Úvod

V roku 2009 vypísala spoločnosť SAD Prievidza, a.s. verejnú súťaž na dodávku nových mestských nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom v počte 16 kusov autobusov do dĺžky 10,5 m a 4 autobusy do dĺžky 12 m. Verejnú súťaž na dodávku takýchto autobusov vyhrala spoločnosť Corex Vráble, ktorá dodala 16 kusov 10,5-metrových nízkopodlažných autobusov Irisbus Citelis 10.5M CNG a 4 kusy 12-metrových nízkopodlažných autobusov Irisbus Citelis 12M. Financovanie nákupu nových vozidiel bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Životné prostredie. Zároveň z uvedeného Operačného programu bola financovaná aj výstavba plniacej stanice CNG v areáli spoločnosti SAD Prievidza na Ciglianskej ceste.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 10.5M CNG PD-961DL, PD-962DL, PD-964DL, PD-965DL, PD-966DL, PD-967DL, PD-968DL, PD-970DL, PD-981DL, PD-984DL, PD-985DL, PD-986DL, PD-987DL, PD-988DL, PD-989DL, PD-557DM 2009 2010 od 2023 16
Spolu 2009   16

Technické parametre

Dĺžka 10460 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. + 3. dvere)
Rázvor 4590 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 22 + 1
Počet miest na státie 58
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11450 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor F2BE0642F (CNG EEV)
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 - 1850 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka VOITH D 854.5, automatická, 4-stupňová
Riadenie ZF 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Nádrže na CNG umiestnili v prednej časti strechy a zakryli krytom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1(2) + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vozidlá dodali v celožltom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy EMtest.

Prevádzka

Vozidlá boli dodané v novembri 2009 a do premávky sa zaradili v januári 2010.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo v januári 2023 vyradené vozidlo PD-966DL.

Katalóg vozidiel

PD-961DL PD-962DL PD-964DL PD-965DL PD-966DL PD-967DL PD-968DL PD-970DL PD-981DL PD-984DL PD-985DL PD-986DL PD-987DL PD-988DL PD-989DL PD-557DM

Legenda a štatistika

PD-961DLnevyradené vozidlo: 15 (93,8 %)
PD-966DLvyradené vozidlo: 1 (6,3 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.