MHD na nasledujúcom mestskom zastupiteľstve

Budúcnosti hromadnej dopravy v Košiciach sa dotkne hneď niekoľko bodov zasadnutia.

V pondelok 12. decembra 2016 bude zasadať mestské zastupiteľstvo, ktoré má vo viacerých z 93 bodov programu naplánované rozhodnutia aj o budúcnosti košickej MHD.

Programový rozpočet na roky 2017–2019: Mierny nárast výdavkov a objednaných výkonov

Súčasťou bodu číslo 6 je návrh rozpočtu Mesta Košice na rok 2017 a programového rozpočtu do roku 2019. Z hľadiska hromadnej dopravy je podstatný program 5 Doprava a jeho podprogram 5 Mestská hromadná doprava. Jeho zámerom je zvýšenie podielu verejnej osobnej dopravy voči IAD, čo má byť dosiahnuté zatraktívnením a zvýšením komfortu zastávok a dopravných prostriedkov.

Prvým cieľom je optimalizácia linkového vedenia a frekvencie spojov. Na rok 2016 bolo zo strany mesta objednaných 14,2 milióna vozových kilometrov, do nasledujúcich troch rokov sa počíta s hodnotou 14,5 milióna vozkm ročne. Dochádza tak k nárastu objednávky o 300-tisíc vozkm. Zvýšiť sa má aj počet miestových kilometrov, a to z hodnoty 1 536 440 mil. v roku 2016 na hodnotu 1 633 020 mil. miestkm ročne v rokoch 2017 až 2019.

Druhým cieľom je obnova vozidlového parku nákupom ekologických dopravných prostriedkov. Plánuje sa uplatniť opciu na 13 električiek typu Vario LF2+, v roku 2017 by sa malo nakúpiť dvanásť a v roku 2018 jedna električka. Na rok 2019 nie sú plánované žiadne ďalšie nákupy. O plánovanej kapacite nových vozidiel sa rozpočet ďalej nerozpisuje. V rokoch 2017 až 2019 sa zároveň plánuje s nákupom dovedna 12 technologických vozidiel.

Tretím cieľom je dobudovanie infraštruktúry pre prevádzkovanie MHD, čo predstavuje rekonštrukciu električkovej vozovne na Bardejovskej ulici (v návrhu rozpočtu zmätočne uvedenej ako „Výstavba nového električkového depa). Žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného prostriedku (eurofondov) budú poslanci schvaľovať v bode 22.

Celkové financie potrebné na pokrytie uvedených zámerov boli dohadnuté na 17 200 173 eur bez DPH.

Zadanie pre nový územný plán: Ktoré trate požaduje DPMK?

Proces prípravy nového územného plánu hospodársko-sídelnej aglomerácie Košice (ÚPN-HSA) prebieha kontinuálne od roku 2013. V závere roka 2016 sa po dlhých mesiacoch rozborov a vyhodnocovania štúdií prikročilo k zostaveniu finálneho zadania pre budúceho zhotoviteľa. Práve zadanie budú poslanci schvaľovať v bode číslo 13.

Do pripomienkovacieho konania sa zapojil aj Dopravný podnik mesta Košice, ktorý zaslal hneď niekoľko pripomienok, všetky boli akcpetované a zapracované. Ďalej sa budeme venovať iba tým zásadnejším, ktoré nemajú charakter formálnej opravy textu znenia zadania. 

DPMK navrhuje do nového ÚPN-HSA zapracovať dohromady trinásť nových úsekov električkových tratí, z toho šesť v kategórii Návrh a sedem v kategórii Územná rezerva.

  • Kategória Návrh
    • slučka OC Optima (Moldavská cesta)
    • slučka Rozvojová (Alejová ulica)
    • prepojenie Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie (Masarykova ulica); resp. alternatíva Námestie Maratónu mieru – Hlavná ulica – Námestie osloboditeľov
    • prepojenie Železníky, križovatka – Nový futbalový štadión (slučka v juhozápadnej časti Ulice Pri prachárni)
    • prepojenie Bardejovská – Popradská – Moldavská
    • Masarykova – Stromová – Americká trieda – Autrálska trieda – Viedenská
  • Kategória Územná rezerva
    • prepojenie Nový futbalový štadión – Moldavská cesta
    • Bruselská – Európska trieda – Hanojská – Austrálska trieda (zatiaľ nevybudovaný úsek) – Viedenská
    • Pereš – letisko
    • Važecká – ŽST Krásna
    • VA U. S. Steel – Šaca
    • Amfiteáter – Popradská – Trieda KVP – Ulica Jána Pavla II. – obytný súbor Girbeš
    • Važecká – Krásna – Východné mesto

Akceptovanie uvedených námetov znamená rozpor medzi zadaním a nedávno schválenou štúdiou dopravných stavieb, ktorú si mesto nechalo vypracovať. Štúdia napríklad hodnotí trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie, Bardejovská – Moldavská cesta a Važecká – Krásna ako momentálne neopodstatnené. V prípade náznakov budúcej intenzikikácie využitia okolitého územia ich navrhuje zahrnúť do plánov len ako územné rezervy, v opačnom prípade z plánov úplne vymazať (Záverečná správa PUM, strana 85). Štúdia takisto nepočíta s traťami na KVP, resp. Girbeš, do Šace, ako ani so zokruhovaním trate na sídlisku Ťahanovce (po Európskej triede). 

