Na nové električky môžu ísť eurofondy, stanica Filiálka je otázna

V rámci Operačného programu Doprava dôjde k presunom fondov EÚ.

Monitorovací výbor predvčerom (31.5.2012) schválil presuny nevyčerpaných prostriedkov Operačného programu Doprava (OPD), ktorého úlohou je najmä rozvíjať dopravnú infraštruktúru na Slovensku. V rámci OPD budú realokované prostriedky z prioritnej osi 4 (integrované dopravné systémy), v ktorej hrozí reálne riziko nevyčerpania eurofondov, a ktoré sa presunú do prioritnej osi 2 zameranej na výstavbu diaľnic. Na projekty podporujúce zamestnanosť mladých ľudí a rozvoj malých a stredných podnikov - teda mimo OPD - sa presunie 55 miliónov €. O zmenách informovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

„Európske peniaze sa presúvajú primárne preto, aby sme sa vyhli riziku ich nevyčerpania. Proces realokácií sa nijako nedotkne pripravených a vonkoncom nie už implementovaných dopravných projektov“, uviedol počas Monitorovacieho výboru minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.

„OPD je financovaný z Kohézneho fondu (KF, prioritné osi  1-4), Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF, prioritné osi 5-7) a zo štátneho rozpočtu. Keďže presuny financií medzi KF a štrukturálnymi fondmi, medzi ktoré patrí aj ERDF, nie sú možné, na základe analýzy voľných zdrojov bolo možné peniaze presunúť len z Prioritnej osi 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy),“ spresnilo ministerstvo.

Prostriedky určené pre integrovanú dopravu sa takmer vôbec nečerpali

Prioritná os 4 sa zameriava na budovanie infraštruktúry integrovaných dopravných systémov na území Bratislavského a Košického kraja. Projekty majú priniesť zatraktívnenie verejnej osobnej dopravy formou budovania koľajovej infraštruktúry, prestupných terminálov a záchytných parkovísk. Dôvodom na presun prostriedkov je ich slabé čerpanie a nepripravenosť integrovanej dopravy v oboch krajoch. Peniaze na integrovanú dopravu teda boli, ale kraje ich nevyužili.

"Kontrahovanie a čerpanie prioritnej osi je v súčasnosti na veľmi nízkej úrovni. Doposiaľ bolo v rámci PO 4 schválených len niekoľko menších projektov zameraných na vypracovanie technicko-ekonomických štúdií a projektových dokumentácií potrebných pre samotnú realizáciu stavieb. K 15. máju 2012 boli v rámci PO 4 zakontrahované projekty vo výške 6 308 717 eur, čo predstavuje len 1,14 % z celkovej alokácie prioritnej osi (555 052 000 eur). Vyčerpaných bolo zatiaľ 0,09% z alokácie (482 540 eur)," uvádza ministerstvo.

„Ministerstvo dopravy považuje cestnú infraštruktúru za kľúčovú z hľadiska zvládnutia narastajúcich prepravných požiadaviek a preto sa rozhodlo zdroje, uvoľnené v prospech operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast nahradiť v plnej výške z interných zdrojov OPD.   Ministerstvo dopravy bude zároveň naďalej dôsledne monitorovať vývoj implementácie prioritnej osi 4 a v prípade potreby pripraví ďalší návrh na jej úpravu“, uviedol ďalej minister Počiatek.

Schválená revízia Operačného programu Doprava

  1. Zníži sa alokácia Prioritnej osi (PO) 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) o 55 miliónov eur (zdroje EÚ + štátny rozpočet). Tieto finančné prostriedky budú presunuté do OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast.
  2. Zníži sa alokácia Prioritnej osi 4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov o 55 miliónov eur (EÚ + ŠR) a tieto finančné prostriedky presunie do existujúcej prioritnej osi 2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T).
  3. Finančné prostriedky presunuté z PO 4 do PO 2 budú využité na financovanie projektu výstavby rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť, ktorý je v súčasnosti zaradený a realizovaný zo zdrojov ERDF v rámci PO 5 (Opatrenie 5.1). Projekt Košice-Milhosť bude v PO5 mimoriadne ukončený a presunutý do PO2. Financovanie výstavby tejto rýchlostnej cesty z Kohézneho fondu je možné, keďže tento úsek je súčasťou európskej TEN-T siete. V tomto prípade tak dôjde len k zmene zdroja financovania projektu – z ERDF na Kohézny fond.

Železničná stanica Filiálka je neistá

Staronová železničná stanica sa pôvodne mala budovať v rámci koridoru TEN-T 17, pri ktorom malo vzniknúť tunelové prepojenie železničných staníc Predmestie a Petržalka. Únia preferuje lacnejšie spojenie s Viedňou cez Devínsku Novú Ves a Marchegg a podzemná mestská trať z financovania TEN-T vypadla.

