Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Neskôr k nim pribudol typ Karosa B 732, ktorý sa od typu B 731 odlišoval len použitím manuálnej prevodovky.

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59
Celkový počet miest 90 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9500 kg
Celková hmotnosť 15780 kg
Motor LIAZ ML 635, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00)
LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (731.04)
LIAZ ML 636 N Euro 0, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 731.1653)
Výkon motora 149 kW / 2100 rpm (ML 635)
155 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (B 731.20)
845 Nm / 1100 - 1200 rpm (B 731.40)
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M 70.04, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (731.00, 731.20, 731.40, 731.1653)
Nápravy predná LIAZ
zadná RÁBA 118.37 (731.00, 731.04)
zadná RÁBA 007.20 (731.20)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Autobusy sa do roku 1985 dodávali v červeno-krémovom nátere, potom v červeno-bielom nátere.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlá Karosa B 731 dojazdili po zmene dopravcu v septembri 2006.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
PX 72-46 PB-406AS   
PX 72-68 PB-231AC   
BE 71-77 KDA 24-23 PX 51-25II PB-189AM 
83 PX 51-35II PB-469AS  
85 PX 72-45II PB-227AJ  
654 PX 51-46III PB-466AS  
5606 PX 51-46II PX 75-38II PB-409AS 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.