Mesto spustilo oficiálnu anketu o farebnom prevedení „nového“ Starého mosta

Občania môžu o farbe hlasovať do 17. februára.

Bratislavská verejnosť sa môže do 17. februára 2014 zapojiť prostredníctvom oficiálnej internetovej stránky samosprávy do diskusie o konečnom farebnom prevedení „nového“ Starého mosta. Každý môže svoj názor prejaviť hlasovaním, pričom samospráva ponúka tri farebné alternatívy. Ide o zelenú, kombináciu zeleno-sivej a sivú farebnú úpravu oceľovej konštrukcie, pričom každá alternatíva nadväzuje nielen na historický odkaz, ale tiež v sebe ukrýva atmosféru pôvodného diela. Závery verejného hlasovania budú predložené poslancom zastupiteľstva, ktorí rozhodnú o definitívnej farbe konštrukcie mosta. Starý most (Most Františka Jozefa, Dunajský most, Štefánikov most, Most Červenej armády) je od roku 1889 súčasťou panorámy dnešnej slovenskej metropoly, je jednou z charakteristických súčastí obrazu mesta.

V rámci projektových príprav pracovali projektanti s 12 riešeniami a navrhované tri farebné riešenia prelínajú históriu s modernou budúcnosťou. V minulosti mal most zelenú povrchovú úpravu, tzv. mostnú zelenú, ktorá bola odolná voči poveternostným vplyvom a slnečnému žiareniu. Táto farba by dodala stavbe historizujúci vzhľad, konzervatívny nádych. Sivá farba priznáva, že most má novú nosnú konštrukciu. Kombinácia zelenej a sivej zvýrazňuje hlavne vertikálne a vodorovné konštrukčné prvky mosta. Táto kombinácia tiež vytvára priestor pre zladenie mostnej konštrukcie s ostatným priestorom, chodníkmi, osvetlením, lavičkami, drobnou architektúrou.

O ankete informoval riaditeľ kancelárie primátora Milana Ftáčnika Ľubomír Andrassy.

Názor na farbu mosta mohli vyjadriť aj čitatelia imhd.sk v ankete od 1. do 12. januára. Na výber boli farby sivozelená (v ankete mesta označená ako zelená), sivá, červená a modrá. V ankete zvíťazila zelená farba s 51% hlasov, nasledovala červená s 18% a sivá so 14% hlasov. Najmenej zaujala modrá s 13% hlasov. Inú farbu požadovalo 5% z 1902 respondentov.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Boro #38:
Mne sa veľmi páči ten návrh "Pôvodná oceľová konštrukcia"
Reply on: 810zssk #40:
Je to škoda, avšak oblúk v strede sa asi nedal realizovať, nakoľko pilier, na ktorom zo svojej petržalskej strany oblúk pôvodne končil, bude pri renovácii zlikvidovaný. Dva pôvodné piliere 3 a 4 budú nahradené jedným novým 34, ktorý však bude na celkom inom mieste. Oblúk by potom vychádzal neúmerne dlhý.
Reply on: Boro #38:
Ale vsak on ma posobit historicky, to je pointa tohto navrhu. Skoda je len vypustenie obluka v strede.
Keď už pri renovácii mosta meníme dva piliere za jeden a dávame celkom novú oceľovú konštrukciu mosta, tak sme nemohli použiť niečo modernejšie? Veď tá nová konštrukcia tu bude ďalších 100 rokov. Pritom tu boli celkom pekné návrhy. Pozrite si napr. http://www.alfa04.sk/Prispevky-a-clanky/sk. Vizualizácie moderných riešení sú na konci prvého článku.
Súčasný návrh sa medzi moderné mosty SNP a Apollo podľa mňa vôbec nehodí. Počas ďalších desaťročí bude pôsobiť stále viac archaickým dojmom.
Reply on: Boro #35:
Asi si ma posluchol a isiel si sa liecit, lebo teraz su tvoje prispevky uz ovela rozumnejsie (alebo si len predtym trepal...)
Most bol za čias prvej Československej republiky nielen prefarbený na sivo, ale aj premenovaný na Štefánikov most. Nebolo to samozrejme hneď, nejaký čas to trvalo.
Odpor vtedajšieho obyvateľstva mesta Pozsony proti tomu, aby pripadlo ČSR bol veľký. V tom čase sa až 82% obyvateľstva hlásilo k maďarskej alebo nemeckej národnosti. K slovenskej iba 11% a zvyšných 7% k židovskej alebo inej národnosti.

