Úvod

Prívesné osobné vozne Calm/u #430-435 vyrobené Vagónkou Tatra Smíchov boli dodané v roku 1954 spolu s rovnako vyzerajúcimi motorovými vozňami radu M 49.0. Ani prevádzka prívesných vozňov však nebola bezproblémová.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Calm/u Calm/u 430 – Calm/u 435 1950. roky 1954 od (?) 6
Spolu 1950. roky   6

Technické parametre

Dĺžka 15000 mm
Dĺžka so spriahadlami 15800 mm
Šírka 2660 mm
Výška 3730 mm
Výška podlahy 1100 mm
Rázvor 2200 mm
Počet dverí 6
Počet miest na sedenie 44 + 2
Počet miest na státie 76
Celkový počet miest 120 + 2
Pohotovostná hmotnosť 17500 kg
Maximálna rýchlosť 30 km/h

Fotografie

Opis

Štvornápravové prívesné vozne mali oceľovú kostru skrine, zvonka oplechovanú. Spodok kostry bol z oceľových profilov. Skriňa bola osadená na dvoch dvojnápravových podvozkoch. Karoséria mala moderné zaoblené tvary. Interiér vozňa sa členil na nástupné plošiny, dva veľké oddiely pre cestujúcich, ktoré boli oddelené malým batožinovým oddielom. Oddiely boli oddelené posuvnými dverami. Do vozidla sa nastupovalo cez štvorkrídlové skladacie dvere s okienkami v hornej polovici na oboch koncoch vozňa. Interiér bol osvetľovaný žiarovkovými svietidlami, vykurovanie bolo elektrické. Vetranie bolo zabezpečené spúšťacími oknami a stropnými vetrákmi. Batožinový oddiel mal samostatné štvorkrídlové skladacie dvere. Na streche sa nachádzala zvýšená nadstavba s vetracími prieduchmi po bokoch. Čelo vozňa malo dve veľké čelné okná. V podokennej časti čiel sa nachádzala dvojica koncových svetiel, zásuvky tlakovej brzdy Knorr a elektrické zásuvky. Do vozidiel bolo údajne možné zabudovať elektrickú výzbroj a premeniť ich na motorové vozne.

Oddiely pre cestujúcich boli vybavené sivozelenými koženkovými sedadlami v usporiadaní 2 + 2 do oddielov s uličkou uprostred. Koženka bola vo vozidlách TEŽ použitá prvýkrát. Nad sedadlami boli priečinky na batožinu. Bočnice a strop v interiéri boli obložené drevovláknitými doskami. Podlaha pokrytá drevenými doskami. Vozne boli dodané už v červeno-bielom nátere so sivou strechou.

Úpravy

Vozne mali krátko po dodaní rekonštruované podvozky, nakoľko ich konštrukcia nevyhovovala prevádzke na TEŽ.

Prevádzka

Po početných vykoľajeniach krátko po uvedení do prevádzky boli vozne odstavené z premávky už v roku 1954. Po úpravách podvozkov sa vrátili opäť do premávky v druhej polovici roka 1956. V pravidelnej premávke jazdili do roku 1969, kedy boli odstavené.

Vyraďovanie a likvidácia

Minimálne jeden vozeň bol po vyradení prestavaný na pracovný vozeň a zachoval sa až do dnešných dní.

Katalóg vozidiel

Balm/u 643 Balm/u 644 PV 0560-1803-16 Balm/u 646 Balm/u 647 Balm/u 648

Legenda a štatistika

PV 0560-1803-16nevyradené vozidlo: 1 (16,7 %)
Balm/u 643vyradené vozidlo: 5 (83,3 %)
PV 0560-1803-16technologické vozidlo: 1 (16,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
Calm/u 430 Balm/u 643od 1957  
Calm/u 431 Balm/u 644od 1957  
Calm/u 432 Balm/u 645od 1957EV 41272 PV 0560-1803-16 
Calm/u 433 Balm/u 646od 1957  
Calm/u 434 Balm/u 647od 1957  
Calm/u 435 Balm/u 648od 1957  

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
"Do vozidiel bolo údajne možné zabudovať elektrickú výzbroj a premeniť ich na motorové vozne".
Nie údajne ale povodne reálne sa s tým počítalo. Elektrické výzbroje sa použili pre naliehavejšiu zákazku do lokomotív E422 "malé bobiny" pre trate Tábor-Bechyně a Rybník-Lipno
http://www.atlaslokomotiv.net/loko-100.html
Pre nedostatočné výrobné kapacity, rozpačitý dojem z prevádzky nových vozov a prípravu úplne nového typu vozidla pre TEŽ sa už toto nerealizovalo.