Kandidáti na primátora o budúcnosti prešovskej MHD

O pár dní sa uskutočnia komunálne voľby. Ako odpovedali na naše otázky ohľadom dopravy kandidáti?

V sobotu 10. novembra 2018 si obyvatelia Prešova zvolia svojho primátora. Medzi zaregistrovanými kandidátmi sme spravili anketu a položili sme im týchto 7 otázok:

  1. Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?
  2. Ako si predstavujete rozvoj ekologickej hromadnej dopravy v Prešove? V posledných rokoch sa spomínalo vybudovanie trolejbusových tratí na Rusínskej ulici, príp. na Šváboch.
  3. Podporujete myšlienku integrovanej dopravy? Ako si predstavujete jej založenie a fungovanie?
  4. Čo považujte za dôležité kritérium pri obstarávaní nových vozidiel MHD?
  5. Aký význam prikladáte zabezpečovaniu služieb externými firmami pre DPMP? Čistenie a vysávanie vozidiel a pod.
  6. Podporili by ste možnosť komerčného využitia majetku DPMP na poskytovanie služieb verejnosti? Umyváreň vozidiel, pneuservis a pod.
  7. Čo si myslíte o zvyšovaní počtu parkovacích miest na sídliskách?

Odpovede kandidátov

Richard Drutarovský, Ing., (SPOLU - občianska demokracia, Progresívne Slovensko, OKS)

Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?

O kvalitnej verejnej doprave mám veľmi konkrétnu predstavu, lebo som istý čas pôsobil aj ako člen predstavenstva dopravného podniku. V zastupiteľstve som členom dopravnej komisie. Doprava je tak trochu aj mojim koníčkom.

So záujmom navštevujem dopravcov v mestách, ktoré sú považované za vzory v našom stredoeurópskom regióne, napríklad Brno, Praha a učím sa, ako to tam robia. V zahraničí som aj nejaký čas pôsobil a zažil som aj na vlastnej koži ako cestujúci, ako by mala verejná doprava fungovať.

Dôležité je, aby sa cestujúci mohli na prešovskú verejnú dopravu spoľahnúť. Aby vozidlá odchádzali načas, jazdili podľa cestovného poriadku a zabezpečovali komfort na úrovni dnešnej doby. Nielen počas samotnej jazdy, ale aj zrozumiteľnosťou tarifného odbavenia, celého systému verejnej dopravy, ale aj prostredím zastávok a dostatkom informácií pre cestujúceho. Aby bola použiteľná aj pre občasného cestujúceho.

Znie to ako samozrejmosť, ale mala by jazdiť tam, kde to cestujúci potrebujú a vtedy, keď to potrebujú. To všetko s cieľom, aby sa postupne stala časovo najvýhodnejšou formou pre zabezpečenie každodennej mobility v meste. Myslím si, že to dnes prešovská verejná doprava nesplňuje tak, ako by sa dalo. A nie je to len pre zápchy na prešovských cestách.

Ako si predstavujete rozvoj ekologickej hromadnej dopravy v Prešove? V posledných rokoch sa spomínalo vybudovanie trolejbusových tratí na Rusínskej ulici, príp. na Šváboch.

Som jednoznačne za. Nárast individuálnej dopravy prestáva zabezpečovať ekologickú ale aj ekonomickú udržateľnosť dopravy v Prešove. Zatiaľ opakujeme tie isté chyby, z ktorých sa už vo vyspelejších krajinách poučili.

Trolejbusová trať zo Švábov by zlepšila dostupnosť z tejto časti mesta do jeho iných častí a v kombinácii s traťou cez Rusínsku ulicu by mohla skrátiť čas dopravy do centrálnej časti mesta a potom do ďalších častí mesta na opačnej strane.

Kvalitná kostrová sieť by umožnila prispôsobiť koncept verejnej dopravy v meste na ozajstnú taktovú dopravu s kvalitnými prípojmi do ostatných častí mesta, ktoré sú ďalej od dopravnej kostry.

