Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený podnikom Karosa vo Vysokom Mýte v roku 2005. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce prebiehali vo Vysokom Mýte. Od jesene 2010 sa Citelisy 12M vyrábali kompletne aj vo Vysokom Mýte. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora) vyrábaného od roku 1996.

V mikulášskej MHD premávalo krátky čas jedno vozidlo Citelis 12M z prevádzky MHD v Ružomberku ako náhrada za nízkopodlažné autobusy SOR NB 12 City, ktoré boli dočasne prenajaté SAD Trnava.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 12M RK-984AZ 2008 2010 2010 1
Spolu 2008   1

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2979 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10520 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 2500 rpm
Objem motora 7790 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Pneumatiky 275/70 R22.5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Vozidlo bolo v celobielom nátere.

Prevádzka

Vozidlo #RK-984AZ sa do premávky zaradilo v januári 2010 a po skončení prenájmu vozidiel SOR NB 12 bolo na jeseň 2010 vrátené do Ružomberka.

Katalóg vozidiel

RK-984AZ

Legenda a štatistika

RK-984AZvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.