Časť trate od Predmestia po Trnavské mýto by však mohla byť financovaná práve z Operačného programu Doprava v rámci prostriedkov pre integrovanú dopravu. Napriek tomu, že funkcia tejto trate by mala byť iná než sa pôvodne uvažovalo, projekt na zmeny nereagoval a celý prínos náhradného riešenia zostáva s otáznikmi. Dopravné riešenie stanice však nie je jediným problémom.

"Na projekt je alokovaných 424 miliónov eur a jeho realizácia je naplánovaná na 36 mesiacov. Pre tento projekt je v súčasnosti spracovávaná strategická Štúdia uskutočniteľnosti. Predpokladá sa, že v priebehu mája by mala byť štúdia dokončená a poradný orgán Európskej komisie (EK) JASPERS by ju mal posúdiť do júna 2012. Kľúčovým prvkom úspešnej implementácie tohto projektu je pozitívny postoj EK a JASPERS, pričom ich stanovisko je v súčasnosti zdržanlivé. Súčasne začiatok výstavby by nemal byť posunutý za júl 2012, vzhľadom na 36 mesačnú dobu realizácie, aby bolo možné projekt ukončiť ešte do konca programového obdobia."

"V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, avšak pre neustále námietky uchádzačov sa otváranie obálok s ponukami už dvakrát odkladalo a aj v súčasnosti o jednej rozhoduje Úrad pre verejné obstarávanie. Pre riziko omeškania sa so začiatkom výstavby pripravuje MDVRR SR prípadné náhradné projekty, ktoré by podporili verejnú osobnú dopravu," uvádza ministerstvo.

Náhradné riešenie: nové električky a modernizácia električkových tratí

"Náhradné projekty by sa mali zamerať na obnovu vozového parku koľajových vozidiel na mestskú a prímestskú osobnú dopravu a na modernizáciu mestských koľajových tratí v Košiciach a Bratislave." Ako sme už avizovali, reálny je tak nákup nových električiek aj pre Bratislavu, pričom predbežne sa hovorí o 20 vozidlách. Uvažuje sa taktiež s modernizáciou električkových tratí, ktorá by okrem iného spočívala v budovaní tratí s duálnym rozchodom (električkovým 1000-mm a železničným 1435-mm) na mieste súčasných električkových tratí.

"Cieľom je, aby sa všetky prostriedky z EÚ zmysluplne vyčerpali do konca roku 2015, kedy končí oprávnenosť čerpania prostriedkov z OPD 2007 – 2013," uzatvára ministerstvo.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
K2S (lebo K2 Nejsú) môžeme ale nemusíme rekonštruovať lebo sú v celkom dobrom stave...Príspevok odomňa bola Informácia od Pragoimexu ?
Tak možno modernizácia T3 na Vário LF stojí okolo tých 400 000E v réžií DPB .A rekonštrukcia K2S na niečo iné nedáva zmysel.
Modernizácia K2S na Vario LF 2 stojí okolo 400,000E ?
ja sa pytam ?
Reply on: KAMIL65 #106:
Kde som nieco take napisal?
Reply on: 810zssk #105:
ja viem ale chceš aby sa tie T3 využili ešte na dalších 30 rokov? Alebo budú zachvílu T3 vyradene a bude menej električiek = terajšia situácia s trolejbusmi!
Reply on: KAMIL65 #104:
Kalkulacne nikdy celkom nenahradi rozum, teda nie je dobre to neskorsie menovane zariadenie vypinat... na uvod by bolo napriklad vhodne si uvedomit, ze Flexity Outlook ma asi dvojnasobnu dlzku oproti T3 modernizovanej na Vario. Teda 1 Flexity = 2xT3.
Reply on: Solider #101:
To vis kalkulacka ?
Nic neriesim len presadzujem ?
Reply on: KAMIL65 #99:
Co tu riesis ??? Na "Bombardier" (ci iny typ vozidla cca rovnakej dlzky & kapacity) sa my Backari nebudeme takmer nic skladat. Ma to ist cez EU fondy. Neviem ci by sme presadili "40 mio" aj na reko starych T3 cez EU fondy.

Tym nechcem povedat, ze som proti VARIO - urcite by som ich bral ale len vo forme LF2 ako nahrada za niektore K2S resp. na doplnenie poctu daneho typu vozidla na vypravu L2,6,7 a mozno aj neskor L1 ( Petzka-Safko-HS). Ale sola Varia resp ich supravy ci LF3 prosim pekne nie ?

