Komentár: Namiesto spustenia BID propagácia rozdrobenosti dopravy

Bratislavský samosprávny kraj a Slovak Lines začali v posledných dňoch aktívne propagovať možnosť cestovania prímestskými linkami na území mesta Bratislava. Podľa vydanej tlačovej správy je cestovanie rýchlejšie, lacnejšie a jednoduchšie.

Bol by to pekný krok k podpore verejnej dopravy, keby nad tvrdeniami kraja a dopravcu neviseli otázniky. Pri jednorazových cestovných lístkoch je Slovak Lines naozaj spravidla lacnejší, avšak neponúka predplatné lístky (električenky) ani neakceptuje takéto lístky DPB. Výnimkou je trasa Autobusová stanica - Záhorská Bystrica (Krče), kde akceptuje príplatok BID k predplatnému lístku, ktorý funguje ako dočasný experiment už vyše 10 rokov. Lacnejšie cestovanie je tak možné pre najmä tých, ktorí bývajú v blízkosti spomínanej trasy. Ak však cestujúci cestuje z iných častí mesta a pri svojej ceste prestupuje na MHD, použiť autobusy dopravcu Slovak Lines sa mu cenovo neoplatí.

Rýchlosť dopravy na trase medzi Záhorskou Bystricou (Krče) a Patrónkou  taktiež nie je jednoznačná. Jazdná doba autobusov Slovak Lines je v rannej špičke 11 až 18 minút, zatiaľ čo linka 37 trasu zvládne za 14 až 15 minút. Vysoký rozdiel medzi jazdnými dobami autobusov Slovak Lines je viditeľný napríklad pri odchode o 6:03 zo Záhorskej Bystrice, ktorý má jazdnú dobu o 7 minút dlhšiu ako autobus o 6:08. Oba autobusy pri tom idú po tej istej trase, jediný rozdiel spočíva v tom, že skorší autobus zastavuje na jednej zastávke navyše, čo v žiadnom prípade nemôže spôsobiť predĺženie jazdnej doby o 7 minút. Autobusy Slovak Lines sú teda výhodné väčšinou len pre tých čo cestujú na trasách kde neexistuje priame spojenie MHD.

Časová výhodnosť je ešte menšia v smere z centra, kde dochádza k veľkým zdržaniam na zastávkach. Slovak Lines využíva tarifný systém, pri ktorom si všetci cestujúci zakupujú cestovný lístok u vodiča, a to aj tí, ktorí vlastnia dopravné karty. U českých integrovaných dopravných systémov sa spravidla cestujúci len preukážu vodičovi predplatným lístkom. Oproti MHD navyše cestujúci nastupujú iba jednými dverami, čo predlžuje ich nástup.

Propagovaná jednoduchosť je tiež otázna. Linky nie sú číslované a nemajú jednotné zastávky. Napríklad v pracovný deň od 6:30 do 7:30 odchádza zo Záhorskej Bystrice do centra 12 autobusov, z toho iba 9 stojí na Hroboňovej. Cestujúci sa musí buď vopred pripraviť na cestu a preštudovať si podrobný knižný či internetový cestovný poriadok. V niektorých prípadoch nepomôže ani ten. Napríklad o 6:45 majú odchod dva autobusy, z nich prvý stojí len na Patrónke, Račianskom mýte a Autobusovej stanici, zatiaľ čo druhý zastavuje na 7 zastávkach. Aj cestujúci, ktorý o týchto spojoch vie, priamo na mieste nedokáže odlíšiť, ktorý autobus stojí na všetkých zastávkach bez toho, aby sledoval pomalé rolovanie textu na prednej tabuli alebo sa spýtal vodiča. Okrem toho autobusy nepremávajú v pravidelných intervaloch, čiže odchody nie sú ľahko zapamätateľné čo je problém najmä mimo špičky, kedy sú intervaly medzi spojmi relatívne dlhé. Takéto anomálie sú symbolom zastaranosti súčasného systému a nie jeho jednoduchosti.

Podľa predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, Pavla Freša, je táto ponuka "ďalším krokom v rámci budovania integrovanej dopravy na území Bratislavského samosprávneho kraja". Opak je pritom pravdou. Integrovaná doprava sa zakladá na tom, že jednotlivé systémy navzájom nadväzujú a majú jednotnú tarifu. Na území mesta však fungujú viac než tri navzájom nekoordinované systémy, ktoré majú úplne odlišné tarifné systémy a súčasnou podobou integrácie je len to, že cestujúci na jednej konkrétnej trase môžu po zaplatení mesačného príplatku cestovať aj autobusmi Slovak Lines. O čosi lepšia je situácia pri vlakoch ZSSK kde BID príplatok platí v celej Bratislave okrem Devínskeho Jazera. Pre porovnanie, v drvivej väčšine českých miest môžu cestujúci použiť ten istý lístok na MHD aj prímestskú dopravu bez akéhokoľvek príplatku a pri všetkých druhoch lístkov (či už ide o lístky na pol hodinu alebo rok) a medzi jednotlivými druhmi môžu prestupovať. Ekvivalentom takéhoto systému u nás by teda bolo, keby cestujúci mohol na 90-minútový lístok cestovať napr. autobusom Slovak Lines od nemocnice v Podunajských Biskupiciach na Autobusovú stanicu, odtiaľ na ten istý lístok ďalej linkou 210 na Hlavnú stanicu kde by prestúpil na vlak a stále na ten istý lístok cestoval do Devínskej Novej Vsi. Tento cestovný lístok by samozrejme mohol využiť aj na cestu do Rajky či Hainburgu.

