Mestom Trenčín navrhovaná organizácia zmien MHD pod drobnohľadom

Návrh zverejnený mestom Trenčín

Na stránke mesta Trenčín bol uverejnený návrh novej organizácie MHD vrátane podkladov, ktoré spracoval zhotoviteľ DIC Bratislava, s.r.o. Zatiaľ mesto tento návrh stál 17.592 EUR z celkovej ceny 22.392 EUR. Pozrime sa teda na to, čo návrh prináša. Pri akýchkoľvek úvahách o zmenách v MHD je treba mať na pamäti, že verejná doprava je služba ľuďom a pre ľudí.  A nie systém sám osebe, ktorému sa ľudia majú snažiť prispôsobiť. Lebo aplikovaním prístupu, že ideme nanovo vytvoriť celú koncepciu MHD v Trenčíne, akoby tam doteraz žiadna MHD neexistovala, ľahko môžeme dosiahnuť taký výsledok, pri ktorom bude nielen nespokojnosť ľudí s verejnou dopravou,  ale ich odliv a presun do individuálnej automobilovej dopravy (IAD). Zverejnené však zatiaľ nie je celé dielo, asbentuje časť D - Spracovanie turnusového plánu prevádzky liniek MHD.

Nápad deliť linky na nosné, doplnkové a školské, z ktorého nová organizácia MHD v Trenčíne (TN) vychádza, je dobrý. Takáto koncepcia je vhodná pre mestá veľkosti TN. Avšak nakoľko je potrebné mať vždy na pamäti cestujúceho, je jedným z kľúčových kritérií celej organizácie MHD a všetkých jej atribútov jednoduchosť a prehľadnosť. Aplikovaním tohto princípu  by sa malo dosiahnuť čo najmenej zmien v organizácií MHD. Držiac sa koncepcie MHD v členení liniek na nosné, doplnkové a školské, pri uznaní potreby zmien súčasných trás liniek (teraz odhliadnuc od toho v akej miere), je nevyhnutné v maximálnej možnej miere ponechať súčasné čísla liniek MHD.  A nie meniť zaužívaný systém, lebo sa to autorom páči (príp. hodí do nejakej koncepcie). Pre cestujúceho nie je podstatné číselne odlíšiť linky nosné a doplnkové. Cestujúci si v prvom rade sleduje, ako sa dostane z bodu A do bodu B, resp. aké linky mu premávajú čo najbližšie k bydlisku, pracovisku, škole, atď... To, ktorá linka ako často chodí sa dozvie z cestovného poriadku, ktorý si dnes čím ďalej tým viac cestujúcich pozerá už vopred – či už na internete alebo cez mobilné telefóny. V návrhu novej organizácie MHD ostali oproti súčasnosti z 26 liniek vo svojej trase iba nočná linka 50 a jediná denná linka 1 – aj to s malou zmenou – vynechá železničnú / autobusovú stanicu! Pokiaľ mali autori zmien pocit, že nejaká navrhovaná linka sa zásadne líši oproti súčasnej, alebo vytvorili úplne novú, jedinečnú linku, mohli využiť v súčasnosti neobsadené čísla liniek 9 14 26.

