VozidláAutobusy › Karosa B 941

Karosa B 941.1930 #332 z 1. série v stave po zaradení do premávky
Karosa B 941.1934 #334 z 2. série
Karosa B 941E.1956 #337 z 3. série v stave po zaradení do premávky
Karosa B 941E.1962 #341 zo 4. série

Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 941 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 741. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 1997 - 2001, pričom od roku 1999 sa dodávala vylepšená verzia pod označením B 941E.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 941.1930 331 – 332 1997 1998 2016 – 2021 2
2. Karosa B 941.1934 334 – 335 1998 1998 2021 2
3. Karosa B 941.1934, Karosa B 941E.1956 336 – 337 1999 1999 2021 2
4. Karosa B 941E.1962 341 – 342 2001 2001 2021* 2
Spolu 1997 – 2001   8
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17615 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm (B 941 /po celej dĺžke/, B 941E /2. - 4. dvere/)
790 mm (B 941E /1. - 2. dvere/)
Rázvor 5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 43 + 1
Počet miest na státie 118
Celkový počet miest 159 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14450 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor LIAZ ML 636E (B 941.1930, B 941E.1962)

RENAULT MIHR 062045 A41 (B 941.1934)

RENAULT MIHR 062045 C41 (B 941E.1956)
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 636E)

188 kW / 2100 rpm (RENAULT MIHR 062045 A41)

217 kW / 2100 rpm (RENAULT MIHR 062045 C41)
Prevodovka VOITH 863.3 (B 941.1930)

ZF 4HP500 (B 941.1934)

ZF 4HP590 (B 941E.1956)

Voith D951.3 (B 941E.1962)
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: Detva 11V-1, tuhá, vlečená
zadná: Detva 11N DKTR s diferenciálom Rockwell 160E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Autobus Karosa B 941 vychádzal zo staršieho typu B 741. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. V interiéri sa pre cestujúcich použili plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Všetky okná boli osadené v gumenom tesnení, každé druhé malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj dva výklopné stropné vetráky a päť stropných vetrákov s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku.

2. séria vozidiel a #336 sa od prvej série odlišuje novými (užšími) smerovkami na bokoch vozidla.

Ďalšie vozidlá už boli inovovaného typu B 941E. Na prvý pohľad sa v exteriéri odlišovali oranžovými obrysovými svetlami po bokoch karosérie a zámkami na každom z krídel dverí, v interiéri v časti medzi 1. a 2. dverami zníženou podlahou o 10 cm. Okná dostali zelené tónovanie.

Autobusy poslednej série sa od predchádzajúcich odlišovali čiernymi lištami.

Prevádzka

Autobusy jazdili na všetkých linkách, ktoré obsluhujú kĺbové autobusy. Po postupnom zaraďovaní nových nízkopodlažných autobusov boli Karosy preraďované na špičkové poradia, ktoré obsluhovali najmä linky 21, 28, 32, 32A, 36, 39 a 45.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným autobusom Karosa B 941 bol voz #331, ktorý svoju kariéru ukončil v júli 2016. V roku 2017 bol kvôli korózii nosníkov a zlomenej náprave vyradený autobus #337.

V roku 2019 ho kvôli nevyhovujúcemu technickému stavu nasledovali aj vozidlá #332 a #334.

Ďalšie vyraďovanie prebehlo na prelome rokov 2019 a 2020, kedy boli pre zlý technický stav (korózia nosných častí rámu, zlomené nosníky, problémy s motormi...) z premávky stiahnuté a postupne vyradené vozidlá #335, #336, #342. Ako posledný dojazdil autobus #341 vo februári 2020.

Katalóg vozidiel

331 332

334 335

336 337

341 342

Legenda a štatistika

331vyradené vozidlo: 8 (100 %)
341historické vozidlo: 1 (12,5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ukončenie prevádzky posledného ev. čísla tohto vozidla bolo v ten deň, kedy bola ukončená podpora operačného systému Windows 7...
Už je, asi sa zapomlo na ňu 😃
#342 ešte nie je vyradená? 😮
Reakcia na: Jur@j #6:
Škoda
Reakcia na: T6A5.3 #5:
Ak by neboli v zlom stave, tak dostanú osvedčenie o technickej kontrole a smelo by jazdili naďalej. 336 bola obzvlášť zhnitá...
Nemôže byť z niektorej historické vozidlo?
Napríklad z 336 alebo 341... Tie nie sú až v takom zlom stave a na Slovensku nie je ani jedno historické vozidlo tohto druhu
Vyzerá to že si už žiadna z nich nezajazdí, škoda.
Snad ještě nějaká z nich vyjede, vzhledem k situaci by mohla. 👍
Ta co už šicke odstavene? Škoda