Doprava vo svete: Bursa (TR)

Bursa, piate najväčšie mesto Turecka s vyše 1,5 miliónom obyvateľov, leží na ázijskom kontinente pod vrchom Uludag (2543 m) na severozápade Turecka, približne 200 km južne od Istanbulu. V minulosti bola Bursa prvým hlavným mestom Otomanskej ríše, dnes je významným centrom obchodu, automobilového a textilného priemyslu a kultúry. Nachádza sa tu množstvo historických pamiatok, termálne pramene, univerzita a neďaleko aj významné lyžiarske stredisko Uludağ. Do Bursy sa dá pohodlne dopraviť autobusom z Istanbulu za 3,5 hodiny, pričom časť cesty prebieha na trajekte cez Marmarské more. V Burse existujú tri druhy mestskej dopravy – ľahké metro, autobusy a dolmuše (minibusy).

Ľahké metro - BursaRay

Metro je najmladším druhom dopravy v tomto tureckom meste. Má názov BursaRay a prevádzkuje ho spoločnosť Burulaş. Jeho prvá časť bola dokončená a odovzdaná do užívania v roku 2002. Má dĺžku 17 km a dve linky označené číslami 1 a 2, ktoré majú jeden úsek spoločný. Ľahké metro má celkom 17 zastávok, z čoho tri v centre mesta sú podzemné. Zvyšné zastávky sú na povrchu, trasa rýchlodráhy je oddelená od ostatnej dopravy a bez úrovňových krížení. Ďalšia etapa výstavby metra v dĺžke cca 5 km je práve vo výstavbe. Výstavba prebieha z povrchu metódou "vykop, postav a zasyp". Po dokončení celého systému ľahkého metra by jeho celková dĺžka mala dosiahnuť približne 50 km.

Ľahké metro vychádza z podzemnej časti

Vozne metra dodala spoločnosť Siemens, pričom ich kompletizácia prebiehala v tureckej vagónke Tüvasaş. Celkovo bolo dodaných 48 dvojčlánkových vozňov typu "B-80 Bursa" dĺžky 28 m, ktoré sú prevádzkované v troj- a štvorvozňových súpravách. Kapacita jedného vozňa je 287 cestujúcich. Cestujúcim slúži štvoro dvojkrídlových predsuvných dverí. Metro premáva na normálnom rozchode 1435 mm a napájané je z trolejového vedenia napätím 1500 V. Vozne sú vybavené vonkajšími elektronickými transparentami a akustickým hlásením zastávok. Obe linky premávajú v intervale 8 až 12 minút, v spoločnom úseku je zabezpečený vzájomný preklad. Cestovné lístky sa označujú v turniketoch pred vstupom na nástupištia. Bezbariérový prístup k nástupištiam je riešený výťahmi, niektoré sú však ešte len vo výstavbe.

Výstavba podzemnej časti metra

Autobusy

Dvojdverový Mercedes-Benz O 302 Otomarsan

Autobusovú dopravu v Burse prevádzkuje mesto a súkromíci. Autobusy súkromníkov sú označené nápismi Özel Halk Otobüsü. Najviac autobusových liniek prevádzkuje mesto. Súkromné autobusy obsluhujú menej liniek, pričom autobusy Terminal Özel Halk Otobüsü obsluhujú len linky vedúce z autobusovej stanice, ktorá je vzdialená cca 9 km od centra mesta, do rôznych častí Bursy.

