Na nových trolejbusových tratiach nemá čo jazdiť

Sieť trolejbusových tratí sa zväčšuje, počet vozidiel nie.

V marci bola oficiálne sprevádzkovaná nová trolejbusová trať na Hroboňovej a Pražskej ulici, už toto leto by sa mala budovať trolejová križovatka na Patrónke a v pláne je aj ďalší rozvoj trolejbusovej siete. „DPB v spolupráci s mestom pripravuje výhľadové štúdie možných trolejbusových tratí,“ informovala nás Zuzana Vachová z odboru marketingu a komunikácie DPB.

Po dlhšom čase sa tak otvárajú možnosti zvyšovania podielu ekologickej dopravy v MHD, čo je trendom aj vo svete. Mesto navyše dokázalo získať eurofondy na nové trate, hoci zďaleka nemá toľko možností na čerpanie prostriedkov EÚ ako menej rozvinuté regióny Slovenska.

Podpora tejto ekologickej dopravy v Bratislave však naráža na jeden háčik. Tým je nedostatok trolejbusov a celkovo ich fyzické aj morálne opotrebovanie. 110 trolejbusov z celkových 117 vychádza z prototypu skonštruovaného ešte v roku 1972, teda pred 40 rokmi. Dodávané boli v rokoch 1982 až 2002. Len sedem vozidiel je nízkopodlažných, z nich jedno je dlhodobo odstavené.

„V súčasnosti prebieha oprava posledných z desiatich kusov trolejbusov, ktorá sa začala minulý rok. DPB realizuje vlastnými kapacitami údržby a opravy trolejbusov tak, aby spĺňali všetky požiadavky na bezpečnosť prevádzky. Plán na ďalšie generálne opravy bude závisieť od finančných možností DPB v tomto roku,“ uviedla Vachová.

Tento rok len generálky

„Dopravný podnik Bratislava zápasí s dlhmi z minulosti. Po nástupe nového vedenia v roku 2011 hrozila plánovaná strata 12 miliónov eur a dokonca aj platobná neschopnosť podniku. Tvrdými opatreniami v prevádzkových nákladoch sa podarilo výrazne znížiť plánovanú stratu. Vlani sa za pol roka manažmentu podarilo ušetriť vyše 10 miliónov €, čím DPB tieto prostriedky ušetrili mestu, ktoré nedokáže splácať ani dlhy z minulosti. Mesto však od DPB požaduje vyrovnaný hospodársky výsledok, aj keď nedokáže zabezpečiť ani dotáciu, ktorá by pokrývala objednané výkony. Ozdravovací proces podniku preto musí pokračovať aj naďalej,“ uvádza sa v reakcii DPB na otázku obnovy trolejbusov.

Celkový počet trolejbusov sa v roku 2012 nezmení a už ten súčasný nepostačuje. Keď sa zavádzala nová linka 64, dopravný podnik v špičke zredukoval linku 210, aby na novú linku získal aspoň jedno vozidlo. Zvyšné dva trolejbusy jazdiace na linke 64 často chýbajú inde, napríklad na linkách 206 a 208. Niektoré spoje týchto liniek uvedené v cestovných poriadkoch tak proste nejazdia.

V akom stave je trolejbusový park, ukázala búrka 22. mája. Nasledujúce ráno pre poruchy nevyšlo do ulíc 12 trolejbusov zväčša na linky 201, 202 a 208. Cestujúci linky 208 však výpadky spojov poznajú už dlhšie. Ešte ráno pred búrkou na tejto linke chýbali 2 trolejbusy, rovnako ako 18. mája a 4. mája a mohli by sme pokračovať aj ďalej. Pre cestujúceho to znamená, že ak sa spolieha na cestovný poriadok, tak najmä v rannej špičke sa mu može stať, že spoj v ňom uvedený vôbec nepríde. Nie pre poruchu na trati, ale preto, že ani neopustil vozovňu.

„Kapitálové investície určené na obnovu vozového parku sú na tento rok nulové. DPB však má snahu o obnovu vozového parku, aby poskytol cestujúcim dostatočný komfort a kvalitu. V roku 2011 sa pokračovalo v obnove vozového parku, a  to modernizáciou trolejbusov a nákupom autobusov pre imobilných cestujúcich.“ Generálkovať by sa malo 10 trolejbusov.

„Riešením by mohlo byť uchádzanie sa prostriedkov z eurofondov podľa vzoru iných európskych metropol. DPB predpokladá využitie dostupných finančných zdrojov z EÚ, ktoré na Slovensko prichádzajú cez rôzne operačné programy. DPB momentálne nie je finálny prijímateľ zdrojov z EÚ, avšak zdroje využíva na rôzne projekty hlavné mesto SR Bratislava. Z týchto zdrojov je možné obnovovať a rozvíjať dopravnú infraštruktúru a vozový park MHD,“ hovorí Vachová.

