Návrh cestovného poriadku pre považskobystrickú MHD

V októbri 2008 sa v diskusnom fóre objavil príspevok, ktorý nepriamo vyzýval diskutujúcich na vypracovanie návrhu cestovného poriadku pre považskobystrickú MHD

Na základe limitujúcich vstupných údajov, akými boli počet a typy vozidiel, rozmiestnenie zastávok a pod., ale najmä ročný limit odjazdených vozokilometrov na úrovni 1 270 000 pristúpili dopravní nadšenci k vypracovaniu samotného návrhu cestovného poriadku (CP).

Ďalšie východiská pri tvorbe CP, ktoré museli byť brané do úvahy:

  • linkové vedenie MHD platné na začiatku roku 2009
  • snaha sa v maximálnej miere priblížiť pôvodnému počtu spojov do jednotlivých mestských častí
  • platný cestovný poriadok prímestskej autobusovej dopravy a koordinácia s nim (pri linkách 25)
  • platný grafikon vlakovej dopravy (GVD) a koordinácia s nim (v prípade os. vlakov pri linke 8, v prípade rýchlikov ako prípoje na žel. stanici pri viacerých linkách)
  • snaha vytvoriť návrh intervalového CP

Návrh nového CP na základe viacerých analýz stanovil nasledovné linky:

Linka

Trasa

Interval* (R/S/P//V)

Linka 2

Podvažie - Šebešťanová – Pov. Podhradie - ŽST - AS                                

+1

30/60/30//60

Linka 3

AS - ŽST - SPŠ - Lány - Nemocnica - Sídl. SNP - Zakvášov       

+2

15/30/15//30

Linka 4

AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Nemocnica - Hliny - Zemiansky Kvašov

 

30/60/60//120

Linka 5

AS - ŽST - SPŠ - Považská Teplá

 

30/120/60//120

Linka 7

AS - ŽST - Jelšové

 

60/*/60//-

Linka 8

ŽST - Horný Milochov - Dolný Milochov

+3

60/120/60//120

Linka 9

AS - ŽST - Stred - SPŠ - D. Moštenec - Horný Moštenec

 

30/60/30//120

Linka 10

AS - ŽST - SPŠ - Rozkvet

 

30/30/30//30*

Linka 11

AS - ŽST - SPŠ - Rozkvet

 

15/30/15//30*

Linka 14

AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Hliny - Zemiansky Kvašov

 

-/-/60//60

Linka 31

AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Hliny - Zákvašov - Podmanín

 

30/-/60//-

Linka 32

AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Nemocnica - Hliny - Praznov

 

30/60/30//120

Poznámky:

 * - Interval: je udávaný v minútach a tvare ranná špička/sedlo/popoludňajšia špička//pracovné dni večer a víkend.

- Daná linka v uvedené obdobie nepremáva

  • linka 7 má v sedle pracovných dní jeden pár spojov
  • linky 1011 majú odlišný CP v sobotu a v nedeľu, v nedeľu 30 minútový interval u oboch začína až od 9:30

+1 - V špičke prac. dní linka premáva z Podvažia cez most a štadión na AS odkiaľ pokračuje ako linka 3 na Zakvášov. (a opačne v špičke každý druhý spoj linky 3 pokračuje ako linka 2AS na Podvažie)

+2 - V sedle, večer a cez víkend premáva časť spojov v intervale 120 minút do Podmanína

+3 - Časť spojov premáva iba po Horný Milochov

 Prevažná väčšina spojov premáva po uvedených pevne stanovených trasách a zastavuje na všetkých zastávkach po trase. Pre obsluhu školských zariadení sú navrhované osobitné školské linky:

Linka Š1

Rozkvet - Nemocnica - Lány - Stred

Linka Š2

Praznov - (Zem. Kvašov) - Podmanín - Sídl. SNP - Nemocnica - Lány - Stred

Linka Š3

Zemiansky Kvašov - Hliny - Nemocnica - Lány - Stred

Linky Š1 Š2 majú jeden spoj ráno a dva popoludní, linka Š3 iba jeden spoj ráno. Naviac je z liniek 2, 5, 7, 89 v rannej špičke vždy jeden spoj, ktorý premáva okolo III.ZŠ resp. IV.ZŠ a popoludní jeden prípadne dva spoje, ktoré tam buď začínajú alebo tadiaľ prechádzajú. V rannej špičke je vedený aj jeden školský spoj z Orlového ako náhrada za zrušenú linku 6.  (V popoludňajšej špičke je doprava do Orlového možná mnohými súbežne premávajúcimi prímestskými autobusovými linkami).