Zo súčasnou zachádzkou každého trolejbusu zo Sekčova cez stanicu už verejná doprava stráca časovú výhodu pri cestovaní medzi dvoma najväčšími sídliskami. Práve tu by pomohla trolejbusová trať cez Rusínsku a Kuzmányho. Pravda, za predpokladu, že bude zavedená aj preferencia verejnej hromadnej dopravy, aby trolejbusy nestáli zbytočne v zápchach a na semafóroch.

Podporujete myšlienku integrovanej dopravy? Ako si predstavujete jej založenie a fungovanie?

Určite áno. Aj preto túto tému už dlhšiu dobu sledujem a študujem v spomenutých českých mestách a aj Nemecku, kde to už dlhšie reálne funguje.

Hlavným dôvodom na integráciu dopravcov v našom regióne je stav, keď sa z okolitých obcí a miest ľudia reálne nevedia dostať bez zbytočnej straty času do Prešova. Prichádzajú sem kvôli práci, kvôli školám, do nemocníc, na úrady, ale aj kvôli nákupom a tráveniu voľného času.

Neostáva im naozaj nič iné, než si zaobstarať auto a ním riešiť svoju osobnú mobilitu. Dôsledky sú zjavné. Priveľa áut na cestách v dopravných špičkách, mnohé potom cez deň stoja v uliciach mesta a zaberajú verejný priestor.

Založenie integrovanej dopravy by malo prebehnúť tak, ako sa to podarilo inde, využitím ich skúseností. Musí existovať silný politický líder, pre ktorého to bude jednou z nosných tém. Chcel by som ním byť  a získať spojencov. Postupne zapojiť všetkých zúčastnených. Začať treba už teraz, malými, ale konkrétnymi krokmi. Z integrovanej dopravy sa musí stať silná politická téma.

Jedným z prvých krokov je dohodnutie a založenie integrátora, dohodnutia princípu delenia tržieb, štandardov kvality, zjednotenia tarifných systémov do jedného.

Viem, že ešte musia dobehnúť súčasné zmluvy prímestských dopravcov, no je najvyšší čas začať prípravné práce a dohody. Nie je na čo čakať.

Som realista a viem, že úplná integrácia potrvá roky. Bol by som spokojný, ak by pred koncom najbližšieho ďalšieho volebného obdobia bol na integráciu technicky a organizačne pripravený prešovský dopravný podnik, cestujúci si mohli užívať garantované prestupy na celom území všetkých obcí, kde náš podnik ako dopravca dnes operuje.

Následne  by sa mala do integrovaného systému zapojiť prímestská doprava. Jednotným tarifným odbavením, dohodnutými pravidlami delenia tržieb a dotácií. Integrovanú dopravu by mal riadiť jednotný dispečing.

Hádam v spoločnosti nastane pozitívna zmena a do piatich rokov sa do integrovaného systému bude môcť zapojiť aj prímestská vlaková doprava a v Prešove pribudnú prestupné terminály medzi železnicou a ideálne trolejbusovou trakciou. To nepôjde bez účasti ministerstva dopravy a nutné budú asi aj legislatívne zmeny.

Budem rád, ak najneskôr o desaťročie bude zintegrovaná doprava vo všetkých obciach v štvoruholníku okolo Prešova medzi Levočou, Bardejovom, Giraltovcami a samozrejme Košicami.

Môže sa zdať, že je to príliš pomaly... Ale je to náročný projekt a dôležité je, aby sa každý rok integrovaný systém rozširoval. Ani by nebolo vhodné, keby sa integrácia mala robiť akýmsi veľkým treskom. Obyčajne sa to tak nepodarí. Malé úspechy musia prichádzať každý rok, aby z nich cítili osoh aj cestujúci.

Čo považujte za dôležité kritérium pri obstarávaní nových vozidiel MHD?