Jazdené trolejbusy nie, nové možno v roku 2013

Dočasným riešením by mohol byť aj nákup jazdených vozidiel z krajín EÚ alebo zo Švajčiarska. Napríklad rumunské mesto Ploešť zakúpilo nízkopodlažné trolejbusy zo švajčiarskeho Lausanne, bulharské mesto Ruse nízkopodlažné Neoplany z Bazileja, Segedín nakupoval jazdené nízkopodlažné autobusy Škoda, Mercedes a Volvo a rekonštruoval ich na trolejbusy. V súčasnosti obnovuje svoj vozový park napríklad Salzburg a na predaj budú staršie vozidlá. Bratislava zatiaľ nakupovala iba z českých miest, a to jazdené ne-nízkopodlažné trolejbusy rovnakých typov, aké už vlastní.

Problémom pri kúpe „sekáčov“ však môžu byť iné náhradné diely a skutočnosť, že nie vždy sú v ponuke len kvalitné vozidlá. Nové typy tiež musia prejsť homologizačným procesom, a to aj vtedy, ak boli riadne schválené v inej krajine EÚ či vo Švajčiarsku. Voči nákupu jazdených vozidiel tak panuje u časti kompetentných odpor. Pre prestavby autobusov na trolejbusy zase na rozdiel od Segedína nemá Bratislava odborné kapacity.

„Bývalé vedenie podpísalo rámcové zmluvy na nové autobusy, stále však nie je doriešená otázka financovania. Dopravný podnik v súčasnosti nemá inú možnosť okrem žiadosti prefinancovania investícií mestom. Mesto ako finálny prijímateľ môže požiadať cestou fondov prefinancovanie projektov. Na budúci rok aj na rok 2014 pripravujeme projekty na obnovu vozového parku električiek a trolejbusov,“ uzatvára stanovisko DPB.

Všetky ponúkané riešenia sa týkajú stredno- a dlhodobého horizontu. Za ten čas sa priemerný vek trolejbusov zvýši zo 17 na 18-19 rokov a vybuduje sa najmenej jedna nová trolejbusová trať. Ak nedôjde k urýchlenej obnove vozidlového parku trolejbusov či už jazdenými alebo novými, na nových tratiach zrejme nebude mať čo jazdiť alebo sa na ne opäť prevelia trolejbusy z existujúcich liniek.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
http://imhd.sk/ba/doc/sk/10815/10815.html?dfpi=39#39 nepripravuje a ani v dohľadnej dobe to nevidím moc reálne.
Reply on: 810zssk #39:
To neviem, ale tiež by ma to zaujímalo.
Reply on: Peter6607 #38:
V tomto smere by ma zaujimalo ci sa nepripravuje nejake nariadenie ktorym by sa zaviedlo vzajomne uznavanie homologizacii v ramci EU, pripadne EEA?
Reply on: edgar56 #34:
Problém s kúpou sekáčov zo západu je nutnosť homologizačných jázd, preto je táto myšlienka nereálna.
Netýka sa to však vozidiel typu 15Tr, ktoré predáva napríklad Prešov. DPB už odoslal na GO posledné kĺby a teda nebude čo generálkovať. Kúpa 2 ojazdených 15Tr a ich následná GO v Zlineri je podľa mňa dobré riešenie zo súčasnej situácie.
Naša posledná séria 15TrM sú v podstate ešte nové vozy, nie sú ani po životnosti. Podľa mňa týmto trolejbusom stačí SP a nový náter.

