Verejnosť sa bude môcť vyjadriť k druhej etape električky v Petržalke

Mesto oznámilo blížiace sa posudzovanie vplyvov električkovej trate na životné prostredie.

V blízkej dobe budú mať občania možnosť vyjadriť k predĺženiu električkovej trate v Petržalke. Trať má pokračovať od už vybudovanej konečnej zastávka Jungmannova pri Námestí hraničiarov až za Lúky do bývalého Janíkovho dvora, kde prebieha developerský projekt Južné mesto.

Magistrát informoval, že bol spracovaný zámer projektu na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorý bude predložený na Okresný úrad Bratislava. Po zverejnení zámeru bude môcť verejnosť vyjadriť svoj názor na predložený projekt. Ak mesto predloží zámer v najbližších dňoch, pripomienkovanie bude prebiehať už vo februári s lehotou 21 dní od zverejnenia.

„V rámci dopracovania DÚR boli pripravené 2 varianty pre proces EIA. Električková trať bude osadená do existujúcej infraštruktúry s napojením na už existujúcu MHD tak, aby sa maximálne využila električková doprava cestujúcimi z mestskej časti Petržalka do mestskej časti Staré Mesto. Nebude sa teda realizovať výstavba žiadnej súbežnej cestnej komunikácie, ktorá bola v tomto území pôvodne plánovaná. V rámci tohto projektu sa uvažuje aj s vybudovaním cyklochodníkov pozdĺž celej trasy,“ uvádza sa v tlačovej správe magistrátu. Ak sa naplnia plány, pôjde na bratislavské pomery o výnimočný projekt preferencie MHD a cyklodopravy pred individuálnou dopravou.

Keďže mesto plánuje trať financovať z fondov EÚ cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra, bude musieť splniť požiadavku, aby išlo o klasickú električkovú trať, ktorá bude dimenzovaná práve na nové električky. Ako uviedol primátor Ivo Nesrovnal na facebooku, pripravuje sa povrchové riešenie trate. Predĺžený úsek má mať 7 zastávok a dĺžku 4 km.

Po posudzovaní vplyvov na životné prostredie bude potrebné dokončiť projektovú dokumentáciu a získať všetky príslušné povolenia, čo potrvá dva roky. Podľa harmonogramu, ktorý mesto poskytlo poslancom mestského zastupiteľstva, by sa predĺženie trate malo stavať v rokoch 2018 – 2020.