V rámci BID sa tiež navrhuje odstránenie vyššie popisovaného problému s komplikovanosťou siete. Po novom majú byť zavedené čísla liniek komunikované voči cestujúcim, pričom každá linka bude mať prehladný taktový cestovný poriadok s pravidelnými odchodmi a jednoznačne stanovené zastávky. Cestujúci potom uvidí prichádzať autobus napríklad na linke 321 a na základe čísla bude vedieť, kde stojí, resp. si túto informáciu nájde v cestovnom poriadku podobne ako pri MHD. Takýto systém potom môže reálne slúžiť aj na dopravu v rámci mesta.

Je preto otázne, prečo Bratislavský samosprávny kraj propaguje takéto snahy dopravcu o vykazovanie výhodnosti oproti MHD namiesto toho, aby venoval maximálnu energiu spusteniu projektu BID, ktorého koncepcia bola prijatá pred 5 rokmi a jeho spustenie mešká už 4 roky. Podľa posledných informácií ani najnovší termín spustenia BID - september 2012 - nie je reálny a uvažuje sa iba nad tým, že by platnosť príplatku BID k električenkám bola rozšírená na ostatné linky Slovak Lines na území mesta. Mimo Bratislavy tak integrovaná doprava zrejme naďalej zavedená nebude. Vzhľadom na blížiace sa voľby do VÚC už potom ťažko očakávať, že reforma verejnej dopravy v regióne bude zrealizovaná skôr než v roku 2014.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: akvashop #10:
Tak ad. vyhladavac.. oni spustili nieco od INPROPu, vyhlasili tender na dodavatela vyhladavaca, zrazu sa asi ukazalo ze INPROP to podla vsetkeho nevyhra, tak to zrusili ?
Reply on: 810zssk #9:
Podla mna by to stalo za to to nejak premysliet a zprevadzkovat podobny system. Mozno je to typ pre azet.sk ktory je mozno konkurenciou pre zoznam.sk pod ktore spada aj imhd.sk
?
Na stranke www.bid.sk do dnesneho dna ani nespomenuli dany projekt, dokonca vypadli aj vyhladavania spojeni ktore ficali dalo sa napriklad naplanovat cesta z Cunova (pripadne aj z Rajky) do Vysokej pri Morave (uvadzam ako atyp priklad).
Dnes na tom mieste je uz len oznam:

Cestovné poriadky liniek, ktoré budú spadať do Bratislavskej integrovanej dopravy nájdete na stránke jednotlivých dopravcov.
Reply on: Trolleybus #8:
Sice som nekompetentny, ale imho si neviem predstavit teraz napr. CP Slovak Linesu (co je jeden velky bordel) v imhd formate. Naopak, ak bude BID tak by to fungovat mohlo.
Reply on: akvashop #3:
Ja si tiež myslím, že by IMHD mohlo byť orientované na regionálnu dopravu v celom BSK. Cestujúcej verejnosti by to určite pomohlo. Aj informácie, fotky a zaujímavosti z dopravy by tu potom boli ešte zaujímavejšie. Mohol by sa k tomu vyjadriť niekto kompetentný. ?
Reply on: Vladimír #6:
Vsak to suvisi. Ja som len chcel poukazat, ze problem nie je v tom, ze slovenski dopravcovia su v niecom ini.
Reply on: 810zssk #5:
Tá slovenská špecifická vlastnosť je, že u nás sa väčšinou "nepáči" ani VUCkám...
Reply on: derik #4:
To nie je ziadna slovenska specificka vlastnost. Akurat inde si VUCky vedia dupnut. Ved pre kristove rany, VUCka si tu dopravu objednava, ona si ma stanovit podmienky a ked sa dopravcovi nepaci,, nech si ide piskat...
Nuž ja to stále trvdím, že u nás integrovaná doprava (ID) asi nikdy nebude. Totiž Slováci (slovenské firmy) majú jednu vlastnosť = nahrabať čo najviac pre seba. A aj tento krok pána Freša to opäť dokazuje, keď tak vo veľkom propaguje autobusy SL na území Bratislavy. Nuž na to, aby ID mohla fungovať, musia sa všetky strany dohodnúť a k tomu im bráni vyššie spomenutá vlastnosť. Ide o to, že každý dopravca chce prepraviť čo najviac pasažierov a keď si cestujúci kúpi lístok v rámci ID, táto cena sa má prerozdeliť a už celá nezostane jednému dopravcovi. Preto každý dopravca bude bojovať o každého zákazníka oveľa intenzívnejšie ako pracovať na nejakej dohode k ID.
Ďalší fakt je integrácia v oblasti CP, zavedenie jednotného intervalu a tým sprehľadnenie celého systému. Lenže BSK si objednáva nejaké výkony od SL a zavedením jednotného intervalu by sa tieto výkony pravdepodobne museli navýšiť načo BSK asi nemá peniaze.
BID podla mna ani nevie ze taky projekt vznikol, pani z www.bid.sk zobudte sa
Zrejme to nie je cele integrovany system, ale aj chlapci z www.imhd.sk by mohli trosku prispiet "zintegrovat" aspon tieto busy Slovak lines, vlaky z Zeleznicnej spolocnosti ci RegioJet s Dopravnym podnikom ❓ do formy cestovnych poriadkov, alebo je to mozno typ pre niekoho kto by mohol spravit novu stranku s touto problematikou hromadnou dopravou po bratislave MHD, regionalne autobusy, statne vlaky, sukromne vlaky...
Vydarený komentár, už len aby si ho všimli a uvedomili aj "kompetentní" 🙂
Chvalabohu. Už som si myslel že som jediný komu tento krok pripadá absolútne mimo misu.