Úvod

Karosa B 731 je mestský autobus nadväzujúci na ŠM 11. Prevodovka ostala rovnaká ako pri ŠM 11 - automatická Praga 2M70 s možnosťou ručného radenia. U prevádzkovateľov si autobus získal menšiu popularitu ako model B 732 s manuálnou prevodovkou. Problém bol so spotrebou a hlavne so spoľahlivosťou prevodovky. O prevodovky sa staral určený prevodovkár. Dosť záležalo na nastavení prevodovky a zaobchádzaní s ňou. Výhodu mali vodiči naučení pracovať s prevodovkou ešte z ŠM 11. B 731 sa za to potom odmenila lepším odpichom pri rozbehu a bezproblémovou jazdou do kopca. V zime sa automatická prevodovka prejavovala vyššou teplotou motora oproti B 732, kde bol hlavne mimo mesta motor často podchladený, čo vplýva aj na vykurovanie.

Karosy B 731.00 prichádzali do Banskej Bystrice v rokoch 1982 - 1985 a začali nahrádzať priebežne vyraďované autobusy ŠM 11. Mali ŠPZ začínajúcu BB a neskôr im boli pridelené evidenčné čísla 1 - 33. V roku 1986 prišli série typov B 731.00 a B 731.04 s ŠPZ BC 11-xx (#80 - 82) a BC 12-xx (#84 - 86). Po vyradení servisnej RTO bol prerobený voz BC 11-90. Niekoľko kusov B 731.20 prišlo v roku 1988 a posledné nové vozy B 731.40 boli dodané v roku 1989. Od starších verzií sa líšili tichším chodom a pri #105 aj podlhovastými prednými svetlami (iné majú svetlá okrúhle). Po roku 1990 sa kvôli nepriaznivej finančnej situácii zaradilo niekoľko ojazdených vozidiel z iných miest. Tieto však boli vyradené pri prvej príležitosti. Po roku 1997 prešli niektoré vozidlá GO a dostali mechanickú prevodovku. Posledné neupravené vozy skončili v roku 2001.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 BB 85-60, BB 87-51 1982 (?) 2
2. Karosa B 731.00 BB 94-06 – BB 94-08, BB 94-12 1984 (?) 4
3. Karosa B 731.00 BB 95-11 1984 (?) 1
4. Karosa B 731.04, Karosa B 731.00 BB 98-36, BB 98-50, BB 98-72 1985 (?) 3
5. Karosa B 731.04, Karosa B 731.00 BC 11-87 – BC 11-90, BC 12-21 – BC 12-22, BC 12-51, BC 12-68 1986 (?) – 2001 8
6. Karosa B 731.20 BC 50-00, BC 53-07 – BC 53-08, BC 53-43 – BC 53-44, BC 53-49 1988 1998 – 2001 6
7. Karosa B 731.40 BC 58-17, BC 58-45 – BC 58-46 1989 1999 – 2001 3
8. Karosa B 731, Karosa B 731.04 BCA 13-56, BCA 13-58 1986 1994 1997 – 1998 2
9. Karosa B 731, Karosa B 731.20, Karosa B 731.04 BCA 15-80, BCA 16-19 – BCA 16-20 1986 – 1988 1995 1998 – 1999 3
Spolu 1982 – 1989   32

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31+1
Počet miest na státie 59
Celkový počet miest 90+1
Pohotovostná hmotnosť 9300 kg
Celková hmotnosť 15780 kg
Motor naftový vodou chladený šesťvalec s priamym vstrekovaním
LIAZ ML 635 (B 731.0x)
LIAZ ML 635 turbo (B 731.20)
LIAZ ML 636 Euro 0 (B 731.40)
Výkon motora 148 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (B 731.20)
845 Nm / 1100 - 1200 rpm (B 731.40)
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová
Nápravy Tuhá zadná náprava Rába A - 018.37 (B 731.00)

