VozidláAutobusy MHD › Karosa C 744

Karosa C 744 v pôvodnom stave
Karosa C 744 po generálnej oprave

Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Išlo o linkový autobus vychádzajúci z typového radu Karosa 700. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD.

Pre potreby MHD vo Zvolene boli zakúpené dve kĺbové vozidlá Karosa C 744.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.24 ZVA 25-78 – ZVA 25-79 1990 1990 2005 2
Spolu 1990   2

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 61 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 131 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor LIAZ ML 637, ležatý naftový radový šesťvalec chladený kvapalinou, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 86 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.40, mechanická synchronizovaná, 5-stupňová
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia
Pneumatiky 295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu kĺbového autobusu zostavili oceľových panelov, prednú a zadnú časť spojili kĺbom s točnicou. Autobus mal tlačnú koncepciu, t. j. motor bol umiestnený v zadnej časti. Strop a bočnice interiéru obložili sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. Do pravej bočnice osadili troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere s rovnakou šírkou. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru zabezpečili naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie pomocou stropných vetrákov s elektrickými ventilátormi a hornými posuvnými časťami bočných okien. Kabínku vodiča riašili ako polouzavretú, podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch. Vozidlá dodali v klasickej linkovej modro-bielej farebnej kombinácii.

Úpravy

Autobusy prešli generálnymi opravami, pričom dostali náter v novej modro-bielej kombinácii.

Vyraďovanie a likvidácia

S klesajúcim počtom cestujúcich a s potrebou šetriť došlo k odstaveniu týchto autobusov z prevádzky. V roku 2006 boli preradené do Banskej Bystrice.

Katalóg vozidiel

ZV-831AY ZV-902AY

Legenda a štatistika

ZV-831AYvyradené vozidlo: 2 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
ZVA 25-78 ZV-831AY 
ZVA 25-79 ZV-902AY 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.