Počet záložných vozidiel bol v rámci zefektívnenia znížený

Či sa optimalizácia dotkne aj cestujúcich, ukážu už nasledujúce týždne.

Záložné vozidlá majú nezastupiteľné miesto v doprave. Vždy keď dôjde k poruche, nehode alebo inej mimoriadnej udalosti, nastupujú na scénu a snažia sa zaujať miesto po vypadnutom vozidle. Takzvané „záložáky“ sú rozmiestnené na strategických bodoch v meste, odkiaľ sa môžu rýchlo dostať tam, kde sú potrebné. Spoznáte ich podľa tabuľky za čelným sklom.

Nastavenie počtu záložných vozidiel sa v rôznych dopravných podnikoch rôzni. Príliš veľa náhradných vozidiel stojí dopravcov nemalé prostriedky, avšak v prípade potreby nimi vedia zabezpečiť kvalitnú náhradnú dopravu. Väčšinu času však stoja nevyužité. Príliš málo vozidiel zase dokáže len s ťažkosťami nahradiť aj bežné výpadky a nie to ešte rozsiahlu náhradnú dopravu za električky na dlhých úsekoch. Potrebný počet závisí tiež od počtu porúch, nehôd a výpadkov. To, čo v niektorom meste postačuje, v inom nemusí.

Existujú aj iné riešenia. Niektoré dopravné podniky napríklad nevypravujú električkové záložné vozidlá. Bežnú električkovú dopravu majú totiž zabezpečenú s takými hustými intervalmi a takou nízkou mierou poruchovosti a nehodovosti, že aj prípadný občasný výpadok spoja je prijateľný, pretože onedlho príde ďalší. Brniansky dopravný podnik zas namiesto vypadnutých električiek posiela autobusy priamo po električkovej trati, pokiaľ sa nejedná o otvorený koľajový zvršok. Na Ukrajine je možné sa stretnúť s tým, že pri výpadku elektrickej trakcie žiadna náhradná doprava nemusí existovať.

DPB: Okrem záloh použijeme aj operatívne riadenie

Od konca septembra došlo z dôvodu „zefektívnenia prevádzky MHD v Bratislave znížením neproduktívnych výkonov“ k zredukovaniu počtu záložných vozidiel. Namiesto 11 záložných autobusov je ich v prevázke podľa DPB o 3 menej, naše zistenia hovoria o úbytku 5 vozidiel v pracovných dňoch a úbytku 8 vozidiel cez voľné dni. U električiek došlo k redukcii zo piatich na tri. Pôvodne slúžilo aj jedno trolejbusové záložné vozidlo, avšak to bolo zrušené už dávnejšie z dôvodu nedostatku trolejbusov a tiež pre obmedzené možnosti napojenia sa na trať. Počty, o ktoré bol znížený počet záloh, poskytol DPB.

Najdôležitejšiu úlohu majú práve autobusové „záložáky“. Nielen preto, že autobusy vykonávajú väčšinu bratislavskej MHD, ale aj preto, že dokážu plnohodnotne nahradiť aj vypadnuté trolejbusy a na určených trasách aj električky. V prípade, ak sa stane nehoda alebo sa objaví porucha na trati, musia autobusy často zvládnuť zabezpečenie dopravy na celej radiále. Dopravy, ktorú inak zabezpečujú aj desiatky električiek alebo trolejbusov. Zaujímalo nás preto, ako bude po znížení počtu záložných vozidiel riešená náhradná doprava práve u závislej trakcie. DPB v stanovisku uviedol, že „mimoriadne udalosti budú riešené operatívne a budú k dispozícii aj záložné vozidlá“. Operatívne sa v minulosti riešila náhradná doprava tak, že potrebné autobusy boli stiahnuté z iných liniek MHD.

Zatiaľ čo v predchádzajúcom prípade môže dôjsť k zhoršeniu MHD, v prípade menej často jazdiacich liniek by k tomu dôjsť nemalo. Ak linka jazdí iba raz za polhodinu či hodinu, výpadok spoja by cestujúci značne pocítili. „Práve takého spoje sú hradené v prvom rade,“ potvrdila hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

„Nočáky“ s jedným „záložákom“

V nočnej doprave došlo k zníženiu počtu záložných vozidiel o polovicu – z dvoch na jedno. Druhé záložné vozidlo bolo zavedené v roku 2007 v rámci reformy nočných spojov, keď sa počet odchodov zvýšil z 3 na 6. V prípade, ak počas noci v krátkom časovom slede vypadnú dva autobusy – napríklad pre poruchu alebo kontrolu revízorov, cestujúci sa už nočného spoja nemusia dočkať. Nočné linky pritom jazdia v intervale 60 resp. 30 minút. „V prípade mimoriadnej udalosti budeme situáciu riešiť operatívne,“ znie stanovisko DPB.

