VozidláAutobusy › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 732 po GO v SAO Levoča (SN-489AN)
Karosa B 732 po GO vo firme Tempus Trans s novými čelami (KE-056DS)
Karosa B 732 KE-056DS v šate eurobus City
Karosa B 732 po GO vo firme Tempus Trans s čiastočne pôvodným predným čelom (KE-340DS)
Karosa B 732 KE-340DS v šate eurobus City

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 SN 55-36 – SN 55-37 1982 1982 1990 2
2. Karosa B 731.00 SN 55-94 1983 1983 1992 1
3. Karosa B 731.00 SN 60-31, SN 60-33, SN 61-89 1984 1984 – 1985 1993 – 2010 3
4. Karosa B 732.00 SN 63-20 – SN 63-21, SN 63-27 – SN 63-28 1985 1985 1998 – 2011 4
5. Karosa B 731.04, Karosa B 731.00 SN 66-70 – SN 66-71, SN 66-78 – SN 66-79 1986 1986 1996 – 2007 4
6. Karosa B 732.20 SN 75-18, SN 75-08, SN 75-50 – SN 75-51 1988 1988 1999 – 2015 4
7. Karosa B 732.20, Karosa B 731.40 SN 78-78, SN 79-71 1989 1989 2008 – 2020 2
8. Karosa B 731.40, Karosa B 732.40 SN 86-01, SN 84-08 1990 1990 2000. roky 2
9. Karosa B 731.00, Karosa B 731.04 391, SNA 04-84 1984 – 1986 1993 1999 – 2009 2
10. Karosa B 732.20, Karosa B 732.1652 SNA 04-84II, SN-062AH 1988 – 1990 1999 2011 – 2017 2
11. Karosa B 731.40 KE-056DS 1991 2005 2016 1
12. Karosa B 732.40, Karosa B 732.1654 KE-346DS, KE-340DS 1989 – 1994 2006 2008 – 2020 2
13. Karosa B 732.40 KE-238AM 1990 2007 2016 1
Spolu 1982 – 1994   30

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (*.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (*.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.40, 732.40, 732.1652)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Úpravy

Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli všetky autobusy postupne rekonštruované z typu 731 na typ 732 dosadením manuálnej prevodovky.

Zásadnejším úpravami boli generálne opravy vozidiel vykonané na najviac opotrebovaných vozidlách. Generálne opravy vozidiel realizovalo viacero spoločností, pričom sa odlišovali rozsahom opráv ako aj finálnym vzhľadom generálkovaných vozidiel.

Prvým vykonávateľom generálnych opráv bola spol. S.A.O. Levoča. Rozsah opravy spočíval v kompletnej oprave oplechovania dosadením zadného čela v štýle vozidiel Karosa 950 (u vozidla #SN-604AN však bez obrysových svetiel nad oknom), predné čelo bolo s pôvodným sklom avšak upravené boli svetlomety a kryty ventilátorov. Pôvodný kovový nárazník bol nahradený laminátovým. Interiér vozidla dostal novú gumovú podlahu, sedadlá boli nanovo očalúnené buď koženkou alebo látkou. Pôvodné umakartové steny boli buď vymenené alebo len oblepené kobercom. Madlá pre cestujúcich boli nanovo pogumované. Dosadené boli nové látkové rolety proti oslneniu vodiča. Tento druh opravy podstúpili vozidlá #SN-604AN, SN-489AN a SN-178AD. Ďalším opraveným vozidlom bola #SN-602AN, ktorá bola zrekonštruovaná v rovnakom rozsahu, avšak generálnu opravu si vykonala spoločnosť eurobus svojpomocne v dielňach Bustrans.

Ďalšie generálne opravy vykonávala pre SAD spol. Rošero-P. Od opráv u S.A.O. sa odlišovali prakticky iba dosadením predného čela v štýle autobusov Karosa Axer. Interiér bol opravovaný takmer v rovnakom rozsahu. Týmto štýlom boli opravené vozidla #SN-500AN a SN-508AU.

Rozsiahlejší spôsob generálnych opráv si už ďalej vykonával eurobus a.s. vo svojej sesterskej spoločnosti Tempus Trans. Vozidlá opravené v tejto spoločnosti sa vzhľadom priblížili autobusom Karosa radu 950. Dojem robilo aj to, že boli použité originálne Irisbus komponenty. Predné čelo bolo podobne ako u vozidiel Karosa radu 950 vybavené obrysovými svetlami nad oknami a zadné čelo tiež vzhľadom zodpovedá radu Karosa 950. Medziokenné stĺpiky boli čierne a boli dosadené aj obrysové svetlá na bokoch autobusu. Interiér mal novú protišmykovú podlahu, neónové svietidlá v priestore pre cestujúcich boli nahradené žiarovkovými. Steny interiéru boli buď vymenené alebo oblepené izolačným kobercom. Sedadlá boli obtiahnuté látkovým poťahom. Zaujímavosťou bol autobus #SN-428AX, ktorý dostal sedadlá z vozidla typu Karosa C 734. Opravu v spoločnosti Tempus Trans podstúpili vozidlá #SN-428AX, KE-056DS a KE-238AM.