Osobne by som najradsej bral eliny od Solarisu.
Reply on: KAMIL65 #99:
S takými počtami by som si teda ani na ekonomickú netrúfol ísť.
Reply on: KAMIL65 #98:
Ziadna stara T3 nema NP cast.
Reply on: KAMIL65 #98:
A ešte keby niekto povedal že pridrahé tak keď 1 Flexity Outlook Bomardier stojí 2 mio E tak na dvadsať je to 40 mio eur na električky a modernizácia T3 na Vario LF je okolo 375 000.- E tak to znamená modernizácia napr 50-tich T3-ojek by stála okolo 18 mio 750 tisíc E a ostatok na 100% NP Elín to jest 21mio 250tisíc E čiže 10 Elín ?
Ja si myslím že by sme mali za tie eurá modernizovať vo väčšiom ako nakupovať nové tramy.


1. Výjde to menej penazí.?
2.Viac peňazí na novšie trate.?
3.Varia vydržia dlhšie,síce sa to niekomu nepáči ale aspoň nemusíme vyhadzovať T3 do starého železa a aspoň že tie staré Té Trojky budú mať nizkopodlažnú časť =budú modernejšie
4. Síce menej 100% NP tramov ale budeme schopní sa prezentovať viacerími elinami ktoré sú modernejšie.Lepšie je mať vynovené električky ktoré majú (aspoň) estetiku plus 100% NP eliny ktorých bude menej,ako mať zastaralé T3 a 20 nových luxusných elín ktoré budú chodiť iba po starom moste do Petržalky a po Nábreží.... Zamyslite sa čo je lepšie. ?
Reply on: Sharpay #95:
Tomu sa vravi atypicky rozchod 1100 mm a nie ze Bratislava ma atypicky metrovy rozchod ?
Reply on: Petto #94:
September určite nie, nakoľko v takom prípade je to už mimo...
Myslím si, že toto by v BA úplne stačilo (aspoň tých 20 kusov).

http://imhd.sk/transport/doc/sk/10857/Solaris-Tramino-Dalsi-zastavka-Braunschweig.html
Reply on: VLK #93:
Táraš, ma sa rozhodnúť az v septembri. ?
Reply on: MiroBA #90:
rozhodnuté je
Reply on: MiroBA #90:
Nezmysel.
a už to tu bolo preberané.
Dnes vlak na trase Petržalka - DNV je neatraktívny, mimo obydlí, zväčša bez možnosti prestupu na mhd. Aby sa to čiastočne zmenilo,to by si vyžadovalo aj dobudovanie zastávok ako napr.Tesco-Lamač, DNV-Eisnerova, zaujímavý interval, nové súpravy/vozne/hdv atd.

Uvažuj, kto by za terajších podmienok, okrem teba samozrejme,
šiel cestovať pri 15min intervale vlakom z Peržalky na Hlavnú stanicu
20 minut (ak tam bude rýchlejšie s L93)? Aký je potenciálny prepravný prúd medzi napr. stanicami
DNV a ŽST Petržalka??
Reply on: 19roman97 #89:
A už je jednoznačne rozhodnuté, že sa ide vypísať tender na tých 20ks?
akurat teraz je v novinach o 12 na jojke o elinach... vraj ich bude 20 a chcu to do 2015 😃
Reply on: Petto #85:
s tým počtom cez 1100 som si istý a cez 250 z nich boli na 1000mm rozchod (Innsbruck, Ženeva, Basilej, Lodz, Valencia&Alicante... dokonca aj Linz na 900mm)...
Reply on: VLK #80:
Vlk & Solider: Nikde som nepisal, ze to ma byt naraz, okrem toho od zaciatku pisem o situacii, ak niekde nie su eurofondy (uz som to 2x napisal rovno do prispevku, treti raz som sa nechcel opakovat). Len tu zazneli vseobecne informacie o tom, ze jedna elektricka je lepsia nez ina, tak reagujem, ze to zavisi od financovania.

BTW k tym 30 rokom - bez EU fondov mozes mat 30 rokov kvalitku popri T3 - otazne je, ci takato kombinacia prilaka ludi do MHD.

K Zahrebu len tolko, ze som videl aj to, ako vyzera to vozidlo po par rokoch. Zodpoveda to cene.

Nodes: Kazde mesto, ktore zavadzalo takyto typ elektriciek, muselo zrekonstruovat dielne.
Reply on: Petto #85:
Ked sa ma nieco posrat, tak sa posere. Akosi som nikde nepostrehol otazku, ci budu dielne schopne taku elektricku servisovat. S kladivom a s drotom sa to uz neda.
VLK: Ale ci boli aj na 1000mm uz vyrobene a tych 1100 si si isty ??
Reply on: Petto #83:
električiek Flexity už bolo vyrobených viac ako 1100 kusov... toľko k spoľahlivosti...
Pozrite sa, ked budu EU fondy, tak nech je hoc aj FLEXITY, vsak mesto da tusim len tych 5%,10% stat, ostatok EU. No len ci je to Flexity uz vobec aspon na papieri pre 1000 mm rozchod ??? btw. v Prahe jazdia s dost problemami. A tieto Bombardiery neviem ako su na tom so spolahlivostou.
Ked sa pozeram na Koncar, vychadza mi dost priserny prejazdny profil.
Reply on: d3k0 #79:
Pochybujem, že mesto by sa pustilo do nákupu vozidiel, ktoré ani z polovice nie sú nízkopodlažné. A pri tých plne nízkopodlažných nemusí byť len reč o Flexity. Bol si v Záhrebe, videl si Končare, je to plne nízkopodlažné, stojí to skoro polovicu toho, čo Flexity, jazdia bez problémov. Tieto vozidlá si veru viem predstaviť v Bratislave.
Reply on: d3k0 #79:
sám si proti nákupu naraz ?