Kritérií vidím niekoľko a nedá sa povedať jednoznačne, že ktoré je hlavné. Z ekonomickej stránky sú to náklady na zabezpečenie obstarania, prevádzky a údržby počas celého životného cyklu vozidla. Teda ekonomicky najvýhodnejšie náklady. Nie najnižšia obstarávacia cena pri nákupe.

Dôležitý je aj ekologický aspekt a vplyvy na životné prostredie. No a vozidlá majú byť aj používateľsky komfortné. Bude nám v populácii rásť množstvo starších a menej pohyblivých ľudí, kupované vozidlá musia túto skutočnosť rešpektovať.

Aký význam prikladáte zabezpečovaniu služieb externými firmami pre DPMP? Čistenie a vysávanie vozidiel a pod.

Na túto oblasť pozerám aj ako ekonóm. Musí byť jasne stanovená požadovaná kvalita týchto činností a tomu by sa mala prispôsobiť forma ich zabezpečovania tak, aby to bolo ekonomicky dlhodobo najvýhodnejšie.

Verejnosť to aj očakáva, keďže verejná doprava je a zrejme aj dlhodobo bude stále financovaná čiastočne z verejných rozpočtov.

Ak dôjde k integrácii dopravcov, v čo dúfam, zabezpečenie týchto činností zrejme nadobudne väčší rozsah a bude sa vykonávať pre viacerých dopravcov naraz, lebo to tak môže byť kvalitnejšie a ekonomicky výhodnejšie. Prešovský dopravný podnik sa možno stane len jedným z mnohých odberateľov týchto služieb a bude musieť dodržiavať dohodnuté jednotné štandardy kvality.

Zrejme to povedie k tomu, že dopravcovia sa budú venovať svojej primárnej činnosti a na obslužné činnosti sa budú špecializovať iné subjekty. Nevylučujem však, že tým subjektom sa môže stať aj prešovský dopravný podnik.

Obidva spôsoby sú teda otvorené. Predpokladom však je, že by najvyššie manažmenty mestských podnikov v budúcnosti tvorili odborníci a mali záujem a aj dokázali tieto služby zabezpečiť výhodnejšie internou formou.

Podporili by ste možnosť komerčného využitia majetku DPMP na poskytovanie služieb verejnosti? Umyváreň vozidiel, pneuservis a pod.

Môj názor som naznačil v predchádzajúcej odpovedi. Ak ide o mestskú firmu napojenú na verejné zdroje, dáva to zmysel vtedy, ak to má naozaj ekonomické opodstatnenie a nevyvoláva žiadne pochybnosti.

Čo si myslíte o zvyšovaní počtu parkovacích miest na sídliskách?

Od mája tohto roku som sa o tom rozprával s mnohými Prešovčanmi počas primátorskej kampane. V niektorých exponovaných miestach Prešova už mnohí majú pocit, že plocha zabraná parkoviskami medzi panelákmi už presiahla rozumnú hranicu.

Vnímajú to ako značné zníženie kvality verejného priestoru. Zmizli ihriská, športoviská, zeleň, miesta na stretávanie a hry starších detí, lavičky na denný oddych seniorov a mamičiek s deťmi. Množia sa názory, že práve kvôli tomu chcú z Prešova odísť. Že chcú viac zelene a menej betónu. Že si z Prešova robíme mesto pre autá a nie pre ľudí. Že v lete začína byť sálaním tepla z asfaltu a áut horúco na nevydržanie.

Je najvyšší čas o tom začať úprimne diskutovať a dohodnúť sa, kde je hranica. Samozrejme, mesto je mestom preto, že je v ňom všade blízko, že je v ňom fungujúca mobilita. Dnes ju zabezpečujú, čím ďalej, tým viac, automobily. Každý by bol najradšej, aby mal to svoje auto čo najbližšie pri ruke.

