora ma sluchadla na trochu inej urovni, ako sa daju zohnat v beznom elektre.

5. Ak ta trapi 200m navyse, asi to auto az tak nepotrebujes, iba si lenivy.

6. Lenivost a zhyckanost je najvacsi problem ludi v tomto meste, ktori si vdaka dlhodobemu nerieseniu dopravy zvykli a spohodlneli. To, ze je to aj tvoj pripad, dokladuju "argumenty" ako "posediacky vs. postojacky", "hudba" - ktora sa podla teba neda inak pocuvat, ci cestovny cas. Ten je jedinym akym-takym argumentom, ale nie nevyhnutne postacujucim, kedze je jednoduchsie uprednostnit masove sposoby dopravy, ako masu aut.
Aj ja radsej vybavujem vela veci po meste autom, ale prave skutocnost, ze stale robime nejake ustupky autam na ukor MHD vytvarame situaciu, ako ked si had poziera svoj vlastny chvost. Ked to tak budeme robit stale, nikdy to pomocou MHD nebude lepsie, ci rychlejsie.

7. Aky je rozdiel v obmedzovani aut zrusenim pruhu v prospech elektricky a znizenim poctu otoceni, resp. ich obmedzenim? Obmedzovanie otoceni znizuje pravdepodobnost kolizii na priecestiach a elektricku zrychluje (o tom, ze v tomto meste treba, aby bolo vsetko riadene CSS, ta dufam presviedcat nemusim, priklady hovoria same za seba). Aky zmysel ma pomala elektricka napr. na Sancovej, kde by sa tie pruhy napr. rusili? Preferencia a obmedzovanie prejazdov cez trat z nej robia nieco, co sa priblizuje nosnemu systemu. Aktualne nosnym systemom nie je a to plati pre cele mesto. Lenze metro tu nikdy nebude a kym sa rozhybu ZSR, uz bude davno po druhom velkom tresku. Takze ako? Vsetci auta a 35-pruhove cesty s parkoviskami velkymi ako mensie dediny?

8. Dalsi, ktori profituju z rusenia krizovatiek a otoceni, su chodci a cyklisti, ktori pocas svojho pohybu maju takmer nulove emisie. To neprebije ani MHD, toboz auto. Navyse, v pripade bicykla sa zmazava aj rozdiel v cestovnom case oproti autu, nakolko autom to po meste nie je rychlejsie. Osobne cakam, kedy bude konecne dobudovana slusna siet samostatnych cyklotras. Vtedy este len vznikne mesto v meste. Ked na takych cyklotrasach, ako z mesta do Petrzalky po Starom moste pribudne cyklistov z 0 na desiatky az stovky denne, co to sposobi po dobudovani celej siete?

Bohuzial, ani jeden z tvojich "argumentov" nehovori nic relevantne, iba "oni mi zoberu hracku". Nikto ti nezakazl jazdit, parkovat, ani sa otacat cez trat. Ide o pomerne nizke az stredne obmedzenia, s ktorymi sa da naucit fungovat. Mimochodom, aj mne posunu sucasne otocenie pri Segnerke o kus vyssie a teraz mam co? Spisovat peticie?
Inak, mi napadlo - po rekonštrukcii obratiska v Karlovej Vsi, pred etapou, keď bude výluka na nábreží, nechá DPB časť električiek v Dúbravke, aby zabezpečili dopravu KV - Pri Kríži? S tým že v noci budú strážené na oboch konečných?
peepay: ja to vidím ako win-win situáciu. Ty, ako píšeš, to máš 15 minút autom v pohodlí a s hudbou. Tak teraz to budeš mať 20 minút autom v pohodlí a s hudbou (čiže viac pohodlia a viac hudby). Stále si ale vo výhode oproti 45 minút v MHD. A za ten čas, kým ty namiesto Jurigovho námestia zájdeš až na Segnerovu a naspäť, čo je tých 5 minút navyše, v špičke ušetria 3 električky po 3 minúty času jazdy každá, čo je (povedzme že) 500 cestujúcich x 3 minúty. Oproti 1 cestujúcemu x 5 minút - to ako tebe. Nestojí to za ten dobrý pocit? 😏
Reply on: Osky #15:
Aj mňa to prekvapilo, väčšinou sú to dokonca ešte pätičáky. Asi na ne majú statický posudok, keďže pôvodne to boli kombinované stožiare, projektované na vyššie zaťaženie... ale od postavenia stredových stĺpov slúžia iba pre VO. Ale aj tak to považujem za premrhanú príležitosť 😐
A pokiaľ mám dobré info, resp. sa nič nezmenilo, tak stredové stĺpy pribudnú aj v úseku KV - Damborského, teda opäť tam zostanú pôvodné stožiare iba pre VO a budú tam hniť roky podobne ako tieto v KV. Tlieskam... komu tak prekážajú prevesy a prečo?
Reply on: peepay #21:
Tu by to chcelo ešte zahrnúť vplyv Tebou zvoleného spôsobu dopravy na spoločnosť v meste a na životné prostredie. A potom kalkulácia už nevychádza tak jednoznačne.
Reply on: johnnyjanko #19:
...odoslal som skor ako som chcel, doplnim.

