VozidláAutobusy mestských liniek (do roku 2022) › SOR NB 18 City (Arriva)

SOR NB 18 City v pôvodnom stave
SOR NB 18 City s logami Arriva

Úvod

Kĺbové nízkopodlažné autobusy SOR NB 18 City českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel, z ktorých prvé kusy zakúpila Veolia Transport Nitra pre potreby nitrianskej mestskej dopravy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 CITY NR-204EX, NR-205EX, NR-206EX, NR-207EX, NR-208EX, NR-210EX, NR-211EX, NR-213EX, NR-214EX 2009 2009 2021 9
Spolu 2009   9

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 a 6570 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14500 kg
Celková hmotnosť 25500 kg
Motor Iveco Cursor, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1400 Nm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR NB 004, lichobežníková konštrukcia, nezávislé zavesenie kolies
stredná: Voith BDA 115, portálová, vlečená
zadná: Voith BRA 132 DC80, portálová, hnacia
Pneumatiky 285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná a zadná náprava)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspaecher Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, troma strešnými výklopnými vetrákmi a strešnými ventilátormi. Vozidlá dodali v korporátnom sivo-červeno-bielom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Autobusy sa do premávky zaradili vo februári 2009. Nasadzované boli na všetky linky, kde bola potrebná vyššia prepravná kapacita. Vozidlá premávali až do konca roka 2021, kedy Arriva Nitra ukončila prevádzkovanie liniek nitrianskej MHD.

Vyraďovanie a likvidácia

Po zmene dopravcu v nitrianskej MHD od 1. januára 2022 Arriva ďalšie využitie pre tieto autobusy nemala.

Katalóg vozidiel

NR-654LO NR-205EX NR-206EX NR-207EX NR-208EX NR-210EX NR-211EX NR-213EX NR-214EX

Legenda a štatistika

NR-654LOvyradené vozidlo: 9 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NR-204EXdo 2021NR-654LOod 2021

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ričard #5:
Keby si nebol mudrlantská trúba, tak by si vedel aj to, že Iveco je Fiat.
Reakcia na: Troll #3:
To je zaujímavé... lebo webstránka výrobcu uvádza, že FPT = Fiat.
Reakcia na: Troll #3:
To je tak, keď niekto chce robiť suteréna a nemá to podložené znalosťami.
Reakcia na: Ričard #2:
Ja len, že FPT = Iveco.