Skúsenosti zo sveta ukazujú, že je dlhodobo neudržateľné. Riešením je kvalitná verejná doprava. Ideálom, o ktorom zatiaľ môžeme len snívať, je stav, keď pre každodenný život v meste nie je pre väčšinu ľudí nevyhnutné použiť automobil. Potom ani na sídliskách nebude potrebný veľký počet parkovacích miest. Je to ideál, ale mali by sme sa k nemu otočiť a aj po tejto stránke zobudiť Prešov.

Pavel Hagyari, JUDr., (nezávislý kandidát)

Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?

Verejná doprava nadobúda čoraz väčší význam. Prešov má dlhodobo kvalitnú MHD, ako v jednom z prvých miest v rámci regiónu Čiech a Slovenska sme zaviedli prestupné časové lístky, zakúpili vôbec prvý nízkopodlažný autobus na Slovensku, máme efektívne linkové vedenie, kvalitnú ekologickú trolejbusovú sieť a stále prijateľnú cenu cestovného lístka. Ale v čase, keď sa Slovensku ekonomicky darí, musíme MHD podporovať výraznejšie. Neustále skvalitňovať vozový park, zaviesť preferenciu MHD tak, ako to robí Žilina a Košice a namiesto rečí a plánov zaviesť BUS pruhy. V spolupráci so železnicou a SAD vytvoriť funkčný model integrovanej dopravy.

Ako si predstavujete rozvoj ekologickej hromadnej dopravy v Prešove? V posledných rokoch sa spomínalo vybudovanie trolejbusových tratí na Rusínskej ulici, príp. na Šváboch.

Plne podporujem odborníkmi DPMP vypracovanú koncepciu rozšírenia trolejbusových liniek najmä ulicou Rusínskou a na Šváby. Dôležitá je tiež nedostavaná otočka zo Šalgovíka na Sibírsku. Cez grantové schémy je dnes možné čerpať dotácie aj na ekologické formy verejnej dopravy a to parciálne trolejbusy. V takom prípade nie je nevyhnutné budovať nové trolejové vedenia, trolejbus by ulicou Rusínskou vedel prejsť na vlastné batérie, ktoré sa po pripojení na existujúcu sieť začnú opäť nabíjať.

Podporujete myšlienku integrovanej dopravy? Ako si predstavujete jej založenie a fungovanie?

Integrovaná doprava je alfa a omega každého väčšieho mesta. Pri vstupoch do mesta je potrebné vybudovať záchytné parkoviská, kde bude možné presadnúť na linky MHD. Parkovanie bude v cene cestovného lístka, takže vodič bude motivovaný zaparkovať zadarmo, ak nechce platiť za parkovanie v meste. Už dnes vieme povedať aj konkrétne miesta zastávok. Od Sabinova to bude priestor pri Dúbrave, od Kapušian Šariššké lúky, od Košíc okolie priemyselného parku IPZ Záborské. Do rokovaní však vstúpime aj so železnicami, aby sme na tento účel využili priestor pri železničnej stanici a to bývalé depo alebo bývalú poštu. Rokovať budeme aj so súkromnými investormi pri Solivarii a bývalom Electroworlde. Tieto plochy sú dnes nevyužívané. Rovnako plánujem obnoviť rokovania, ktoré som so železnicami začal už pred 4 rokmi, aby zriadili nové železničné zastávky Dúbrava, Mukačevská a Šariššké lúky. 

Čo považujte za dôležité kritérium pri obstarávaní nových vozidiel MHD?

Vozový park musí byť moderný, pričom vozidlá musia spĺňať kritéria komfortu pre cestujúcich. Samozrejmosťou by mali byť klimatizované vozidlá, nízkopodlažné a ekologické vozidlá. Myslieť je potrebné aj na moderné technológie ako je wifi signál, ale aj informačný systém vozidla zobrazujúci trasu vozidla a nasledujúce zastávky.

Aký význam prikladáte zabezpečovaniu služieb externými firmami pre DPMP? Čistenie a vysávanie vozidiel a pod.