Celkový počet liniek sa v návrhu redukuje zo súčasných 26 na 18. Keď nerátame školské linky, tak sa počet mení z 23 na 14. Samotná idea redukcie počtu liniek, v záujme prehľadnosti a jednoduchosti systému, je správna. Nie je podstatné mať spojené úplne všetky lokality v meste priamymi linkami, ak tadiaľ nikto necestuje, resp. cestujú iba symbolické počty cestujúcich. Navyše iné mestá Slovenska s porovnateľným počtom obyvateľov a rozlohou majú menej liniek ako Trenčín. Opačná strana mince sú nutné prestupy, ktoré redukciou počtu liniek vzniknú. Prestup by mohol byť zavedený pre také smery, ktoré sú využívané úplne minimálne. Opäť z hľadiska cestujúcich nie je vhodné zavádzať prestupy v takých smeroch, ktoré tvoria podstatnú časť prepravného prúdu z vybranej mestskej časti. Resp. pokiaľ je linka relatívne rovnomerne obsadená z okrajovej časti až do centra mesta, nie je vhodné ukončiť túto linku skôr s tým, aby cestujúci ďalej, ktorí tvoria v danej linke absolútnu väčšinu, museli prestúpiť. Spracovateľ novej organizácie MHD mal k dispozícií relatívne podrobné údaje o smerovaní a intenzite jednotlivých prepravných prúdov, no napriek tomu sa zdá, ako keby z týchto údajov nevychádzal. Aj keď je logické, že vzhľadom na know-how spracovateľ nezverejní všetky zistené údaje,  z analýz a schém dostupných na internete to vyzerá, ako keby pri navrhovaní nových liniek vstupné podklady neboli celkom brané do úvahy. Idea, že z okrajovej mestskej časti ide doplnková linka, nemusí nutne znamenať, že z nej musí aspoň polovica cestujúcich pre dopravu do svojho cieľa prestúpiť na inú nosnú linku, ako to navrhli autori reorganizácie MHD.  Osobitný prípad sú údaje o nástupoch a výstupoch pri OC Laugaricio, resp. v Tesco zóne. Buď je zistený údaj o nastupujúcich cestujúcich skreslený a nesprávny (značne podhodnotený), alebo ak je možné považovať ho za hodnoverný, potom nie je potrebná premávka troch liniek v takom rozsahu, ako to navrhli autori novej organizácie MHD. (Dnes tam premávajú linky 24 25 a tretia linka 27  - iba cez voľné dni – v návrhu linky 17 18 19 – všetky celotýždenne). Na obsluhu mestskej časti Orechové sa v návrhu asi „zabudlo“ – nie je tam navrhnutá žiadna linka ani zachádzka.

Na jednotlivých linkách (nosné linky 15 a doplnkové linky 11 - 19) boli navrhnuté rôzne intervaly od 15 až do 120 minút v závislosti od charakteru linky a denného obdobia. Nie je vhodné, že v návrhu sa na linkách s podobnou trasou, alebo rovnakou aspoň značnou časťou trasy, objavujú rozdielne intervaly. Tak dochádza k nerovnomernému časovému rozloženiu spojov a potom aj k zaťaženiu spojov. Okrem toho na viacerých linkách sa uvažuje s intervalom 40 minút, ktorý nie je deliteľom 60. Interval 40 minút je vhodné zavádzať iba v prípade, že by ho mali dve linky na spoločnom úseku, kedy by bol následný interval 20 minút. V návrhu je však linka s intervalom 40 minút s veľkým spoločným úsekom s linkou s 30 minútovým intervalom. Pri viacerých linkách je navrhnutý interval 70 minút, prípadne 90 minút. Tieto intervaly nie sú ani deliteľom ani násobkom čísla 60, teda odchody budú v rôzne hodiny v rôznu minútu, a teda nebudú ľahko zapamätateľné, čo neprospieva jednoduchosti a prehľadnosti systému. Súhrnné počty spojov z jednotlivých sídlisk sa v návrhu oproti súčasnosti zásadnejšie nemenia, resp. niekde sú podľa potreby ubraté a inde pridané, takže prepravné kapacity zo sídlisk sú ako jeden z mála atribútov návrhu novej organizácie MHD akceptovateľné.

Výhrady je možné uplatniť aj k samotným návrhom cestovných poriadkov. Tie by mali byť riešené až v štádiu, kedy boli trasy a intervaly liniek akceptované a definitívne dohodnuté. V zverejnenom návrhu cestovných poriadkov je v prvom rade pozoruhodné oproti súčasnosti skrátenie jazdnej doby prakticky na všetkých linkách a úsekoch. Pritom nie zrejmé, že by dnešné jazdné doby mali rezervy, resp. boli stavané na pomalú obežnú dobu, skôr naopak.  Ďalej ako som už spomenul v odstavci vyššie, rôzne intervaly na linkách s podobnou trasou spôsobujú, že ich nie je možné vzájomne prekladať. Navyše nutnosť prestupov a nadväzností medzi nosnými a doplnkovými linkami v niektorých prípadoch spôsobujú, že viaceré linky idú v rovnakom úseku naraz, alebo v pár minútových rozostupoch a táto situácia sa potom opakuje o 30, resp. 60 min. Linky sa potom rozdeľujú až v koncových úsekoch. Sú prípady (v sedle, kedy sú intervaly dlhšie), že na doplnkovú linku nenadväzuje žiadna nosná. Ku konkrétnej časovej polohe jednotlivých spojov je treba uviesť, že neboli rešpektované odchody a príchody vlakov vyššej kategórie na žel. stanicu, na ktoré by mali autobusy MHD robiť návoz a odvoz. Fakt že pri väčšine liniek sú z oboch konečných totožné časové polohy odchodov, je dúfajme snáď iba zhoda okolností.