ja som za kvalitu, pretože tá tu citeľne chýba a ak chceme presvedčiť obyvateľov, aby cestovali MHD, musíme kvalitu jednoznačne zvýšiť... vo všetkých smeroch... ak si na ďalších 30 rokov kúpime iba Varia, po 30r zase kúpime iba lacnejšie riešenie ❓ a keď nám ten veľký nákup naraz odíde z hľadiska životnosti ❓ postupná, ale aj kvalitná obnova vozového parku je riešením (aj keď v BA to už malo byť dávno)...

btw. cestujúci aktuálne okúsili kvalitu na BA koľajach, nemyslím si že Vario vyjde pri tom porovnaní najlepšie (aj politicky)
Reply on: 810zssk #75:
2 Varia riesia asi tolko co 1 Flexity. Ale 100 Varii je uz uplne o niecom inom ako 50 Flexity - na BA pomery sa bavime o kazdom druhom vs. kazdom stvrtom garantovanom NP spoji - teda kazdych 16 vs kazdych 32 minut. A to uz je pre tych, co tie spoje potrebuju, znacny rozdiel.

Ak sa chces divat na horizont 30 rokov, tak potom mozes rovno zacat zohladnovat aj naklady na udrzbu vratane udrzby trati... A taktiez treba povedat aj B, ze ak kupis menej, ale kvalitnych, potom ten zvysok bude stary v podobe T3. Dalsich 30 rokov. Ak ich budes chciet modernizovat, tak o tolko menej kvalitnych budes musiet kupit. Cize celkovo pri spocitani nakladov (nakup Varii vs nakup Flexiek + modernizacie zvysku) zistis, ze tie pomery vychadzaju este viac v neprospech drahych rieseni.

Aj ja som za kupu kvality, ale musi byt za tym ekonomika. Takze ak nesuhlasis, daj nejake cisla, na zaklade ktorych ma presvedcis 🙂

(Snad ale budu tie EU fondy a podari sa aj kvalitne aj ekonomicke riesenie 🙂 )
Reply on: AAA #77:
Domnieval som sa (mylne?), že irónia celého toho príspevku -- s výnimkou prvej otázky -- Ti neostala skrytá...
Reply on: ceres #73:
Takže túto vetu v príspevku č. 58: "Či by možno s ohľadom na univerzálnosť použitia bolo vhodné nechať si navrhnúť a vyrobiť vozidlo, ktoré by bolo nielen dvojsystémové, čo sa napájania týka, ale malo aj podvozky s plynulou zmenou rozchodu z 1000 na 1435 mm za jazdy?" napísalo nejaké tvoje alterego, či čo tým chcel básnik povedať?
Reply on: 810zssk #70:
V prvom rade zopakujem svoju otázku: Prečo by podľa Teba "s ohladom na tramtrain system niekedy v buducnosti" bolo vhodné nakupovať iné než štandardné električké vozidlá, resp. prečo "mozno by bolo fajn zvolit vozidlo ktore koncepcne moze v buducnosti sluzit aj ako tramtrain", a čo konkrétne pod tým "koncepčným slúžením aj ako tramtrain" myslíš?

K ostatným veciam:

"Freedom napriklad moze ciastocne jazdit na akumulator, co by riesilo problem s rozlicnym napajanim."
MITRAC neukladá energiu do akumulátorov, ale do kondenzátorov, ale to je technický detail. Ako by to podľa Teba "riesilo problem s rozlicnym napajanim"? Aký predpokladáš, že to má na uloženú energiu z brzdenia dojazd? Kam a v akom rozsahu tým vozidlom vlastne chceš zachádzať z jednej siete na druhú?

