Zbierka historických trolejbusov sa rozšírila o typ Tatra T 400

Pôvodne pražský trolejbus dorazil 10. mája do Bratislavy.

Hoci je 10. máj 2017 predovšetkým dňom, kedy si pripomíname 90. výročie autobusovej MHD v Bratislave, do histórie sa zapíše aj inak. Do Bratislavy bol z Čiech dovezený trolejbus Tatra T 400, ktorý bol vyrobený v roku 1951. Trolejbus pôvodne jazdil v pražskom dopravnom podniku pod číslom 368, neskôr 9368. Vyradený bol v roku 1967 a následne 50 rokov odpočíval v miestnej časti Druhlice obce Daleké Dušníky juhozápadne od Prahy. Trolejbus sa zaradí do zbierky historických vozidiel DPB, v ktorej sa momentálne nachádza šesť trolejbusov. Ďalší bratislavský trolejbus sa nachádza v zbierke v Brne.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Peter6607 #87:
A keďže je záujem o tie fotky...bolo to narýchlo..ale ňa

(Pre prípady že by sa niekto veľmi nudil s administráciou...kľudne pri správnom popisku ktorý hádam nemusím vypisovať sa môže dohodiť do galérie... Už sú tam dosť staré fotky 🙂
Reakcia na: fanatikmhd #84:
Ďakujem za info a najmä priloženú fotografiu! ?

SGP by sa síce hodil, ale to asi nehrozí. Nehrozí už ani 8 Tr, na ktorú by sme ale ani doma (pri dvoch 9 Tr) nemali podmienky. Verím však, že túto električku sa niekedy podarí vyjednať...
Reakcia na: Viko #85:
Samozrejme, táto téma nie je taká jednoduchá.
Avšak, problémom ostáva fakt, že v čase tvorby TMB sme boli jednotným štátom, a teda depozit vznikol rovnako, ako na SVk máme MDC... Avšak, po rozdelení republiky sme iný štát, a teda sa jedná o vývoz do cudziny. Otázkou ostáva jedna vec : Ak šlo dostať do BA vozy 18 a 31...potom ani zbytok nemôže byť problematický. OK, SGP je kompletne spravené a tvorí výstavný exponát, a teda aj keby legislatíva umožňovala, boli by aj iné problémy. Druhá strana mince je studénka : V stave oprave karosérie bez zmeny stojí desiatky rokov... Neexistujú v ich prípade financie, ani na obnovu vlastných vozidiel z Brna, nieto to na cudzie, iného rozchodu, ktoré pre vlastnú existenciu nemajú príliš vysokú prioritu. Možno vyššiu prioritu majú vozy 760mm z Ostravy...minimálne sú v lepšom stave...

Navyše, neexistuje zákon, ktorý by zakazoval prenájom takéhoto majetku : Teda voz ostáva majetkom TMB..avšak jeho repas a prevádzku zabezpečuje niekto iný (napr DPB) . Takýmto systémom fungujú historické koľajové vozidlá MDC - jednotlivé kluby majú zmluvy o prenájme na sto rokov, kde je dané, že musia vozidlo udržiavať, alebo ho obnoviť. Vše za súhlasu...bla bla bla...

Najrozšírenejšia asi neexistuje: Za mňa by sa malo jednať o dva vozoparky : Vozopark historických vozidiel ktoré sú ochované v čo najpôvodnejšom stave (napr naša T3), udržiavané pre budúce generácie. Možnosť premávky sa nevylučuje, avšak nie na každú propagandu politickej strany nedostane CVR (viz T2..) Druhý vozopark (aj keď o dosť menší) zložený z najznámejších vozidiel podniku v síce historizujúcom stave (Napr T3 pekný náter, tabuľky, možno súprava...proste...známy stav dlhé roky...) ktorý nepotrebuje využívať absolútne prapôvodné dielce (trebárs aj problematické) na ktorý sa kladie dôraz na prevádzkové možnosti...aby presne..keď si mesto vymyslí daľšiu akciu malo čo behať... V podstate takto dnes fungujú rozdiely medzi DPMB 38 a GANZ 104--- 38 zbiera všetko...104 sa zjaví len keď je skutočne potreba...
Reakcia na: fanatikmhd #84:
Na druhej strane, ak chce mať TMB prezentovanú históriu dopravného strojárstva českých zemí, tak mu nezostáva nič iné, ako vystavovať prevzaté vozidlá. Keď im dačo 20 rokov hnilo v nezmenenom stave, existuje akési morálne právo na návrat k rekonštrukciechtivému pôvodnému majiteľovi. Ale v stave, keď dali najavo záujem mať z neho plnohodnotný exponát, je to z môjho pohľadu len o ich dobrej vôli, či dovtedajšiu snahu a prácu zavesia na klinec a predajú prakticky zas na koleno, len iné.