To sme stale len pri ceste do prace a z prace. Casto nieco objednam online a idem to vyzdvihnut. Manzelka mi napise, kup cestou toto a toto. Idem na postu. Idem na navstevu k znamym, alebo priamo z prace pokracujem v ceste mimo BA... Vsetko sa to nabaluje, MHD by som takto dennodenne zabil privela casu.

Takze aj keby sa naklady vyrovnali, alebo aj keby boli mierne v prospech MHD, tak kvoli flexibilite a casu mi to jednoznacne stoji za to.
Reply on: johnnyjanko #19:
Nevravim o obmedzovani dopravy, kde to inac nejde, ano, ked treba niekde postavit elektrickovu trat a ubudne kvoli tomu jeden pruh pre auta, som za, nech sa paci, spravila sa dobra vec.
Hovoril som vsak v negativnom kontexte o umelom, umyselnom obmedzovani, typu "nepovolime otacanie v tomto smere, aby sa bolo treba chodit otacat dalej a mozno to ludi odradi".

Co sa ceny tyka, tak presne ako 3pa3ck3 povedal, auto je dana vec, bez toho sa ako rodina s detmi nepohnem, dochadzame k svokrovcom, casto na rozne chaty s priatelmi na miesta kde nie je ziadne spojenie verejnou dopravou, a pod., treba nabalit kocik, tasky, cestovnu postielku, vsetko mozne, takze inac ako autom neprichadza do uvahy. Navyse autom mozem zastavit ked treba deti "vyvetrat", flexibilita je dolezita.

No a ked uz auto mam, servis platim tak ci tak, opotrebovanie na novom aute nie je markantne, tak sa dostavame len k cene benzinu, co pri spotrebe okolo 6l/100km je na mojej trase okolo 40-50 centov, za listok by som dal 70 centov a cestoval by som 2 krat dlhsie, menej komfortne.
Reply on: 3pa3ck3 #20:
Ak si to auto kupuješ za vlastné, tak ho môžeš používať aj na 5 iných účelov, ale fixné náklady zarátať musíš aj pre tento účel, lebo ho proste opotrebuješ skôr a skôr si budeš musieť kúpiť nové.
Reply on: peepay #14:
Hm, nerozumiem preco moje vysvetlenie dostava same minuska.

Opytam sa takto - kebyze dostanete na vyber dve moznosti:

A: pojdete 45 minut, za 70 centov, postojacky, zo susednej ulice, s prestupom
B: pojdete 15 minut, za 50 centov, posediacky s hudbou, priamo spred domu

Co si vyberiete? Ja si myslim, ze kazdy racionalne zmyslajuci clovek si vyberie moznost B, lebo ma iba same pozitiva oproti moznosti A.

