Úvod

Minibus TAM B3 075 s dĺžkou 7,5 metra vyvinul na začiatku 90-tych rokov 20. storočia slovinský výrobca autobusov TAM BUS Maribor v turistickej (TS, TL) i mestskej (CS) verzii. Pôvodne bol označovaný ako typ TAM 122 A 75 T a vzhľadovo sa podobal na minibus TAM 122 A 70 T, ktorý mal však motor vpredu a bol približne o pol metra kratší. Minibus sa na slovenskom trhu veľmi nerozšíril. Prototyp turistickej verzie zakúpil Dopravný podnik Bratislava pre nepravidelnú zájazdovú dopravu a neskôr zakúpil aj druhé vozidlo s komfortnejšou výbavou. Prototyp v mestskom vyhotovení zakúpila SAD Banská Bystrica, ktorá prevádzkovala aj 2 minibusy TAM 122 A 70 T.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. TAM B3 075 TS 1700 1991 1992 1994 1
2. TAM B3 075 TL 1600 1993 1994 2001 1
Spolu 1991 – 1993   2

Technické parametre

Dĺžka 7460 mm
Šírka 2270 mm
Výška 2800 mm
Výška s klimatizáciou 3000 mm
Rázvor 3900 mm
Počet dverí 1 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie 22 + 1
Celkový počet miest 22 + 1
Pohotovostná hmotnosť 5580 kg (TS)
6180 kg (TL)
Celková hmotnosť 8500 kg
Motor Cummins 4 BTA 3.9 naftový, vodou chladený 4-valec s priamym vstrekovaním paliva a medzichladením, umiestnený vzadu
Výkon motora 90 kW / 2500 rpm
Objem motora 3920 cm3
Krútiaci moment motora 410 Nm / 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF S5-42, 5-stupňová manuálna
Riadenie ZF Servocom 8090, hydraulické
Nápravy predná: TAM PK - 29 - ZV, tuhá
zadná: TAM PG - 56 - 45, tuhá, hnacia
Pneumatiky 205/70 R 17,5
Klimatizácia Webasto KK 12 (verzia TL)

Fotografie

Opis

Karosériu minibusu postavili na podvozku s motorom umiestneným vzadu a opláštili nehrzavejúcimi materiálmi. Bočné zasklenie realizovali technológiou lepenia. V pravej bočnici osadili pre cestujúcich jedny výkyvné dvere s pneumatickým pohonom. Pracovisko vodiča sprístupnili z ľavej strany manipulačnými "búchacími" dverami. V interiéri osadili pre cestujúcich vysoké čalúnené sedadlá v priečnom usporiadaní prevažne 2 + 1. Nad sedadlami umiestnili police na uloženie príručnej batožiny. Vetranie interiéru zabezpečili pri verzii TS dvojicou stropných výklopných vetrákov, náporovým vetraním a otvárateľnými časťami bočných okien. Pri verzii TL zabezpečili tepelnú pohodu v interiéri strešnou klimatizačnou jednotkou Webasto KK 12 s rozvodom vzduchu nad sedadlá. Vykurovanie vyriešili náporovým kúrením Aurora. Pre väčšiu batožinu vyčlenili pod podlahou úložný priestor o veľkosti 2,5 m3 prístupný zvonka.

Úpravy

Vozidlá sa počas prevádzky v DPB zásadnejšie neupravovali.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvý autobus bol už na jar 1994 pre technické problémy odpredaný späť spoločnosti TAM BUS Slovensko. Druhé vozidlo bolo v roku 2001 odpredané hasičskej stanici v bratislavskej Dúbravke.

Katalóg vozidiel

1700

1600

Legenda a štatistika

1700vyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #3:
Áno, túto informáciu mám aj ja. Lenže tu na imhd to pôsobí "Kúpili tento druhý, a 1600 je obsadené po prvý raz. Koniec príbehu.
Reakcia na: fanatikmhd #2:
V júni 1993 mal 1600/I. na deň požičaný český časopis Automobil, ktorý následne v čísle 9/1993 o ňom publikoval recenziu. Uvádzajú, že na danom kuse sa "projevily dětské nemoci, zejména v elektroinstalaci" - takže osobne predpokladám, že tam proste vyskočilo dačo také, že TAM, príp. Bus International to radšej miesto opakovaných opráv nakoniec vymenil kus za kus. Ale ocením aj info z ďalších zdrojov 🙂
V zozname sa píše len o jednom vozidle. Ako to s nimi bolo?
Na Evidencii dopravcov je voz BAB 58-01 (strieborný), ktorý zakúpil DPB za 98500 DEM. Dostal ev.č. 1600. Podľa údajov bol v druhej polovici roku 1993 vrátený výrobcovi, a pravdepodobne až na jeho vrátení prišiel 1600/II, ktorý je dnes v Prievoze. Čo je ešte zaujímavejšie, ten pôvodný voz vrátený výrobcovi došiel opäť na Slovensko v roku 2007, a dodnes by mal byť u FC Jelka. Problematické môže byť jeho značenie, keďže bol označený ako prvý prototyp tohoto typu vozidiel, bez poznámky, a v 2007 už je písaný ako B3 075 TS.
Vieme dať tieto informácie o vozidlách dohromady? Lebo je to značný rozdiel v informáciach tu na IMHD a na ED.
https://evidencia-dopravcov.eu/voz/284
https://evidencia-dopravcov.eu/voz/3873
Vozidlo nebolo prelakované, je to len polep, pod ktorým je originálny výstavný bublinkový. Prosím opraviť.