VozidláAutobusy MHD › Irisbus Citelis 12M CNG

Irisbus Citelis 12M CNG
Dvojdverový Citelis 12M CNG

Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený koncernom Irisbus (neskôr Iveco Bus) v roku 2005. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora). Citelisy boli vyrábané vo viacerých závodoch koncernu, od roku 2010 až do ukončenia ich výroby v roku 2014 sa kompletne vyrábali aj vo Vysokom Mýte v dĺžkach 10,5 a 12 metrov.

Po rokoch modernizácií starších autobusov Karosa B 732 boli v roku 2011 z vlastných prostriedkov SAD Zvolen zakúpené 4 nové nízkopodlažné Citelisy 12M s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Od vozidiel rovnakého typu v Banskej Bystrici sa odlišovali novším typom zadnej masky a klimatizáciou priestoru pre cestujúcich. Ďalšie nové vozidlá boli zakúpené v rokoch 2012 a 2014. Následne sa obnova vozidlového parku prerušila pre negatívny ekonomický dopad vysokých odpisov nových vozidiel. Až v roku 2018 bolo do zvolenskej MHD preradených niekoľko ďalších vozidiel Irisbus Citelis 12M CNG z Banskej Bystrice z roku 2009, ktoré už boli v tom čase ekonomicky odpísané. V rokoch 2020 a 2022 boli do zvolenskej MHD preradené aj viaceré dvojdverové vozidlá Citelis 12M CNG pôvodne jazdiace v prímestskej doprave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-395CI, ZV-948CI, ZV-952CI, ZV-960CI december 2011 2012 2022 4
2. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-410CN, ZV-557CN, ZV-565CN, ZV-841CN december 2012 2013 2022 4
3. Iveco Citelis 12M CNG ZV-596CX, ZV-702CX, ZV-710CX, ZV-720CX 2014 2014 2023 4
4. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-162CA, ZV-164CA, ZV-165CA, ZV-167CA, ZV-168CA október 2009 2018 2020 5
5. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-666CM, ZV-652CI, ZV-032CN, ZV-967CI, ZV-754CL 2011 – 2012 2020 2022 5
6. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-003CJ, ZV-014CJ, ZV-119CJ, ZV-041CN, ZV-865CM 2011 – 2012 2020 2021 – 2022 5
7. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-026CN, ZV-117CJ 2011 – 2012 2022 2022 2
Spolu 2009 – 2014   29

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3301 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. a 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12820 kg
11500 kg (4. séria)
Motor Iveco Cursor 8 CNG EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 854.5 (DIWA.5), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (1. - 3. séria)
zadná: IVECO BRA 132, portálová s dvojitou redukciou (4. séria)
Pneumatiky 275/70 R 22,5 148/145 J
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G3 (1. - 3. séria)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Klimatizovanie priestoru pre cestujúcich zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Eberspächer Sütrak (okrem vozidiel z roku 2009 z Banskej Bystrice, ktoré vybavili iba klimatizáciou pre vodiča).

Vozidlá dodali v bielo-červenom nátere. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy EMtest (pri vozidlách s rokom výroby 2009 a 2011), resp. Bustec (ostatné vozidlá).

Úpravy

Štyrom vozidlám z roku 2014, ktoré zostali v premávke po obnove vozidlového parku v roku 2022, bol vymenený pôvodný optický informačný systém Bustec s oranžovými LED diódami za displeje so zelenými LED pre číslo linky a bielymi LED pre textovú informáciu. Zároveň bol malý displej pre číslo linky doplnený aj na ľavý bok.

Prevádzka

Prvá štvorica vozidiel bola slávnostne predstavená v decembri 2011 a do prevádzky sa tieto autobusy zaradili v januári 2012. O rok neskôr, v januári 2013, bola sprevádzkovaná ďalšia štvorica vozidiel. Posledné štyri nové autobusy sa do premávky zaradili v novembri 2014.

V októbri a novembri 2018 bolo do prevádzky zaradených 5 autobusov Citelis 12M CNG, ktoré predtým jazdili v Banskej Bystrici. V závere roka 2020 sa tieto autobusy opäť vrátili do Banskej Bystrice.

V priebehu roka 2020 sa do premávky na linkách MHD zaradilo aj viacero autobusov v dvojdverovom prevedení, ktoré pôvodne premávali v prímestskej doprave, resp. krátku dobu aj na linkách MHD v Banskej Bystrici. Z nich dve vozidlá na konci roku 2021 poputovali do MHD Žiar nad Hronom a na linky MHD sa naopak zaradili ďalšie 2 vozidlá z prímestskej dopravy ZV-026CN a ZV-117CJ.

Od leta 2022 zostali po obnove vozidlového parku v prevádzke už len štyri autobusy z roku 2014, ktoré boli v novembri 2023 nahradené štyrmi novými CNG autobusmi Scania Citywide zakúpenými mestom Zvolen z eurofondov.

Vyraďovanie a likvidácia

Väčšina vozidiel (okrem autobusov z roku 2014) dojazdila v priebehu letných prázdnin 2022 po sprevádzkovaní nových autobusov SOR NS 12 diesel. Jedenásť vozidiel bolo od septembra 2022 presunutých do MHD Banská Bystrica. V roku 2023 sa ďalšie dve vozidlá (ZV-003CJ a ZV-117CJ) zaradili znova do premávky v MHD Žiar nad Hronom. Posledné štyri vyradené Citelisy boli v novembri 2023 preradené do Banskej Bystrice, kde sa zaradili na linky MHD.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
ZV-841CNdo 2014ZV-987CV 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
ZV-164CA a ZV-165CA sú už vyradené.
ZV-003CJ,ZV-014CJ a ZV-119CJ sú miesto nich.