Posledné generálkované vozidlá taktiež zrekonštruovala spoločnosť Tempus Trans, avšak s miernym rozdielom. Predné čelo nebolo v štýle Karosa 950, ale pôvodné s novým krytom ventilátorov a nárazník bol podobne ako u S.A.O. laminátový. Zadné čelo nemalo čierny pás pri okne. Tento druh opravy dostali autobusy #SN-062AH, SN-513AU a KE-340DS.

Prevádzka

Autobusy sa stali po vyradení vozidiel Karosa ŠM 11 na dlhú dobu jedinými krátkymi vozidlami. Obnova vozového parku sa zastavila v roku 1991 kedy došli do Spišskej Novej Vsi posledné vozidlá tohto typu. Autobusy začali starnúť a jediné omladenie prišlo v roku 1999 v podobe nie príliš podareného Novoplanu. SAD sa tak rozhodla pre nedostatok financií na nákup nových vozidiel začať vykonávať na vozidlách generálne opravy rôzneho rozsahu. Tie autobusy, ktoré generálnu opravu podstúpili tak aspoň na pár rokov zachránili zhoršujúcu sa situáciu.

Dve Karosy #SN-513AU a KE-056DS boli v januári 2009 presunuté do Košíc, kde sa rátalo s ich nasadením na linky košickej MHD, ktorými chcel eurobus konkurovať DPMK. Po tom, ako eurobus v tomto zámere neuspel, boli vozidlá dovezené späť do Spišskej Novej Vsi a boli zaradené na linky MHD.

Ako posledné po roku 2017 zostali v premávke dve vozidlá - KE-782HK (po GO v 2006, opätovne oživená po odstavení v rokoch 2009 - 2011, ex SN-428AX) a KE-340DS (pôvodom z Malaciek, po GO v 2006).

Vyraďovanie a likvidácia

K prvému vyraďovaniu došlo až po roku 2005, kedy boli vyradené zväčša najstaršie vozidlá typu B 732.00, ktorých stav bol natoľko závažný, že generálna oprava by sa už neoplatila. V roku 2005 bolo vyradené vozidlo #SN-506AU. Vyraďovanie na dva roky utíchlo, no v roku 2007 došlo k vyradeniu vozov #SN-606AN a SN-507AU.

K hromadnejšiemu vyraďovaniu resp. dlhodobému odstaveniu vozidiel z premávky došlo až v roku 2008 v súvislosti s dodávkou 10 nových autobusov. Vyradené a zlikvidované boli posledné nezgenerálkované vozidlá #SN-081AH a SN-496AN. Vozidlo #KE-346DS bolo preradené na prímestskú dopravu do Krompách. Koncom roka 2008 sa začali vyraďovať aj zgenerálkované vozidlá, ako prvé bolo vyradené vozidlo #SN-489AN, ktoré bolo odhlásené z evidencie a následne sa stalo zdrojom náhradných dielov. Ďalšími vozidlami, ktoré už do premávky nezasiahli, boli #SN-500AN, SN-604AN. V júni 2011 došlo k odhláseniu z evidencie vozidiel #SN-500AN, SN-604AN a SN-508AU.

Ďalšia etapa vyraďovania súvisiaca so zaraďovaním nových autobusov SOR NB 12 pokračovala v roku 2014 keď došlo k vyradeniu #SN-602AN, v roku 2015 #SN-513AU a v roku 2016 #KE-056DS a #KE-238AM.

Prevádzka typu B731 & B732 bola v spišskonovoveskej MHD definitívne ukončená v roku 2020 vyradením vozidiel #KE-782HK a #KE-340DS.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
SN 60-31 SN-178AD   
SN 63-21 SN-508AU   
SN 63-27 394 SN-606AN  
SN 63-28 SN-479AN   
SN 66-71 SN-507AU   
SN 66-79 SN-506AU   
SN 75-18 SN-602AN   
SN 75-08 399 SN-604AN  
SN 75-50 SN-513AU   
SN 78-78 403 SN-489AN  
SN 79-71 SN-601ANdo 2007SN-428AX2007 - 2011KE-782HKod 2011
SN 86-01 SN-496AN   
SN 84-08 SN-478AN   
391 SN-081AH   
SNA 04-84II 398 SN-500AN  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.