Otázka samozrejme znie, čo stálo v papieroch, či niektorá zo zmluvných strán sa má o čo oprieť.

Inak, nebudú tie "morálne problémy vydať" trocha súvisieť aj s paragrafmi o vývoze technického dedičstva? (ale to je čisto moja špekulácia, možno som mimo)


A záverom, aká je vlastne najrozšírenejšia predstava o cieľovom hist. vozoparku? Z každého typu mať dochovaný kus, ak existuje? Dosť vozov na jazdy?
Reakcia na: Peter6607 #83:
Studenka je kapitola. TMB ju nechce vydať, nakoľko do nej investovalo..ano..ten pseudostav...avsak tu zas nikto to nekupi za take prachy....never ending story. Navyše, TMB má v poslednej dobe nejaké morálne problémy vrátiť nadobudnuté vozy do už cudzej krajiny....
Okrem tohoto kúsku tu je súčasne pôvodný voz SGP 101 v nádhernom prevedení ktorý by sa o.i super hodil na posilu pre dvojnápravové= vozy.

Keď už budeme u BA električiek, v Liberci je stále kompletný rám podvozku vozňa SGP čakajúci na novostavbu karosérie.

Rovnako tu v ÚD sa túla 6MT...daľšia kapitola.....

Fakt je, že by sme okrem pár 00 na konte potrebovali ale zo 10 peťov plunárov....Aby to tu bolo fajn
Reakcia na: Quakeman #49:
Často sa vynecháva fakt, že tento trolejbus bol opakovane použitý ako zdroj ND pri opravách ostatných Tatroviek T400. V debate sa okrem iného vôbec nespomína toto vozidlo https://imhd.sk/ba/vozidlo/47/Studenka-201-206-203
Neviem, či vôbec prebiehali nejaké pokusy o návrat, ale podľa mňa by táto električka veľmi obohatila zbierku "dreveníc" a osobne by ma potešila viac ako Tatrovka T400...
Reakcia na: dupe #80:
Ok, tú prvú vetu beriem. Avšak medzi extrémnymi polohami leštenka a vrak podľa mňa existujú aj medzistupne (trocha vyblednutý lak, trocha popukaná koženka...). Leštenkománia ma irituje najmä z toho dôvodu, ktorý sa nedávno prejavil v diskusii k #1512 - strašne sa rieši, či je lepšia generálka do prev. stavu alebo výr. stavu, pričom keby sme prežili trocha ošumelosti, vieme mať pojazdný historičák skôt a omnoho jednoduchšou cestou. Hrdza síce nie je dobrá vizitka, ale neviem, tváriť sa, že tie voz, ani trošku nehrdzaveli? To by sa mohli vyhádzať 3/4 dochovaných parných lokomotív...