Okrem toho auto vyrazne skracuje rozne neplanovane cesty a zachadzky po meste, ktore mavam celkom casto, vyzdvihnutie tovaru, zavezenie k lekarovi, navsteva uradu, posty, obchodu... A o ten usetreny cas mozem byt skor doma s rodinou.

Takze ak toto niekto chce ominuskovat, uprimne by ma zaujimalo preco.
Reply on: johnnyjanko #19:
Pokiaľ auto potrebuje aj na iné účely ako dochádzanie do práce, tak nemusí do výpočtu zahrnúť fixné náklady (nákup auta, poistky, diaľničná známka), keďže by ich platil tak či tak.
Reply on: peepay #14:
Z duše neznášam tento argument: "Motivacia musi byt pozitivna, nie negativna". Znie to na prvý pohľad dobre, ale má to háčik. Keďže mesto nie je nafukovacie, ako chceš budovať lepšiu MHD bez obmedzovania IAD? Ako vyrobíš bus pruh na existujúcej ceste? Jedine tak, že zredukuješ počet pruhov pre IAD. Skoro nikde v meste nie je možnosť cesty rozširovať, všade sú totiž budovy. Ako postavíš novú električkovú trať v existujúcej zástavbe? Jedine tak, že ju povedieš po ceste / namiesto cesty a pod.

Ak by sme chceli nijako neobmedziť IAD, jedinou možnosťou by bolo viesť všetko to posilňovanie MHD, ktoré autisti akože vítajú, pod zemou alebo nad zemou. A to nie je reálne. Niekde áno, ale nie všade. Preto sa jednoducho nejakému obmedzovaniu IAD vyhnúť nedá, ale v konečnom dôsledku to bude pre všetkých lepšie.

A mimochodom, chcel by som vedieť, ako si dosiahol to, že dochádzanie autom je pre teba lacnejšie než MHD. Silne o tom totiž pochybujem. Jedine, že by si auto zdedil od rodičov a oni ti platia benzín aj servis. Inak to nie je možné...
Reply on: johnnyjanko #16:
Vdaka za vysvetlenie, to dava zmysel.
Vravim, nejde o zasadne problemy, iba sa pytam na drobne vylepsenia. Ak je dovod preco to tak nespravit, tak kludne, staci ho pomenovat.
Nemam diplom z dopravneho inzinierstva, pytam sa z pozicie vodica 🙂
Reply on: johnnyjanko #16:
Adminom dávam na zváženie možnosť pridávať GIFy. Na niektoré príspevky (ako ten, na ktorý reaguješ) by sa dali nájsť skutočne trefné.
Reply on: peepay #6:
Hlavný dôvod, prečo niektoré odbočenia (zväčša ľavé, ale niekedy aj pravé) nie sú dovolené, je ten, aby potom ostatné smery alebo chodci mohli mať dlhšie zelenú. To je alfa a omega. Toto treba pochopiť, aby bolo možné pokračovať v zmysluplnej diskusii.
"Nové svietidlá budú osadené prevažne na existujúcich stožiaroch, ktoré dostanú nový sivý náter" To vážne? Na tie 50 rokov staré hnijúce stožiare a výložníky? (nepreháňam, stožiare v úseku Segnerova - nadjazd Púpavová sa osádzali v lete a na jeseň 1969 a úsek Botanická - Segnerova je z roku 1975. Lafranconi - Botanická 1992). Však to je nebezpečné! Obvykle sa menia 30-ročné stožiare, tobôž 50-ročné!
Reply on: S499.1023 #13:
Samozrejme, ze mam vyskusane a porovnane.
Avsak autom mam moje denne dochadzanie aj rychlejsie, aj lacnejsie, aj pohodlnejsie, aj flexibilnejsie.

Ak by to bola len jedna, alebo dve veci z tychto menovanych, dalo by sa argumentovat, co viac zavazi. Ale ked je to 4:0 v prospech auta - aj za cenu, aj za cas, aj za komfort, aj za flexibilitu - tak by som isiel sam proti sebe, keby som dochadzal inac.