Pre priaznivcov MHD: Ešte skoro 3 roky po tom, ako sa Bratislava stala súčasťou ČSR boli cestovné lístky na električku vytlačené v maďarskom jazyku. Na vozovni električiek na bývalej Prístavnej ulici sa skvel nápis Pozsony Városi Villamos Vasút (v preklade Bratislavská mestská elektrická železnica).

Dnešné Hviezdoslavovo námestie sa ešte stále volalo Kossuth Lajos - tér a krášlila ho socha maďarského básnika Sándora Petőfiho (aj keď bol rodený ako Alexander Petrovič).

Most spočiatku pritom svojou južnou polovicou ostal v Maďarsku, v strede bol "vyzdobený" ostnatým drôtom a slúžil ako hraničný priechod strážený z oboch strán vojskom. Demarkačná línia medzi ČSR a Maďarskom vtedy viedla stredom koryta Dunaja. Až v druhej polovici roka 1919, keď sa línia menila na oficiálnu hranicu medzi oboma štátmi, bola posunutá na juh a až tým sa celý most aj Petržalka ocitli v Československu. Nebola to však hranica v dnešnej línii, lebo tri predtým maďarské obce (Čunovo, Rusovce a Jarovce) boli pričlenené k Československu až po 2. svetovej vojne v roku 1945.
Ja teda neviem, ale myslím, že sivá farba je najvhodnejšia farba mostu. Jednak kvôli tomu, že aj susediace mosty (most SNP a Apollo) majú jeden sivú farbu a druhý modrú (čo je rozhodne bližšie sivej ako zelenej) a aj preto, pretože doteraz bol most sivý a keď už sa tvárime, že ho robíme podobný (bez akýchkoľvek šroubov, ale s podobným tvarom), mal by ostať taký, na aký sme boli dodnes zvyknutý.
Reply on: Mirtschi #28:
Áno, ako správne píšeš vo svojom príspevku, všetky tam uvádzané uhorské mosty sú naozaj dodnes zelené.
Oblúk nad strednou časťou by bol super, oživil by pomerne fádny tvar.
Čo sa týka farby, tak po začlenení Bratislavy do Československej republiky bol zelený most premaľovaný na sivý.
OK, nechajte toho zakomplexovaného blbca na pokoji, jeho názor vám aj tak môže byť ukradnutý. A jemu už proste nič nepomôže ?
Reply on: Ike #20:
Ale veď o farbách na maďarskej trikolóre sa tu nikto nebaví. Pletieš si dojmy a pojmy ...
Reply on: 810zssk #23:
Čo tu trepete nezmysly o farbách na maďarskej vlajke. Veď o tom vôbec nebola ani zmienka. Len som tvrdil, že zelená je obľúbená farba Maďarov. Nič viac nič menej. Maďari sú výborní poľnohospodári a záhradníci, tak nečudo, že im je táto farba blízka, čo im samozrejme nikto nezazlieva
Vôbec to nesúvisí s nejakými farbami na maďarskej trikolóre. Napr. talianska trikolóra obsahuje presne rovnaké farby ako maďarská, teda zelená, červená, biela. Pritom obľúbenou farbou Talianov je modrá (dokonca aj svojim reprezentačným teamom hovoria "squadra azzurra" v preklade "modré družstvo").
Ak ste boli aspoň raz v Maďarsku, tak zistíte hneď v prvej obci za hranicou, že veľká väčšina brán, bránok, plotov, odkvapov ... je natretá na zeleno. Dokonca aj podklad na dopravných značkách na rázcestiach, kde je uvedený smer s názvom obce je zelený s bielym písmom.