"Ked si pozries jeho specifikacie, je vhodne pre takyto system dopravy ci uz po technickej stranke (je mozne ho v takom systeme prevadzkovat) ako aj z pohladu "nepovinnych" veci, ktore ale takuto prevadzku zasadne zjednoduhsia."
Môžeš byť, prosím, konkrétnejší, ktoré "špecifikácie" to vozidlo robia "vhodné pre takýto systém dopravy", resp. z na základe ktorých "je mozne ho v takom systeme prevadzkovat" a ktoré "nepovinné" veci "takuto prevadzku zasadne zjednoduhsia"?
Reply on: d3k0 #74:
Fajn, kupime dve Varia, riesi to nieco? Prakticky nie, to je dobre akurat tak na politicku kortesacku, lebo ti co NP elektricku potrebuju ju len tazko "chytia" a systematicka obnova to rozhodne nie je... elektricku naozaj nekupujeme na dva roky, elektricku kupujeme na 30 rokov (v BA podmienkach aj viac) a prave preto je nutne brat do uvahy najma kvalitu, az potom kvantitu....
Reply on: 810zssk #44:
Treba si zvazit vsetky pre a proti - aj z ekonomickeho a politickeho hladiska. Dopravne je jasne, ze plne NP elektricka zrychluje nastup a vystup, ale zaroven aj to, ze ludi, co skutocne potrebuju plne NP vozidlo nie je 100%. Ekonomicky - mam nejaky budget, zan musim obnovovat vozovy park. Ak mi to nevychadza na plne NP elektricky, potom musim zletiet na zem a siahnut po niecom lacnejsom. Politicky - co sa krajsie prezentuje pred volicmi? 1 nova plne NP elektricka, 2 reko na NP, 4 klbove plne NP trolejbusy alebo 10 klbovych plne NP autobusov? 🙂

Dobra volba nie je len o tom, co sa sukrome ludom paci, ale aj o tom, co prinesie maximalizaciu hodnoty uzitok/cena a co je politicky priechodne.

Samozrejme, stale sa bavim o tom, ak si to ma podnik kupit za vlastne peniaze. Ak na elektricky da peniaze unia, potom sa da bavit o inych produktoch.
Reply on: AAA #68:
Prosím Ťa, kde v mojich príspevkoch vidíš porovnanie výhodnosti prerozchodovávania a budovania treťej koľajnice?
Reagujem na Tvoju otázku "Keď sa to dá pri vlakoch, tak ak si zaplatíš, prečo by sa to nedalo aj pri vozidlách tram-train?" Nie je podstatné, či sa bavíme o električke alebo tram-traine. Podstatné je, že stále uvažujeme o 100% NP. Je zásadný rozdiel v riešení zmeny rozchodu za jazdy na "vysokopodlažnom" železničnom vozni s nehnaným podvozkom a 100% NP vozidlom s hnaným podvozkom a to, že jedno sa dá, ešte neznamená, že sa bude dať aj to druhé...
Reply on: 810zssk #54:
lebo sa mi vizuálne páči
❗ ❗ ❗ ❗ ❗
Reply on: AAA #63:
Tak to mi je jasne 🙂
Reply on: ceres #66:
Kebyze nou trpim, tak neriesim vozidlo, kedze by ju splnilo kazde... Freedom napriklad moze ciastocne jazdit na akumulator, co by riesilo problem s rozlicnym napajanim. Ked si pozries jeho specifikacie, je vhodne pre takyto system dopravy ci uz po technickej stranke (je mozne ho v takom systeme prevadzkovat) ako aj z pohladu "nepovinnych" veci, ktore ale takuto prevadzku zasadne zjednoduhsia.
Reply on: AAA #68:
Aby som upresnil nemylsím len prevádzkový prínos, ale aj prínos časový a ekonomický oproti budovaniu tretej koľajnice.
Reply on: ceres #67:
Ak si si nevšimol tak píšem o vozidle tram-train. A keď sa tak vyznáš, tak mi vysvetli v čom by bolo výhodnejšie prerozchodovávanie ako vybudovanie tretej koľajnice?
Reply on: AAA #64:
Predpokladám, že sa stále bavíme o 100 % NP električke. Podvozkové riešenie "vlaku" a 100 % NP električky je trochu zásadne odlišné.
Reply on: 810zssk #60:
A vieš nejako rozviesť, čo by na tom "možno" bolo "fajn", zvoliť vozidlo, ktoré "koncepcne moze v buducnosti sluzit aj ako tramtrain"? (Čo to vlastne znamená "koncepčne slúžiť"?) Dúfam, že netrpíš utkvelou predstavou, že rozdiel medzi električkou a tramtrainom je len v "príslušnom podvozku"?
Reply on: AAA #64:
Mne skôr išlo o to, či sa pri električkách alebo tram-trainoch takéto riešenia niekde reálne používajú.
Reply on: tr3mp #62:
Keď sa to dá pri vlakoch, tak ak si zaplatíš, prečo by sa to nedalo aj pri vozidlách tram-train?
Reply on: 810zssk #61:
To viem, že existujú, ale tá cena sa spolu s potrebnou infraštruktúrou pohybuje v trošku iných sumách. ?
Reply on: 810zssk #61:
Aj pri električkách?
Reply on: AAA #59:
No lenze ono take systemy naozaj existuju 😉
Reply on: ceres #58:
Nie, ale mozno by bolo fajn zvolit vozidlo ktore koncepcne moze v buducnosti sluzit aj ako tramtrain, samozrejme s prislusnymi podvozkami (prakticky vsetko co sa da vyrobit na 1000ku sa da vyrobit aj na 1435.
Reply on: ceres #58:
Tá posledná otázka ma dostala. ? ? ?
Reply on: 810zssk #48:
A kde by to do vybudovania toho tramtrain systému niekedy v budúcnosti jazdilo? Či ten tramtrain systém niekedy v budúcnosti plánuješ budovať na metrovom rozchode vkladaním tretej koľajnice do infraštruktúry ŽSR? Či by možno s ohľadom na univerzálnosť použitia bolo vhodné nechať si navrhnúť a vyrobiť vozidlo, ktoré by bolo nielen dvojsystémové, čo sa napájania týka, ale malo aj podvozky s plynulou zmenou rozchodu z 1000 na 1435 mm za jazdy?
Reply on: Marek1978 #50:
Priamo v nadpise fotky je predsa napísané že Vossloh. 😉 http://www.vossloh-espana.com/cms/en/press/press_releases/press_release_details_2355.html (Fabrika do roku 2005 patrila Alstomu a pôsobila pod názvom MACOSA.)
Reply on: KAMIL65 #51:
Blbosť.
Reply on: 810zssk #48:
Tak to je ina kava 😃 Musime to nejak pretlacit ze ked bude tramtrain aby sa kupilo 20 takychto vozov a nie pre BA ,,obycajne flexity outlook alebo 15T" 😃
Reply on: KAMIL65 #53:
A ako vies ze je najlepsia ked nevies parametre ❓ ❓ ❓
Podla mna je najlepšia CAF Urbos 3 ktorá je za 2 mil ? ale ešte neviem technické parametre ?
Reply on: KAMIL65 #51:
?
Reply on: Marek1978 #50:
Flexity Outlook
?
http://www.flickr.com/photos/megaanorak/5806235663/in/photostream/

