VozidláAutobusy › Karosa B 732

Karosa B 732.1652 #310
Karosa B 732.20 #257 v mestskom nátere
Karosa B 732.1654 #323 v mestskom nátere a s displejmi R&G

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 732.20 248 – 249 1987 1987 1990. roky 2
2. Karosa B 732.20 257 – 261 1988 1988 1994 – 2005 5
3. Karosa B 732.40 274 – 277, 290 1989 1989 2003 – 2012 5
4. Karosa B 732.1652 306 – 311 1990 1990 2008 – 2021* 6
5. Karosa B 732.1654 322 – 324 1992 1992 2013 – 2014 3
Spolu 1987 – 1992   21
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 63
Celkový počet miest 94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9500 kg
Celková hmotnosť 16000 kg
Motor LIAZ ML 636 N Euro 0, naftový vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)
Výkon motora 155,4 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.45, manuálna, 5-stupňová (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1652, 732.1654)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Od výrobnej série 732.20 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Do autobusov Karosa B 732 narozdiel od typu B 731 boli montované manuálne prevodovky. Aj preto boli autobusy tohto typu pôvodne určený pre prímestské linky a až v druhej polovici 80-tych rokov začali premávať aj na linkách MHD. Vyfarbenie vozidiel bolo v kombinácii červenej a bielej. Prvé dodané vozidlá mali čierne sedadlá, šedý umakart a tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Prevádzka

Autobusy boli prevádzkované na všetkých linkách obsluhovaných malými autobusmi.

Dňa 18. januára 2014 sa uskutočnila rozlúčková jazda s Karosami B 732 v Prešove. Pôvodne sa jej mali zúčastniť vozidlá #311 a #322, no kvôli poruche a následnému vyradeniu #322 sa rozlúčky zúčastnilo vozidlo #306.

Posledným prevádzkovým vozidlom bola #311. Po vyradení z bežnej prevádzky čakala na rekonštrukciu a zaradenie do zbierky historických vozidiel. K rekonštrukcii však nedošlo a vo februári 2021 bola odpredaná súkromnej osobe.

Katalóg vozidiel

248 249

257 258 259 260 261

274 275 276 277 290

306 307 308 309 310 311

322 323 324

Legenda a štatistika

248vyradené vozidlo: 21 (100 %)
311historické vozidlo: 1 (4,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.