V prípade navrhovaných školských liniek by popoludní bolo vhodné zaviesť viaceré odchody s rozostupom 45-50 min, aby boli dostupné žiakom končiacim po 5., 6. a 7. hodine, (čo odráža štandardné školské rozvrhy), ktorí tvoria veľkú skupinu cestujúcich.

Zámer, aby mali všetky spoje nejakej linky rovnakú trasu je v prospech jednoduchosti a prehľadnosti pre cestujúcich. No v tomto prípade je možné od tohto základného pravidla ustúpiť, a to v prípade, ak má linka zachádzať na miesto, kde je odôvodnené predpokladať nástup cestujúcich iba v určitých obdobiach dňa, resp. dokonca iba počas dvoch – troch hodín do dňa. Vtedy je pre väčšinu cestujúcich, ako aj pre šetrenie realizovaných vozokilometrov vhodnejšie vytvoriť zachádzku uprostred trasy, alebo na konci trasy, kam bude premávať iba vybraná časť spojov. K takýmto prípadom by patril VOP, príp. priemyselný park.

Uvedené výhrady sa týkali konkrétneho návrhu liniek a cestovných poriadkov. Dokument „Plán dopravnej obslužnosti MHD Trenčín“, obsahuje aj zmienku o súčasnej tarife, čo je pozitívum. Chybou je, že tento materiál nenavrhuje premávku vozidiel rozličnej dĺžky (a kapacity), či už na niekrorých spojoch alebo linkách, nedozvedáme sa, koľko vozidiel je potrebných na premávku podľa návrhu a ani napríklad údaj o tzv. „jalových kilometroch“, ktoré každý cestovný poriadok v istej miere vytvára.

Návrhu možno vytknúť tiež, že nijako nepracoval s nočnou dopravou a pri linke 50 prevzal jej súčasný stav bez toho, aby ho vôbec analyzoval alebo alternoval niečím novým. Rovnako tak hlavný prepravný prúd Juh - Dlhé Hony - centrum - (stanica) - Sihoť, ktorý je dnes zabezpečovaný linkami 8 18 21 a 28 je v návrhu podcenený a tvorí ho už len jediná linka 2, ktorej počet spojov sa ani zďaleka nevyrovnáva doterajšiemu počtu. Rovnako možno hovoriť o smere Juh - stanica, ktorý po novom reprezentuje už len jediná linka 3 oproti dnešným linkám 1 11 17 22 23 28. Pritom navrhovaný počet spojov je približne štvrtinový oproti súčasnému stavu a cez víkend je to len jeden spoj do hodiny. Bližšie informácie o jednotlivých linkách nájdete v článku "Návrh nového linkového vedenia".

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kvorka #17:
to vieš, jemu sa asi zdá aj to že tečie riečka hore briežkom a v TN určite nebol inak než prstom na mape ?

Inak: "nosná" linka 5 je o čo silnejšia než linka 13? Ahá, pardón, nevidím tú logiku, je predsa jednociferná, tak je nosná a prečíslovaná, takže sa urobilo kopec roboty, wau!

A zastávka kotolňa na Sihoti bola asi pridávaná random na linky, čo idú okolo, wauuu, aké odborné, ešte sa musíme učiť!
Reakcia na: lordzhalasu #15:
ja nepochopím teba, ty budeš asi dvojpercentný? alebo si si naštudoval jedinú linku a mudruješ? Ja počúvam ľudí v okolí a nepoznám NIKOHO kto by povedal, že návrh DIC mu vyhovuje. Nikoho. A to počúvam aj poslancov, aj babky z ulice aj kolegov aj rodinu. A čítam aj imhd! V čom je nový návrh lepší? Zasa kopec liniek, žiadne nosné linky, len linky idúce raz do hodiny a linky idúce ešte menej. To nie je pre mňa nosná linka a je to nepoužiteľné pre oveľa viac ľudí ako dnes!