Tip

Všetky aktuálne informácie o rozvojových projektoch verejnej dopravy nájdete v novej časti imhd.sk Rozvojové plány.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: S499.1023 #33:
Ne, iba som si to bol pozriet tam, kde to funguje tak ako to naozaj ma byt a nie aby bolo...
Reply on: Johny5 #32:
Funguje tam dekady ale neda 1:1 porovnat z Bratislavou, kde väcsina vlakovych trati resp. zastavok lezi uplne mimo, pripadne su trate hrozne pomale. A dalej nechcem porovnavat strukturu (pocet obyvatelov, hustotu,...) Viedne a Bratislavy...
Reply on: S499.1023 #34:
magor?
Reply on: Johny5 #32:
Šotomegamagor?
Reply on: piggee #27:
Šotomagor?
Reply on: Error 0x007 #29:
Predpokladám, že by sa Petržalská vetva dnes využívala, na rozdiel od časov pred 10 rokmi. Keby pribudli zastávky pri Auparku, Ružinovskom cintoríne a pri Avione a vlak by chodil až z Rajky, alebo až z Mosonmagyarorváru aspoň do Rače s prepojením na priemyselnú zónu na Rybničnej. Už dnes žije v Rajke viac Slovákov ako Maďarov a okrem toho do biznis centier pri Auparku a Avione dochádza veľa ľudí z okolia BA, ktorí by radšej šli čo najbližššie do práce vlakom ako prestupovať na MHD. Ani nemusíme ísť ďaleko pre inšpiráciu. Koncept S-Bahn predsa funguje vo Viedni už dekády.
Reply on: piggee #30:
"Vacsina trate vlakom a zvysok 1-2 zastavky metrom (v nasom pripade elektricka)" - bol by som veľmi rád, ak by to takto fungovalo, ale nebude. Bratislava je na to malá.
Reply on: Error 0x007 #29:
Okrem BC pri auparku tam mas na tej trase BC pri Avione (uz teraz pri drobnej rekonstrukcii na D1 sa z avionu ludia nevedeli pocas novembra dostat na smer Petrzalka) a potom cele okoloie Polusu (Co je asi najvacsie peklo sa momentalne prepravovat na trase petrzalka-nove mesto). A ako som pisal, pri tomto projekte by bolo nutne dobudovanie elektrickovych radial.
Sa pozri napr na Tokijsku Yamanote line, ktoru krizuju linky metra. Tiez nema na svojej trase uplne vsetky najvacsie centra, ale je to v podstate vlakovy gurtel. Vacsina trate vlakom a zvysok 1-2 zastavky metrom (v nasom pripade elektricka). Z vyznamnych destinacii tam je v podstate iba Shibuya, Shinjuku, Ikebukuro a Ueno. Ostatne velke business stvrte su riesene dalsim prestupom na metro, alebo monorail)
Reply on: piggee #27:
Otazka je, pre koho to bude zaujimave. Trat Petrzalka - UNS - Nove Mesto totiz z velkej casti obchadza business centra a aj velke sidliska a jazdi cez vnutromestusku pustatinu, hlavne v Ruzinove. Mozes sice povedat, ze na Einsteinovej su biznis centra rovno pri vlaku, ale kto by to vyuzival? Petrzalcania urcite nie, ti tam bud idu peso alebo autobusom. Jedine ak by sa mesto rozhodlo do uzemneho planu zakreslit vela priestorov pre pracovne prilezitosti pri dnesnej vlakovej trase a developeri bx to vxbudovali, potom by ta obklukova trasa mala mozno vyznam...
Reply on: MadMat #13:
Okrem toho, ze ti ostatni vysvetlili, ze to je blbost este mala poznamka:
Je pekne menovat nejake obce, ale kolko ludi odtial dochadza? To je dolezitejsi faktor. Hlavne co sa tyka tych rakuskych obci. Kazdy den vidim tie vlaky z Rakuska do Bratislavy, ked je vlak pomerne plny, spocitam cestujucich na rukach a na nohac, väcsinou stacia ruky...
Reply on: Valec #26:
1) po sprevadzkovani vlaku a elektriciek pochybujem ze ostane sucasna struktura liniek
2) nikto nepovedal, ze to bude uplne najvyhodnejsi spoj uplne pre vsetkych obyvatelov. Pre mna ako obyvatela Vrakune tiez petrzalska elektricka je prd platna pri ceste na Trnavku.
3) tazko argumentovat sucasnou minutazou pri projektoch, ktore budu postavene a sprevadzkovane najskor o 10 rokov. Mnozstvo aut, priepustnost mostov, zapchy v ktorych budu musiet tieto spoje trcat. mozno o tych 10 rokov autompojdes len cez pristavny most 45 minut.
Reply on: piggee #25:
Ale ak sa ako obyvateľ takej Rovniakovej (ulicu som si vybral čisto náhodou) chcem dostať niekam do Ružinova, tak mám možnosti:
- priama L68 (každé 4 - 8 min.),
- priama L96/196 (každých 7,5 min.),
- s prestupom 83+98 alebo 96/196+98 (každých 8 a pri prestupe max. 8 min),
- a výhľadovo aj 1/3+8/9 (každé 4 minúty s prestupom a čakaním max. 8 minút).

A teraz, na čo by som sa trepal kombináciou BUS+VLAK+BUS, keď ten vlak ani pri najlepšom nebude jazdiť častejšie ako každých 15 min. Čas, čo ušetrím rýchlejšou jazdou vlaku, stratím pri prestupoch. Výhodné by to bolo len v tom prípade, že by zdroj alebo cieľ cesty bol v pešej dostupnosti od železničnej zastávky.

