Úvod

Škoda 15 TrM je modernizovaná verzia československého kĺbového trolejbusu Škoda 15 Tr. Bola vyrábaná v rokoch 1995 - 2004, kedy bol výrobný závod Škody v Ostrove nad Ohří zatvorený. V roku 1999 bolo nakúpených 5 vozidiel tohto typu na posilnenie trolejbusovej dopravy po výstavbe nového úseku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 15 Tr 13/7M 1016 – 1020 1998 1999 2014 – 2017 5
Spolu 1998   5

Technické parametre

Dĺžka 17720 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 5429 mm (1. - 2. náprava)
6380 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16400 kg
Celková hmotnosť 26600 kg
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor Škoda 1 AL 2943 rP (750 V)
Výkon motora 120 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 240 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia

Fotografie

Opis

Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké sú používané v Škodách 14 TrM. Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvorica dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové.

Pri modernizovanej verzii 15 TrM nahradila gumu na podlahe protišmyková podlahová krytina. Sedadlá v interiéri Vogelsitze 650 sú plastovej konštrukcie s plyšovými poťahmi. Cestujúcich informuje optický informačný systém BUSE (typu DOT). Vozidlá sú vybavené dopytovým otváraním dverí a tichý chod zabezpečujú aj nápravy RÁBA nového typu. Predné i zadné okno sú nedelené. Vyfarbenie vozidiel je už v kombinácii červenej, bielej, tmavosivej a sivej.

Úpravy

V roku 2006 boli do vozidiel dodatočne doinštalované označovače EMtest.
Trolejbus #1017 dostal pri mimoriadnej oprave nový korporátny náter dopravného podniku (žltá - modrá - biela).

Prevádzka

Vozidlá boli od začiatku nasadzované na nosné trolejbusové linky 71 a 72, na posilových linkách 70 a 73 sa nevyskytovali. Trolejbusy premávali až do konca januára 2015, kedy bola trolejbusová prevádzka v Košiciach zastavená.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom bolo vozidlo #1016, ktoré dojazdilo v roku 2013. Zvyšné vozidlá boli po dvojročnom odstavení vyradené v roku 2017. Vozidlá #1017 a #1018 boli následne odpredané a jazdia naďalej v ukrajinskom meste Černivci (Чернівці). Trolejbusy #1019 a #1020 boli tiež predané, ale nakoniec neboli prevzaté a tak zostali odstavené na trolejbusovom cintoríne vo vozovni Bardejovská.

Katalóg vozidiel

1016 1017 1018 1019 1020

Legenda a štatistika

1016vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.