A ak nevieš, toto nie je ani návrh, to je len akože, lebo CP nie je vôbec vyhotovený, len ideovo nakreslený! Takže čo vlastne máme hodnotiť? Asi len nové čísla a trasy, úbohosť za 20 litrov.❗
Reakcia na: lordzhalasu #15:
A čo nám tým chceš povedať, Údiak?
Nepochopím ľudí , čo kritizujú tento návrh.
Dlhodobo je grafikon MHD TN zlý , nevyhovujúci a zastalalý .Nevyhovuje už takmer nikomu , čo počúvam vo svojom okolí .Teraz to chce mesto aj SAD konečne zmeniť a urobiť v tom systém na základe presnej analýzy a Vám sa to nepáči???

Taktiež nikdy nepochopím odporcov výstavby terminálu .Roky má TN ako krajské mesto nevyhovujúcu a železničnú stanicu aj autobusovú. Konečne to chce niekto zmeniť ,aby sa Trenčania nemuseli hanbiť a cez to všetko sa nájdu odporcovia terminálu. Ved to musí byť výzva ! Štát by nikdy terminál nevybudoval!
Reakcia na: lordzhalasu #13:
Si Udiak s novým nickom.
Chválim, podporujem a súhlasím s takýmto návrhom. Konečne niekto analyzoval súčasný stav a podľa toho navrhol nový grafikon.

Linky sú dobre vedené s prihliadnutím na víkendy a prázdniny. Konečne niekto určil nosné linky a doplnkové.



Konrétne chválim linku č.3 , že je navrhnutá ,aby spájala stanicu s Juhom Saratovská aj Gen.Svobodu. To už malo byť dávno takto riešené.

Taktiež spoje jazdia nielen v skorých ranných hodinách (4:30) smerom z Juhu na stanicu ,ale aj zo Sihote a stanice smerom na Juh o 4:30.

Všetky spoje sú pravidelné a rovnomerne rozvrhnuté.
eraz sa dá cestovať z Juhu na stanicu o 4:00 , 4:40 , 5:05 k prvým ranným vlakom čo schvaľujem. Ale prečo sa nedá v tomto čase dostať aj v smere zo Sihote na stanicu , do centra mesta až na Juh???
Prvý autobus ide zo stanice na Juh až o 5:25 !!! Ľudia predsa cestujú aj zo Sihote k prvým ranným vlakom a taktiež od prvého ranného rýchlika z Košíc 4:30 potrebujú spoj na Juh!

Ďalej nesúhlasím s terajším stavom kedy linka č.11 ide raz za hodinu z Juhu na stanicu a 17tka , ktorá má iba pár spojov ide s rozdielom 10minút a taktiež 18tka ktorou sa dá dostať už teraz prechodom na stanicu ide o daľších 10min ,ale potom 40minút nejde nič na stanicu!!! V opačnom smere je to to isté.
Prečo spoje liniek 11 ,17 ,18 niesú rozvrhnuté v 20minutových intervaloch???

