Úvod

Mestská dopravná spoločnosť, a.s., Považská Bystrica (MDS), ktorá vznikla v roku 2006 za účelom prevádzkovania mestskej hromadnej dopravy v Považskej Bystrici, si zaobstarala 21 nových autobusov, medzi ktorými bolo aj 14 autobusov štandardnej dĺžky Karosa B 952E z produkcie českej Karosy Vysoké Mýto.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952E.1716 PB-837AZ, PB-838AZ, PB-839AZ, PB-840AZ, PB-841AZ, PB-842AZ, PB-843AZ, PB-844AZ, PB-845AZ, PB-846AZ, PB-847AZ, PB-848AZ, PB-849AZ, PB-850AZ 2006 2006 od 2018 14
Spolu 2006   14

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682D, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22.5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje dvojkrídlové výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Bočné okná osadili technológiou lepenia. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Oproti stredným dverám umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvomi výklopnými stropnými vetrákmi a tromi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Vyhrievanie vyriešili nezávislým kúrením Eberspächer Hydronic 30.

Informovanie cestujúcich zabezpečili prostredníctvom informačného systému firmy EMtest. Vozidlá nalakovali červenou metalízou.

Úpravy

V roku 2012 dostali niektoré autobusy na bočnice nálepky s logom spoločnosti MDS a kontaktnými informáciami.

Na jar 2013 dostali niektoré vozidlá vnútorný LCD displej firmy Bustec pre zobrazovanie informácií o trase spoja a tiež pre reklamné účely. V roku 2014 pribudlo v niektorých vozidlách Wi-Fi pripojenie k internetu, ktoré bolo realizované v spolupráci so spoločnosťou See&Go.

Prevádzka

Autobusy sa zaradili do premávky začiatkom septembra 2006 po prevzatí liniek MHD v Považskej Bystrici spoločnosťou MDS od pôvodného dopravcu SAD Trenčín.

Od 1. novembra 2020 prevzal novovzniknutý Dopravný podnik mesta Považská Bystrica do svojej prevádzky od MDS väčšinu zostávajúcich prevádzkovaných vozidiel - 841AZ, 843AZ, 846AZ, 847AZ, 848AZ, 849AZ a 850AZ. Autobusy 842AZ a 844AZ zostali naďalej u MDS, pričom prvý z nich bol ako záloha, druhý nebol využívaný vôbec.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie vozidiel Karosa B 952E začalo v roku 2018, kedy boli vyradené prvé tri autobusy tohto typu. Vyradenie týchto autobusov umožnila dodávka piatich nových nízkopodlažných autobusov Iveco Urbanway 12M v roku 2017. Vyraďovanie postupne pokračovalo aj v nasledujúcich rokoch po zakúpení nových autobusov.

Katalóg vozidiel

PB-837AZ PB-838AZ PB-839AZ PB-840AZ PB-841AZ PB-842AZ PB-843AZ PB-844AZ PB-845AZ PB-846AZ PB-847AZ PB-848AZ PB-849AZ PB-850AZ

Legenda a štatistika

PB-842AZnevyradené vozidlo: 2 (14,3 %)
PB-837AZvyradené vozidlo: 12 (85,7 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.