Hlučnosť v koľajových oblúkoch by sa mohla znížiť

Pískanie električiek v oblúkoch sa má znížiť pomocou mazacích zariadení.

Dopravný podnik Bratislava uzatvoril v priebehu novembra 2012 zmluvu s ostravskou firmou Arrow line, a.s. na opravy koľajových oblúkov za účelom eliminácie hluku a zníženia opotrebenia koľajníc. Cieľom týchto prác má byť eliminovanie nežiadúcich zvukových efektov (pískanie) pri prechode električiek koľajovými oblúkmi minimálne o 5 dB pomocou mazacieho zariadenia električkových kolies inštalovaného v koľajisku a súčasne sa má znížiť opotrebovávanie koľajníc.

Zmluva s uvedenou firmou bola uzatvorená na dobu 36 mesiacov, resp. do vyčerpacia limitu 199 168 € bez DPH. Cena osadenia jednej sady trysiek pre riadený mazací bod zhotovený bez navŕtania hlavy koľajnice bola stanovená na 6248 € bez DPH. Cena za repasáciu 1 bm koľajového oblúka bola dohodnutá na 124 €.

Začiatkom decembra 2012 boli osadené tieto mazacie body v koľajovom oblúku Riviéra v Karlovej Vsi v oboch smeroch po jeho predchádzajúcej repasácii. Ďalšie miesta, kde bude táto úprava vykonaná, zatiaľ nie sú známe.

Dopravný podnik už v minulosti osadil mazacie zariadenie okolesníkov električiek na zníženie hlučnosti otáčajúcich sa električiek v obratisku Komisárky v Rači. Hlučnosť električkových tratí v Bratislave je v súčasnosti spôsobená aj značnou vlnkovitosťou koľajníc. Na otázku, ako často prebieha prebrusovanie koľajníc na odstránenie vlnkovitosti a či sa v blízkej dobe plánuje prebrúsenie najhorších úsekov (napr. na Radlinského ul.), nám Dopravný podnik neodpovedal.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: luky133 #15:
Ďakujem 🙂
Reply on: Andreas.Papak #14:
Tu máš výcuc z jedného súboru. Síce je o tratiach pre vlaky, ale toto isté platí aj pri električkách.

Vznik vlnkovitosti je zdôvodňovaný:
· prekĺzavaním kolies na vnútornom koľajnicovom páse (rozdielna dráha pohybu kolies
náprav),
· kmitaním nápravy vozidla,
· súčtom napätí, ktoré vznikajú v blízkosti miesta zaťaženia kolesom a plastickou
deformáciou materiálu hlavy koľajnice,
· technológiou výroby ocele a valcovania koľajníc,
· chemickým zložením koľajnicovej ocele,
· stavom a kvalitou podvalového podložia.
Reply on: Andreas.Papak #13:
A, prečo tieto vlnky vlastne vznikajú? Pokiaľ sa nemýlim, tak aj Obchodná je celkom vlnkavá.
Reply on: luky133 #11:
Ďakujem za vysvetlenie... 🙂 A medzi Tunelom a Mostom SNP, sú zase také body, kde to s vozňami celkom nebezpečne hádže, ale to bude asi kvôli niečomu inému...
Reply on: luky133 #11:
Ak sa ide kupovat 30+30 modernych NP elektriciek posledne co by DPB mal chciet je aby sa ich skrine, nie tak pevne ako elektricky Tatra, zacali rozpadavat na takychto nerovnostiach. (ziadny stroj nema rad zbytocne vibracie) Ano 1-2mil € za taketo vozidlo, nie je malo, no pri napr. 20 rocnej prevadzke nie je ani tak vela.
Samozrejmostou by malo byt ale vyuzivanie takehoto vozidla, ak ho teda zakupia. Vysavac je v majetku DPB uz nejaky ten mesiac a to v akom stave je kolajisko v centre je na zaplakanie.
Najhorsie je to asi na Americkom. Ten kudol prachu ak elektricka prejde trochu rychlejsie je nazaplakanie.
Takisto samozrejmostou by malo byt aj cistenie odvodnovacich zlabov, napr. na Racianskej radiale. Podmacana trat ma urcite vacsiu tendenciu menit smerove a vyskove umiestnenie.
Ono je to vlastne vizitka podniku. Len fungujuce podniky maju poriadok vo vsetkom a zaujima ich kazdy detial. V tych nefungujucich sa serie na to podla niektorych nepodstatne.
Reply on: Andreas.Papak #7:
A zabudol som. Brúsením sa odstraňuje tzv. vlnkatosť koľajníc, ktorá spôsobuje výrazne väčší hluk pri prejazde električiek ako kebyže tam nie sú. Ukážka typického stavu koľajníc v BA: http://imhd.sk/ba/galeria-media/galerie-gt-vyhladavanie.html?&ghp=vlnky&ghg=#24650-Vlnky-extra-pri-zastavke-Novy-zahon Obdobný stav je vidieť aj napr. na radiále medzi Lafranconi - Tunel alebo takmer v celej BA. V Karlovej Vsi za éry Záhradníka boli práve tieto vlnky brúsené. ?
Reply on: Andreas.Papak #7:
O Schörlingu viem, ale raz mi o ňom niekto vravel (už ani neviem kto to bol), že už nedokáže plniť svoju funkciu preto som bol v tom, že DPB nemá brúsiace vozidlo. Najlepšie by bolo i tak takéto niečo: http://www.autech.ch/en/pix_at_vm_8000-12.htm Toto vozidlo je úplne iná trieda ako Schörling. Rovnakým strojom brúsila pár rokov dozadu koľajnice pre DPB nejaká firma. Ale tá cena bude asi niekde blízko tej ceny toho nového vysávaču ak nie vyššie. ?
Reply on: luky133 #6:
keby to vyzbierali pred zimou, mozu to zrecyklovat na zimnu hotovost ?
Reply on: Solider #3:
ano ale nic nepovysaval. zrejme to pracovnici DPB nevedia pouzivat. v zliabkoch rovnaky bordel aj po prechode vozidla.