Aby si vedel prečo sa pýtam, v Petržalke som býval pri železničnej stanici a do školy som chodieval na Račiansku. Viackrát som počítal možnosti, ako sa tam dostať v kombinácii vlaku (väčšinou mi nevyhovoval časovo), ale aj tých pár krát, čo mi čas vyšiel tak, aby som bez zbytočného zdržania mohol využiť jeden z tých dvoch párov čo vtedy jazdili mi vyšla cesta takmer o polovicu dlhšie, ako kombinácia električka + vtedajšia linka 54. A to neoplatilo sa mi to ani v časoch, kedy sa bežne stávalo, že si sa do autobusu do Petržalky (jazdiaceho v lukratívnom intervale 8-10 minút) jednoducho nedostal.
Reply on: Valec #24:
Samozrejme, ze je to spojene s nadviazanim na Prievozsku a Ruzinovsku elektrickovu radialu, tak ako tangentu na Tomasikovej. Pri prestupnych bodoch Prievoz/UNS, Ruzinov, Nove mesto to pokryte bude uz dostatocne. Ale ci sa toho este my dozijeme..
Reply on: piggee #20:
"Sprevadzkovanie vlakov na tejto vetve by bolo urcite lacnejsie" - určite bolo, ale zároveň by bolo aj výrazne neatraktívnejšie s ohľadom na ciele ciest a trasovanie tej železnice.

Ružinov je síce miestom mnohých pracovných príležitostí, ale treba pozrieť aký podiel z nich je v okolí železničnej trate.
Reply on: jandro #17:
Je striktnou požiadavkou, aby sme žiadne duálne rozchody do projektov nekreslili, ibaže by sme si ich výstavbu platili zo svojho.

V 1. fáze železničných rozchod byť nemusel, ale silou mocou ho tam jeden HDI (v minulosti pracujúci na projektoch zmeny rozchodu električiek) presadil s vidinou nejakého tram-trainu... EÚ to síce schválila, ale keď sa začala pýtať na nejakú štúdiu k tomu tram-trainu, tak okrem powerpointovej prezentácie pre verejnosť k tomu nič nebolo. A preto prišlo to rozhodnutie, o ktorom píšem v prvej vete. ?
Reply on: MadMat #13:
"prečo v rámci projektu IDS BK nie je do systému zapojená Petržalská vetva železnice"

Lebo tam žiaden vlak nejazdí, čo by si tam chcel zapájať?
Reply on: jandro #17:
1. faza sa financovala z ineho OP s inymi cielmi.
Reply on: MadMat #13:
Tahat dualny rozchod do mesta je konina najvacsieho zrna. Ake vlaky tam chces tahat? Parne alebo naftove lokomotivy? Akekolvek elektricke v sucasnej vybave ZSSK asi tazko. Nehovoriac o tom, ze trat z cunova cez petrzalsku stanicu, okolo auparku, ruzinovskeho cintorina s pokracovanim na zeleznicnu stanicu Nove mesto tu mame, akurat je pre osobnu dopravu nevyuzivana. Sprevadzkovanie vlakov na tejto vetve by bolo urcite lacnejsie ako tahanie vlaku do mesta dvojitym rozchodom. Dokonca spojenie Petrzalka Ruzinov si to podla generelu doslova pyta, kedze je to trasa s najvacsim poctom cestujucich za pracou.
A este jedna vec mi z tvojeho prispevku unika. Preco by ludia zo zeleznice nemohli prestupovat na elektricku? Ci zase musime mat spoje odvsadial vsade?
Reply on: jandro #17:
Nie som si istý, či "musel" byť v 1. fáze. Či to nie je len ďalšia pseudovýhovorka a lenivosť vedenia.... Keď bolo možné bez problémov meniť projekty dokonca už počas výstavby trate...
Reply on: MadMat #13:
-dúfam, že ostane zachovaný duálny rozchod.
a širokorozchodné vlaky budú ťahať parné lokomotívy?

- v rámci projektu IDS BK nie je do systému zapojená Petržalská vetva železnice
predsa kedysi chodil vlak zo ŽST Pe cez most na ŽST NM - aká bola jeho obsadenosť?
Že Vás skôr neštve, že nie je doň zapojená vetva Biskupice-Rovinka-Šamorín (GerioJet)

- vytvoriť novú trať po Dostojevského rade a Karadžičovej cez Trnavské a Filiálku,
čo bráni vytvoriť takú trať (Šafko-Dostojevského, ASMN-TrM) pre električky s napojením na Krížnej/Trnavskom? Okrem toho je tuším v pláne trať týmto smerom cez Dunajskú.

Ideálne by bolo vyšklbať tie duálne koľajnice (keď už tú volovinu nevedeli z projektu odstrániť) aspoň na prejazdoch a priechodoch pre cyklistov/chodcov, nech tam tie bicykle a kočíky/vozíky nemusia zbytočne nadskakovať dvakrát...