Poslanci budú rozhodovať o zmenách v projekte prvej časti petržalskej električky

Zmeny oproti pôvodnému projektu by mali byť na oboch koncoch trate.

Hlavné mesto pripravuje návrh zmien v projekte prvej časti petržalskej električky. Podľa mesta zmeny v projekte už v minulosti boli odporučené projektantom a ich realizácia neohrozí pôvodný termín dokončenia stavby. Doterajšie nezapracovanie týchto zmien do projektu mesto zdôvodňuje tým, že pri zmene projektovej dokumentácie na rekonštrukciu Starého mosta sa neodporúčalo zapracovávať aj tieto zmeny, pretože neboli súčasťou samotného mostného objektu.

Riešenie Štúrovej ulice

Pôvodný projekt petržalskej električky nerieši verejný priestor v okolí električkovej trate na Štúrovej ulici a Šafárikovom námestí. Otázku poľudštenia verejného priestoru nastolila občianska iniciatíva Lepšia doprava. K uvedenej otázke sa doteraz konalo viacero stretnutí zástupcov hlavného mesta, mestskej časti Staré Mesto, Dopravného podniku Bratislava a OI Lepšia doprava. Súčasťou tejto zmeny by malo byť aj posunutie zastávky električiek zo stredu Štúrovej ulice k parčíku na Šafárikovom námestí.

Zmena dĺžky estakády Artmedia

Úprava projektu by mala riešiť lepšie napojenie lávok pre peších a cyklistov skrátením estakády Artmedia a posunutím zastávky Viedenská cesta. Zmena vyplynula zo zmenených podkladov projektanta Starého mosta.

S obratiskom, alebo bez

Projekt prvej časti petržalskej električky v úseku Štúrova - Bosákova počíta s vybudovaním obratiska električiek pri križovatke Jantárovej a Rusovskej cesty v mieste terajšieho dočasného úložiska zeminy. Vzhľadom na dodávku nových obojsmerných električiek a plány na kontinuálnu výstavbu druhej časti petržalskej električky od Bosákovej po Janíkov dvor, ktorá by mala byť financovaná v rámci programovacieho obdobia 2014 - 2020, sa naskytá možnosť vybudovať prvú časť bez plánovaného obratiska. Ak by obratisko zostalo v projekte zachované, bolo by potrebné napojiť ho výhybkami aj na pokračovanie trate v smere k Janíkovmu dvoru.

Mesto o zmenách rozhodne na májovom zastupiteľstve

Riadiaci orgán, ktorým je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, podľa mesta odporúča opatrný postoj k uvedeným zmenám, pretože projekt zatiaľ nebol na úrovni Európskej komisie oficiálne schválený. Agentúra Jaspers, poradca Európskej komisie, odporúča realizovať zmeny súvisiace s obratiskom a riešením Štúrovej ulice. Mesto uvedené zmeny projektu pred dokončením v najbližších týždňoch spracuje podrobnejšie a následne o nich bude rozhodovať Mestské zastupiteľstvo koncom mája. Uvedené návrhy zmien je možné realizovať v pôvodnom termíne výstavby do konca augusta 2015.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Error 0x007 #34:
ak pri výlukách, tak potom obratisko na oba smery, aby mohla fungovať aj iba Pe trať smostatne, ak sa niečo stane na moste/na Štúrovej...
Som za obratisko, ale podla mna by sa nemalo postavit klasicke velke, ale take male co nezabera vela priestoru a vyuzivalo by sa iba pri vylukach...
väčšina križovatiek je riešená tak, že doplnková zelená vpravo znamená, tak isto zelenú na prechode vpravo, a treba povedať, že prechádzať cez takéto prechody na "zelenú" je pre chodcov životu nebezpečné, len za tento týždeň som v Ba 3x uskakoval pred "vodičom" čo ma skoro nabral na zelenú.... Ale hej svetelne riadené prechody v Ba sú "bezpečné"... Blikanie zelenou nepomôže, keď je zelená 10 sekúnd (predstaničné - šancova).
Reply on: endrucio #24:
mýliš sa, napr. pri TPD križovatka je šipka vpravo zelená+križuje zelenú chodcom
http://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/3891/nastavenie-semaforu-krizovatka-jantarova-bosakova
"problém nie je v nastavení svietenia návestidiel, ale v dopravnej gramotnosti a disciplíne vodičov" ?