Do návrhu nového CP bola ako novinka navrhnutá aj nočná linka. Predpokladom bolo využiť vozidlo, ktoré bude robiť nočný rozvoz a ranný zvoz vodičov z/do garáže MDS do/z mestských častí Rozkvet, Lány, SNP, Hliny a Zakvášov. Trasa tejto linky by bola:

Linka N3

AS - ŽST - SPŠ – (Rozkvet) - Lány - Nemocnica - Hliny - Zákvašov

Na linke N3 sú navrhnuté 4 páry spojov.

Uvedené linky mali odjazdiť za rok 2010 podľa aktuálneho počtu pracovných dní, víkendov a sviatkov spolu 1 186 328 vzkm vrátane manipulačných jázd. V tomto objeme nie sú zahrnuté linky „na objednávku“ a to pre Tesco a Hypernovu.

Ďalšie charakteristiky návrhu CP:

Uvedený návrh CP obsahuje okrem návrhu zastávkových cestovných poriadkov aj služobné cestovné poriadky pre jednotlivé vozidlá, pri dodržaní platnej legislatívy v oblasti pracovného času vodičov.  Návrh počíta s výpravou 22 vozidiel cez pracovné dni vrátane jedného vozidla pre „zmluvné“ linky pre Tesco, jedného garantovane nízkopodlažného vozidla na linke 3 a celkom 6 kĺbových vozidiel. Linky 1011 by mali byť cez prac. dni obsluhované výlučne kĺbovými vozidlami. 

Zhrnutie a záver

Aj napriek tomu, že s prípravou návrhu nového CP sa začalo v roku 2009, finalizovaná podoba bola hotová až v apríli roku 2010. Tento dlhší čas bol potrebný vzhľadom na to že tento návrh vypracovali ľudia vo svojom voľnom čase popri „bežnom zamestnaní“ bez použitia akýchkoľvek „dopravných“ softvérov. Tento návrh bol emailom poslaný do MDS, a. s., avšak zo strany spoločnosti doteraz nebol zhodnotený. Aj pod vplyvom týchto skutočností a po dôkladnom zvážení sme sa rozhodli tento návrh publikovať na stránke imhd.sk, vrátane kompletných cestovných poriadkov. S ich prípravou sme začali v druhej polovici roku 2011. Cestovné poriadky sú pre odlíšenie od platných cestovných poriadkov označené písmenom A, napr. ako A-2 je označený alternatívny návrh linky 2, A-Š1 je použité pre linku Š1, A-N3 pre linku N3 a A-Hliny pre označenie súhrnu spojov na úseku AS - SPŠ - Hliny.

V súčasnosti je situácia v MHD oproti stavu spred dvoch rokov čiastočne odlišná. Postupne boli zmenené niektoré trasy spojov (liniek), linka 31 bola zrušená úplne (jej spoje sú dnes presunuté do linky 3). Výkony boli postupne obmedzované. V porovnaní s rokom 2010 sa zmenil aj GVD a cestovný poriadok prímestskej autobusovej dopravy. Tak by sa mnohé pozitíva návrhu nového CP v prípade jeho realizovania dnes stratili. Na jednej strane aj samotný návrh „ponúka možnosti“ na redukciu výkonov oproti dosiahnutým 1 186 328 vozokilometrom. (Zrušením nočnej linky, vypracovaním osobitného CP pre prázdniny, znížením počtu spojov na súčasnú úroveň vo vybraných smeroch), na druhej strane by si ale koordinácia  so súčasnými GVD a CP prímestských liniek vyžadovala stanovenie úplne nových časových polôh pre väčšinu liniek.