Autobus MAN SL 200 pri nákupnom centre Zafer Plaza

Existujú dva spôsoby platenia cestovného. Jednorazové cestovné lístky je potrebné zakúpiť si v predpredaji pred nastúpením do vozidla. Cena jednorazového lístka je 1,5 YTL (Nová turecká líra) = 0,94 Euro. Rovnaký lístok je možné použiť vo všetkých autobusoch a aj v metre. Druhou možnosťou je platba cestovného prostredníctvom bezkontaktnej čipovej karty, tzv. BuKart. Karta umožňuje bezhotovostné platenie cestovného prostredníctvom vopred zakúpeného kreditu. Pri platbe čipovou kartou je cestovné odstupňované podľa dĺžky a typu linky a je nižšie ako cena jednorazového lístka, pri prestupe sa ponúka zľava. Typ linky, ktorý udáva výšku cestovného, je uvedený na malej tabuľke s číslom v krúžku umiestnenej vpredu pri linkovej tabuľke. Do autobusov sa nastupuje výlučne prednými dverami, pri ktorých je umiestnený označovač lístkov s čítačkou kariet. Správne alebo nesprávne označenie lístka, alebo odpočítanie cestovného z karty je akusticky signalizované vodičovi.

Autobus BMC Belde 220

Zastávky autobusov sú označené žltou tabuľkou s nápisom B.O.I. a názvom zastávky. V centre býva nápis B.O.I. umiestnený na vozovke v zastávkovom páse. Niektoré zastávky sú vybavené preskleným, alebo plechovým prístreškom pre cestujúcich. Čísla zastavujúcich liniek, cestovné poriadky, alebo schéma siete sa na zastávkach nenachádzajú, takže najmä pre návštevníkov je orientácia v MHD trochu problematická. Na internete sa dajú nájsť cestovné poriadky liniek MHD spolu s vyhľadávačom spojení (avšak iba v turečtine).

Ikarus 260.25 s výfukom na streche

Autobusy často na zastávkach zastavujú iba na znamenie. Vodiči pred príchodom do zastávky zvyknú zatrúbiť, či zablikať diaľkovými svetlami a keď im nikto nezamáva, pokračujú v jazde ďalej. Pred vystupovaním treba vodičovi signalizovať vystúpenie tlačidlom umiestneným na strope alebo v jeho okolí. Linkové označenie autobusov je riešené tabuľkami s číslom linky a trasou, ktoré sú umiestnené vpredu a na pravom boku vozidla. Linky sa označujú číslami, niektoré v kombinácii s písmenom. Elektronický čelný transparent majú len najnovšie vozidlá Mercedes-Benz O 345 K a dva nízkopodlažné autobusy BMC Belde. Pozitívnym prvkom sú slušne oblečení vodiči autobusov v košeli s kravatou.

Mercedes-Benz O 302 Otomarsan

Vozový park autobusov je v Burse rozmanitý. Prevládajú tu najmä licenčne vyrábané turecké Mercedesy, no značné zastúpenie tu majú aj maďarské autobusy Ikarus. Treťou rozšírenou značkou sú autobusy BMC. Mercedesy zastupujú sólo autobusy typov O 302, O 302 S a O 303 vyrábané v 70. a 80. rokoch 20. storočia v tureckej automobilke Otomarsan (dnes Mercedes-Benz Türk). Patria medzi najstaršie vozidlá prevádzkované v Burse. Vzhľad týchto autobusov je značne rozmanitý, používajú sa v mestskom troj- aj dvojdverovom vyhotovení. K autobusovej stanici premávajú aj vozidlá v linkovom a zájazdovom prevedení, zrejme kvôli batožinovému priestoru. Novšie Mercedesy zastupujú kĺbové Mercedesy-Benz O 345 K z roku 1997 v štvordverovom prevedení. Vyfarbenie Mercedesov je červené, červeno-krémové, alebo sivo-zelené.

Ikarus 280.68A pred mešitou

Značku Ikarus zastupujú krátke autobusy Ikarus 260.25 a kĺbové vozy Ikarus 280.68A. Ikarusy boli zakúpené v rokoch 1990 (10 kusov) a 1992 (112 kusov). Zvláštnosťou týchto vozidiel je umiestnenie výfuku na streche vozidla, pričom komín výfuku vedie cez interiér. K ďalším odlišnostiam od Ikarusov prevádzkovaným u nás patrí otvorená kabína vodiča oddelená iba zástenou, iné usporiadanie sedadiel, či prídavné vetráky na streche. Autobusy sú v červenom nátere s bielymi pásmi pod oknami.