Ale späť k mostu, o ktorom je táto diskusia. Pôvodný most bol postavený v roku 1890 v uhorskom meste Pozsony (o názve Bratislava vtedy nikto ani nechyroval) a niesol meno podľa cisára: Ferencz József Híd. A pretože to bolo v Uhorsku, tak farba mosta bola - čuduj sa svete - z e l e n á.
Takže zelená farba mosta je aj reminiscenciou na zašlú slávu bývalej monarchie.

Ináč kombinácia so sivou tomu veľmi nepomôže, pretože ako sa tu už spomínalo, vyzerá to, akoby bol pri oprave premaľovaný na zeleno a časti ku ktorým sa nedostali zostali sivé.
Reply on: Boro #12:
Uhorsko je sucast nasej z velkej casti pozitivnej historie, staci ti taka odpoved?
Neviem ako ostatní, ja som hlasovala za zelenú. Most Márie Valérie v Štúrove/Ostrihome a Alžbetin most v Komárne sú tiež zelené a čo som to videla naživo v zelenej boli veru pohľadné. Most Slobody (pôvodne tiež Františka Jozefa) v Budapešti je tiež Zelenej farby. Bratislavskému novému-Starému mostu by tiež podľa mňa pristala zelená. Zelená bude pôsobiť aj trocha historicky, v dobe výstavby na prelome 19. a 20. storočia sa zvykli natierať železné konštrukcie na zeleno - napr. viadukty na dnešnej trase U6 vo Viedni. Škoda že sa neplánuje aj obnoviť oblúk nad strednou časťou. Inak nevie niekto akú farbu mal most do r. 1945? Nebola to tiež zelená?
Reply on: Ike #26:
Malo...
Nemalo by byt v uvodzovkach "stareho" miesto noveho v nadpise?
Reply on: matel #24:
Hoci je pravda ze ta gramatika je celkom tragicka, v diskusii je ovela relevantnejsi obsah prispevku, takze nevidim dovod aby sa nezapajal.
Tedomik a Ty čo si v škole mal zo slovenčiny? Aké chyby vidíš v týchto Tvojich vyjadreniach? "Už som zistil prečo z Hlavného námestia zmyzla zeleň " alebo " lebo sme boli utláčaný maďarmi " S Tvojim pravopisom by som ja veru do žiadnej diskusie na internete nešiel.
Reply on: Boro #15:
Pre tvoju informaciu, existuju aj ludia co nie su posahani a pri vybere farby mosta ich ani nenapadne riesit take nezmysly ako su farby na madarskej vlajke.
Črtá sa nám tu tohtoročný scifi článok ?
Reply on: Ike #20:
Už som zistil prečo z Hlavného námestia zmyzla zeleň 😃
Reply on: Tedomík #19:
Ešte aj ten sneh je mrcha jeden maďarský... netreba zabúdať na bielu farbu v trikolóre ?
Reply on: Boro #15:
To myslíš naozaj vážne, alebo si robíš len srandu? To nieje hlasovanie kto je za vládu komunistov a kto za maďarskú nadvládu. To je hlasovanie na farbu bratislavského mosta! Čiže podľa tvojho názoru by ten most nemal byť zelený, lebo sme boli utláčaný maďarmi? Niekde som čítal príspevok, že by mal byť sivý lebo to je politicky neutrálna farba. Nebol si to ty??
A áno preto vyhrala zelená farba lebo hlasovalo veľa maďarov? to je príspevok za milión. A červená vari maďarská farba nieje? Čiže podľa tvojho názoru v Bratislave nesmie byť nič zelené, lebo už už niesme v roku 1919?
Reply on: Boro #15:
Keby si dával pozor na Literatúre a Dejepise, tak by si netrepal o maďarskom útlakú. Národné uvedomenie totiž prišlo o čosi dosť neskôr ako vznik Uhorska ?

Inak, tá zeleno-šedá kombinácia sa mi nepáči. Pripadá mi to, ako keby bol most pôvodne šedý, potom premaľovaný na zeleno, ale časti ku ktorým sa nedostali nechali šedé.