toto je co za elektricka? To jazdi na trati Alicante - Benidorm, tym som isiel ale neviem najst, co je to za znacku.
Reply on: 810zssk #48:
cena za kus 4.5 mio eura
?
Ono s ohladom na tramtrain system niekedy v buducnosti by bolo mozno dobre nakupit Flexity Freedom. Ale neviem ci to cenovo nebude trochu bomba... 🙂
Mne by sa napríklad páčil pre BA aj Bombardier Cityrunner pre Marseille... http://www.youtube.com/watch?v=vFbH2Ik47Iw , http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Marseille1.jpg&filetimestamp=20061006085943

😃 ale to by bol už veľmi veľký luxus 😃
Reply on: KAMIL65 #45:
to je CAF Urbos pre Belehrad
Reply on: 19roman97 #33:
ako sa volá http://img3.imageshack.us/img3/1318/cafcc.jpg táto elina?
Reply on: d3k0 #42:
To mi je jasne, ale stale si nemyslim, ze je to dobra volba...
stanica Filialka je aj tak blbost, peniaze treba pouzit inde
Reply on: 810zssk #39:
Je len detail - Vario (ak sa bavime o modernizacii) je pri dlzke 30 metrov cca 2x lacnejsie ako nova plne NP elektricka. Cize ak chce mat nejake mesto aspon ciastocne NP elektricky a nemoze vyuzit EU fondy na nieco lepsie, moze mat za rovnaku cenu 2x tolko NP vozidiel.
Reply on: VLK #40:
Urcite sa nedostatky podari odstranit.
Reply on: tbus #38:
Zastarala koncepcia, navyse preliezkove vozy nie su prilis vhodne pre nosny system dopravy.
Reply on: 810zssk #37:
skus blizsie vysvetlit preco myslis ze to je totalny nezmysel, pripadne hod link, ked uz si to niekde vysvetloval. Zaujima ma to, ze preco
Reply on: MiroBA #35:
Modernizacia na Vario su VYHODENE peniaze von oknom.
Reply on: VLK #31:
Ake problemy su s 15T v Prahe? nepoznam tamojsiu situaciu, preto sa pytam. V Rige nie su problemy?
Podľa mňa najlepšie by bolo riešiť električky v BA na najbližších 5rokov takto:
-Zaobstarať úplne nové vozy,postačí tých 20ks z eurofondov a dať ich na L3 a 8.
-Modernizovať 20 vozov T3 na Vario a dať ich na L4.
-Možno by prišlo aj vhod po druhý krát modernizovať najstaršie K2S na Vario LF2.
Najstarším K2S o rok skončí plánovaná životnosť 15rokov (1998-2013).
Inak nad VarioLF2plus netreba ani uvažovať, lebo ten voz je vyvinutý len pre 1435mm rozchod ako som niekde čítal.
Reply on: 19roman97 #28:
Radšej nič, ako ten paškvil so schodami v salóne. Keď nemáme peniaze, tak kúpme Končar bez schodov, ale nie nejaké obyčajné hókusy-pókusy od západných susedov.
Reply on: VLK #31:
Škoda 15T ForCity bola od začiatku projektovaná aj pre rozchod 1000mm. To, že v Prahe jazdia na širokom rozchode nič neznamená... Včera som akurát na túto tému niečo čítal. Mne sa náhodou páči aj Solaris Tramino... http://images.google.sk/search?tbm=isch&hl=sk&source=hp&biw=1024&bih=509&q=solaris+tramino&gbv=2&oq=solaris+tramino&aq=f&aqi=g-L1&aql=&gs_l=img.3..0i19.766.3144.0.3434.15.10.0.5.5.1.276.1109.1j4j2.7.0...0.0.Tglu_cD0E14 , dokonca ani tento CAF na 1000mm nieje zlý http://img3.imageshack.us/img3/1318/cafcc.jpg ale najlepšie by bolo myslím niečo od Bombardieru, ULF alebo aj tá ForCity

