Zrekonštruovaný rušeň Eg 6 sa vrátil do Bratislavy

Slávnostné predstavenie bude v piatok o 11. hodine.

Do Bratislavy sa po rekonštrukcii v piatok 7. novembra 2014 vráti elektrický rušeň Ganz Eg 6, ktorý v minulosti jazdil na trati tzv. Viedenskej električky. Rušeň bol v roku 2011 odkúpený Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy z jeho posledného pôsobiska v Rakúsku a následne sa podrobil v Topoľčanoch rekonštrukcii na výstavný exponát.

Slávnostné predstavenie zrekonštruovaného rušňa bude v piatok 7. novembra 2014 o 11:00 na nábreží pred Skladom č. 7. Verejnosť si bude môcť rušeň pozrieť na uvedenom mieste aj počas víkendu 8. a 9. novembra. Od 11. novembra sa presunie do Múzea dopravy na Šancovej ul., kde bude pripravená aj výstava približujúca storočnicu Viedenskej električky.

„Symbolicky, k storočnici otvorenia miestnej dopravy Viedenskej električky, privážame stratenú Bratislavčanku späť domov. Podrobila sa náročnej rekonštrukcii do vystavovateľného stavu a veríme, že sa verejnosti bude páčiť,“ uviedol Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Rekonštrukciou sa električke prinavrátila podoba z roku 1914, podľa historických fotografií sa podarilo dôkladne zrekonštruovať interiér, či dobové nápisy.

Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 – 1938 a dotvárala neopakovateľnú charizmu Bratislavy. Po zániku lokálnej dráhy sa dve špeciálne vyrobené vozidlá pre bratislavský úsek, GANZ Eg 5 a 6, dostali do Rakúska. Pôvodný majiteľ, firma Stern a Hafferl, sa vozidlo GANZ Eg 6 rozhodol ponúknuť na predaj alebo zošrotovanie. S pomocou partnerov a veľkého záujmu verejnosti sa električka nakoniec v roku 2011 vrátila domov do Bratislavy. Následne sa podrobila náročnej rekonštrukcii do vystavovateľnej podoby.


Miesto vystavenia elektrického Rušňa pred Eurovea

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Možno by nebola od veci konzultácia s Ing. Romanom Šilerom z Drah-Servisu Brno. Pod jeho vedením robili reštaurovanie Eg 5 pre Mariazell, čo je predpokladám v "našich" kruhoch známe. Pán Šiler je v ohľade historickej vernosti rekonštrukcíí maximálne dôsledný, takže dá sa predpokladať, že farebná podoba pantografov u Eg 5 bude najbližšie k pravde. Ohliadnúc od toho, že na Eg 5 boli originálne pantografy Siemens doslova "vyhrabané" v Rumunskom Arade. Toto však u Eg 6 t.č. nie je podstatné, pri množstve financií a času na opravu, túto náhradu beriem ako akceptovateľné riešenie.

Pokiaľ vychádzam z mojich znalostí košickej historickej MHD, tak farba pantografov električiek MWG Gyor z roku 1913 bola buď biela alebo svetlo šedá, farba je evidentne zhodná s farbou striech. Otázne ale je, či existovala v tej dobe v Uhorsku nejaká platná norma pre nátery zberačov elektrických dráhových vozidiel všeobecne alebo to bolo na uvážení výrobcu resp. prevádzkovateľa. Ďalším faktom je, že začiatku 60. rokov 20. stor. boli na košických električkách pantografy svetlo až tmavo šedé, zmena na oranžovú (!) prišla pozdejšie so zavedením novej normy platnej v ramci celej ČSSR.

Samozrejme, že zmeniť náter je najmenej. Podstatné je, že EG 6 je zachránená a je na nej odvedený veľký kus poctivej práce na jej zreštaurovaní do maximálne možného pôvodného stavu.



Reply on: Ibiza #7:
Pre zaujimavost sem skopirujem spominanu informaciu z FB:

Preco zlte... ?

Vahali sme medzi zltou a cervenou. Vieme, ze vacsina zeleznicnych lokomotiv minulosti mala cervenu farbu pantografov.

Lokomotiv "nasho" typu (v Bratislave Eg 5 a Eg 6) bolo v rokoch 1913 az 1916 vyrobenych 9 kusov. 2ks pre Bratislavu (pre toto mesto boli specialne vyvinute a vyrobene), 4ks pre Municnu fabriku v rakuskom Wollersdorfe a 3ks pre uholne bane Mecsek v okoli madarskeho mesta Pecs.

Vyrobne fotografie priamo z tovarne Ganz Budapest mam vo svojom archive len pre lokomotivu POHEV Eg 6 , styri rozne zabery. Vyrobne fotografie ostatnych lokomotiv sa mi (zatial) nepodarilo zohnat.

Farebne fotografie z 60. a 70. rokov z okolia Linzu, kde boli v prevadzke bratislavske a wollersdorfske lokomotivy (samozrejme po potrebnych upravach) a tiez fotografie z prevadzky v Mesceku pri meste Pecs jasne dokazuju, ze lokomotivy v tej dobe mali pantografy cervene.

Avsak, je tu este jedna vec a to, ze prve dva kusy tychto lokomotiv (bratislavske Eg 5 a Eg 6) boli vedene ako elektrickove lokomotivy a nie ako zeleznicne lokomotivy.... Farbu pantografov sme konzultovali aj s historikmi MHD v Bratislave a taktiez s byvalymi zamestnancami firmy Ganz Budapest. Nikto nam nevedel presne povedat, aku farbu pantografov mali lokomotivy Eg 5 a Eg 6 pocas prevadzky v Bratislave. Priklanali sa k cervenej farbe, ale ani nijakym sposobom nevylucili zltu farbu (kvoli statusu elektrickovej lokomotivy). Potvrdili, ze mohli byt pouzite obe farby.

Taktiez rekonstruovana lokomotiva POHEV Ganz Eg 5, ktora je v Elektrickovom muzeu v rakuskom Mariazeli ma pre zmenu farbu pantografu sivu.....

Po ziskani materialov potvrdzujucich, ze pantografy lokomotiv bratislavskej prevadzky POHEV boli cervene, nic nebrani zmene farby pantografov na farbu cervenu.

Reply on: TeBeCe #6:
Aha, zaujimave. Mozno podla nejakej kolorizovanej fotky by to slo zistit.
Reply on: Ibiza #5:
na FB Viedneskej elektricky vysvetlili preco su zlte - nikto nevie ake boli povodne, tak dali elektrickovu farbu.
Reply on: Tatranka #4:
Ak narazas na to, ze su zlte - tak asi kvoli Draznemu zakonu. Povodne boli asi cervene.
Všetko je super, klobúk dolu!
Až na tie žlté pantografy KE-XX ? Dúfam, že ide o dočasné riešenie.
Kde sa nachádza tento sklad? ❓ ?