Dôležité je kritérium kvalita-cena. Vedenie DPMP musí disponovať analýzou nákladovosti jednotlivých aktivít a na jej základe robiť hospodárne rozhodnutia.

Podporili by ste možnosť komerčného využitia majetku DPMP na poskytovanie služieb verejnosti? Umyváreň vozidiel, pneuservis a pod.

V prípade, že DPMP disponuje kapacitnými možnosťami na zabezpečovanie takýchto služieb, tak áno. No nesmie to ísť na úkor starostlivosti o vozidlá MHD.

Čo si myslíte o zvyšovaní počtu parkovacích miest na sídliskách?

Nové parkoviská sú potrebné ako soľ, no nie na úkor zelene a detských ihrísk, ako sa tomu deje v súčasnosti. 

František Oľha, Ing., (SaS, Sme rodina - Boris Kollár, Šanca, Demokratická strana)

Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?

Za najdôležitejšie považujem jej začlenenie do funkčného integrovaného dopravného systému. Na to je nutná spolupráca PSK, mesta a ŽSR. Taktiež je dôležité pokračovať v rozvoji trolejbusových liniek bez nutnosti výstavby nových vedení. Dá sa to realizovať nákupom duobusov, teda trolejbusov s prídavným pohonom alebo parciálnych trolejbusov s batériou a možnosťou jazdy v úsekoch bez trolejového vedenia.

Ako si predstavujete rozvoj ekologickej hromadnej dopravy v Prešove? V posledných rokoch sa spomínalo vybudovanie trolejbusových tratí na Rusínskej ulici, príp. na Šváboch.

Program rozvoja mesta Prešov na roky 2015 - 2020 s výhľadom do roku 2025 je najdôležitejší dokument mesta. V úvodnej kapitole k MHD je viac ako polovica textu venovaná práve ekológii dopravy. A hlavne parciálnym trolejbusom a duobusom, ktoré sú dôležitým spôsobom ekologickej dopravy v mestách, kde už existuje sieť trolejových vedení. Je preto nepochopiteľné, že do dnešného dňa mesto nakupovalo klasické trolejbusy, má víziu nákupu elektrických autobusov a zapožičiava si klasické autobusy. V riešení ekologickej dopravy v Prešove, pri použití dedičstva, ktorého obrovský potenciál sa ukazuje až dnes, sme zbytočne stratili 3 roky od schválenia tohto dokumentu.

Vybudovanie trolejbusovej trate spôsobom výstavby nového vedenia na Šváboch je pri použití duobusov alebo parciálnych trolejbusov neopodstatnené. Elektrifikácia Rusínskej ulice je vzhľadom na budúcu výstavbu K3 asi neefektívna investícia, ktorú bude potrebné spojiť až s výstavbou tejto dôležitej dopravnej tepny. Ale prepoj Masarykova - Rusínska - Sekčov s možnosťou napojenia na Šalgovík sa dá realizovať rovnako ako v prípade sídliska Šváby duobusmi a parciálnymi trolejbusmi. 

Podporujete myšlienku integrovanej dopravy? Ako si predstavujete jej založenie a fungovanie?

Prepojenie IDS, teda spojenie prímestských autobusov, MHD a železnice do jednotného celku je najväčšou výzvou pre Prešov, Prešovský samosprávny kraj a Železnice Slovenskej republiky. Koordinátorom na území mesta Prešov by mal byť mestský úrad. U týchto projektov je nutné aj združenie finančných investícii mesta, PSK a ŽSR. V Prešove bude najdôležitejším uzlom IDS hlavná železničná stanica a rekonštruovaný priestor medzi autobusovou stanicou a železničnou stanicou, čím vznikne brána do mesta. V blízkosti tohto bodu by malo vzniknúť parkovisko P+R. Novým bodom IDS by do budúcna mohla byť železničná stanica v Nižnej Šebastovej. V oblasti Dúbrava sa po dostavbe R4 a preložke I/68 otvára priestor na vytvorenie nového bodu IDS, ktorý nebude záťažou pre uvoľnenú Sabinovskú ulicu. Samozrejme, že na vstupoch prímestských autobusov do mesta (napr. Levočská ulica), sa budú skvalitňovať spoločné zastávky IDS s možnosťou prestupu na MHD.

