VozidláAutobusy › SOR NB 12 City

SOR NB 12 City z prvej série
SOR NB 12 City v 3-dverovom prevedení

Úvod

Autobus SOR NB 12 vyrába český výrobca SOR Libchavy. Prvý prototyp bol vyrobený v roku 2006, o dva roky neskôr začala sériová výroba. Do Spišskej Novej Vsi bol pre potreby MHD dodaný prvý kus v auguste 2012. Ďalšie dodávky pokračovali v rokoch 2014 (2 kusy) a 2016 (2 kusy).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City KE-573IF 2012 2012 1
2. SOR NB 12 City KE-173JI, KE-190JI 2014 2014 2
3. SOR NB 12 City KE-948KC, KE-935KC december 2013 – január 2016 2016 2
Spolu 2012 – 2016   5

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 3 resp. 4
Počet miest na sedenie 32 + 1 (4 dverová verzia)
34 + 1 (3 dverová verzia)
Počet miest na státie 72 (4 dverová verzia)
69 (3 dverová verzia)
Celkový počet miest 104 + 1 (4 dverová verzia)
103 + 1 (3 dverová verzia)
Pohotovostná hmotnosť 9700 kg
Celková hmotnosť 16700 kg
Motor Iveco Tector F4AE 3682 F, EURO 5 EEV, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec
Iveco Tector F4AF E612F EURO 6
kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (od dodáviek po roku 2016)
Výkon motora 194 kW (EURO 5)
210 kW (EURO 6)
Objem motora 6728 cm2
Krútiaci moment motora 1400 Nm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Riadenie RBL C 500V, monoblokové hydraulické
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Voith BRA 132 DC80, portálová, hnacia
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5 (7,5 x 19,5")
zadné: 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou resp. trojicou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspaecher Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, dvoma strešnými výklopnými vetrákmi a strešnými ventilátormi. Pre lepší komfort vodiča vybavili priestor vodiča vstavanou klimatizáciou. Vozidlá dodali v bielom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili vonkajšími a vnútornými LED resp. LCD transparentmi od firmy BUSTEC.

Úpravy

Vozidlá boli polepené firemným polepol eurobus CITY.

Prevádzka

Prvé dodané vozidlo #KE-573IF nahradilo na linkách Karosu B732. Vozidlá dodané v roku 2014 (KE-173JI a KE-190JI) začali nahrádzať Crosswaye LE na dlhých zmenách, ktoré potom nahradili Karosy z krátkych zmien. Tretia dodávka dvoch autobusov v roku 2016 nahradila kĺbový Citybus 18M na linke 4 a Crossway LE 12 na linkách 5 a 15.

Katalóg vozidiel

KE-573IF

KE-173JI KE-190JI

KE-948KC KE-935KC

Legenda a štatistika

KE-573IFnevyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.