Mazanie okolkov je tak lacne a oni to montuju az teraz? To si snad robia srandu z ludi. Hurbanovo namestia sa zrekonstruovalo za miliony a oni si nenasli na par tisic na obluk obchodna SNP?!
Andreas.Papak

Andreas.Papak

Reply on: luky133 #6:
Podobne je aj na Saleziánoch, na Trnavskom mýte... a na celej Račianskej, ale z otvoreného zvršku sa to asi odstrániť nedá...
Brúsiaci vozeň: http://imhd.sk/ba/popis-typu-vozidla/22/Schorling.html
Inak, načo je vlastne dobré to brúsenie?
Reply on: Solider #3:
Tak mohlo by sa zastaviť napr. aj na Chatam Sofer. Veď ku dnešnému dňu by si tam už hocikto mohol nabrať za viac ako vrece kamienkov pod zámkovu dlažbu ak chce niekto stavať. ? A to nie je jediná zastávka. DPB má vo zvyku to vždy pozbierať až po ukončení zimy, ale aby to povysával priebežne...
Reply on: TeBeCe #2:
Nie bolo to doobeda. ? Tak keď ho teda má je smutné, že aspoň raz od času koľajnice nebrúsi. Ja som si myslel, že posledné "veľké" brúsenie za éry Záhradníka robila súkromná firma či to bola len práca pre kamaráta alebo si zle pamätám? ?
Andreas.Papak

Andreas.Papak

Reply on: Solider #3:
Aj tá škatuľka privarená ku koľaji má niečo s mazaním? Takých je na tratiach kopec...
Reply on: luky133 #1:
Tak pozor, to čistiace vozidlo (767CU), bolo minule v akcii na Obchodnej a dokonca aj vysával.
Reply on: luky133 #1:
nebola zrovna ta vyluka elektriciek? ?

brusiace vozidlo predsa ma...
Dnes som si všimol pri ceste to nezvyčajné takmer ticho pri prechádzaní tohto oblúku takže posun vpred je obrovský. Už minule som uvažoval prečo si DPB nezaobstará aj brúsiace vozidlo keď už má čistiace za takmer milión eur, ktoré aj tak nezametá (viď. stav el. zastávok a úsekov tratí kde električky využívajú pieskovanie). Ale asi už nemá miesto vedľa toho čistiaceho aby tam mohli po boku bez činnosti stáť. ?