Rozvoj mestskej dopravy v tureckej Burse

V uplynulých rokoch pribudli ďalšie kilometre ľahkého metra, prvé električkové trate a najdlhšia jednolanová kabínková lanovka na svete.

Bursa sa za posledné desaťročie s počtom obyvateľov viac ako 2 milióny prepracovala z piateho na štvrté najľudnatejšie mesto Turecka. Nachádza sa v ázijskej časti Turecka, južne od Marmarského mora. Je významným centrom automobilového priemyslu s niekoľkými automobilkami a najnovšie sa v meste začali vyrábať aj električky a vozne ľahkého metra. Okrem priemyslu má Bursa bohatú históriu a je významným centrom kultúry a turizmu.

V roku 2005 sme priniesli na stránkach imhd.sk článok o mestskej hromadnej doprave v Burse. V tom čase bola tamojšia mestská doprava zabezpečovaná prevažne autobusmi a minibusmi, ktoré dopĺňalo prvých 17 km ľahkého metra. Od vzniku článku prešla mestská doprava v Burse obrovským rozvojom. Vozidlový park autobusov bol postupne zmodernizovaný a doplnený nízkopodlažnými vozidlami tureckej výroby, no hlavný dôraz je tu však kladený na ekologickú koľajovú dopravu. Ľahké metro bolo rozšírené na viac ako dvojnásobnú dĺžku a navyše boli v meste vybudované dve električkové trate, pričom tretia je vo výstavbe a výstavba ďalších sa plánuje.

Električky

S výstavbou električkových tratí prišiel v roku 2009 novozvolený starosta Bursy Recep Altepe s cieľom odľahčiť preplnené ulice centra mesta od automobilovej dopravy. Prvé dve električkové trate boli do prevádzky uvedené v rokoch 2011 a 2013.

Prvá električková trať bola pôvodne prezentovaná ako tzv. nostalgická s historickými električkami. Zároveň mala byť vzorom pre ďalšie električkové trate v meste. Postavená bola v prvej polovici roka 2011 v historickej časti mesta na uliciach Cumhuriyet Caddesi (Ulica Republiky) a Yeni Cumhuriyet Caddesi (Nová ulica Republiky), ktoré predtým slúžili pre automobilovú a autobusovú premávku. Po výstavbe električkovej trate sa táto oblasť zmenila na pešiu zónu. Trať bola postavená ako jednokoľajná s výhybňami s rozchodom koľajníc 1000 mm a dĺžkou približne 1,2 kilometra. Električky premávali medzi konečnými zastávkami Zafer Plaza a Gökdere. Pri zastávke Gökdere bola postavená malá trojkoľajná vozovňa električiek.  Pre túto trať boli v roku 2010 odkúpené z Istanbulu tri dvojnápravové obojsmerné električkové vozne Gotha T57 / T59 z prelomu 50. a 60. rokov 20. storočia. V Istanbule premávali niekoľko rokov taktiež na nostalgickej linke. Pred dodaním do Istanbulu slúžili tieto električky v Nemecku.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Ešte v roku 2011 bola trať tejto linky predĺžená na ďalšiu ulicu ku konečnej zastávke Çınarönü (Davutkadı), čím narástla jej dĺžka približne na dvojnásobok. Zároveň narástol počet cestujúcich na tejto linke a pôvodné dvojnápravové vozne už kapacitne nepostačovali. Preto boli zakúpené 3 dvojčlánkové obojsmerné električky Düwag M6C pôvodom z nemeckého mesta Bochum od spoločnosti BOGESTRA, ktoré sa do prevádzky zaradili v roku 2012. V rokoch 2013 a 2014 bolo zakúpených ešte ďalších 10 rovnakých vozňov z Bochumu, do premávky v Burse sa však zaradili len niektoré z nich.

Električky na tejto linke označenej ako T3 premávajú počas dňa v intervale 10 minút, ráno a večer každých 20 minút. Na trati je spolu 9 zastávok.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Druhá električková trať bola uvedená do prevádzky v októbri 2013. Ide o 6,5-kilometrovú jednosmernú okružnú električkovú trať s označením T1, ktorá premáva okolo historického centra Bursy. Trať bola postavená s rozchodom 1435 mm a s predchádzajúcou traťou nie je prepojená, takže bolo potrebné aj pre túto trať vybudovať vozovňu a dielenské zázemie. Obe trate sa križujú iba na jedinej križovatke. Linka T1 má spolu 14 zastávok a premávka je zabezpečovaná v intervaloch 8 až 15 minút v závislosti od dennej doby.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Pre túto linku boli dodané 3 nízkopodlažné päťčlánkové jednosmerné električky Silkworm (turecky İpekböceği, slovensky Priadka morušová) miestneho výrobcu Durmazlar (Durmaray) z Bursy. Ide o 100-% nízkopodlažné vozidlá tureckej výroby, hoci výzbroj a podvozky vychádzajú z vozidiel Siemens Combino. Prototyp tejto električky bol predstavený v roku 2012. V roku 2014 sa predstavila aj obojsmerná verzia električky Silkworm. Dĺžka vozidla je 29 m a prepravná kapacita 274 cestujúcich.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Starosta Recep Altepe bol znovuzvolený aj v roku 2014 a tak výstavba električkových tratí pokračuje aj naďalej. V krátkom čase spojí centrum Bursy s medzinárodnou autobusovou stanicou nová električková linka T2 v dĺžke necelých 10 km, ktorej výstavba začala na jeseň roku 2015 s predpokladanou dĺžkou výstavby 800 dní. Trať povedie z väčšej časti stredom niekoľko kilometrov dlhého bulváru. Pre túto trať už bolo objednaných 12 päťčlánkových obojsmerných vozidiel Silkworm, z ktorých prvé boli dodané na jeseň 2015. Do sprevádzkovania trate T2 budú prevádzkované na linke T1.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Ľahké metro

