VozidláAutobusy › Karosa B 941

Karosa B 941E.1962 #3206 z 1. série
Karosa B 941E.1962 #3213 z 2. série
Karosa B 941E.1962 #3210 po GO v Z&H Kurimany
Karosa B 941E.1962 #3212 po GO v Tempus Trans Spišská Nová Ves

Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 941 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 741. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 1997 - 2001, pričom od roku 1999 sa dodávala vylepšená verzia pod označením B 941E.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 941E.1962 3201 – 3209 2000 2000 2011 – 2016 9
2. Karosa B 941E.1962 3210 – 3215 2001 2001 2008 – 2016 6
Spolu 2000 – 2001   15

Technické parametre

Dĺžka 17615 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu, 890 mm vzadu
Rázvor 5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 43 + 1
Počet miest na státie 118
Celkový počet miest 159 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14400 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor LIAZ M 1.2C ML 636 E
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Krútiaci moment motora 1050 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Voith D 863.3, 3-stupňová automatická, s hydraulickým retardérom
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: Detva 11V-1, tuhá, vlečená
zadná: Detva 11N DKTR s diferenciálom Rockwell 160E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Autobus Karosa B 941E vychádzal zo staršieho typu B 741. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Skladá sa z dvoch častí, ktoré sú navzájom spojené kĺbom a krycím mechom. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. Motor s prevodovkou sa nachádza za zadnou nápravou, ktorá je hnacia. V interiéri sa pre cestujúcich použili plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Podlaha v interiéri od 1. dverí až po strednú nápravu bola znížená o 10 cm. Oproti 2. a 3. dverám sa v interiéri nachádza priestor pre kočík. Všetky okná boli osadené v gumenom tesnení, každé druhé malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj dva výklopné stropné vetráky a tri stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku. Vozidlá boli od výroby vybavené optickým informačným systémom BUSE. Druhá séria sa od prvej odlišovala iba vo farebnom vyhotovení dverí a novým systémom blokovania dverí proti otvoreniu počas jazdy.

Úpravy

V roku 2009 sa naštartovala krátka séria generálnych opráv v spoločnosti Z&H, s. r. o., Kurimany v poradí: #3210, #3203, #3205, #3206 (bez dosadenia nového zadného čela) a #3204.

Vzhľadom na nespokojnosť s opravami v spoločnosti Z&H, s. r. o., Kurimany, v roku 2010 sa vozidlo #3212 podrobilo generálnej oprave v dielňach spoločnosti Tempus Trans, s. r. o., Spišská Nová Ves a ako jediné vozidlo tohto typu dostalo žlto - modro - biely mestský náter.

Prevádzka

Po zaradení do premávky sa tieto vozidlá pravidelne objavovali na autobusových linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi - prevažne na 16, 18, 27, 32 a 34. Neskôr sa začali objavovať aj na ďalších linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.
Ku koncu prevádzky ich bolo možné stretnúť na delených poradiach liniek 10 a 36, na linkách 51 a 54, na linkách do U.S. Steel a často aj ako náhrady za trolejbusy na linkách 71 a 72.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bol #3214, ktorý 5. novembra 2006 na linke 38 zachvátil požiar. Zhorel mu prakticky celý interiér a bol vážne poškodený. Zlikvidovaný bol v roku 2008.

Ďalšie autobusy boli vyraďované pre svoj zlý technický stav, najčastejšie pre zlomený rám. Z dôvodu nedostatku peňazí na generálne opravy sa po dlhodobom odstavení vozidiel #3202, 3207 a 3213 rozhodlo o ich vyradení. Ďalšia vlna vyraďovania súvisela s príchodom nových autobusov SOR NB 18.

Posledné autobusy Karosa B 941E boli zlikvidované až v roku 2016, teda dva roky po ich odstavení z premávky. Jednalo sa o #3205, 3210, 3212.

Katalóg vozidiel

3201 3202 3203 3204 3205 3206 3207 3208 3209

3210 3211 3212 3213 3214 3215

Legenda a štatistika

3201vyradené vozidlo: 15 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.