Dúfam len že SOR do vypísania tendra nevyrobí električku, lebo to by bola katastrofa
FCCHELSEA - táto električka nespĺňa naše normy a je preto nevhodná do Bratislavy.
Reply on: 19roman97 #28:
ForCity neeeee... treba sa pozrieť, aké sú s nimi problémy v Prahe... a rovnako že je to skelet vytvorený iba pre štandardný rozchod... v tomto som za osvedčené koncepcie, a ak SIEMENS, STADLER alebo BOMBARDIER vyrába električky, ktoré jazdia bežne vo Švajčiarsku a inde na 1000mm rozchode, netreba zase vymýšľať...
VARIO bolo riešením niekoľko rokov dozadu, tu treba teraz jednoznačne modernú koncepciu a nízkopodlažné električky, bez preliezok vo vnútri (a la SOR)...
Reply on: 810zssk #25:
prečo by to bol totálny nezmysel?
Reply on: Solider #27:
Pozri, stále lepšie ako nič... Síce by sme videli najradšej ForCity alebo Flexity, ale ,,money"...
Reply on: 19roman97 #26:
Toto sa niekto v roku 2012 odvážil vyrobiť?
Reply on: 810zssk #25:
Keď tak, tak už kúpiť niečo poriadne...

BTW. Ale táto nieje až taká hrozná 😃 http://www.pragoimex.cz/l.php?id=108
Reply on: Stapfel #24:
Vario neriesi nic a imho by to bol totalny nezmysel.
Vozidla by sa podla mojho nazoru mali nakupovť až po zrekonštruovaní tratí. A ked už tak nie žiadne BOMBARDIERi, SIEMENSI či STADLERy v cene za kus 2 mil. eur. ale radšej dake varia ktore stoja tak max do 1 mil. eur. Ale tramvaje počkajú teraz treba nové trolejbusy. Ved tieto 14 a 15 Tr su take dodžubane a stare že ich čas proste prišiel (samozrejme že pomaly tikakju hodiny aj T3). Ale ked si pozrete jeden članok Na nových trolejbusových tratiach nemá čo jazdiť bolo pisane že niekedy proste nemajú čo poslat na linku a nič nepride. A ked chcu už šetriť nech kupia BOGDANy sice je to ukrajinska vyroba ale na naše cesty dokonala (velmi pevne a odolne napravy) a je to docela kvalitka.
Reakcia na #19 od FCCHELSEA:
Bojim sa, ze sa dostavame opat k oblubenemu zeleznicnemu zakonniku:
§n - Naco nove vozidla, ked aj tak nemame v dobrom stave trate?
§n+1 - Naco zlepsovat kvalitu trati, ak sucasnym vozidlam vyhovuju? ?