Preto sa dá návrh nového CP pre MHD v Považskej Bystrici v súčasnosti brať hlavne ako dôkaz, že aj pri zadaní limitujúceho počtu vozokilometrov, vozidiel a nutnej obsluhy mestských lokalít či jednotlivých zariadení je možné pre všetky linky MHD vytvoriť pravidelný intervalový cestovný poriadok s prehľadne zadanými trasami liniek. To sú totiž nielen základné atribúty akejkoľvek MHD v mestách na západ, ale aj juh od Slovenska, ale aj logické požiadavky vyplývajúce z prirodzených potrieb cestujúcej verejnosti.

...

Ing. Peter Války (Valec) (autor pracuje v oblasti verejnej dopravy)

Mgr. Michal Klátik (Mike) (autor pracuje v samospráve)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Podľa mňa čo sa týka školských liniek sa prevratne nič nevymyslí. Praznov a Podmanín musí zostať tak ako je. Jeden spoj Hliny, Nemocnica, SPŠ.... a druhý spoj cez Augustína. Oba sú plné v celej trase. To isté Podmanín.

Zemiansky Kvášov asi nikdy nemal ranné spojenie s Augustínom a myslím, že si vystačí so základnou linkou.

Milochov v trase Mil.-III.ZŠ-V.ZŠ, I.ZŠ - Tesco je už dnes kapacitne plný pri kĺbovom autobuse. V opačnom smere aspoň o 10 min neskôr po pol druhej.

Podvažie tam tiež asi nič nové.

Ak by sa dalo niečo meniť, tak podľa mňa Rozkvet + Moštenec.

Jeden spoj Moštenec-Prievrat-SPŠ-III.ZŠ-ŽST-AS a druhý spoj Moštenec-Rozkvet-Nemocnica-sv.A-IV.ZŠ-ŽST-AS

v opačnom smere III.ZŠ- AS- ŽST - ZŠ sv.A - celá jedenástka a prejazd do Moštenca po pol jednej a pol druhej.

zostávajú nam jeden Rozkvet-Hliny-Podhorská a Hliny-Podhorská-Nemocnica-Rozkvet (desina).

Myslím, že problém so špeciálnymi spojmi, ktoré sú veľmi využívané bude dovtedy, pokiaľ nebude vyriešený tarifný problém dvojitej tarify pre prímeské časti a mesto, alebo prestupný lístok za symbolickú cenu na prestupnom bode.

Reakcia na: Valec #5:
tie naše komplikované väzby na školy... a vyučovanie na školách, resp. čas, kedy má byť dieťa v škole je medzi 7.30-7.45. Musíš počítať presun zo zastávky, prezutie, mliečnu desiatu... Robím v škole, viem o čom hovorím.

spojmi z Podvažia a Podhradia nestíhaš zvonenie na IV.ZŠ, na sv.A , na III.ZŠ,
pri L9 nestíhaš školským spojom vyučovanie na III.ZŠ
Š1 nestíhaš vyučovanie na VII., VI., špec., I., sv.A, IV. ani III.ZŠ. , navyše kapacitne nepostačíš.
Š2 aj Š3 idú tiež neskoro

Pre predstavu:

I.ZŠ je cca 3 min. pri zast. Nemocnica park, cca 5 min. od Nemocnica - vyučovanie je od 7.45 do 12.20 a do 13.15 + obed cca 15 min. školské spoje využívajú aj dôchodcovia a ľudia do nemocnice v hojnom počte

III.ZŠ je cca 5.min od zast. Park, zast.Park II. je nepoužiteľná kvôli chýbajúcemu prechodu cez štvorprúdovku, cca 5 min. od III.ZŠ je ul.Kukučínova a cca 8 min. je ŽST. Žiak má sedieť na mieste v škole 7:45

