Nové parkovanie prinesie aj expresné spoje MHD

Popri regulácii parkovania by sa mala viac podporiť MHD.

Mesto má limitovaný priestor, ale čoraz viac áut. Parkuje sa živelne a zhoršuje sa kvalita života. Aj tieto informácie odzneli na úvod dnešnej tlačovej besedy primátora Milana Ftáčnika a hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera k riešeniu parkovania v budúcnosti.

Mesto chce 10. apríla 2012 na svojom webe otvoriť verejnú diskusiu k parkovacej politike, ktorá by mala trvať do mája. Následne chce pripraviť document ohľadom smerovania parkovania, ktorý by malo schvaľovať mestské zastupiteľstvo.

Cieľom nie je spoplatnenie

Inšpiráciou pre riešenie parkovania majú byť skúsenosti zo zahraničných miest, zapracované majú byť aj pripomienky zriadenej parkovacej komisie a obyvateľov. Ideou mesta je regulácia parkovania v širšom centre, najmä v MČ Staré Mesto, Nové Mesto, Ružinov a Petržalka. “Spoplatnenie nie je cieľ, ale prostriedok regulácie,” uviedol primátor. Zvýhodnení by mali byť rezidenti (ich 1. auto), najviac by mali zaplatiť cezpoľní. Podľa skúseností zo Starého Mesta však magistráte očakáva, že mnohí obyvatelia, ktorí žijú v Bratislave, no trvalý pobyt majú inde a tam aj platia miestne dane, sa prihlásia k trvalému pobytu v Bratislave. Tým získajú výhody rezidentov.

Získané prostriedky z poplatkov by sa mali deliť medzi mestské časti, časť by sa mala použiť na zlepšenie parkovacích možností a na zlepšenie MHD. Budovať by sa mali parkovacie domy, a to nie na úkor zelene. Pribudnúť by mali aj záchytné parkoviská (P+R) na okraji mesta s dobrou nadväznosťou na MHD, najskôr však v priebehu roku 2013.

Mesto posilní MHD

Keďže Bratislava nemá a ani nebude mať metro, mesto by chcelo znovuobnoviť expresné autobusové linky. Tie však už v minulosti existovali a väčšina zanikla. Aj preto, že stáli v rovnakých zápchach ako neexpresné linky. “Ak bude dopyt po MHD, strategicky pristúpime na to, že na viacpruhových komunikáciách vyhradíme vonkajšie pruhy tak, že budú len pre MHD v špičke,” uviedol hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser.

Zároveň za opät hovorí o preferencii električiek. Tá by mala byť inteligentná, teda vozidlo by priamo komunikovalo pomocou palubných počítačov s križovatkami. Vozidlá aj križovatky však predtým treba modernizovať. Výsledkom by malo byť častokrát opakované zrýchlenie električkovej dopravy.

Podľa Schlossera výkony MHD určite narastú. Viac spojov by mohla doplniť aj cenová politika v oblasti MHD. Je možné ponúknutie zvýhodneného balíka pre tých, ktorí budú využívať auto a chceli by si zakúpiť aj električenku.

Po novom možno už od budúceho roka

Výsledkom novej parkovacej politiky má byť menej áut v meste, zlepšenie využitia MHD a zlepšenie kvality života obyvateľov. Ak bude parkovacia politika schválená mestským zastupiteľstvom, postupne by sa mala zavádzať od 1. januára 2013.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
jéééj preferencia električiek. To sme tu už mali. Budovala sa, zobrali sa peniaze, nikdy nefungovala a výsledok vieme. Električky stoja na každej vrbe. Zástavky sú ok, treba nejakú dostupnosť Emhd dodržať. Ale fungujúca (ešte k tomu inteligentná woow 🙂 ) preferencia by sa hodila. a opraviť trate na normal rýchlosti. Ne v oblúkoch 20kmh. A dúbravka 30kmh...
rozumnejšie by bolo zrýchliť električkovú dopravu, napríklad zmenšením pocta zastávok aspoň tam kde sú súbežné autobusový linky
Reply on: kecho #2:
Na zákalde skúseností z Ba sa zavedie spoplatnené parkovanie, pričom sa zároveň aj oslabia súčasné linky ? Alebo sa neskôr posilnia, pričom sa vrátia na cp, ktorý je dnes. Napr. dnes už znie ako scifi, že linky č. 34 a 83 vydržali od novembra 2000 2 (slovom dva) roky s intervalom v rannej špičke 5 min. a poobede 6.
takže, keď budeme mať "expresy" - bude to zase jazdiť ovšadiaľ-všade a bude to mať interval 15-20 minút? či o tom ešte neuvažovali? alebo to je zase len balónik z dielne magistrátu v štýle "uvidí sa, čo nato povedia ľudia" a po zavedení plateného parkovania ostaneme tam, kde sme teraz, pričom sa možno posilnia súčasné linky?
Pekny plan. Obnovu ex-liniek vitam, ale nie su vozy. Tie sa urcite nestihnu nakupit do konca roka, nakolko nie su peniaze. Samozrejme, ze pri zavedeni ex-liniek treba hlavne buspruhy. Bez nich nemaju zmysel. Myslim si, ze to bude aktualne az od r.2014.