Sieť ľahkého metra bola v rokoch 2008 - 2014 všetkými smermi postupne rozšírená o 21,5 km na súčasných 39 km. Prevádzkované sú dve linky s číslami 1 a 2, ktoré sa časťami trás čiastočne prekrývajú. Zároveň sa pripravuje výstavba ďalších nových úsekov.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Vozidlový park ľahkého metra bol v rokoch 2010 - 2011 rozšírený o 30 nových dvojčlánkových vysokopodlažných vozňov Bombardier Flexity Swift B 2010 a v roku 2012 bolo zakúpených aj 44 second-hand jednotiek Düwag SG2 pôvodom z Rotterdamu, z ktorých sa do premávky zaradilo len 25 kusov, zvyšné boli použité na náhradné diely.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

V roku 2015 bolo objednaných 60 dvojčlánkových vozidiel Durmazlar GreenCity dĺžky 28 metrov s kapacitou 288 cestujúcich od miestneho výrobcu, z ktorých prvé vozidlá boli do prevádzky uvedené v roku 2016. Podobne ako električky Silkworm, aj vozidlá GreenCity boli vyvinuté a vyrobené v Burse a prvé vyrobené vozidlá sa taktiež dostali do tohto mesta.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Autobusy

V rokoch 2006 - 2016 pribudlo do vozidlového parku mestského dopravcu 344 nových autobusov, prevažne nízkopodlažných, resp. čiastočne nízkopodlažných. Dopravný podnik sa orientuje na nákup vozidiel tureckej výroby. Nové vozidlá sú lakované prevažne v jednotnej žltej farbe. Okrem vozidiel v mestskom vyhotovení (od minibusov po kĺbové autobusy) bolo zakúpených aj niekoľko autobusov v linkovom prevedení. Vyradené boli všetky staré autobusy, pričom ako historické vozidlá boli zachované po jednom kuse z typu Ikarus 260, MAN SL 200, Mercedes-Benz O 302 Otomarsan.

Foto: Matej Kavacký

Tab.: Autobusy mestského dopravného podniku dodané v rokoch 2006 - 2016

Typ Počet Rok dodania
Mercedes-Benz O345 Conecto 73 2006
Mercedes-Benz O345 G Conecto 10 2006
Mercedes-Benz O530 Conecto 35 2009, 2012
Mercedes-Benz O530 G Conecto 27 2009, 2011
Otokar Doruk 190 LE 45 2009
Otokar Doruk 215 LE 18 2011
Otokar Kent 290 LF 36 2011 - 2012
Otokar M 2010 22 2011 - 2013
Otokar Doruk 220 LE 20 2012
Otokar Kent 290 U 3 2012
Temsa Avenue LF 27 2013 - 2014
Temsa Tourmalin 6 2015
Karsan Atak M3 22 2016

Zaujímavosťou Bursy je, že okrem výroby vlastných električiek a vozidiel ľahkého metra bol v roku 2016 v tamojšom závode spoločnosti Akia Hess vyrobený aj prvý turecký metrobus Akia Ultra LF 25. Ide o trojčlánkový 25-metrový autobus s kapacitou 290 cestujúcich pre veľkokapacitné metrobusové systémy. Podľa stránky výrobcu je toto vozidlo v ponuke aj v hybridnej a trolejbusovej verzii.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Lanovka

V Burse sa nachádzala najstaršia visutá lanovka v Turecku, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 1963. Lanovka od firmy Von Roll s jednou prestupnou stanicou viedla na vrch Uludağ nad Bursou, kde sa nachádza lyžiarske stredisko. Jej prevádzka bola ukončená po takmer polstoročí v októbri 2012. Nahradená bola novou modernou kabínkovou lanovkou od firmy Leitner Ropeways, ktorá bola uvedená do prevádzky v júni 2014. Ide o najdlhšiu gondolovú lanovku na svete s dĺžkou 8,8 km (pôvodná visutá lanovka merala len 4,5 km) s kapacitou 1500 pasažierov za hodinu (kapacita visutej lanovky bola 120 os./h). Okrem koncových staníc sú na trase lanovky 2 medzistanice.

Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #5:
S tým plne súhlasím.
Reakcia na: imhd68 #4:
Ďakujem, ja radšej horšiu MHD než Recepa.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Ak sa bavíme o prítomnosti tak určite v Bratislave. Avšak už len kvôli kvalitnej hromadnej doprave je otázne, ako dlho tento názor budem mať. ?
Reakcia na: zlomok #2:
A teraz bez ohľadu na úžasný rozvoj mestskej dopravy - kto z vás by chcel radšej ako v Bratislave žiť v Burse?
Vynikajúci článok. Kto napíše podobné porovnanie "Rozvoj mestskej dopravy v Bratislave od roku 2006 do 2017"? Aby sme mohli zaplakať, prípadne si zanadávať, alebo rozbiť monitor?
Nuz, kde su peniaze a ochota nekradnut, tak tam to ide, a rychlo. Pekne toho vela zvladli za ten cas.