IV.ZŠ je cca 4 min. od ABŠO, 2 min. od VUB, 5 min. od ZŠ sv.A a má jednostrannú zastávku s obmedzeným pohybom natesno, hneď pri škole je hlavný (jediný) kostol v meste. Ak autobus odbočí od sv.August. k IV.ZŠ, vychádza na hlavnú štvorprúdovú cestu smerom k domu služieb.
Ak ide autobus od hromadných garáží a odbočí k IV.ZŠ, nemôže pokračovať na ZŠ sv.A. (dodnes nechápem ako robí MDS spoj 91 L110, ale pravdepodobne slučkou cca 1km) . Odporúčam pozrieť na google.maps.com, kde je ulica a vchod nesprávne označený ako Nám.A. Hlinku. Zastávka je medzi kostolom a školou na strane blžšie k škole. V škole treba byť od 7.30 do 7.45, škola končí 12.20 a 13.10 - školu navštevujú hlavne žiaci z Orlového, Podvažia, Šebešťanovej, Podhradia, Moštenca a Rozkvetu

V.ZŠ je cca 6 min. od zast.SPŠ. Použiteľná je aj zast. Rozkvet, otoč, nepoužiteľná je zast. Rozkvet nad V.ZŠ kvôli oploteniu. V škole treba byť 7.40, vyučovanie končí 12.25 a 13.20. školu navštevujú hlavne deti z mesta, Hlín, Praznova, Kvášova, Moštenca, Cing.lazu a Milochova.

VI.ZŠ je na SNP, blízko zastávky Podhorská II. cca 5 min. a Zakvášov konečná cca 5 min. Navšetvujú ju hlavne deti z okolia, ale keďže má aj hokejové triedy, z každej časti sa nájde pár. Hlavne z Rozkvetu ak počítam mimo trasy L3. V škole treba byť 7.40, končí 12.10 a 13.10

VII.ZŠ je cca 3.min od zast Hliny, Jednota. Navštevujú ju hlavne deti z Praznova, Podmanína, Kvašova, Rozkvetu a okolia SNP a Hlín. Vyučovanie začína 7.50, v škole treba byť skôr a končí 12.25 a 13.20

VIII.ZŠ je na Rozkvete, navštevujú ju takmer výlučne deti z Rozkvetu a je cca 5 min. od zast. ČSA F a Východná.

ZŠ.sv.A je na styku ulice Okružnej a Jánskej a navštevujú ju deti skoro z celého mesta, snáď okrem Milochova. Je priamo pri zastávke. A keďže okolo neprechádza žiadna linka, všetok návoz je výlučne na školských spojoch. Zvoní 7.45, v škole treba byť skôr. škola končí 11.20, 12.15, 13.10

Obchodná akadémia je cca. 2 min od Kukučínova a cca 4. min od Park a 2.min od III.ZŠ.

Gymnázium je susedná budova III.ZŠ, a vyučovanie začína 7.45 a končí 12.50, 13,45 a 14,40

Priemyslovka a Stavebné učilište je priamo pri zastávke SPŠ, zachádzajú tam spoje z Moštenca, Milochova samozrejme všetky linky premávajúce cez SPŠ

Strojnícke učilište a Zdravotnícka škola sa nachádzajú pri zastávke Štadión. Blízko zastávky III.ZŠ.

Špeciálna škola sa nachádza pri zastávke Podhorská II. v škole treba byť pred trištvrte na osem.










Tu by som chcel dať do diskusie nejaké veci okolo Rozkvetu a jeho (NE)spojenia s TESCOM a Nemocnicou.

Možností je viac-

v doobenom sedle je navrhnutý takt na Rozkvet 15 minút - už som písal, že to považujem za prehnané. Využil by som preto kilometre tohto času na spomínanú reláciu. Model, ktorý by mohol byť 20minútový systémom L11, L110, L10. Ak by sme to napasovali na časy, tak napr. 8:00 by šla L11, 8:20 L110 - ŽST-Rozqet KNMFH-Tesco-Nem.-SPŠ/sv.A-ŽST-AS a 8:40 L10. A stačili by na to dva autobusy samozrejme do prvej prestávky, potom tretí na preklenutie.

druhá možnosť je nechať pokračovať každú doobenú dvojku systémom L2-L110-L11 Podvažie-AS-ŽST-Nemocnica-TESCO-Rozkvet-ŽST-AS a naopak L11-L100-L2. Je to kus komlikovanejšie, ale pre Podvažancov by sa nestratila výhoda dopravy k Nemocnici bez prestupu a pre Rozkveťákov by vzniklo spojenie od Nemocnice cez TESCO na Rozkvet. Navyše ak by bol systém použitý aj skoro ráno a poobede, vyriešila by sa otázka niektorých školských spojov.