ďalej je tuším pri zoo smerom od intrákov zelená doplnková šipka vpravo, pričom oproti z nadjazdu majú regulérnu zelenú vľavo...
Reply on: tr3mp #30:
Len aby ten blikač bol aj dobre nastavený a neblikal len počas zelenej pre chodcov (už aj také som kdesi videl).
Reply on: 810zssk #27:
Na signalizáciu toho, že chodci ešte môžu byť na priechode. Ale keďže to žlté svetlo vodič nemusí vidieť, lepšie riešenie je blikajúce žlté svetlo - ako pri Tescu Lamač: http://goo.gl/maps/qOzw6
Reply on: 810zssk #25:
ďakujem za objasnenie 🙂
Reply on: 810zssk #27:
Skôr už potom odpočítavanie sekúnd.
Reply on: tr3mp #26:
Ale unika mi vyhoda takehoto riesenia.
Reply on: 810zssk #22:
Teoreticky by mohol byť semafor pre chodcov s tretím žltým svetlom, ktoré by svietilo počas celej doby potrebnej na opustenie križovatky chodcom.
Reply on: endrucio #24:
To zijes vo velmi velmi zlej domnienke... doplnkova sipka je prave v tom odlisna od standardneho semaforu so sipkou ze prednost davas.
"g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo." (§9, ods. 3 vyhlasky 9/2009)
Reply on: Mike #21:
Možno sa mýlim, tak ma kľudne opravte, aby som nežil v zlej domnienke, nechce sa mi teraz skúmať predpisy... Myslím si, že ak je plná červená + doplnková zelená vpravo, tak autá majú voľno a chodci musia mať červenú. Minimálne na križovatkách kde jazdím denne je to tak nastavené (Vajnorská+Tomášikova, Vajnorská+Riazanská). Takže ja žijem vo všeobecnej domnienke, že ak má nejaký smer dedikovanú zelenú šípku, tak v tom smere môže ísť bez nutnosti dať prednosť iným účastníkom (napr. aj extra zelená na Tomášikova/Kaštieľska alebo pri Avione). Naopak keď je plná zelená, tak je možné, že potrebujem dať prednosť oprotiidúcim autám alebo chodcom vpravo (doplnkové oranžové svetlo Pozor chodci). Každopádne to nič nemení na fakte, že pri prechode treba jazdiť opatrne, lebo kedykoľvek sa tam môže zjaviť človek, ktorý si o sebe myslí, že je nesmrteľný a rýchly ako blesk. ?
Reply on: 810zssk #22:
Jasne. Ja to chapem. Len som poukazal na to, v com mozu byt svetelne riadene krizovatky "nebezpecne", resp. mozu predstavovat pre niekoho problem.
Reply on: titomi #20:
Presne ako napisal Mike. Nikdy nebudes mat dostatocne dlhu zelenu na to aby si stihol prejst cez prechod, lebo vzdy sa ti moze stat ze tam vkrocis tesne predtym ako skoci cervena. To iste plati pre zelenu pre auta. Presne na tento ucel ma kazda krizovatka po zmene signalu istu dobu cervenu aj pre smer ktoremu volno skoncilo a ktoremu nasledne znacne - to sluzi prave na dokoncenie prechodu.
Reply on: titomi #20:
To je veľký problém autoškôl, čo tam vlastne učia a potom koľko vodičov (a vodičiek) spravilo vodičák "diaľkovo" alebo "ho našli v kinderku".
Lebo zelenú pre chodcov môžeš predlžovať do nekonečna, ale vždy nastane fáza že chodec ktorý vstúpi na prechod v predposlednej sekunde zelenej, ho "doprechádza" už počas červenej...
Druhá možnosť je predĺžiť medzičasy tak, aby autá pustili do kolízneho smeru s chodcami už keď títo budú bezpečne na druhej strane. Avšak v prípade "klasických" križovatiek kde sú smerové semafory k takýmto kolíziam parkticky nedochádza. Aspoň si žiadnu takúto križovatku nevybavujem.
Problém býva pri doplnkovej zelenej šípke (tam sú chodci v kolízií a často to je nastavené tak, že kým auto príde k prechodu tak chodec ktorému má dávať prednosť už má červenú), alebo pri plnom signáli (problém detto.. teda vlastne ten, ktorý popisuješ..).
Ale to je o tom že tí vodiči áut by museli vedieť, že chodec na prechode má pred nimi prednosť a pritom je jedno, čo mu svieti na semafore... ale to sme opäť pri tej prvej vete.. A ešte koľkým vodičom chýba obyčajný zdravý rozum...
Síce to nie je velmi k teme clanku, o com sa tu bavite, ale dovolim si tipnut, cim mozu byt podla Emila nebezpecne svetelne krizovatky: intervalmi jednotlivých svetiel. Nie na jednej mam ja sam (a to mam 32) prejst normalnym krokom tak, aby som sa dostal na druhu stranu pocas zeleneho signalu.
Ano, viem, ze mam prednost, aj ked je cervena, ked som vstupil pocas zelenej, ale vela vodicov to zial nijako netrapi. Asi uz vela chodia autom, a zabudli, ze sa da presuvat aj chodzou.

K samotnemu clanku sa vyjadrovat nechcem, nepoznam detaily, nestudoval som projekt. Osobne si myslim, ze by sa malo skor investovat do udrzby a rekonstrukcii existujucich trati nez stavat uplne novu. Sice budu nove elektricky, ale budu jazdit po rovnako zlych kolajovych zvrskoch, a za par mesiacov budu rozbite rovnako, ako busy SOR (aj ked maju svoju "kvalitu"). MBCC jazdia po rovnakych cestach a myslim, ze sa drzia lepsie - ale aj na nich pride.
Reply on: Emil #18:
A? Ako tento NERIADENY prechod suvisi s temou?
Reply on: Emil #16:
Na Racku je jediny problem uzka zastavka elektriciek a nie moc vhodna poloha zastavky liniek z/na ASMN. To na Safku nebude.
Reply on: Error 0x007 #15:
Vyborne a "koncepcne super" riesenie je Racianske myto .................. Nieco podobne nas caka na Safku podla tohto genitalneho navrhu...
Postupnost krokov by mala byt
1 krok - odklonit dopravu
2 krok - posunut zastavku

naopak je to nezmysel ....