Dopravnému podniku ďalej prešlo aj zapracovanie na prvý pohľad nepodstatnej „vsuvky do vety: „...vytvárať podmienky pre uplatnenie takých druhov dopravných prostriedkov a spôsobov prepravy, ktoré zmenšujú spotrebu fosílnych palív a znižujú emisie“. Záverečná časť vety po odobrení pripomienky DPMK znie nasledovne: „ktoré pri porovnateľnej kvalite prepravy zmenšujú spotrebu fosílnych palív a znižujú emisie.

DPMK zmenu zdôvodňuje nasledovným spôsobom: „Touto vsuvkou chceme vylúčiť prípady, kedy by sa v hromadnej doprave v Košiciach forsírovali iné ako spaľovacie pohony (najmä v hromadnej doprave) aj v prípadoch, kedy by tieto boli voči autobusovej doprave výrazne nekonkurencieschopné (najmä kvôli nedostatočnej dopravnej sieti) a tým odrádzali ľudí od používania hromadnej dopravy“. Či týmto zdôvodnením bola myslená trolejbusová doprava, sa vo vyhodnotení stanovísk a pripomienok neuvádza.

DPMK zároveň navrhol do územného plánu zapracovať novú autobusovú vozovňu v juhozápadnej časti mesta. V prípade vybudovania električkovej trate na sídlisko Ťahanovce navrhuje vybudovať električkovú vozovňu v severovýchodnej časti mesta, v prípade budúcej stavby do tzv. Východného mesta vystavať ďalšiu vozovňu v juhozápadnej časti mesta.

Interpelácie poslancov: Trolejbusy nie sú prioritou

Bod číslo 5 tvorí súbor interpelácií poslancov MZ z predošlého zasadnutia. Niekoľko interpelácií sa týka aj hromadnej dopravy, z nich vyberáme tú najpodstatnejšiu, ktorá sa týka budúcnosti trolejbusovej dopravy..

Interpelácia 234/16: „V akom stave riešenia je trolejbusová doprava v Košiciach? Počíta sa s jej riadnym spustením?“

Odpoveď poskytnutú DPMK ponechávame v plnom znení:

„Prvoradou úlohou DPMK je bezpečná preprava cestujúcich. Keďže priemerný vek trolejbusov je 19,5 roka, tieto boli nahradené novými komfortnými autobusmi a elektrobusmi.

O tom, že to bol dobrý krok, svedčia aj reakcie cestujúcich v prieskume spokojnosti s MHD, do ktorého sa zapojili dve tisícky respondentov. Viac ako 38 % opýtaných sa vyjadrilo, že po výmene trolejbusov za autobusy je cestovanie komfortnejšie a 33 % cestujúcich odpovedali, že zmenu ani nepostrehli.

Trakcia, s dĺžkou tratí 13,1 km, ktorá sa na celkových prepravných výkonoch v roku 2015 podieľala 0,4 %, v roku 2014 5,41 % a v roku 2013 7,81 % (najvyšší podiel v roku 2011 – 8,24 %), nie je pre DPMK preferovaným spôsobom prepravy cestujúcich. Tou je električková doprava. Financie budú v najbližšom období smerovať do preferovaných trakcií, ktoré mesto Košice určilo nasledovne: električky, autobusy (elektrobusy), trolejbusy.

V rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra pre roky 2014 – 2020 je prioritou nákup nových električiek a modernizácia električkového depa. Ekologizácia hromadnej dopravy aj po momentálnom odstavení trolejbusov pokračuje. Z ekologického hľadiska je plnohodnotnou náhradou trolejbusov v MHD 14 nových elektrobusov“.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: tbus #22:
no teba iste nie to je nam vsetkym jasne.. kedze tu vsetci dobre vedia za koho bijes a lobujes v tomto meste.. ? vsetci normalny v tomto meste chcu to co som popisal nizsie uz davno co si tu vsimam v diskusiach a nielen tu.. ale inteligentni obcania tohto mesta tiez..
Reakcia na: reparil #19:
koho to zaujima?
Reakcia na: Isidor #18:
Hej, o tom som sa už vyjadril niekde inde ako o vymýšľaní vymysleného.
Reakcia na: Troll #17:
Áno, ale o kĺbovom a s nabíjaním počas jazdy, takže by to bol trolejbus s baterkami o väčšej kapacite.
tak to je koniec toto, ako citam vlastne nic nove, vsetko sudruzsky po starom ako za starych cias, cize viacmenej zbytocne cakame ci uz na nove trolejbusy ci na nove nizkopodlazne klimatizovane briky.. (namiesto toho vyuziju opciu na tie taskentwagen nedorobky)
..toto vsetko vyssie je s tymto vedenim totalna utopia zial a strata casu nieco take cakat a pozadovat.. a elektrickova trat na tahanovce? dalsi vlhky sen, ktory ostane len dlho snom, hoci cez eurofondy sa to mohlo uz davno zacat robit.. ale to by tam nesmeli visiet takito zazobani funebraci.. grcat sa chce cloveku z toho ked to este len cita a nie to si to este aj predstavit ?
Reakcia na: S499.1023 #15:
Ja že sa bavíme o elektrobuse s nabíjaním pomocou zberača z vedenia... ?
Reakcia na: veteran #14:
V minulosti sa uvazovalo ze by bola tam kde je dnes KosiceHotel. Teraz ked tam stoji hotel si neviem uplne priestorovo predstavit kam ju vopchat a hlavne ako tam odbocit. Ci sa len tak natvrdo pretne privadzac, drbne tam dalsi semafor a vybavene?
Reakcia na: Troll #11:
Kde "u nás" testujú kĺbový elektrobus ? ?
Reakcia na: 110mat110 #7:
Ja by som ju veľmi rád videl medzi intrákmi. A nástup/výstup na/z R4 rovno v slučke, nie až v dnešnej zastávke.