Nie som apriori proti MHD, som za to aby sa rozvijala a posilnovala, kludne ju budem pouzivat, ked mi splni co od nej ocakavam, a urcite mnohym inym to uz aj teraz aj splna, avsak moja konkretna trasa, ktoru denne chodim, momentalne favorizuje auto.

...a nie, hadzat polena pod nohy a komplikovat cestu autu nie je riesenie ako motivovat ludi prejst do MHD, to je iba riesenie ako nastvat vodicov. Motivacia musi byt pozitivna (zrychlenie a zefektivnenie MHD), nie negativna (obmedzovanie aut natolko, ze MHD v sucasnom stave sa stane oproti tomu akceptovatelnejsou).
Reply on: peepay #10:
Vyskúšaj električku, trolejbus, autobus!
Reply on: Ma178rek #9:
A ja zasa dúfam, že to nebude umožnené, pretože by to viedlo ku kruhovej argumentácii "musím cestovať autom, lebo ráno si nakúpim a natankujem.
Reply on: Mike #8:
Ano, tiez mi to napadlo, to bude porovnatelne zhruba po novom.
Reply on: S499.1023 #7:
Preco by sa niekto iduci od Devina otacal naspat som uz vysvetlil nizsie.
Preco by sa niekto od pumpy (az teraz som si uvedomil, ze to je Shell, nie OMV!) otacal do mesta - vysvetlil Ma178rek vyssie.
Jazdim autom aby som sa dostal z bodu A do bodu B. Ak sa da ist priamo, idealne. Ak sa neda, musim sa otocit, ako kazdy.
Ani ohladom otocenia z Devina naspat na Devin som nepisal "len tak", aby sa clovek iba otocil. To otocenie je nutne zlo, kedze v smere z Devina sa neda odbocit pred banku na Riviere, treba sa ist otocit do opacneho smeru a vojst tam tak. Takze ako vidite, nehladam otocenia, hladam praveze riesenia kde sa netreba chodit otacat, ale da sa odbocit priamo, v cistom protiklade s tym, co pisete vy na margo mojho cestneho titulu...
Reply on: S499.1023 #7:
pozri sa človek ide do lidlua rovno skočí na pumpu ráno, lebo potrebuje si nakúpiť, proste nalo by byť umožnené odbočenie aj v tetjo križovatke dúfam že to umožnia 🙂 aj tak tam vznikajú komické situácie niekedy a tých pár aút čo takto odbočí 🙂 proste preprogramuje sa križovatka nič zložité 🙂
Reply on: peepay #4:
Z Devína naspäť na Devín sa Ti po novom možno viac oplatí otočiť o 180 na Botanickej pod Mostom Lafranconi (tam je to na svetlách legálne).
Reply on: peepay #3:
Prečo by sa niekto idúci z Devína otáčal späť do Devína? Zabudol si doma mobil?
Prečo by sa niekto od OMV otáčal späť do mesta, keď má na Botanickej OMV smerom do mesta?
Podľa tvojich príspevkov ty jazdíš autom len preto, aby si sa neustále otáčal. Preto ti udeľujem čestný titul "Krútňava".
Reply on: johnnyjanko #5:
Neargumentoval som spotrebou paliva, ani setrenim zivotneho prostredia, ale casom. Kusok ku kusku a nazbera sa to.
Ano, je vela obchodov a pump, z ktorych sa da vyjst iba jednym smerom - ked su postavene pozdlz cesty, nebudu kvoli tomu budovat novu krizovatku. Avsak tu na Molecovej vyjazd usti priamo do krizovatky, preto je v nej nemoznost odbocenia vlavo a potreba sa ist otacat mimo uz existujucu krizovatku o to viac do oci bijuca. A ani nove obratisko by nebolo treba budovat, stacilo by na tom na Jurigovom nam. povolit otacanie z oboch smerov, tak ako je to aj doteraz pri kostoliku.
Otocenie z Devina naspat na Devin je relevantne napriklad aj v pripade, ze clovek hlada parkovacie miesto pri garazach oproti Vodarenskej zahrade, nenajde, tak chce zaparkovat pred bankou pri Riviere. Tam je ale vjazd iba v smere na Devin, cize hoci je priamo pri nom, musi sa ist otacat daleko - a po novom este dalej.
Ano, je mi jasne, ze ide o okrajovu situaciu, s ktorou sa nestretavaju mnohi, ja to samozrejme prezijem, nejde o zavazne nedostatky. Iba poukazujem na rozne drobnosti, ktore by sa dali vylepsit - lebo kedy inokedy take zlepsenia navrhnut, ako pocas rekonstrukcie?
Reply on: peepay #3:
Pardon, ale v Bratislave aj iných podobných mestách je milión púmp a obchodov, z ktorých sa dá vyjsť len jedným smerom a nie je tam okamžitá možnosť otočiť sa na opačný smer. Alebo z D2 zo Záhoria nie je možné jednoducho odbočiť k Tescu Lamač. Iba tak, že zídeš z diaľnice ešte pred Lamačom, alebo že sa otočíš pri Vojenskej nemocnici. Nehoráznosť? Škandál? Nie, je to normálna vec. Nedá sa mať možnosť odbočiť odvšadiaľ všade. Proste využiješ inú pumpu, iný obchod alebo sa trochu prevezieš. Taký je život.