-------
K #81 : Obávam sa, že si dobrý aj v domýšľaní. Ospravedlňujem sa, ale žiadny druh zosmiešňovania som tam skutočne nikde nedával ani nemal zámer dávať. Bol by som rád, keby sme zostali pri vecnej stránke napísaného.
Reakcia na: Viko #77:
Zošsmiešňovanie hyperbolizáciou nemám rád. Ale ak v tom chceš pokračovať, upozorňujem Ťa, že aj ja som v tom dobrý.
Reakcia na: Viko #77:
Ak ma podnik na vozidlo dat peniaze, uz len z principu to musi byt lestanka, ktorou sa moze prezentovat na verejnosti a v mediach.
Keby sa mali zachovavat dobove podmienky, taky TamBus pride ako vrak - posprejovany, dotagovany s poskriabanymi sklami, vzorkovnikom podlahovych krytin, nitov, klincov, zuvaciek. Zvonku, pod vrstvou bahna este od zimy, krasne rozkvitnuty.
9Tr-ka bude obuchana zo vsetkych stran, hrdzava, na dverach stekajuca vazelina.
Reakcia na: Viko #78:
Inak, v jednej veci ma kôn pravdu... Ak by dielne DPB boli vybavené tak, ako by sa patrilo (vždy keď som tam bol som sa cítil ako pri presune časom...do minulosti...), tak dielce a celky sa dajú vyrábať. Hovoríš, že použitie necertifikovaných dielov.... Počkať....očakávaš, že ND dnes vyrába napríklad Škoda? Alebo Solaris? Zas len skupujú od firiem resp. si nechávajú vyrábať podľa ich schválenej dokumentácie... Teda....Juhoši poznajú.... LICENCIA.... A ideš... Netvrdím že nákup práv je lacný, avšak, ak budeš robiť správne dielce za správnu sumu, máš šancu. K tomu ak budeš pre nejakú firmu (pri našej vláde asi SOR či Škoda) dodávať práve tie "certifikované" dielce....môžeš niečo trhnúť..pri takejto výrobe ak pridružíš výrobu "autentických" dielcov pre veterány...čo v podstate ešte neexistuje nikde v ČSR....Máš ešte jednu zaujímavú klientelu. Takže nápadovo to nie je zlý napad...akurát...no...vieme ako to tu chodí...a ako by niečo také dopadlo. DPB sa nesnaží byť v zisku, však mesto zaplatí..., v prípade súkromníka už by niečo také dávno existovalo.
Reakcia na: CoolKoon #59:
Počuj, CoolKoon, rozmýšľal som nad tými dielmi a kladiem si otázku, načo by také strojné vybavenie mal mať priamo DPB. Nie je jednoduchšie si to objednať u niekoho, kto to robí už dnes? Či keď pukne atypické čelné sklo T400, založia sa podnikové sklárne? ?
Totižto na dnešné stroje to veľmi nevyužiješ - používania necertifikovaných dielov by sa pri nehode s radosťou chopili všetci právnici, no a ak má slúžiť iba historičákom, tak úspora z marže externých zákaziek ti obávam sa "nesplatí" nejakú rozumnú návratnosť investície. (Ibaže by sa to kupovalo s ambíciou zammerať komerčné využitie dielní na hist. obnovy, ale ani to podľa mňa nke je dosť veľký trh.)

---
A ešte jedna poznámka pre S499 - Ako ortodoxný múzejník sa necítim. Ale ak ti taká škatuľka vyhovuje, tak si spomeň aj na to, kam vedie neortodoxné múzejníctvo, keď sa neprihliada na dobové východiská, postupy a techniky. Či už to je neodbornými zásahmi zdevastovaná Posledná večera, rad-radom betónované hrady a (chvalabohu už zrušené) pseudomoderné arkády na tom našom, v dopravnej sfére napr. okenné stĺpiky repliky RTO-K či naša akože historická GO v Starku.
Reakcia na: S499.1023 #76:
Moje posty sú dlhé aby neboli pochybnosti o významoch, ale tuším, že jediný efekt je, že ich nečítaš celé ?
Citujem: "Zámenu osobne pripúšťam v prípadoch, keď [...] by ohrozoval životnosť či bezpečnosť" - takže áno, nestierajúce stierače a rovné pidizrkadielka tam na tvoje prekvapenie spadajú tiež.

Plastový rozvod vdzuchu si vytrhol z kontextu. Znenie bolo "nie, ze [...] medeny vodny okruh nahradim plastovym, [...] len preto, ze su dostupnejsie. Takže náhrada z lenivosti - som proti. Zvýši to životnosť vodného okruhu z 5 na 25 rokov? Som za.