V prípade vyhlásenia tendra na nové trolejbusy sa budem modliť, aby nebolo nevyhnutné mať schválenie k prevádzke na Slovensku, aby tak dostali šancu aj iný výrobcovia ako SOR a Irisbus.
Reply on: AAA #36:
A čo je v DPB v prevádzke MHD efektívne a ekonomické? Akurát tak nové LV električiek.
K tej 64 len toľko. Na jednej strane nedostatok trolejbusov, na druhej strane vozidlá na 64 cez týždeň viac stoja na konečných ako jazdia, čo je teda ozaj "efektívne" a "ekonomické".
Reply on: edgar56 #33:
Nie, nedostala ho preto, dostala ho preto, ze trolejbusy coskoro prejdu do radu 20-99... aj 33 je v tomto rade. Ziaden "autobusovy" rad uz neexistuje 😉
V Brne je v súčasnosti tiež nedostatok prevádzkyschpných trolejbusov. Takže aj taký veľký podnik ako je DPMB Brno nakupuje ojazdené vozidlá z iných miest ČR.
No asi preto dostala nová trolejbusová trať autobusové číslo 64, že na nej budú časom jazdiť namiesto trolejbusov aj autobusy.
Reply on: sailin #31:
šani: Novú trať platili EU fondy, detto pripravovanú trať pri Patronke-Vojenska nemocnica. Je len chyba DPB že si to nevie zariadiť, že si na jednej strane požiada o cash na trať,ale reálne tam nemá s čím jazdiť. 64tka je len dočasná linka kým nebude reorganizácia tbus liniek v lete poprip v septembri - t.j. nerieš ?
nova trat a jazdi na nej tusim len 64.... radsej nove vozidla nakupit, a nie v tych hrkotajucich kraksniach jazdit.. co su uz sto rokov po zaruke... dokedy este?
Reply on: 44 #29:
A za TOTO som DP zaplatil za rocnu elektricenku.
Reply on: 44 #28:
A ako naschval, kratko po napisani toho prispevku sa mi stalo presne to o com som pisal. ? Sedim v buse, okolo mna volno - a just ku mne si sadne tlsty, nadrbany ... polocigan. 🙂 Co am ale nasralo najviac bolo to, ze mal tendenciu furt rozpravat, ja som ho ignoroval, potom zacal do mna, ze co ho ignorujem... strasne! 🙂 Aj som si spomenul na moje slova tu, ze vytiahnem vodica z kabiny a prefackam, aj som s apozrel kto je v kabine, ale bol tam taky duchodce, co to ma za par, tak si vravim - srat na neho. Ale je to sila - ze takyto SMRAD ma pravo. Vseobecne - ze ma PRAVO.
Reply on: Solider #27:
Tak MB su kvalitne, ale ci by nebolo lepsie miesto 15 MB vziat 30 klimatizovanych SOR... ? To stoji za uvahu. Co sa zdrazovania cestovneho tyka - DP by mal sledovat ceny benzinu a nafty, lebo uz teraz mam pocit (ako uz pisal Si), ze cestovanie autom je minimalne rovnako na tom co do ekonomiky, ako MHD. Co mna v MHD sere je, ze si nastupi SMRAD a ja nic nemozem. Vodis ho est epocka, znova otvori dvere, aby mohol nastupit! Koxo ja uz vazne zvazujem, ze takehoto vodica elektricky/autobusu vytiahnem z kabiny a prefackam pred vsetkymi. To uz co je, ze cakat SMRADov a este im otvorit dvere? Pritom je jasne, ze je to ozraty, alebo homeles! A este si to sadne ku mne, abo kusok odo mna! A ZA TOTO MAM JA DPB PLATIT? No mam rocnu elektricenku, v lete mi vyprsi a fakt zvazujem, ze presadnem do auta. Zratal som si to - NEPREROBIM !
Reply on: MiroBA #15:
Stačilo by, keby sa tieto plánované Capacity skrátka neodobrali. Už hneď po nástupe nového vedenia mali telefonovať do Mercedesu, že na to nemajú peniaze, aj keby sa platila pokuta, určite by však bola nižšia, ako strata, ktorá vznikne príchodom ďalších predražených Capacity.

A nemusí byť reč o ojazdeninách z krajín západnej Európy, pokojne to môžu byť aj nové SORky, ktoré by mali kvalitnejšie tlmiče, tmavé sklá a všetky by mali kvalitnejšiu klimatizáciu a notsitzy aj pri 4. dverách.

Cena lístkov však beztak pôjde hore, a to zrejme aj električeniek. K tomu navyše sa budeme naďalej topiť v morálnom svrabe, že namiesto 40 deluxse Mercedesov tu nebude jazdiť 50 plne klimatizovaných SORiek a 15 nových klimatizovaných trolejbusov.
Reply on: Peter6607 #25:
... a ktoré sa na linkách 201, 202 a 208 plne využijú. ? Tichší je hlavne preto, že nemá ani jednu Rábu ale tiež preto, že tam všetko nehrkoce, nevŕzga v kĺbe, netrieskajú tomu dvere....
Reply on: Valec #23:
Tichší je len preto, lebo má jednu hnaciu nápravu. Najväčšou prednosťou 15Tr sú podľa mňa práve tie 2 hnacie nápravy, ktoré umožňujú dobré jazdné vlastnosti v kopcovitom teréne.
Reply on: MiroBA #19:
Zdražovali teraz od 1.5. Ale to len tak na okraj k tomu tvoju príspevku. ?
Reply on: Peter6607 #18:
Áno vozil. V Rumunskom Temešvári som sa dva či tri roky dozadu vozil len 24Trkami (nič iné tam tuším už ani nemajú), v bulharskej Sofii som sa pred mesiacom viezol v ex-Insbruckom kĺbe (z roku 1988)...

Ale k podstate, aj ten ex-Insbrucký Gräf&Stift z roku 1988 je ďaleko tichší a pohodlneší ako 15Tr z roku 1990 a aj napriek tomu, že je na balkáne už asi 5 rokov, stále je v porovnateľnom stave s podobne starými vozidlami v Salzburgu.
p.s. magoriat by mal hlavne tlacit na ministerstve dopravy, aby vytvorili prioritnu os, ekologicka doprava a mozu kupovat aj trolejbusy.

a nemuselo by sa 330 milionov euro presuvat na pseudoprojekty vzdelavania mladych ..