Toto už dlhé roky pripomienkujem a SAD to nedokázala zmeniť ani logicky vysvetliť.
Preto navrhovanú zmenu schvaľujem a podporujem. Tam sú tie spoje rovnomerne rozvrhnuté.
Reakcia na: MA MHD #11:
presne, autor ukázal fakty a tým poodhalil tú veľkú DIČU, čo nám návrh prináša........
Reakcia na: Udiak #1:
Zdravím, nedá mi neodpovedať na Váš príspevok, ohľadne usporiadania liniek mestskej hromadnej dopravy (MHD) Trenčín:
1, Autor: Nemyslím si, že by autor článku nejak zavádzal, pretože na základe názorov - nie len diskutujúcich z IMHD.SK - tento návrh naozaj nie je prospešný pre obyvateľov mesta Trenčín. V diskusnom fóre, iste neprehliadnete fotografiu oznamu, zo zastávok na Východnej - kde obyvatelia pomerne jednoznačne vyjadrujú svoj názor na tieto zmeny.
2, Je to len návrh: samozrejme, ale pokiaľ sa budeme tváriť, že je super zbytočné prečíslovanie, nepochopiteľné zastávky na znamenie (OC Laugarício), spojenie 20-tisícového sídliska so stanicou v "a" jedinou linkou raz za 60 min., zmena trasy L1 (bez stanice), pričom daná linka takto premáva viac ako 50 rokov, že je super konečná na zastávke bez obratiska (L16 - Veľkomoravská), tak proste sa nepodarí dať do platnosti aspoň trochu rozumný návrh.
3, Číselné usporiadanie liniek - hierarchia: tvrdiť, že v TN nie je zmysluplné usporiadanie liniek je nezmysel. V našej MHD predsa niekoľko rokov fungujú tzv. dvojičky 1-11 , 3-13 , 5-15 a dokonca 8-18-28. Ja si myslím, že síce úpravy potrebné sú - ale v rámcu zachovania základov dnešného číslovania, nie, že linky prečíslujeme od nudy. Tie linky síce sú podobné a dlhé, ale pre Trenčín je tak vhodné, využíva sa to niekoľko desaťročí, a prestupný systém nie je lákadlom pre TN. Viac prestupov = menej cestujúcich. Veľa ľudí dochádza z Kubrice do centra. To teraz ľudia budú prestupovať - lebo je to v móde. Zmeny potrebné sú - ale MHD je tu pre ľudí a mala by sa im prispôsobiť, aj keď sa to nehodí spracovateľom optimalizácie. Zmeny potrebné sú, bolo tu na imhd množstvo návrhov, keby išiel ktorýkoľvek z nich do platnosti - pomôže. Verím, že aj súčasný návrh môže byť dobrý, ale musí sa zásadne upraviť a nakoniec predpokladám, že sa potvrdia tieto tvrdenia. Nechcel som tak kritizovať, ale nedá mi sa nevyjadriť, keď vidím, čo by sa mohlo stať. Prajem príjemný zvyšok večera ?
Reakcia na: S499.1023 #6:
načo by to robil???
Reakcia na: S499.1023 #6:
to ja netuším, podľa mňa len prstom na mape (aj to asi len tej našej z imhd)
Reakcia na: Dispecer #7:
Oprava: "...a aj to práve mesiace, kedy je jasné, že budú získané hodnoty ovplyvnené odlivom cestujúcich, ktorí využijú pri príjemnejších teplotách alternatívne spôsoby dopravy po meste miesto MHD - napr. chôdzu, či bicykel a taktiež, kedy dopyt po cestách MHD vybranými skupinami cestujúcich môžu byť nižšie a/alebo inak rozložené - študentom VŠ v tom čase začína skúškové a taktiež v tomto období ukončujú svoje štúdium maturanti."
Reakcia na: Udiak #1:
Ja neviem, ale mne ako študentovi dopravy na univerzite príde hlavne čudné, že sa analýza robila z údajov iba za 2 mesiace, a aj to práve mesiace, kedy je jasné, že bude viac ovplyvnená odlivom cestujúcich, ktoré využijú príjemnejšie teploty miesto cesty MHD chôdzu, či bicykel, taktiež je menšia intenzita študentov VŠ (skúškové) a maturantov... Pritom by mala MHD byť organizovaná tak, aby dokázala zvládnuť aj nároky kladené na ňu aj v čase, kedy je o ňu obvykle najväčší záujem, čo sú obvykle zimné mesiace.