A mimochodom, netuším prečo sa potrebuješ otáčať z Devína naspäť do Devína, to je tvoja vec, ale rozhodne takých ľudí veľa nebude. Ako by si si predstavolal také ideálne otočenie? Samostatný odbočovací pruh a samostatný signál pre U-turn? Alebo ešte lepšie: mimoúrovňový objazd? Nič z toho nie je reálne. Proste sa trochu prevezieš. Pár stoviek metrov nie je pre auto žiadny problém. A argumentovať spotrebou paliva v takomto prípade je mimo misu. Kto chce šetriť životné prostredie, nech nechá auto doma.
Reply on: TeBeCe #2:
O tomto hovorim. To uz na pohlad vidno, ze to nie su idealne trasy, uplne by stacilo, aby sa na Jurigovom nam. dalo otocit v oboch smeroch.
Reply on: TeBeCe #2:
Neviem co to ma spolocne s navykmi, ked je to jedina moznost. O navyku sa da hovorit, ked je na vyber viac ciest, z OMV a Lidl sa ale do mesta inac neda ist.
Taktiez ak ide niekto z Devina a potrebuje sa otocit, do obratiska na Riviere sa z toho smeru neda odbocit. Musi ist na Karlovesku a otocit sa pri kostoliku, aby nasledne mohol odbocit naspat do Devina. Po novom bude musiet ist az po Segnerovu.
(Obe situacie hovorim z vlastnej skusenosti, nie su to vymyslene hypoteticke situacie.)
Reply on: peepay #1:
Kto sa ide do KV z mesta iba otocit, tak sa otoci tak ako dnes, cize pri Riviere cez obratisko. Ostatni budu musiet prehodnotit svoje navyky.
Priecestie pri starom karloveskom kostoliku umoznovalo nie len otocenie z Dubravky spat do Dubravky, ale aj z mesta spat do mesta, resp. pre zakaznikov Lidl a cerpacej stanice OMV na Molecovej zabezpecovalo trasu v smere do mesta, kedze v krizovatke Molecova toto odbocenie nie je mozne. Podla textu vsak nove nahradne priecestie na Jurigovom nam. bude obsluhovat iba smer z Dubravky do Dubravky. Bude pred nim este ine, ktore nie je pokryte v tomto clanku, alebo auta od Molecovej (najma z Lidl a OMV) sa budu musiet ist otacat az na Segnerovu, kde je podla clanku prve priecestie s otocenim v tomto smere? Pri ceste napr. z Lidl alebo OMV by to tam a spat bolo 1,25 kilometra navyse, pre ludi iducich z mesta, ktori sa potrebuju otocit, este viac.