Úvod

Citybus sa v Karose začal montovať v roku 1996. Vtedy sa v rámci predvádzania v slovenských MHD objavil aj v Banskej Bystrici. Až do konca roku 2001 slúžil vozíčkarom autobus Karosa B 732.40 so zdvíhacou plošinou. Ako jediný svojho druhu musel jazdiť každý pracovný deň, napriek tomu, že technický stav sa zhoršoval. Až v roku 2001 boli zakúpené 2 nízkopodlažné autobusy od Karosy - Citybusy 12M. Zhltli polovicu štátnej kapitálovej dotácie. Po Prešove bola Banská Bystrica druhá s týmto vozidlom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa Citybus 12M ZV-430CD, ZV-429CD 2001 2002 2010 2
Spolu 2001   2

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2924 mm
Výška podlahy 320 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30+1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 99+1
Pohotovostná hmotnosť 11200 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor F2BE 0682D,
naftový šesťvalec chladený kvapalinou, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7800 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 75 km/h
Prevodovka Voith D 851.3, 3-stupňová automatická

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Na nárazníky a spodné časti bočníc použili plastový materiál. Nad predné okno umiestnili veľký zasklený priestor pre transparent. Motor umiestnili nastojato v zadnej časti. Strop zvnútra obložili plastom a hliníkovým plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje priestranné dvojkrídlové elektropneumaticky ovládané dvere otvárajúce sa dovnútra s blokovaním rozjazdu pri otvorených dverách.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Vogel s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, v zadnej časti ich umiestnili na vyvýšený schodík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík, pre uľahčenie ich nástupu umiestnili pri týchto dverách výklopnú plošinu. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a dvomi výklopnými stropnými vetrákmi. Oba autobusy dodali v bystrickej farebnej schéme. Informovanosť cestujúcich zabezpečuje informačný systém od firmy BUSE.

Úpravy

Do vozidiel bol inštalovaný tarifný systém EMtest - GPS prijímač, pokladňa so snímačom čipových kariet a infraport na prenos údajov. Vodiči majú upravenú kabínu oddelenú sklom.

Prevádzka

Štandardne premávali na linke 80, určenej hlavne na dopravu menej mobilných občanov. Druhé vozidlo bolo najskôr nasadené na linke 25, ale tam bol problém s nedostatočnou kapacitou. Na linke 26 si ľudia postupne zvykli a v špičke sa mu vedeli vyhnúť. Naopak, starší občania a matky s kočíkmi si naň radi počkali. Po zmenách v marci 2005 sa objavoval na linke 42. Slúžil ako záloha pre garantovane nízkopodlažnú linku 80. V prípade poruchy sa vozidlo z linky 42 presunulo na linku 80 a miesto neho slúžila klasická záloha. Po skončení premávky na linke 80 sa Citybus objavoval do neskorého večera na linke 26 (spočiatku to bola linka 24).

Vozidlá boli do 31.12.2005 prenajaté SAD BBDS, ktorá dovtedy zabezpečovala prevádzku MHD v Banskej Bystrici. V rokoch 2006-2007 boli autobusy prenajaté novému dopravcovi SAD Zvolen. V auguste 2010 boli obe vozidlá predané SAD Zvolen pre MHD v Brezne.

Katalóg vozidiel

BB-867BA BB-868BA

Legenda a štatistika

BB-867BAvyradené vozidlo: 2 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
ZV-430CDod 2010BB-867BAdo 2010
ZV-429CDod 2010BB-868BAdo 2010

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.