Plechy? Jasné, súktomník si môže RTO obložiť aj laminátom ak ho to urobí štastným. Nepovedal som, že mi to vadí, ale že to nepokladám za kóšer, lebo je to modifikácia vozidla za účelom, aby mi dlhšie vydržal ako leštenka, čo neuznávam, nakoľko dobové podmienky taký tip top stav vylučovali. Otázka znie, či chce mať DPB historické vozidlá ako pamiatku doby alebo ako púťovú atrakciu. Ak to druhé, tak sa vykašlime na autenticitu, T400 zachráňme modifikáciou 14Trky, do Sanosu dajme súdobú výzbroj, RO nech má Euro6 motor, hlavne nech nejako jazdia a majú peknú karosériu ? Písal som, že v prípadoch nutných k sprevádzkovaniu trocha fejku pripúšťam, ale sú veci, ktoré sú pre mňa holt cez čiaru.
Reakcia na: Viko #75:
To je prístup ortodoxného múzejníka, ktorý zastáva postoj "radšej zošrotovať, než trocha fake". DPB ale nemá prevádzkovať technické múzeum ale historické vozidlá - takže origo koženka aleb lišty hej, plastový rozvod vzduchu kľudne môže byť. A súkromníci, ktorí zachránili vozidlá pred šrotom zoči - voči ľahostajnosti dopravných podnikov a "tých správnych" múzejníkov, majú morálne právo si s vozidlami robiť, čo chcú, ak to oni sami považujú za zmysluplné. Nakoniec, koľko erťákov alebo ešeliek dnes jazdí s chrómovanými stieračmi, ktoré nestierali už ani ako nové alebo s malými oválnymi zrkadlami a na chemlonových gumách?
Reakcia na: CoolKoon #73:
Ospravedlnujem sa za double post, ale uz som to nechcel dopisovat k hentej litanii.

Autentickost - pre mna to su bud diely dochovane z vozidiel, alebo originalne nahradne diely resp. diely z druhovyroby (napr. na radu Š sa stale najdu pozostatky skladovych zasob), pripadne zhodne novovyrobky z povodnych materialov, kde ta moznost nie je. Ale nie sposobom, ze medeny vodny okruh nahradim plastovym, strukturovanu kozenku hladkou a cervenu buzirku sivou listou len preto, ze su dostupnejsie. Dobove naterove hmoty nezozenies, ale mozes si namiesat autenticky odtien a nie tam len capnut prve co ponukne prevodna tabulka. Pozink by mi ako racionalizacne opatrenie nevadil, skor ma vyrusuju poplastovane plechy a podobne srandy. Proste rozdiel medzi generalnou opravou a historickou rekonstrukciou.

"obetovat huzevnatost na oltari autentickosti" - Miesas jablka z hruskami. Nelobujem za vyrobny stav. Moja myslienka bola, ze sa kludne na Sanose mozu nechat prevadzkove upravy ramu, pohonu apod., ale nech sa tam teraz dodatocne po 30 rokoch nedorabaju nejake novotvary - ked sa bez nich prezilo vtedy, nemusime sa teraz hrat na dokonalost.
Reakcia na: CoolKoon #72:
TAMy by som nezatracoval a uz urcite neporovnaval so zastaralym Sanosom. Jednak licencna MAN karoseria pouzivala sudobe komponenty a bola v case ich prichodu do BA suverenne najmodernejsou. Drevene sedadla boli skor o setrnosti DP (bezne sa tam davali plysove klasiky ako ich pozname dnes). Ich prevadzka zakapavala hlavne na tom, ze fabrika niekolkokrat skrachovala a tak sa ND zle zhanali. Plus samozrejme tunajsia sialena neudrzba a slendrianstvo, ktora viedla k tomu, ze miesto vyriesenia nestastnych hadic na naftu sa to opravovalo este horsim sposobom veducim k poziarom, no aj napriek tomu si tych standardnych 12 rokov v pohode pozili a exBB kus je dokazom, ze pri normalnej udrzbe sa dali prevadzkovat vcelku dlho. Ja som sa nimi najazdil najma v 97, neskor na ich stare kolena aj 96 a nikdy vo mne nevyvolavali antipatie. A problemy na dennom poriadku? To prosim rozved, taketo hodnotenie pocujem prvykrat.

Tento typ tazkosti nebolo na tu dobu nic nestandardne. 400vkove Ikarusy si tiez zazili obdobie, ze kvoli problemom s ND pomaly viac nejazdili nez jazdili, a pri vyradovani sa ospevovali ostosest (pricom Ik motor mi omnoho viac vadil ako TAm kvoli tym otrasnym vibraciam).