Zastavka Filialka mi v navrhovanom stave vobec chybat nebude, ale trocha sa obavam, co teraz nastane. Stale mam pocit, ze sa k tomu pristupuje (a vzdy pristupovalo) "Musime tie peniaze minut, su z EU! A je jedno ako!" Nove elektricky potesia, ale potesilo by zaroven ak by to cele bolo spravene poriadne, nielen ze sa narychlo "nieco" nakupi, hlavne ze sa peniaze minu a mozme si skrtnut plan na 110%. Len uz na to napriklad nebudu dielne alebo sa potom zrazu zisti ze sa to nemoze otacat na obratisku s travou vyzsou ako 8cm. (priklad)
Reply on: Pilgrim #20:
Ved som napisal, ze lepsie ako nic.
Aj keby ich bolo 40ks je nám to nanič pokiaľ budú jazdiť po rozbitých tratiach ako už bolo spomenuté. To potom za 5-10 rokov ich môžu komplet rekonštruovať tak budú rozmlátené ?
Reply on: 810zssk #2:
20 je na začiatok veľmi slušný počet. Radšej kúpiť 20 nových električiek než len roky plánovať a nekonať. Proste nech to spravia,nech pre mňa za mňa aj tie eurofondy využijú (a to mrnčíte jak vám je zle v EÚ). Nech sa s tým začne a basta - teraz alebo nikdy.
Reply on: 19roman97 #18:
no aj to je pravda na niektorych usekoch su tie kolajnice v strasnom stave 😃 .....zbytocne vyhodene peniaze.Najprv by som dal rekonstrukciu kolaji az potom by som kupoval elektricky 🙂.Aj ked treba 😃
Reply on: FCCHELSEA #17:
Dobrá otázka by bola aj ,,na čom a kde budú jazdiť" 😃
a v ktorom roku pridu tie elektricky???....ovsem ak pridu :))
Reply on: 810zssk #15:
Osobne neočakávam, žeby to bolo na niečo dobré ?
Reply on: Marek1978 #14:
Tak osobne neocakavam, ze niekde v BA schvalia viac ako 50 kmph... zial... 😞
Reply on: 810zssk #2:
Hlavne treba zrekonstruovat trate, aby nam tie nove elektricky mali po com jazdit a normalnou rychlostou.
Reply on: 19roman97 #12:
Prepac, ze som zle dedukoval. Prispevkami to totiz vyzera na typicky pokec-produkt 🙂
Reply on: uzivatel #10:
azet pouzivam ako vedlajsiu mailovu adresu a ,,1997" je moj datum narodenia - 7.9.1991 😉
Reply on: 810zssk #9:
A k comu bude teraz IDS v Boroch ked je vystavba pozastavena a este aj dlho bude? Vacsi zmysel by davalo postavit Vozovnu Dubravcice z fondov ak by sa to nejako dalo... Teraz si ale myslim ze prioritou je trat do dubravky, na hlavnu a tunel... v neposlednom rade aj trat do petrzalky a predlzenie ruzinovskej radialy... je toho moc ale ,,snívajte s nami" ?
Reply on: 19roman97 #8:
Najlepsie je, ked najmudrejsie reci maju ludia s pokecovou adresou @azet.sk a "1997". Dufam, ze uz si poslal zivotopis, aby si tych ludi nahradil.
Reply on: aquila #7:
A kedze v Boroch ma byt prestupny terminal IDS tak ten projekt by bol uzasne odovodnitelny. Otazka je ci by ho stihli.
Lenže to by musel niekto chcieť spraviť... za 550mio € sa toho dá spraviť dosť... Pomohlo by to aj rozšíreniu siete. Ale to by tam nemohli sedieť taký idioti, aký tam sedia ?
toto by bola priam genialne sprava a pociatkovi by som dal pusu na celo ako sa hovori 🙂

presunut z nezmyslu menom filialka na parcialne mensie projekty, ktore by zlepsili integrovanu dopravu rapidne viac by bolo super

ono by sa dali podla mna aj eurofondy dat na ciastocnu upravu predstanicneho, predlzenie trate po bory, predlzenie ruzinovskej radialy, ako aj nakup vozidiel ...

rekonstrukcia bratislavskeho zeleznicneho uzla, aj na hlavnej stanice by sa mohli obnovit dve nastupistia pre lokalnu dopravu k zeleznicnmeu muzeu, tam keby boli dalsie dve nastupne hrany pre lokalky zo zahoria, tak je to super. moznosti je vela, casu tiez, resp su to veci co sa daju stihnut aj ked sa zacne buduci rok s vystavbou

za 550 milionov sa da toho urobit radovo viacej ..
njn.. Ale pri BA je možné, že tu budú behať Varia 😕
Reply on: 19roman97 #4:
26T sa mi moc nepozdava... osobne by som najradsej videl Skodu ForCity.
Reply on: 19roman97 #3:
Dokonca ani táto 26T nevyzerá špatne 😃 http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/tramvaj-26t-miskolc/
Môžeme len dúfať, že to nebude PESA, Solaris či Škoda. Škoda možno 15T For City... Ako sa dá od BA očakávať budú aj bez klimatizácie. Dúfam, že nás Bratislava prekvapí... Ale v dobrom slova zmysle 😕
Uz len dufat, ze zvitazi zdravy rozum, Filialka sa zrusi a nakupia sa elektricky (hoci 20 je relativne malo, ale stale lepsie ako nic).
Sú to ovce v tomto štáte... V BA ,,plačú", že nemajú na nové tramy a pritom maju dotáciu viac ako 555mio €. V tomto štáte sa pozerá iba na tunel, kde si čo ukradnem... Keď mi z toho nič nekapne, nemáme záujem 😕 Je to hanba pre celé Slovensko a nie iba pre BA!