Okrem záložných vozidiel slúžili na výpravniach aj záložní vodiči. Tí nahradzovali vodičov, ktorí sa nedostavili do služby – napríklad ráno zaspali alebo ochoreli. Takéto zálohy boli zrušené. Ako budú po novom riešené, vysvetľuje hovorkyňa DPB: „Na každej výpravni zostáva k dispozícii vozidlo s vodičom tzv. domáca záloha, ktorou sa riešia takéto prípady. DPB dbá o to, aby vodiči zvýšili svoju zodpovednosť a prístup k práci a v prípade nemožnosti nastúpiť do práce dostatočne včas informovali zamestnávateľa, aby vedel promptne zabezpečiť náhradu.“

O hodnotenie opatrení sme ešte 1. októbra požiadali aj objednávateľa výkonov MHD – mesto Bratislava. Magistrát sa doteraz nevyjadril.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Padrex #19:
Aha, hej. Díky za opravu, každých 20 min ale čakal som na ňu 30 lebo som nestihal tu pred tým. Miesto 20 min, som cestoval 30+35
Reply on: VLK #13:
Za MHD je v konecnom dosledku zodpovedny objednavatel. Minimalne ak uz je informovany o takejto zmene tak by mal povedat ci nieco podnikne ak sa ukaze ze su problemy. Alebo mu je to jedno?
Reply on: MadMax #20:
No, to uplne zasadne meni situaciu ?
Električky mali 5 záložákov, z ktorých ostali tri ... len pre úplnosť!!! Aspoň píšte pravdivé údaje!
Reply on: Harry #12:
chodi kazdych 20 ?
Reply on: VLK #13:
Mohol by napríklad poslať presne také stanovisko. Prípadne aj uviesť, ako sa pohybuje tá odchýlka a či už niekedy v histórii nejakú pokutu udelil.
Reply on: Error 0x007 #15:
Skapajuce busy DPB + plaziace sa vlaky ÖBB asi v zime spôsobia take meskania ze sa rovno mozem otocit a ist domov...
Reply on: Error 0x007 #15:
Ale mozno to uz je vyriesene, renomovany vyrobca polnohospdarskej techniky nam pozicia celu flotilu SORshity NB 18 na zimu ? ? ☠ a AZ lokomat celu flotily nimi zgeneralkovanich 15Tr ☠ alebo ozivia Ikarusy 280/283 ?
Reply on: jojo11 #14:
Ale fakt, som zvedavi sko DPB (ne)vyriesi zimu ? ?

Uz sa tesim ako budem moct ist peso na vlacik Petrzalka v zime ?
a ide zima a bude este horsie setrit sa musi ?
AD posledná veta: k čomu sa má vyjadriť objednávateľ výkonov ❓ Predsa je zmluvne zadané, koľko % môže byť odchýlka od objednaných výkonov a ak sa presiahne dostane dopravca pokutu, ale na záložné vozidlá nijak objednávateľ nevplýva, preto nerozumiem tomu, k čomu sa má vyjadriť, to je predsa na strane dopravcu a jeho prístupe či zodpovednosti... ak sa mýlim, opravte ma prosím
Tak preto som vonku mrzol na zástavke Gagarinova keď som čakal na 96-tku, ktorá chodí každých 30 minút. A takýmito krokmi chce DPB nalákať ľudí aby cestovali MHD? Ešte šťastie, že väčšinou ráno idem autom.
Iba tri záložné vozidlá cez víkendy pre celú Bratislavu (z toho iba jeden klbák)? ? Ako chcú riešiť výpadok napr. takej 23-ky jazdiacej vtedy raz za hodinu ak zvyšné tri vozidlá budú hradiť iné linky? To tam poletí stiahnuté vozidlo z 93-ky alebo z 95-ky?! Iné linky totiž majú cez víkendy väčšie intervaly medzi spojmi...