Dôležitú úlohu pri IDS bude mať aj systém čipových kariet a predaja spoločných cestovných lístkov pre prímestskú dopravu a MHD ako to je v iných mestách. Karty IDS by mali byť kompatibilné s múdrou kartou Prešov-online, ktorá zabezpečí bezplatné cestovanie v MHD pre obyvateľov s trvalým pobytom v Prešove.

Čo považujte za dôležité kritérium pri obstarávaní nových vozidiel MHD?

- ekológia
- kompatibilita s vybudovanou infraštruktúrou
- prevádzkové náklady a časová využiteľnosť
- možnosť čerpania dotácií z EÚ
- cena

Aký význam prikladáte zabezpečovaniu služieb externými firmami pre DPMP? Čistenie a vysávanie vozidiel a pod.

Outsourcing je bežná forma externého obstarávania služieb, ale s ohľadom na novú legislatívu z roku 2018 o sociálnych podnikoch by takýmto dodávateľom mal byť mestom založený podnik na integráciu občanov s nižšou možnosťou uplatnenia sa na trhu práce. Ak by mesto založilo sociálny podnik zameraný na čistenie a údržbu interiérov a exteriérov budov a vozidiel, určite by vedelo poskytovať tieto "externé" služby aj MHD.

Podporili by ste možnosť komerčného využitia majetku DPMP na poskytovanie služieb verejnosti? Umyváreň vozidiel, pneuservis a pod.

Každý nevyužitý mestský majetok je premárnenou šancou na optimalizáciu nákladov na jeho obstaranie a následne na jeho prevádzku. Preto je odpoveď na túto otázku jasná.

Čo si myslíte o zvyšovaní počtu parkovacích miest na sídliskách?

Samozrejme, že výstavba je nutná až do stavu, kedy bude ku každému bytu dostupné jedno bezplatné parkovacie miesto. Ďalšie parkovacie miesta budú k dispozícii v zelených parkovacích domoch.
V Prešove na sídliskách je však problém s miestom. Výstavba na úkor zelene je neakceptovateľná a iné plochy ako zelené jednoducho nie sú. Zúženie parkovacích miest a vytvorenie nových "premaľovaním" čiar nič nerieši. Preto bude nutné úbytok zelene na nových parkovacích miestach nahradiť vertikálnymi a horizontálnymi zelenými plochami na mieste nových parkovísk. V praxi to znamená zelené steny okolo parkovísk a parkovacie miesta so zeleným prestrešením, napríklad pergoly, ktoré sú finančne nenáročné.

Andrea Turčanová, Ing., (KDH, OĽANO, NOVA)

Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?

Ak chce MHD byť úspešná, musí mať predovšetkým cestujúcich. Ak majú uvažovať o tom, že presadnú z áut do MHD, musíme ponúknuť modernú a komfortnú dopravu, ktorá ich prepraví do cieľa rýchlejšie ako by do neho došli autom. Znamená to preferenciu verejnej dopravy, zelenú vlnu a buspruhy, samozrejmosťou sú inteligentné informačné tabule. V ideálnom stave je to aj kombinácia viacerých verejných prepravcov cez integrovaný dopravný systém a cestovanie v pohodlných nových autobusoch a o to som sa snažila aj počas týchto štyroch rokov.

Ako si predstavujete rozvoj ekologickej hromadnej dopravy v Prešove? V posledných rokoch sa spomínalo vybudovanie trolejbusových tratí na Rusínskej ulici, príp. na Šváboch.

