Úvod

Po nútenej likvidácii súkromných dopravcov, ktorá sa udiala 22. decembra 1948 zákonom č. 311/48, vznikli Dopravné závody mesta Nitra, ktoré začali zabezpečovať mestskú hromadnú dopravu v Nitre. V prvých rokoch existencie bola situácia vo vozidlovom parku a technickej základni na veľmi zlej úrovni. Získané autobusy boli zastaralé a značne opotrebované. V povojnových rokoch bolo ťažké získať nové autobusy, preto bolo v roku 1949 zakúpených 5 starých ojazdených autobusov Tatra 24 z pražského Dopravného podniku. Išlo o autobusy s pôvodnými pražskými #40, 88, 89, 90 a 91, ktoré boli vyrobené v rokoch 1928 a 1930.

Technické parametre

Dĺžka 8080 mm
Šírka 2250 mm
Výška 2750 mm
Počet dverí 2 + 1 manipulačné pre vodiča
Celkový počet miest cca 70
Motor Tatra 24, benzínový 4-valec
Výkon motora 47,7 kW / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 40 km/h
Prevodovka manuálna, 4-stupňová
Nápravy Tatra

Opis

Tatry 24 boli veľké trojnápravové autobusy. Podvozok sa skladal z centrálnej nosnej rúry s výkyvnými polonápravami, pričom poháňané boli zadné polonápravy. Výkyvné polonápravy umožňovali dobré jazdné vlastnosti autobusov a odpruženie aj na zlých cestách. Motor bol umiestnený vpredu pod kapotou, na rozdiel od iných autobusov bol však predný "nos" vozidiel podstatne kratší. Karoséria bola drevená a zvonku oplechovaná.

Autobusy mali pôvodne dvoje zatvárateľné dvojdielne dvere na ľavej strane, do Nitry však boli dodané už po prestavbe na pravostrannú premávku - dvere boli premiestnené na pravú stranu. Dvere ovládal vodič veľkou pákou. Vodič mal na pravej strane samostatné nástupné dvere, od priestoru pre cestujúcich bol oddelený stenou s posuvnými dverami. Sedadlá v interiéri boli umiestnené pozdĺžne a vetranie interiéru zabezpečovali strešné rotačné ventilátory. Karoséria bola pôvodne červenej farby so žltým podokenným pásom, priestor okolo okien bol bielej farby. Prípadné úpravy počas prevádzky v Nitre nie sú známe.

Prevádzka

Tatry 24 jazdili na všetkých linkách. Nevyhnutné opravy vozidiel sa vykonávali v noci, pretože každý deň museli byť všetky autobusy v premávke.

Vyraďovanie a likvidácia

V auguste 1949 boli v stave Dopravných závodov mesta Nitry 4 autobusy Tatra 24, jeden z dodaných autobusov z Prahy preto mohol byť hneď využitý ako zdroj náhradných dielov. Autobusy Tatra 24 boli vyradené v 50-tych rokoch 20. storočia a boli nahradené novými Škodami 706 RO.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.