Úvod

Nízkopodlažné autobusy City bus 12M vyrábala Karosa Vysoké Mýto už od roku 1996. Autobus vznikol v spolupráci s francúzskym Renaultom, vychádza z autobusu Renault Agora. V priebehu výroby City busu prišlo k jeho niekoľkým vylepšeniam, použitie menšieho motoru umožnilo odstrániť aj schod pri zadných dverách. Pre potreby žilinskej MHD boli v roku 2004 zakúpené tri City busy 12M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PS09D1 City bus 12M 08 – 09 2004 2004 2018 – 2019 2
2. Irisbus PS09D1 City bus 12M 10 2004 2004 2019 1
Spolu 2004   3

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2924 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11200 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE0682D (Euro 3)
preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7800 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080-1500 rpm
Maximálna rýchlosť 74 km/h
Prevodovka VOITH D 851.3
automatická, 3-stupňová
Nápravy predná: Renault E 70 XH, tuhá
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Na nárazníky a spodné časti bočníc použili plastový materiál. Nad predné okno umiestnili veľký zasklený priestor pre transparent. Motor umiestnili nastojato v zadnej časti. Strop zvnútra obložili plastom a hliníkovým plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje priestranné dvojkrídlové elektropneumaticky ovládané dvere otvárajúce sa dovnútra s blokovaním rozjazdu pri otvorených dverách.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, v zadnej časti ich umiestnili na vyvýšený schodík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík, pre uľahčenie ich nástupu umiestnili pri týchto dverách výklopnú plošinu. Na sledovanie priestoru dverí umiestnili vnútri pri stredných a zadných dverách zrkadlá pre vodiča. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a dvomi výklopnými stropnými vetrákmi. Pracovisko vodiča oddelili uzavretou kabínou. Pohodlie vodiča zvýšili bezkompresorovou klimatizáciou Trav-l-cool umiestnenou na streche vozidla. Bočné okná osadili technológiou lepenia. Všetky autobusy dodali v žilinskom mestskom nátere.

Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy R&G Mielec pozostávajúcim z čelného, bočného, zadného a vnútorného transparentu. Vozidlá vybavili tarifným systémom R&G Mielec.

Úpravy

Všetkým trom vozidlám za tretie bočné okno na pravej strane v priebehu roka 2004 umiestnili držiak na klasickú linkovú tabuľu.

Prevádzka

Všetky tri vozidlá sa do premávky zaradili v priebehu roku 2004. Premávali predovšetkým na linkách 21 a 22.

Naposledy vyšiel City bus 12M na linku žilinskej MHD 18. októbra 2018 - autobus #09.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo v júni 2018 odstavené vozidlo #10, v septembri toho istého roku ho nasledoval autobus #08 a ako posledné bolo v októbri 2018 odstavené vozidlo #09. Autobus #10 bol vo februári 2019 vyradený, vozidlo #09 v júli 2019. Oba vyradené autobusy boli v roku 2019 zošrotované. Vozidlo #08 bolo od roku 2018 niekoľkokrát ponúkané na predaj, no až na jeseň 2020 bolo odpredané na likvidáciu.

Katalóg vozidiel

08 09

10

Legenda a štatistika

08vyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tak,už aj citybusy dojazdili.Pamatam si,na prvý výjazd ,na l.21.Potom začali jazdiť ,aj na ,už zrušenej linke 28.