VozidláAutobusy MHD - SAD ZV › Iveco Urbanway 12M CNG

Iveco Urbanway 12M CNG z prvej série
Iveco Urbanway 12M CNG z prvej série v neskoršom stave
Iveco Urbanway 12M CNG z druhej série

Úvod

Autobus Iveco Urbanway predstavil koncern Iveco Bus v roku 2013 ako nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis. Okrem dizajnových zmien oproti svojmu predchodcovi prišiel Urbanway s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Autobusy sú ponúkané v rôznych vyhotovenia v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov v naftovej, hybridnej i CNG verzii.

SAD Zvolen zakúpila pre MHD v Banskej Bystrici prvé 12-metrové vozidlá tohto typu v roku 2018. Na rozdiel od naftových kĺbových autobusov Urbanway 18M boli 12-metrové vozidlá dodané vo verzii s pohonom na CNG. V závere roka 2020 ich doplnili ďalšie vozidlá tohto typu, ktoré boli pravdepodobne pôvodne určené pre iného dopravcu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 12M CNG ZV-152DT, ZV-360DT, ZV-452DT, ZV-633DT, ZV-634DT september 2018 2018 5
2. Iveco Urbanway 12M CNG ZV-600EG, ZV-147EH, ZV-172EH, ZV-189EH, ZV-190EH 2020 2020 5
Spolu 2018 – 2020   10

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3307 mm (1. séria)
3299 mm (2. séria)
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1 (1. séria)
25 + 1 (2. séria)
Počet miest na státie 56 (1. séria)
61 (2. séria)
Celkový počet miest 87 + 1 (1. séria)
86 + 1 (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 12390 kg (1. séria)
12825 kg (2. séria)
Motor FPT Industrial Cursor 8 F2BFA602F, CNG, Euro 6, plynový radový šesťvalec (1. séria)
FPT Industrial Cursor 8 F2BFA602D, CNG, Euro 6D, plynový radový šesťvalec (2. séria)
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm (1. séria)
243 kW / 2000 rpm (2. séria)
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm (1. séria)
1300 Nm / 1200 rpm (2. séria)
Maximálna rýchlosť 82 km/h
80 km/h
Prevodovka VOITH D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom (1. séria)
VOITH D 864.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom (2. séria)
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 136 G4 II

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom, spodné časti bočníc a čelá vyrobili z polyesteru. Vertikálny plynový motor osadili v zadnej časti vozidla. Pri prvej sérii vyviedli výfuk od vozidla smerom k vozovke, pri druhej sérii na strechu. Štyri nádrže na zemný plyn s celkovou kapacitou 1280 litrov umiestnili na streche pod ochranným krytom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním, pri druhej sérii aj s dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich sedadlá STER 8MS s textilným poťahom (s rozdielnymi farebnými vzormi pri prvej a druhej sérii). Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strop obložili polyuretánovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky a podsedadlových vykurovacích telies. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien (pri prvej sérii posuvnými na každom okne, pri druhej sérii výklopnými na každom druhom okne) a dvojicou strešných klapiek (pri prvej sérii plastových, pri druhej sklenených) od firmy LAM. Vozidlá druhej série vybavili aj prednými hmlovými svetlami.

Vozidlá dodali v červeno-bielom nátere. Informovanie cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec. Vozidlá boli pri prvých a druhých dverách vybavené odbavovacím tarifným systémom od firmy EMtest (čítačka kariet EM 316 a tlačiareň lístkov EM 316i), pracovisko vodiča bolo vybavené palubným počítačom EMtest.

Úpravy

V priebehu roka 2021 boli do vozidiel namontované nabíjacie USB konektory pre cestujúcich a Wi-Fi pripojenie k internetu. V roku 2022 po zavedení nástupu všetkými dverami bolo odbavovacie zariadenie (čítačka kariet) doplnené aj k tretím dverám. Zároveň boli postupne pôvodné odbavovacie zariadenia vo vozidlách vymenené za novší typ rovnakého výrobcu, pričom tlačiareň lístkov zostala už len pri predných dverách.

Prevádzka

Prvých päť autobusov bolo do prevádzky uvedených v októbri 2018. Po ich sprevádzkovaní bolo do Zvolena preradených päť starších autobusov Irisbus Citelis 12M CNG. Ďalšia pätica nových autobusov bola sprevádzkovaná v decembri 2020. Vozidlo ZV-600EG bolo od začiatku zaradené na linku 100, kde nahradilo starší Citelis 10,5M CNG.

Po zaradení nových naftových autobusov Urbanway 12M boli koncom júna 2023 autobusy ZV-147EH a ZV-190EH vyčlenené ako záložné vozidlá namiesto autobusov Citelis 12M CNG. Od novembra 2023 na pozícii záložného vozidla fungoval autobus ZV-172EH, druhé vozidlo bolo nahradené Citelisom 12M.

Katalóg vozidiel

ZV-152DT ZV-360DT ZV-452DT ZV-633DT ZV-634DT

ZV-600EG ZV-147EH ZV-172EH ZV-189EH ZV-190EH

Legenda a štatistika

ZV-152DTnevyradené vozidlo: 10 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.