Ostatne, myslím, že nik nekritizuje princípy, ktoré ste použili, skôr to, ako ste ich uplatnili v praxi. Keďže však nie som obyvateľ Trenčína a ešte som si dôkladne Váš návrh dôkladne nepreštudoval, zatiaľ sa k nemu veľmi vyjadrovať nebudem.
Reakcia na: milan001 #3:
Mňa by na úvod zaujímala len taká drobnosť - kedy bol pán Udiak naposledy OSOBNE v Trenčíne?
Dobrý deň.
Možno som to prehliadol, ale nenašiel som spoj pre ludi z Biskupic a Novín (Riznerova, Sasinkova, Stromová ) smerom na juh (Saratovská).
opäť ako v minulosti musia šľapať až k nemocnici na Legionársku. Poviem Vám nie ie je to kúsok ale kus cesty nehovoriac o dôchodcoch pre ktorých to je naozaj problém . Veľmi by pohlo aspoň použiť zástavku Legionárska -reštaurácia. Bývajú tu aj školáci ktorý navštevujú ZŠ Novomeského. A veľmi dôležitá je aj vec že ráno chodila linka č.11 ktorá bola tak preplnená že sa do nej niekedy ani nedostali. Pretože to bol jediný spoj na juh (do školy) pre žiakov z Novín a Biskupíc.
Preto by bolo dobré spojiť zástavku Biskupice - otoč nie len zo sihoťou ale aj z juhom a zámostím...mame nový most !!!!
ĎAKUJEM.
Reakcia na: Udiak #1:
bola verejné obstarávanie či tá cena bola výsledkom priameho zadania?
Reakcia na: Udiak #1:
jasné, prečísľujme všetko a tvárme sa aké je to super! Lebo linka 4 miesto linky 5 je neskutočne potrebná! A potom, samozrejme, linka 5 miesto linky 6 - wau, aká zmena! A že nosné linky, čo nemajú ani 60 min interval cez víkend???? Kokos asi umrem. Dnes teda má MHD toľko nosných liniek:
1,2,5,8,11,22,24 a 25. Po novom? Len 1,2 a 3. So zvyškom si vytreme riť? grcať grcať grcať, toto nemôžeme nechať tak, dopadneme ako v TT!!!! POmóc! Aspoň že v PO a BB mali rozum:
https://imhd.sk/tt/doc/sk/11430/MHD-do-Hrnciaroviec-konci
https://imhd.sk/tt/doc/sk/11425/SAD-Trnava-predlozila-mestu-vlastny-navrh-zmien
https://imhd.sk/po/doc/sk/14952/Mestske-zastupitelstvo-schvalilo-Plan-dopravnej-obsluznosti
Reakcia na: Udiak #1:
takže 0 nástupov medzi 24:00 a 4:00 je zjavne údaj, ktorý je utrhnutý od reality, takže ktovie s akými účelovými údajmi sa naozaj pracovalo, asi niekto pozabudol na linku 50 a potom narýchlo opajcol súčasnú podobu - tam už asi dáta nepotreboval analyzovať nik a navrhnúť niečo zmysluplné - aspoň nástup na všetkých zastávkach po trase na znamenie, všakže....
Úvodom by som rád uviedol, že nemám záujem o konfrontáciu s autorom tohto článku, ale vzhľadom na niekoľko názorov, ktoré sa v takomto podaní stávajú nástrojom nedorozumení sa pokúsim zaujať stanovisko zo strany riešiteľa.
Autor začína svoje postrehy cenou diela a stavia riešiteľa do pozície zhotoviteľa. V zmysle zmluvy to sedí, ale v zmysle skutočnosti treba uviesť, že dielo samozrejme niekto zhotovil, ale to nebolo a ani nie je výsledné riešenie. Na základe predloženého riešenia prebehlo niekoľko prejednávaní medzi zástupcami mesta, dopravcu a autorov. Výsledkom jednaní bolo zapracovanie všetkých zmysluplných pripomienok do riešenia.
Treba uviesť, že celé dielo pozostávalo zo 4 častí - Analýzy súčasného stavu MHD v Trenčíne, Návrhu novej organizácie MHD, Plánu dopravnej obslužnosti a Návrhu turnusových obehov.
Rovnako treba uviesť, že riešenie nie je ešte finálnym produktom, ale iba výsledným návrhom, ktorý bude prerokovávaný ešte s primátorom, poslancami, mestskými časťami a s verejnosťou. Navyše bol zverejnený na stránke mesta, aby bolo možné aj individuálne sa vyjadriť k predloženému návrhu riešenia. Všetky pripomienky budú konzultované a v prípade zhody budú zapracované do konečného riešenia.
Ale poďme k samotnému riešeniu. Zásadným mantinelom je objem dopravného výkonu, ktorý zostal nezmenený (cca 1600 tis.VZKM). Rovnako to bolo aj s počtami spojov. Veľké množstvo liniek s veľmi rozličným nasadením sa ukázalo ako hlavné úskalie (2 linky nad 15tis. spojov/rok, 5 liniek 10-15tis., 9 liniek 5-10tis., 9 liniek pod 5ti. spojov za rok). V princípe viac krát dve linky vykonávali rovnakú obsluhu a vzájomne sa vykrývali. V zásade neexistovala ich hierarchia ani v zmysle trasovania, ani v zmysle využívania.
