Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.

Nové autobusy Karosa B 731 a B 732 sa do Trenčína dodávali v rokoch 1982 až 1994. Presný počet dodaných vozidiel nie je známy, v tabuľke nižšie sú zachytené len známe vozidlá. Začiatkom 21. storočia bolo zakúpených ešte niekoľko jazdených vozidiel od iných dopravcov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 TN 76-40 1982 1982 (?) 1
2. Karosa B 731.00, Karosa B 732.00 TN 82-83, ? 1984 1984 (?) 2
3. Karosa B 732.00 TN 92-90 1986 1986 (?) 1
4. Karosa B 732.20 TN 99-04 – TN 99-05, TN 99-07, TN 99-27 – TN 99-29, TN 99-31, TN-657AM, ? 1987 1987 (?) 9
5. Karosa B 732.20, Karosa B 731.20 TNA 03-12, TNA 03-20, TN-674AM, TN-681AM, TN-847AM, ? 1988 1988 (?) 6
6. Karosa B 732.40 TNA 06-38, TNA 06-41, TNA 06-56, TNA 06-89, TNA 07-05 – TNA 07-06, TNA 07-08, TN-693AM, TN-698AM, TN-702AM 1989 1989 2002 – 2009 10
7. Karosa B 732.1654 TNA 18-98 1991 1991 2004 1
8. Karosa B 732.1654 TN-738AM, TN-739AM, TN-666AM 1993 1993 2006 – 2009 3
9. Karosa B 732.1654 TN-750AM 1994 1994 2009 1
10. Karosa B 732.40, Karosa B 732.1652 TN 99-05II, TN-320BB 1989 – 1991 2002 2006 2
11. Karosa B 732.40, Karosa B 732.20 TN-681AMII, TN-796BC 1988 – 1989 2003 2006 – 2009 2
12. Karosa B 732.40, Karosa B 732.20, Karosa B 732.1654 TN-657AMII, TN-675AMII, TN-846BP, TN-732AMII, TN-680BO 1989 – 1992 2004 2006 – 2009 5
Spolu 1982 – 1994   43

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20, 732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1652)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Autobusy sa do roku 1985 dodávali v červeno-krémovom nátere, potom v červeno-bielom nátere.

Prevádzka

Podobne ako v mnohých iných slovenských mestách, aj v Trenčíne predstavoval rad B 732 základ vozového parku MHD, prakticky počas celých 90-tých rokov. Napriek stále novším a modernejším alternatívam mestských autobusov si však dokázal udržať svoje početné zastúpenie aj niekoľko rokov po prelome tisícročí. Treba tiež pripomenúť, že v trenčianskej MHD sa pomerne často uplatňovalo skupovanie starších vozov tohto typu z iných miest, kde boli postupne vyraďované. Preto sme sa mohli v Trenčíne odviezť staršími Karosami pôvodom z Bratislavy, Ostravy či Prahy. Viaceré z týchto vozidiel prešli mnohonásobnými opravami alebo kompletnými generálkami.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie „neatmosférických“ Karos B 732 začalo koncom 1990-tych rokov, kedy dve z pôvodných vozidiel nahradili tzv. exportné vozidlá typu Karosa B 832 z roku 1998. Ďalšie dožívajúce trenčianske Karosy B 731/732 (napríklad TN-657AM, TN-675AM, TN-681AM, TN-693AM, TN-699AM, TN-732AM) boli postupne v rokoch 2002 - 2004 nahradzované jazdenými Karosami B 732 z Čiech (z Prahy, Ostravy, Frýdku-Místku, Šumperku), ale aj vozidlom od Slovnaft Transu (TN-320BB). K veľkej vlne vyraďovania došlo v roku 2006, kedy prebehla zásadná obnova vozidlového parku MHD v Trenčíne. Niektoré z už nepotrebných vozidiel počas leta 2006 vypomáhali v Považskej Bystrici (TN-696AM, TN-700AM, TN-586BO, TN-320BB). Tie Karosy, ktoré v Trenčíne prežili rok 2006, dostali nové označenie evidenčnými číslami #74 - 87. Naposledy bolo možné vidieť Karosu B 732 v MHD v Trenčíne v roku 2009. V júli 2009 boli v premávke úplne nahradené novými vozidlami Irisbus Crossway 12M #11-16.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
TN 99-05 TN-699AMII TN-847BP 87 
TN 99-07do 1999TN-654AMod 1999  
TN 99-27do 2004TN-655AMod 2004  
TN 99-28do 2004TN-587BO2004 - 200776od 2007 
TN 99-29do 2004TN-585BOod 2004  
TNA 03-12do 1999TN-675AMod 1999  
TNA 03-20do 2004TN-678AMod 2004  
TN-674AMdo 200778od 2007  
TN-847AMdo 2006TN-697AMIIod 2006  
TNA 06-38 TN-691AMdo 200781od 2007 
TNA 06-41do 2004TN-696AMod 2004  
TNA 06-56 TN-697AM   
TNA 06-89 TN-699AM   
TNA 07-05do 2004TN-700AMod 2004  
TNA 07-06 TN-701AMdo 200782od 2007 
TNA 07-08do 2004TN-703AMod 2004  
TN-702AMdo 200783od 2007  
TNA 18-98do 2004TN-732AMod 2004  
TN-738AMdo 200784od 2007  
TN-750AMdo 200785od 2007  
TN-796BCdo 200786od 2007  
TN-846BP TN-693AMII TN-681AMIIIdo 200780od 2007
TN-680BOdo 200779od 2007  
TN 99-05IIdo 2004TN-586BOod 2004  
TN-675AMII TN-657AMIIIdo 200777od 2007 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.