Úvod

Nízkopodlažné mestské autobusy TEDOM C12 G českého výrobcu TEDOM Třebíč vychádzajú zo svojho predchodcu TEDOM Kronos 123 G vyrábaného v rokoch 2004 - 2006. Tento český výrobca sa stal víťazom súťaže na dodávku 19 ks 12 metrových nízkopodlažných autobusov s pohonom na CNG v roku 2007 a tak sa dostali do Košíc.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Tedom C12 G 5601 – 5619 2007 2007 – 2008 2015 – 2022 19
Spolu 2007   19

Technické parametre

Dĺžka 12030 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3354 mm
Výška podlahy 340 mm (počas jazdy)
270 mm (kneeling)
Rázvor 6020 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 2
29 + 2 (po odmontovaní dvojice sedadiel)
Počet miest na státie 57
Celkový počet miest 88 + 2
86 + 2 (po odmontovaní dvojice sedadiel)
Pohotovostná hmotnosť 12100 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Tedom TG 210 AV TA 04, Euro 4, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a elektronickým sekvenčným viacbodovým vyfukovaním plynu TG
Výkon motora 210 kW / 2000 rpm
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 1200 Nm / 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH DIWA.5 D854.5, automatická 4-stupňová
Riadenie ZF 8098
Nápravy predná: ZF RL 85, tuhá, s torzným stabilizátorom
zadná: ZF AV 132/80° SLF, portálová s torzným stabilizátorom
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zvarili z tenkostenných uzavretých profilov z nehrdzavejúcej ocele a oplechovali hliníkovými plechmi a plastom. Strechu vyhotovili z polyesterového plastu zosilneného skleneným vláknom, čelá vytvorili zo sklolaminátu. Nádrže na CNG umiestnili na streche v prednej časti. Použitím nehrdzavejúcich materiálov zabezpečili 12-ročnú garantovanú životnosť vozidla. Do pravej bočnice osadili trojicu dvojkrídlových dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom od firmy Tamware. Nástup a výstup vozičkárov a detských kočíkov uľahčili výklopnou plošinou pri stredných dverách. Výšku podlahy v zastávke umožnili znížiť pokľaknutím vozidla (kneeling) prostredníctvom elektronického systému ECAS. Podlahu v interiéri pokryli protišmykovou PVC podlahou Altro, bočnice a strop obložili plastovými materiálmi. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá Kiel Centra s textilným čalúnením. Na osvetlenie interiéru použili zapustené žiarivkové svetelné pásy, priestory dverí osvetlili bodovými svietidlami. Plynový motor umiestnili na stojato v zadnej časti vozidla. Pracovisko vodiča vybavili klimatizáciou umiestnenou na streche uprostred vozidla. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien (5 otvárateľných okien), dvoma stropnými ventilátormi a dvojicou stropných okien s elektrickým ovládaním. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným kúrením a prídavným nezávislým kúrením. Sklo na prvej polovici predných dverí vybavili vyhrievaním. Vozidlá dodali v žlto-tmavozelenom nátere.

Úpravy

Prvou z úprav, ktoré sa vykonali na autobusoch tohto typu bolo odmontovanie dvojice sedadiel za priestorom pre invalidný vozík / kočík, ktorý sa týmto zásahom zväčšil.

Vozidlám boli krátko po zaradení do premávky postupne domontované madlá ku predným dverám.

Autobusu #5612 bola upravená stena kabíny vodiča na oddelenú so samostatným krídlom predných dverí (12/2013). Rovnakou úpravou kabíny prešiel krátko na to aj #5602, ktorý navyše dostal koženkové poťahy sedadiel. Tieto úpravy boli vykonané kvôli nasadeniu týchto autobusov na linku 11.
Podobnou úpravou neskôr prešli aj #5604, #5611 a #5617.

Prevádzka

Vozidlá boli do premávky zaraďované postupne, ako prišli na prelome rokov 2007 a 2008. Od 16. novembra 2007, kedy sa do premávky zaradili prvé tri vozidlá tohto typu na linky 14, 20 a 22, sa tieto vozidlá objavili snáď na všetkých linkách MHD, ktoré obsluhovali a obsluhujú 12-metrové štandardné autobusy. Do roku 2014 to boli najnovšie krátke autobusy a boli vypravované z garáže VŠA na linky 13, 16, 20, 20L, 23, 25, 29, 31, 34, 52, 52L, a aj ako zálohové vozidlá. Cez víkendy boli vypravované aj na linky 14, 21, 27 a 33.

V súvislosti s dodávkou nových autobusov SOR sa presunuli aj na delené služby, na ktorých nahradili plynové Karosy a na linky náhradnej dopravy za električky. Autobus #5612 bol pridelený na linku 11.
Vozidlo #5611 bolo počas školského roka nasadzované na školský spoj pre telesne postihnuté deti.
Po zaradení všetkých elektrobusov SOR EBN 11 jazdili iba na linkách 11, 24 a 28.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy #5605, 5609 a 5615 sa po odstavení z premávky stali zdrojom náhradných dielov, k ich oprave už ale nedošlo a po prvom nákupe elektrobusov boli vyradené.
Po zlomení rámu bol vyradený #5612. Ďalšie autobusy boli vyradené v súvislosti s príchodom 2. série elektrobusov SOR EBN 11. Posledné dva autobusy #5618 a #5619 dojazdili v marci a júli 2022.

Katalóg vozidiel

5601 5602 5603 5604 5605 5606 5607 5608 5609 5610 5611 5612 5613 5614 5615 5616 5617 5618 5619

Legenda a štatistika

5601vyradené vozidlo: 19 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Matejo #11:
Už sú všetky vyradené. Ale odpoveď na tvoju otázku, 5619 14.7.2022, popoludní výmena za 3518.
Kedy posledne zasiahol nejaký tedom do prevádzky?
5605 Vyradený od 3/2017
5609 Vyradený od 3/2017
5615 Vyradený od 2/2016
Reakcia na: P1X3L3310 #8:
#5611 dnes jazdil na x6


5611 sa mi nezda že by mal byť odstaveny, skor dajte 3506 ako vyradeny kedže bez svetiel a bez motora stoji na bardejovskej
Oslavovať môže už akurát len #5602, aj to neviem, či je nejaká výhra, keˇd to jazdí na najvoňavejšej linke.
Kto by si pomyslel že prvá trojica Tedomov bude oslavovať zajtra 10 rokov od sprevádzkovania. Poslednom čase sa tie Tedomy vo veľkom lámu, takže pravdepodobnosť že sa dožijú 15tého výročia od sprevádzkovania sa asi rovná nule, aspoň podľa mňa
Reakcia na: afeno #4:
A to sa mu ako podarilo? To, ze sa busy lamali pri zadnej naprave na prednu a zadnu polku je pochopitelne, ale zeby sa prelomil po dlzke sa mi nezda
Reakcia na: Buyy #3:
Hej, na ľavú a pravú.
nie po poli ale na polku??
Reakcia na: Buyy #1:
Prečo jazdil po poli?
5612 sa zlomil na poli??
?