VozidláAutobusy › Karosa C 744

Karosa C 744.24 #312
Karosa C 744.24 #296 v stave pred vyradením

Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Po dlhoročnej dominancii Ikarusov 280 sa v závere roka 1989 objavil prvý takýto autobus aj v Prešove. V nasledujúcom roku nasledoval ešte jeden.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.24 296 1989 1989 2003 1
2. Karosa C 744.24 312 1990 1990 2003* 1
Spolu 1989 – 1990   2
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 130 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor LIAZ ML 637 N (EURO 0), naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Polosamonosná kĺbová karoséria bola zostavená z oceľových panelov, predná a zadná časť boli spojené točnicou. Strop a bočnice interiéru obložili u výrobcu sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. V pravej bočnici boli troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Kabínka vodiča bola pri dodaní polouzavretá podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch. Vyfarbenie v modro-bielej kombinácii použili na oboch autobusoch.

Ďalšie vozidlá tohto typu už dodávané neboli, pretože Karosa skonštruovala mestskú verziu kĺbových autobusov B 741, ktoré boli konštrukčne podobné vozidlám C 744, mali však štvoro dverí a interér prispôsobený nárokom premávky v meste.

Úpravy

V rokoch 1999-2000 prešli oba autobusy generálnou opravou. Pri tejto príležitosti boli opatrené mestským náterom, ktorý sa však veľmi nevydaril.

Prevádzka

Autobusy po celý čas prevádzky v Prešove premávali len na špičkách. Po zaradení do premávky sa včlenili do obehov medzi dvojdverové Ikarusy a držali sa tzv. robotníckych liniek, najmä č. 17, 20, 28, 31, 35. Až neskôr sa začali objavovať pravidelne aj na linke č. 13. V poslednom období bol voz #312 trvale zadelený na linku č. 18, kde jazdil až do skončenia prevádzky.

Vyraďovanie a likvidácia

Oba autobusy boli odpredané SAD Prešov, ktorá ich zaradila na svoje medzimestské linky. Dôvodom odpredaja bola predovšetkým ich nepraktickosť v mestskej prevádzke (úzke dvere a len troje) a s tým súvisiaca obmedzenosť v možnostiach použitia.

Katalóg vozidiel

296

312

Legenda a štatistika

296vyradené vozidlo: 2 (100 %)
312historické vozidlo: 1 (50 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.