A čo taká 24, 25 či 26? Myslím to v zmysle, že za ne si pripláca Volkswagen. Inak zmluva medzi DPB a Vokswagenom prečo nie je na webe DPB? ❓ Predpokladám, že za nevykonaný návoz/odvoz zamestnacov VW môže mať DPB problém...
Najväčšia "sranda" bude, keď budú všetky tri ZV stáť na stanovisku, no ani jedno nebude môcť ísť hradiť, lebo všetky budú čerpať pracovnú prestávku.
Reply on: Ttom #2:
30.9. Agáta skončila ?
Reply on: Mike #4:
ano ano presne v ramci zefektivnenia tak bolo aj myslim 4.10.2013 v rannych hodinach ked ZV Pri Krizi letelo naprazdno z Dubravky na Cilizsku vyhradit linku 75 a hned po navrate ku Krizu letelo naprazdno do vozovne Petrzalka hradit linku 92...bravooooo ?
A toto je do **** co zase????
nehoda pri Lafranconi hovorkyna Zuzana Vachová
v tomto clanku Adriana Volfová
a este Stanekova

takto sa setri v DPB?????
Uz by mal zlodejovi Belfimu niekto pri***at. Hlavne ze on si prenajimal kancelariu v Eurovei.
Reply on: petoo #3:
po-pi boli:
Trnávka: 2 ks vozovňa, 1 hlst, 1 pri krízi - spolu 4
Petržalka - 3 vozovňa (z toho 1 až po rannej špičke) 1 most snp - spolu 4
Jurajov dvor - 2 ks vozovňa, 1 čiližská - spolu 3
čiže dokopy 11
sone boli:
Trnávka 2ks vozovňa, 1 hlst, 1 most snp - spolu 4
Petržalka - 2ks vozovňa, 1 most snp - spolu 3
Jurajov Dvor - 2 ks vozovňa, 1 ks pri kríži - spolu 3
dokopy 10.

teraz sú Trnávka - 1 kĺb pri kríži po-ne, Petržalka 1 sólo most snp po-ne a Jurajov Dvor 1 sólo hlst - spolu 3
po protestoch boli po 4 dňoch zavedené v pracovné dni naviac zrejme po jednom zv v každej vozovni, ale iba na špičky... tažke to by už po-.pi malo byť 6 zv, víkendy aj naďalej 3...
A človek si náhodou prečíta rubriku výprava a tie 3 záložné vozidlá, ktoré cez víkend ostali, lietajú ako špinavá handra, často z jednej strany mesta na druhú.. pri veľkých jalových km.. a dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti pri presune medzi stanovišťom a odľahlou konečnou, alebo medzi dvomi konečnými asi prichádza k meškaniam.. nehovoriac o kapacitnom oslabení keď ide 10.5m sor namiesto kĺbového trojelbusu...
A ešte "lepšie" je, keď sa namiesto zálohy ráno použije to jediné vozovňové ZV, (ktoré sa po 4 dňoch naveľa vrátilo (ale iba počas špičiek)), na vyhradenie celej rannej špičky nejakej linky, tým pádom nie je už záložné vozidlo... a to len preto že boli zrušené ráno zálohy v garážach... lebo "DPB dbá o to, aby vodiči zvýšili svoju zodpovednosť a prístup k práci a v prípade nemožnosti nastúpiť do práce dostatočne včas informovali zamestnávateľa, aby vedel promptne zabezpečiť náhradu.“ To že sa niekto zobudí ráno s teplotou alebo inými bolesťami musí predvídať už deň dopredu...
nech rátam jak rátam tie čísla niak nesedia: "Namiesto 9 záložných autobusov je ich v prevázke o 3 menej "
doteraz bolo:
Petržalka 4ks ( 3 vo vozovni a jeden pod mostom SNP)
Trnávka 4ks (2 vo vozovni , jeden na Hl.st. a jeden v dubravke)
Jur. dvor 4ks ( 3 vozovňa jeden DH)
čo bolo dokopy 12 vozidiel

teraz čo viem tak zostalo:
Petržalka 1ks (pod mostom)
Trnávka 2ks (Hl.st. , dubravka)
Jur. dvor asi 1ks (vozovna)
to su do kopy 4 ks

a t-busove ZV boli tiež dve (ale to bolo dávno)

Ak niečo bolo alebo je inak tak doplňte / opravte ?
coze, je nova hovorkyna? 😃
v rámci zefektívnenia ? to už len názov je ťažko zlý , prosím vás ved DP podnik chce ušetriť ešte nejaké peniaze pred voľbami aby sa mali s čím chváliť na úkor vás cestujúcich a vodičov ... a k tým nočným založnym vozidlám vás to prejde ak v zime budete čakať dve hodiny niekde na zastávke a myslíte že to trápi DP oni majú cestujucu verejnost na háku aj s magistrátom