Opis

Karoséria je polosamonosná panelového typu. Oproti ŠM 11 dostala karoséria hranatejší tvar. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, sú vzájomne spojené skrutkami. Pri uvažovanej životnosti 6 rokov sa zrejme nepočítalo s koróziou rámu a spojovacích častí. Pri GO sa zvyknú dávať nové bočnice. Troje dvojkrídlové, pneumaticky ovládané dvere sa otvárajú smerom von. Predné dvere sú užšie. Vetranie pomocou 3 axiálnych ventilátorov v streche autobusu a zdvíhacím stropným vetrákom v zadnej časti vozidla. Vykurovanie je teplovodné s použitím kvapaliny chladiaceho okruhu. Prvá generácia mala s ŠM 11 spoločný mierne upravený motor a zadnú nápravu Rába.
B 731.00 nemali kabínu vodiča, náter mal krémový odtieň. Viditeľne rozdielna bola aj zadná náprava - široká ako pri trolejbusoch. Výfuk ústil doboku za zadnou nápravou a vodičove bočné okno malo rovnakú výšku ako ostatné. Sedadlá boli čierne. Novšie B 731.20 už mali kabínu aj svetlejší červenobiely náter. Náprava bola rovnaká ako dnes. Výfuk sa premiestnil do zadného nárazníka a bočné okno vodiča je nižšie. B 731.40 mohli mať iné predné svetlá - hranaté ako mimomestské a kĺbové Karosy.
Individuálne sa vozidlá líšili farbou a vzorom na nárazníkoch, prednej maske a prednom spojleri. Najkrajší vzor mal voz #86, ale keď ho dostal nový vodič, už len zapadal prachom. Titul najkrajšia Karosa B 731 prebral voz #50, ktorý mal aj vhodnú ŠPZ - BC 50-00. Voz #107 zas mal biele nárazníky, biely trojuholník na červenom spojleri a úzky biely pás na spodku po celom boku vozidla. #105 bol jediný voz v MHD, čo si ponechal nezatreté evidenčné číslo až do konca prevádzky ako B 731.

Úpravy

S výnimkou obslužného vozidla sa na týchto Karosách vykonávali len opravy a lakovanie.

Prevádzka

Tieto autobusy jazdili naozaj všade. Okrem pravidelných liniek, boli nasadzované aj miesto iných vozidiel pri dlhších výpadkoch. Do roku 2000 jazdil na linke 100 voz BCA 08-62, kým sa do mesta po GO nevrátili (x-tý raz odhlučnené) minibusy TAM. Na linke 99 sa zas objavoval voz #50. Tým sa zavŕšila ich kariéra v Banskej Bystrici.

Vyraďovanie a likvidácia

Karosy s automatickou prevodovkou sa začali vyraďovať v rámci priebežnej obnovy už pred rokom 1989. Vďaka začatiu rozsiahlej obnovy vozidlového parku po roku 1997 mohli byť vyradené všetky staršie B 731. Najdlhšie ostali jazdiť #50, #105 a BCA 08-62. Tieto sa dožili v dobrom zdraví prelomu rokov 2000/2001. Servisný voz BC 11-90 vyradili v októbri 2001. V minulosti ostávali autobusy na dvore na súčiastky. S evidenčným číslom jedna sa takto po havárii objavil #103 (autobus ukradli v noci spred domu vodiča), ev. číslo 19 zase na voze BCA 1469. Teraz už všetky autobusy buď predajú, prebudujú na B 732 GO, alebo rozpália.
Posledný voz 460AI dojazdil v bystrickej MHD na konci decembra 2005 a začiatkom nasledujúceho roka ho SAD BBDS preradila do svojej prevádzky v Brezne.

Katalóg vozidiel

BB 85-60 BB 87-51

BB 94-06 BB 94-07 BB 94-08 BB 94-12

BB 95-11

BB 98-36 BB 98-50 BB 98-72

BC 11-87 BCA 08-62 BC 11-89 BC 11-90 BC 12-21 BC 12-22 BC 12-51 BC 12-68

BC 50-00 BC 53-07 BC 53-08 BC 53-43 BC 53-44 BC 53-49

BC 58-17 BC 58-45 BC 58-46

BCA 13-56 BCA 13-58

BCA 15-80 BCA 16-19 BCA 16-20

Legenda a štatistika

BB 85-60vyradené vozidlo: 32 (100 %)
BC 11-90technologické vozidlo: 1 (3,1 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
BC 11-88 BCA 08-62 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.