Na margo udrzby... Plastove obklady stlpikov a laminatove "plechy" nam dnes riesia tie hrdzave miesta ? , ale este bude veselo, ked sa zacnu odliepat okna, vypadavat motory, prepadavat podlahy apod. A predsa sa z toho bude dat raz vytlct obstojny historicak, i ked to bude omnoho tazsie ako doteraz - miesto rovnych dosiek co nahadzes zvonka aj zvnutra budes potrebovat iks druhov vyliskov...
Reakcia na: Viko #71:
"Pri rekonštrukcii historických vozidiel je autentickosť pomerne citlivou témou." - A jak definujes autentickost nahradnych dielov? Musi to byt kus vyrobeny presne v tej dobe, alebo staci, ked iba ten material je rovnaky (typickym prikladom je bakelit, ktory sa v pohode da vyrobit aj dnes, potrebujes iba jej prekurzory, formu, tlakovy hrniec, teplomer a jednoplatnicku)? Lebo obavam sa, ze povodne diely uz vobec nemusia existovat (napriklad s povodnou napravou je to urcite tazke, jedine z vrakov, ked nejake su), ale pritom ked sa spravi autenticka kopia (napr. plechove skrine sa nastriekaju rovnakym lakom, nastriekaju sa napisy s rovnakym pismom, vysustruzia sa suciastky s rovnakym tvarom, rovnako sa pochromuju atd.), tak to nemusi byt nutne zle. A zase aj elektromotory sa daju vyrobit tak, aby vyzerali ako originaly.

"V poslednom čase sa využívajú aj novodobé povrchové úpravy napr. plechov (...), ale už to nevnímam úplne kóšer" - No tak ale napr. hoci ziarove zinkovanie nerobili asi ani v jednom zavode vychodneho bloku (preto im aj hnili tie auta poriadne), z hladiska vydrze a mensej udrzby je to urcite lepsi napad ako robit povrchovu upravu pekne "po starom" (lebo by mali rovnako kratku zivotnost).

"Ale výraznejšie zasahovanie do konštrukcie samotnej už vnímam ako prikrášľovanie histórie." - Tak konkretne prave so Sanosom boli problemy od sameho pociatku (a upravy sa museli ocividne dorabat skoro na kolenach), lebo bez nich by tie trolejbusy vobec neboli pojazdne. Takze to je celkom dobrym prikladom, ze preco si nemyslim, ze obetovat huzevnatost na oltari autentickosti je dobry napad.

"keď teda info o nespojazdniteľnosti pokladáš za overenú" - Ja mam spravy iba typu JPP 😉 Ale ak by som si mal tipnut, tak asi stale budu mat nejake problemy v podvozku (tak, ako aj kedysi)...
Reakcia na: trolejbus6207 #70:
"Čo sa týka prevádzky Sanosov, tie vozy boli poplatné dobe, v ktorej vznikli" - Inak nepomozem si, ale kalvaria Sanosov mi stale pripomina TAM BUS-y. Tiez to vzislo zo spoluprace s Juhosmi, tiez tam bola pouzita vtedy uz minimalne 20 rokov stara karoseria, boli s nimi problemy na dennom poriadku od sameho pociatku az nakoniec ich (az na par kusov) odstavili pomerne skoro (co som vobec nelutoval, lebo tie drevene sedadla a ten hlucny motor mi nikdy neboli sympaticke; chvalabohu na linke 95 v dobe spicky -ked som s nim chodil ja- moc casto nepremavali).

"jedinou variantou ukončenia pôsobenia vozidla v DPB bola až na zopár výnimiek likvidácia autogénom" - Tak akoze mne osobne ani to neni prilis sympaticke, ze vyradene kusy nechaju v rozobratom stave chatrat napr. na Jurajov dvore, ale co uz.

"Sanos bude dokončený a bude pojazdný" - To by bola parada. A ano, vylepsenie poddimenzovaneho diferencialu by si vyzadovalo hodne sikovneho strojara (ktory je na Slovensku -obavam sa- pramalo).

"vozy postupne "odchádzali" kvôli nedostatku náhradných dielov" - Inak toto je presne nieco, kvoli ktoremu si myslim, ze vybavenost UD je mizerna. Ale to zase sa vraciam k tomu, ze CNC, extruder, 3D tlaciaren atdatd.