Midibus BMC Probus 215-SCB

Autobusy BMC sú vyrábané v tureckom meste Izmir. V Burse sú zastúpené krátkymi autobusmi typov BMC Belde 220-17B a BMC Belde 220-17C, a tiež midibusmi BMC Probus 215-SCB. Tieto autobusy sú prevádzkované na súkromných linkách. Mesto prevádzkuje 2 nízkopodlažné sólo autobusy BMC Belde 260-SLF v žltom nátere.

Autobus Daewoo BS 106

Menšie zastúpenie majú staršie autobusy MAN SL 200 vyrábané závode MANAS v Ankare, dcérskej spoločnosti firmy MAN. Sú to trojdverové krátke autobusy v červenom nátere. Exotický vzhľad majú autobusy Daewoo BS 106 s veľkými posuvnými strednými dverami. Exotický názov majú zase turecké trojdverové 9-metrové midibusy Güleryüz Cobra GD 160. Zastúpené sú aj midibusy tureckých značiek Otoyol Iveco a Tezeller TEZTiger. Na linkách k autobusovej stanici je možné vidieť aj diaľkový autobus Mitsubishi Temsa Maraton, licenčne vyrábaný v tureckom závode Temsa.

Dolmuše - minibusy

Minibusy BMC Levend a Peugeot Karsan

Veľmi rozšíreným spôsobom dopravy v Burse sú minibusy, tzv. dolmuše. Ide o skupinový taxík, ktorý premáva po určenej trase. Cestovné sa platí v hotovosti u vodiča. Minibusov premávajú po Burse stovky a sú doslova všade. Trasa, po ktorej daný dolmuš premáva, je uvedená na streche vozidla a tiež na bočniciach v zadnej časti. Na zastavenie dolmušu stačí zamávať na vodiča. Nastupovať a vystupovať sa dá takmer všade, aj uprostred križovatky, ak to situácia dovoľuje. V centre na Santral Garaj sa nachádza terminál dolmušov – niečo ako autobusová stanica minibusov. Ako dolmuše sa používajú prevažne minibusy Peugeot Karsan J9 a BMC Levend 3.0, ale dá sa vidieť aj osobné auto ako dolmuš.

Midibus Güleryüz Cobra GD 160

Minibusy Peugeot J9 sú licenčne vyrábané v automobilke Karsan v Burse. Cestujúci majú v pravej bočnici k dispozícii jedny dvojdielne výkloné dvere, alebo jedny jednokrídlové dvere na pántoch. Modernejší vzhľad majú minibusy Peugeot Karsan J9 Premier. Druhou najpočetnejšou skupinou dolmušov sú minibusy BMC Levend 3.0, vyrábané taktiež v Turecku. Aj tieto minibusy majú jedny dvojkrídlové výklopné dvere určené pre nástup a výstup cestujúcich. Dolmuše majú modrý náter s bielou medziokennou časťou.

Záver

Mestská doprava v Burse síce zatiaľ nepatrí medzi najmodernejšie, ale prvé nízkopodlažné autobusy, zavedenie systému čipových kariet a spoločného lístka pre všetkých dopravcov, no najmä pokračujúca výstavba ľahkého metra jej dávajú sľubné vyhliadky do budúcnosti.

Pôvodná visutá lanovka v Burse slúžila v rokoch 1963 - 2013, následne bola nahradená modernou kabínkovou lanovkou

Údaje v pôvodnom článku sú aktuálne k 6. decembru 2005 vrátane kurzu meny 1 Euro = 1,59 YTL.

>> Fotogaléria <<

Užitočné odkazy

  • Burulaş – informácie o všetkých druhoch dopravy v Burse
  • Bursa Teleferik - stránky lanovky do strediska Uludağ

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.