Základom pohľadu na súčasný systém bola analýza trasovania na základe digitalizácie liniek, analýza nástupov na podklade údajov z palubných počítačov (mesiace máj a jún), analýza súčasných cestovných poriadkov a turnusových obehov.
Dôležitým zistením bolo poznanie potenciálu cestujúcich v jednotlivých častiach mesta. Treba úvodom povedať, že v pracovnom dni je priemerný nástup do MHD cca 19 tis. osôb. Zhruba 30% tvoria žiaci a študenti, rovnako asi 30% tvoria seniori a zbytok sú ostatní užívatelia. Na jednorázové lístky cestuje cca 26%, na dopravnú kartu 73% a na časové lístky iba 1% cestujúcich.
Najväčší potenciál cestujúcich má centrum mesta – cca 4900 cestujúcich, sídlisko JUH má cca 3700 cestujúcich, sídlisko Sihoť má 2500 cestujúcich, Dlhé hony cca 2300, AS/ŽS cca 1300, OC Belá cca 600, Zlatovce – sever 600, juh 1500, Kubrá cca 600, ostatné zdroje ciest boli Kubrica, Opatová, Biskupice/Nozdrkovce po cca 200 nástupoch. (V tejto súvislosti treba uviesť, že výhľadové hodnoty vyplývajúce z generelu dopravy z roku 2006 na rok 2015 sa ukázali značne 2-3x nadnesené) .
Koncepcia riešenia mala za hlavný cieľ preusporiadanie linkovania v zmysle potenciálu cestujúcich, stanovenie hierarchie liniek, aby najdôležitejšie spojenia mali najväčšiu intenzitu (hlavne aby bol na nich možný rozvoj) – tie vytvorili tzv. nosné linky. Linky, ktoré obsluhujú okrajové časti mesta, prípadne časti s menším záujmom boli zaradené medzi tzv. doplnkové linky. Zároveň bola novovytvorená aj skupina liniek obsluhujúca väčšinu lokalít so školami a lokality s bývaním – tzv. školské linky.
Mnohokrát pertraktovaná zmena číslovania bola intenzívne prejednávaná a výsledkom je zmena, vzhľadom na zdôraznenie významu liniek, ktoré by mali niesť rozhodujúci význam v obsluhe mesta.
Rovnako významnou bola aj snaha zachovať čo možno najviac zo súčasného stavu. Najzaťaženejšie linky súčasnosti, v podstate až na zmenu významu v obsluhe, ostali zachované skoro v plnej miere. U ostatných liniek bola snaha zachovať ich podstatné časti.
Pomerne veľká polemika vzniká okolo cestovných poriadkov, resp. okolo ich usporiadania a koordinácie. Treba povedať, že súčasný stav návrhu je iba maketou časového rozloženia, ktorá vznikla na zálade časových záujmov cestujúcich. Napríklad v najpožadovanejšej hodine 7-8, majú linky odchody 10-25-40-55, 15-30-45, ale aj 20-50, resp. 30. V tejto fáze by bolo kontraproduktívne riešiť preklady a koordinácie odchodov liniek medzi sebou, k vlakom a podobne. Predpokladá sa totiž, že z pripomienok vzniknú niektoré úpravy, pre ktoré by koncový stav bolo treba riešiť znova. To rovnako platí pre návrhy turnusových obehov, ktoré sú už navrhnuté, ale ich definitíva bude až po konečnom schválení návrhu všetkými zainteresovanými stranami. Tiež kapacitné nasadenie vozidiel je otázkou až pre finále.
Tarifný systém mesta aj jeho rozbor je kvitovaný viacmenej kladne. Treba povedať, že jeho riešenie je predpokladané, pretože vysoký podiel nástupov s kúpou lístka u vodiča je jedným z kľúčových nedostatkov dnešného systému, navyše malý záujem o časové lístky svedčí o nie vhodnej cenovej politike.
Čo záverom? Určite máme významné výhrady voči názorom, že nový návrh je proti ľuďom, že nerešpektuje súčasný stav, že absentuje trenčiansky lokalpatriotizmus, že je horší, ako terajší. Naopak mal by objektivizovať rozloženie obsluhy podľa dopytu, mal by mať potenciál na rozvoj a rast, mal by byť podstatne prehľadnejší a hlavne nemal by byť znižovaním ponuky, ale naopak rastom záujmu o MHD by mal túto ponuku navyšovať.