Malo by to byť jednoduché, keďže priestor tam je a navyše celá Jedlíčka, vrátane budov, stojí na mestských pozemkoch.
Reakcia na: mi.v #5:
Netreba si to predstavovať v socíkovskom štýle a la Jihozápadní Město v Praze ?
Reakcia na: Yogi616 #10:
Nerád by som vynášal „boolovské“ súdy, oba dokumenty v sebe majú dobré i skutočne zlé veci (subjektívny pohľad).

Ide o princíp, že keď už zaplatím za niečo milión, tak na tom idem stavať. Byť poslancom MZ, tak to v rozprave rozoberiem do poslednej skrutky. V skutočnosti sa to ale poslušne odhlasuje (zadanie ÚP). A mnoho vecí tam prejde/prešlo v úplnom rozpore s tým, čo sa odhlasovalo na predošlom MZ (štúdia).

Keď ale vypichnem aspoň dve veci...

Električka na KVP a do novej štvrte Girbeš. Toto je samozrejme ťažké sci-fi aj na najbližších 30 rokov. To už tam radšej malo byť spojenie Terminál Sever – Hlinkova – Komenského.

Kvitujem ťahanie električky hore po Európskej triede. Škoda že len ako rezerva. A tiež kvitujem vyhodenie nezmyslu od Havlíčkovej, cez Kostoliansku a ďalej po estakáde až na Ťahanovce. Takmer dvojkilometrovú estakádu by si rozmyslela aj NDSka na diaľnici, lebo by to bolo aj na parametre širkoých kamošov priveľké sústo. Nieto ešte pre mestský rozpočet...
Reakcia na: S499.1023 #8:
Veď to ešte Libchaváci u vás v Prahe testujú... a my čakáme na výsledky! ?
Reakcia na: veteran #9:
a čo si myslíš ty? dosť sa v tom rýpeš a máš prehľad
štúdia alebo zhotovenie ÚP?
Reakcia na: 110mat110 #7:
Poloha nie je presne určená, je to len zadanie. Polohu má určiť/nájsť zhotoviteľ územného plánu. Samozrejme, že ho nemá naprojektovať. Len vynechať priestor, určiť regulatívy, a stanoviť ochranné pásma, kde sa nesmie nič stavať.

Smutné na tom celom je, že mesto si dalo urobiť štúdiu za milión € a teraz do zadania ÚP ide čosi úplne iné, navyše aj niektoré úseky, ktoré štúdia vyhlásila za neopodstatnené...

Takže už teraz je jasné, že nejaké peniaze sa vyhodili/vyhodia do vzduchu. Buď za štúdiu alebo za zhotovenie ÚP na základe zadania (nehodiacu sa položku nech si škrtne každý sám podľa vlastného uváženia).
Reakcia na: Yogi616 #6:
Keby vyrobili kĺbové elektrobusy s dobíjaním z trolejbusového vedenia, tak sa mohol náš vlk nažrať aj kozy ostať celé.
Kde ma byt slucka rozvojova a slucka Optima? Nejako si neviem predstavit kam to chcu vopchat. Okrem toho, naco mat obratisko zelezniky, ked bude obratisko tesne vedla pri stadione
Reakcia na: S499.1023 #2:
Pamätám si, ako sem došli prvé elektrobusy a tí diletanti (proelektrobusáci) ozaj chceli dať elektrobusy na trolejbusové linky. Im proste nevysvetlíš, že 11m sa nerovná 18m a že nie je vozidlo ako vozidlo.
Idea Východného mesta ešte žije? Cool. ?
Viac ako 38 % opýtaných sa vyjadrilo, že po výmene trolejbusov za autobusy je cestovanie komfortnejšie a 33 % cestujúcich odpovedali, že zmenu ani nepostrehli.

Bola aj iná možnosť na výber? ? ?