ďalšia možnosť je znovuoživenie L21, ktorá aby mala hlbší zmysel, by musela stáť pri Hypernove. Premávala na trase SNP-Nemocnica-Kino Mier (Hypernova) - Rozkvet

a najprimitívnejšia je urobiť linku č.12 Nemocnica-Tesco-Rozkvet






tu je návrh vlakov GVD pre rok 2012/13, http://www.tsk.sk/buxus/docs/dokumenty/dokumenty_doprava/trate_na_uzemi_tsk/120.pdf do platnosti ktorého sú štyri mesiace.
výhodou návrhu je, že počíta s taktovou dopravou a so štyrmi časmi: neprárna hod. N :50, párna P:10 pre rýchliky BA a KE a pre osobné vlaky X:38 a X:21 v každú hodinu v X a každé dve v "a" , Preto sú použiteľné prestupné modely po celý deň. Viem, že sme tu kedysi horlivo diskutovali o (ne)potrebe náväznoszi vlakov na MHD resp. naopak, ale aj tak tvrdím, že je nelogické viesť autobus X: 50 v takte každú hodinu, keď prichádza vlak X:52 a pod. Ak sa počíta s uvedením tohto CP pre MHD skôr ako v decembri, je potrebné vychádzať aj zo súčasného GVD. Ten je trochu zložitejší. Ale v zásade ide o hodiny cca X:45 a X:20

L2 v tomto návrhu má taktový odchod zo ŽST X:38, čiže 2-8 minút pred príchodmi väčšiny rýchlikov z KE a Os vlakov od PU a naopak príchod na ŽST tesne pred odchodom vlakov do ZA. Keďže celý okruh L2 sa nedá stihnúť od vlaku po vlak, tak navrhujem, aby bola aspoň dobrá prípojovosť v smere do PDV posunutím odchodov na X:48 v "x" a X:49 v "a", s návratom do mesta X.23 resp X:25

pri L3 je navrhovaný základný takt X:00 a X.30, osobne by som ho dal na X:50 a X.20 po decembri na X:55 a X:25

pri L4 by som v "a" vymenil párne hodiny za nepárne, resp. by som zistil cez VMČ ktorú variantu by viac preferovali domáci.

pri L8 by som prvé tri spoje z Milochova priamo pokračovať ako L3 zo ŽST až na Zakv.kon.


L10 a L11 - napriek tomu, že bývam na Rozkvete a teším sa ak si môžem vybrať spoj, myslím, že navrhovaný CP pre Rozkvet je vysoko predimenzovaný. Cez víkendy pokiaľ bude chodiť z centra mesta L99 zdarma bude odčerpávať substrát z platených spojov a povedzme si otvorene, mať cez víkend 15min. interval na Rozkvet + neplatenú linku 99 je zbytočné.

Rozkvet je podľa mňa max. na dvadsaťminútový takt. Samozrejme nehovorím o rannej a poobednej špičke. Skôr by som "míňal" kilometre na vyriešenie relácie (SNP)-Tesco-Nemocnica-Rozkvet, ktorá sa takmer úplne stratila.


Reakcia na: desina #4:
V čom konkrétne? Že by sme to následne vedeli upraviť.
Je to super - aj keď školské linky v nahvrhovanej podobe sú nepriechodné, ale gro poriadku je excelentné ?
Reakcia na: Mike #2:
dík... mail zaslaný...
Reakcia na: mds #1:
maily:
valec zavináč imhd bodka sk
mike zavináč imhd bodka sk
Zdravim, takto prezentovane to vyzera zaujimavo. Navrhujem, poslite mi kontaktny mail, niekde som ich zalozil, a zaslem Vam aktualne udaje a podmienky. Pri Vasej dobrej vole mozeme spolu dopracovat aktualne udaje a pocty vozidiel a nase predstavy co mame v plane aj co uz je rozbehnute. Pokial by sme to zaktualizovali na sucastne podminjy v rozsahu cca 2 mesiace, tak to predlozim verejnosti a VMC a Mestu Pov.Bystrica ako alternativu.