Úvod

V roku 1992 sa skončila systematická obnova vozidlového parku a dotácie sa neustále znižovali. V tej dobe sa začala rozvíjať spolupráca DPB so slovinskou firmou TAM BUS v Maribore. Mesto zakúpilo v roku 1993 s veľkou slávou jeden veľkokapacitný autobus - TAM 272 A 180 M za 250 tisíc DEM. Priniesol oživenie na bystrických cestách a dlho spoľahlivo fungoval.

Autobus vychádza z licenčného MANu. Karosériu dodala firma Avtomontaža bus Ljubljana. Výkonný motor spolu s prevodovkou Voith ponúka skvelé jazdné vlastnosti. Nevýhodou menšieho objemu motora je vyššia hlučnosť, keďže točí do vyšších otáčok. Okrem hlučnosti rušili cestujúcich aj drevené sedadlá, ktoré boli tvrdé a šmýkali sa v zákrutách.

Projekt výroby autobusov typu TAM na Slovensku skrachoval pre problémy materskej firmy. Kvôli nedostatku náhradných dielov bol autobus na dlhší čas odstavený. Až v roku 2001 prešiel GO.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. TAM 272 A 180 M BCA 10-40 1993 1993 2008 1
Spolu 1993   1

Technické parametre

Dĺžka 17905 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3020 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 39+1
Počet miest na státie 141
Celkový počet miest 180+1
Pohotovostná hmotnosť 14400 kg
Motor MAN D 0826 LOH 08, vodou chladený šesťvalec
Výkon motora 199 kW / 2500 rpm
Objem motora 6871 cm3
Maximálna rýchlosť 71,5 km/h
Prevodovka VOITH D851.2, 3-stupňová automatická
Pneumatiky 8.25 x 22.5"

Fotografie

Opis

Vozidlo bolo dodané v bielo-červenej farebnej kombinácii s erbom mesta na zadnom článku. Na prednom článku bol nápis TAM BUS Slovensko. Drevené sedadlá mali žltú farbu. Usporiadané boli priečne, nad kolesami aj pozdĺžne, čo síce zvyšuje kapacitu, ale neprispieva pohodliu cestovania. Vodič má oddelenú kabínu, vpredu sa vchádza polovicou dverí.

Úpravy

Po GO v roku 2001 dostal autobus vynovený interiér podľa Karosy GO - protišmykovú podlahu, sedadlá z Karosy, žltý náter madiel a vonkajšie transparenty EMtest 1. generácie. Zvonku je nalakovaný v bystrickej farebnej schéme. Keďže autobus pár rokov nejazdil, ľudia naň reagovali ako na nový voz.

Prevádzka

Prakticky od začiatku jazdil TAM na linke 21, po jej zrušení na linke 26 až do odstavenia. Po GO prešiel linkami 26 a 22, neskôr sa objavoval ako špičkový voz na linke 26, alebo 90. Autobus bol spoľahlivý, ale prevádzku ohrozil nedostatok náhradných dielov. Sčasti pomáhalo vyberanie náhradných dielov z minibusu TAM 122. V júni 2005 sa nakrátko po oprave objavil v premávke. Po prevzatí MHD firmou SAD Zvolen sa už v premávke s cestujúcimi neobjavil.

Vyraďovanie a likvidácia

V prvej polovici roka 2008 bol autobus odpredaný Dopravnému podniku Bratislava, ktorý prevádzkoval väčšie množstvo týchto autobusov a ktorý ho po ukončení prevádzky zrekonštruoval na historické vozidlo.

Katalóg vozidiel

BB-039BM

Legenda a štatistika

BB-039BMvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
BCA 10-401993 - 2004BB-039BM2004 - 2008

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.