VozidláAutobusy › Karosa C 744

Karosa C 744 v stave po dodaní
Karosa C 744 #SN-610AN po GO
Karosa C 744 po GO v schéme SAD
Karosa C 744 #SN-520AU po GO v stave po preradení z prímestskej dopravy na MHD
Karosa C 744 #SN-520AU po GO v schéme eurobus CITY
Karosa C 744 #KE-477HF po GO v stave z konca prevádzky

Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Konečne tak vznikla alternatíva k maďarským autobusom Ikarus 280, ktoré boli dovtedy jedinými dostupnými kĺbovými autobusmi v Československu. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.24 SN 80-98 1989 2011 1
2. Karosa C 744.24 RV 77-78, SN 90-18 1991 2009 – 2020* 2
3. Karosa C 744.1902 SN 95-05 1992 2012 1
Spolu 1989 – 1992   4
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 130 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor LIAZ ML 637, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
LIAZ ML 636 N, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (KE-477HF po výmene motora)
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm (ML 637)
155,4 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 86 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová (C 744.24)
Praga 8PS 120, manuálna, 8-stupňová (C 744.1902)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 007/009, tuhá, jednostupňová, hnacia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (SN-610AN)
Pneumatiky 295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosná kĺbová karoséria bola zostavená z oceľových panelov, predná a zadná časť boli spojené točnicou. Strop a bočnice interiéru obložili u výrobcu sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. V pravej bočnici boli troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Kabínka vodiča bola pri dodaní polouzavretá podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch. Vyfarbenie bolo po vzore prímestských autobusov v modro-bielej kombinácii.

Úpravy

Zásadnejším úpravami boli generálne opravy vozidiel, ktoré boli postupne vykonané na všetkých štyroch vozidlách. Generálne opravy vozidiel realizovala výhradne firma Rošero, avšak rozsah opráv ako aj finálny vzhľad generálkovaných vozidiel bol odlišný.

Rozsah starších opráv spočíval v kompletnej oprave oplechovania a v dosadení zadného čela v štýle vozidiel Karosa 950. Predné čelo bolo síce osadené pôvodným sklom, avšak svetlomety, nárazník ako aj iné časti boli v štýle autobusov Karosa Axer. Interiér vozidla dostal novú gumovú podlahu, sedadlá boli nanovo očalúnené látkou. Pôvodné umakartové steny boli buď vymenené, alebo len oblepené kobercom. Držadlá pre cestujúcich boli nanovo pogumované. Dosadené boli nové látkové rolety proti oslneniu vodiča. Tento druh opravy podstúpili vozidlá #SN-609AN a SN-610AN. Ďalšie dve generálne opravy sa líšili od predošlých len dosadením predného čela v štýle Karosa Axer (oblé sklo s dvojramennými stieračmi) a vozidlo #SN-520AU dostalo do interiéru nové žiarivkové svietidlá. Tento druh opravy podstúpili vozidlá #SN-472AV a SN-520AU.

Prevádzka

Autobusy spočiatku premávali na prímestských linkách, no po vyradení Ikarusov 280 boli preradené na linky MHD. Vozidlo #SN-472AV pôvodne premávalo v Rožňave a po jeho GO bolo zaradené na MHD v Spišskej Novej Vsi. Tieto vozidlá obsluhovali najvyťaženejšie spoje na sídliská Západ a Mier, no najmä spoje do obce Smižany, ktorá spadá pod MHD Spišská Nová Ves. Najdlhšie jazdilo vozidlo #KE-477HF (ex SN-472AV), ktoré v závere prevádzky jazdilo už len sporadicky ako záloha za ostatné kĺbové vozidlá.

Vyraďovanie a likvidácia

K prvému vyradeniu došlo v roku 2009, kedy pre závažnú poruchu točne bola vyradená a zlikvidovaná Karosa C 744 #SN-609AN. Ďalšou vyradenou C 744 bola #SN-610AN, ktorá bola pre zlý technický stav stiahnutá z prevádzky ešte koncom roka 2010. K jej vyradeniu z evidencie došlo v marci 2011, následne bola v júni zošrotovaná. Karosa #SN-520AU bola vyradená v septembri 2012 a k jej likvidácii došlo v októbri 2012. Posledné prevádzkované vozidlo #KE-477HF bolo v roku 2020 odpredané súkromnému majiteľovi.

Katalóg vozidiel

SN-610AN

KE-477HF SN-609AN

SN-520AU

Legenda a štatistika

SN-610ANvyradené vozidlo: 4 (100 %)
KE-477HFhistorické vozidlo: 1 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
SN 80-98 SN-610AN  
RV 77-78 SN-472AVdo 2010KE-477HFod 2010
SN 90-18 409 SN-609AN 
SN 95-05 SN-520AU  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.