"Sanos spolu s ostatnými historičákmi je v dobrých rukách" - Okej. Akurat ze si pamatam , ako boli v poslednych rokoch (tesne pred poslednou vlnou odstavovania) vsadepritomne stopy po hrdze v interieri Ikarus 280, potom uz aj v zatekajucich Ikarus 435 (tie hrdzaveli este rychlejsie ako stare 280) a este neskor aj v interieri kompletne zrekonstruovanych 14Tr. Vzdy som pritom rozmyslal nad tym, ze ci sa tie vozy neudrziavaju, ked tam tie hrdzave miesta len pribudaju a nikdy neubudaju. Tak som teda nadalej skepticky 😛
Reakcia na: CoolKoon #69:
Pri rekonštrukcii historických vozidiel je autentickosť pomerne citlivou témou.
Zámenu osobne pripúšťam v prípadoch, keď je pôvodný diel nezohnateľný (napr. prototypová náprava do ŠM 16.5) alebo by ohrozoval životnosť či bezpečnosť (napr. drobnosti vo výzbroji), príp. účelné materiálové korekcie (azbest zruším, ak bol v svetle tak silný zdroj že sa krútili krytky tak použijem šetrnejší apod.). V poslednom čase sa využívajú aj novodobé povrchové úpravy napr. plechov, čo uľahčuje údržbu majiteľovi, ale už to nevnímam úplne kóšer - čo zas súvisí s tým, že nevidím zmysel v 100% naleštenosti všetkého,keď tak tie vozy nejazdili.
Jasné, ak sú nejaké muchy, ktoré sa dnes dajú "neviditeľne" vychytať aby nemusel pred každou jazdou stráviť mesiac na dielni, tak som za. Ale výraznejšie zasahovanie do konštrukcie samotnej už vnímam ako prikrášľovanie histórie. Tie vozidlá niekto tak navrhol s konkrétnymi východiskami, a ak to nemá byť len púťová atrakcia ale aj dokument doby, tak by sa to nemalo "vylepšovať", a ak, tak nech to je viditeľne odlíšené.

N. B. - Aj fakt, že Sanos po 7 rokoch pôjde na VP s vyvarením rámu by bol v normálnom podniku úžasnou šancou na PR - "aha, ako sa staráme! Sanos podstúpi opravu, akú kedysi postupovali každých xy km. V tom čase totiž podmienky nedovoľovali blabla, plus pár dobových foto z dielní, hneď máš reklamu jak lusk, vyzeráš ako starostlivý hospodár a vyvoláš nostalgiu.


V každom prípade, keď teda info o nespojazdniteľnosti pokladáš za overenú, vieš povedať, na čom to môže zlyhávať? (Resp. aj ktokoľvek iný?)
Reakcia na: CoolKoon #69:
Bohužiaľ stav fondu historických vozidiel zodpovedá prístupu všetkých predošlých vedení DPB, keď jedinou variantou ukončenia pôsobenia vozidla v DPB bola až na zopár výnimiek likvidácia autogénom. Keby nebolo zopár "bláznov", tak aj Sanos by bol bez milosti zlikvidovaný tak, ako sa v 1991-om zlikvidovala T11-ka 228, ktorá 12rokov chátrala na odstavnej ploche v Bernolákove. Zničil sa tak unikátny voz, ešte že sa jedna uchovala v TMB. Ale neboj sa, blýska sa na lepšie časy a Sanos bude dokončený a bude pojazdný.
Čo sa týka prevádzky Sanosov, tie vozy boli poplatné dobe, v ktorej vznikli - v tej dobe 30rokov stará karoséria nebola vhodná na zaťaženie výkonom dvoch elektromotorov. Kĺby sa spevňovali krátko po dodaní, pretože praskali, priam tragické boli nedostatočne dimenzované diferenciály a vozy postupne "odchádzali" kvôli nedostatku náhradných dielov. Inak viac o Sanosoch sa dozvieš z publikácie "ŠKODA-SANOS 1982-2002", ktorú vydala Dopravní společnost Zlín-Otrokovice v roku 2002.

Nebuď zatrpknutý, Sanos spolu s ostatnými historičákmi je v dobrých rukách ?