Inak aj zelená aj šedá je pekná.
Reply on: Error 0x007 #16:
Už podľa nicku vidno, že si asi chybný ...
Reply on: Boro #15:
Chod sa liecit ?
Reply on: Wizzard #14:
Lebo blbí Slováci jej dali v prvotnom hlasovaní len 18%, zato maďarskej zeleni dali 51%. Niet sa potom čo čudovať, že tento národ bol pod maďarskou nadvládou 1000 rokov. A keď sa z nej 28.10.1918 vymanil, tak do dneška si tento deň nevedia na Slovensku dať ani ako štátny sviatok.
Prečo tam nie je červená?
Reply on: Tedomík #4:
Ešte stále môže vyhrať červená... v komunálnych a prezidentských voľbách ?
A prečo by mali byť električky iba červené? Veď mnohé majú farbu podľa reklamy, ktorú nesú.
Slováci, spamätajte sa. Prečo chcete maďarskú zelenú farbu mosta, keď Pozsony už od marca 1919 patrí minulosti.
Inak, ak je priamo na fotkách napísané, že ide "šedý" variant, prečo je v popise uvedené "sivý"?
Reply on: Tedomík #4:
Tiež musím tentokrát zodpovedných pochváliť za možnosti výberu, ktoré sú podľa môjho názoru "blbuvzdorné" a prijateľné, nech vyhrá ktorýkoľvek (čo sa o červenej a modrej asi nedá povedať).
Reply on: Tedomík #4:
Aby sa na ňom dobre vynímali červené električky, tak by mal byť šedý (predsa len šedo-červená kombinácia bude krajšia ako zeleno-červená). Avšak podľa tých vizualizácií (odhliadnuc od toho, že chodníky asi zelené nebudú) by mohla celkom pekne vyzerať aj šedo-biela kombinácia.
Červený je aj Kalifornský most v zátoke Golden Gate a nikto ho ešte nepremenoval podľa červenej armády. Škoda, že červenú vylúčili, mohol byť napr. červeno-sivý. Keďže v prvotnom hlasovaní získal najviac zelený, tak asi najviac hlasovali Maďari.
Reply on: 810zssk #6:
No mňa odradila táto fotka http://imhd.sk/ba/galeria-media/update/7858/Vyhladavanie.html?#112818-Zeleny-variant-vzhladu-noveho-Stareho-mosta-v-ankete-magistratu

Zelená konštrukcia
Zelený plot
Zelené lavičky
Zelený chodník
Zelený "ostrovček" na lavičky
Zelený Dunaj
Zelená zeleň...

Samozrejme, že to nebude všetko vyzerať ako vo vzuáli, ale myslím, že ten zelený most nebude pekný ani v reále. Na tom zeleno-sivom variante sa nič nepokazí. Aspoň to je môj názor
Reply on: Tedomík #4:
Hlasoval som za zelenu. Ten kombinovany by podla mna nazivo nevyzeral moc dobre.
Tiež som za zeleno-sivý variant. Vyzerá to prepracovanejšie.
Reply on: Ámos #3:
Podľa mňa urobili dobré, že tam dali len normálne farby. Však si predstavte, že by vyhrala červená...?

Ja som hlasoval za ten zeleno-sivý variant. Ten sa mi zdá najzaujímavejší. Čistosivý sme mali doteraz a vyzeralo to tak nezaujímao a zase úplne zelený ešte horšie. Ten zeleno-sivý je taký podľa mňa ideálny kompromis a spoň niečo by bolo na tom moste pekné 🙂

Za akú farbu ste hlasovali vy? a čo si myslíte, že vyhrá?
to nam ale dali na vyber ?
Červená bude aj električka a určite ju bude vidieť ak by mal byť červený aj most. ? ?
A bol by som aj za jeho prvý oficiálny názov.
Škoda, že v ponuke nie je aj červená farba. Mohli by ho následne (v zmysle nastoleného trendu) premenovať na Most Červenej armády.