Ekologická doprava je dnes samozrejmosťou. Okrem spomínaného trolejového vedenia na Rusínskej ulici či Šváboch, pripravujeme prepojenie od kruhovej križovatky na Masarykovu (aby trolejbusy nemuseli obchádzať OBI, ale plynule by prešli novým kruhovým objazdom a pokračovali okolo NAY k stanici) a prepojenie ulíc Sibírska a Pod Šalgovíkom, čím by sme dokázali zokruhovať linky 4 8 a 38 a zlepšiť tak dopravnú obslužnosť najväčšieho sídliska. Už teraz sme schválili investíciu na kúpu elektrobusov a uvažujeme aj o rozšírení trolejbusovej siete o tzv. duobusy, či parciálne trolejbusy, ktoré dokážu prejsť aj niekoľko kilometrov so stiahnutými zberačmi, teda napríklad trolejbus idúci zo sídliska by šiel do konca trolejového vedenia ako klasický trolejbus, napájaný z trakčného vedenia, no v lokalite, kde trolejové vedenie chýba, by dokázal ísť na elektrobatériu so stiahnutmi zberačmi ako elektrobus (napr. do Tichej Doliny).

Podporujete myšlienku integrovanej dopravy? Ako si predstavujete jej založenie a fungovanie?

Integrovaná doprava je dnes nevyhnutnosťou, preto sme na úrade už pred tromi rokmi začali s iniciatívou IDS a oslovili mesto Košice, Košický kraj a Prešovský kraj, no nie všade sme sa stretli s pochopením. Slovná podpora bola, no skutky ju nenasledovali, verím, že teraz je situácia iná a treba ísť ďalej. Keďže najväčšou prekážkou je dohoda na financovaní jednotného lístka, mali by sme začať integrovaním cestovných poriadkov, teda aby vlaky a autobusy SAD i DPMP na seba vzájomne nadväzovali a cestujúcim skrátili čas na prestup.

Čo považujte za dôležité kritérium pri obstarávaní nových vozidiel MHD?

To je dosť zložitá odpoveď, keďže mnohé vozidlá nakupujeme cez OPII, musíme rešpektovať podmienky výzvy, v každom prípade by malo ísť o ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku, teda kombináciu kvality, ceny, bezpečnosti, nákladovosti a záruky na vozidlá.

Aký význam prikladáte zabezpečovaniu služieb externými firmami pre DPMP? Čistenie a vysávanie vozidiel a pod.

Tieto činnosti by mal DPMP zabezpečovať vlastnými silami, prípadne inou mestskou spoločnosťou, aby sme vedeli eliminovať straty vo verejnom záujme.

Podporili by ste možnosť komerčného využitia majetku DPMP na poskytovanie služieb verejnosti? Umyváreň vozidiel, pneuservis a pod.

Pokiaľ by to nekolidovalo s poskytovaním včasných služieb pre DPMP, tak áno.

Čo si myslíte o zvyšovaní počtu parkovacích miest na sídliskách?

Budovanie parkovacích miest je dnes nevyhnutnosťou, odovzdali sme do užívania takmer 1300 nových parkovacích miest, no bez zavedenia systému, teda pravidiel parkovania, ich nikdy nebude dosť a hrozí, že zastaviame všetku zeleň na sídliskách.


Prostredníctvom e-mailu a sociálnych sietí bolo oslovených všetkých 7 kandidátov na primátora - M. Benko, R. Drutarovský, I. Dužda, S. Grega, P. Hagyari, F. Oľha a A. Turčanová.

Žiaľ, za 21 dní od rozoslania otázok neprejavili snahu odpovedať na naše otázky všetci kandidáti. Aj to môže vypovedať o ich záujme o hromadnú dopravu v našom meste. 

Ďakujeme p. Turčanovej, p. Drutarovskému, p. Hagyarimu a p. Oľhovi za ich čas a ochotu spolupracovať pri tvorbe tohto článku.

V prípade, že niektorý z kandidátov zašle odpovede dodatočne, budeme článok aktualizovať.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.