Úvod

Vozne #31 - 45 predstavovali o jedno okno predĺženú verziu "Štvorokeňákov" #11 - 20, čo im predurčilo prezývku "Päťokeňáky". V dielňach Bratislavskej mestskej elektrickej železnice ich vyrábali medzi rokmi 1938 a 1956 a zaradili sa medzi najväčšie dvojnápravové vozidlá prevádzkované v Bratislave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. BMEŽ "Päťokeňák" 101 1938 1938 —* 1
2. BMEŽ "Päťokeňák" 103, 109, 105, 104, 108 1939 – 1940 1939 – 1940 1958 – 1978 5
3. BMEŽ "Päťokeňák" 40 – 41 1942 – 1943 1943 1978 2
4. BMEŽ "Päťokeňák" 32, 36 – 37, 42 1943 – 1944 1943 – 1944 1959 – 1973 4
5. BMEŽ  "Päťokeňák" 43 – 44 1948 1948 1978 – 1996 2
6. DPMB "Päťokeňák" 45 1956 1957 1977 1
Spolu 1938 – 1956   15
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11500 mm
Šírka 2200 mm
Výška 3480 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 30 + 2 (priečne sedadlá)
24 + 1 (pozdĺžne sedadlá)
Počet miest na státie ~ 50
Celkový počet miest ~ 80 + 2 (priečne sedadlá)
Pohotovostná hmotnosť 14000 kg
Elektrická výzbroj Siemens
Motor Siemens D 612
Siemens GBM 430 (#32, 34, 43 - 45)
Výkon motora 40 kW (D 612)
60 kW (GBM 430)
Počet motorov 2
Celkový výkon 80 kW (D 612)
120 kW (GBM 430)
Maximálna rýchlosť 40 km/h

Fotografie

Opis

Od roku 1938 začali dielne BMEŽ so stavbou nových električiek, ktoré sa stavali ako náhrada vozňov Ganz série #101 - 111 (namiesto ich rekonštrukcie). Prvú z nich, #101, stavali ešte pre ľavostrannú premávku. V roku 1939 pribudli vozne #109 a 105 a v roku 1940 #103, 104 a 108. Po prečíslovaní motorových vozňov v roku 1943 sa utvoril tridsiatkový rad s ponechaním poslednej číslice s pôvodného trojciferného označenia.

Prvú sériu päťokeňákov s trojdielnymi vstupnými dverami, veľkým pantografom, priečne-pozdĺžne usporiadaným interiérom a koženkovými sedadlami tvorili vozy #31, 39, 35, 33, 34 a 38. Druhá séria postavená v rokoch 1942 - 1943 už mala dvojdielne vstupné dvere, menší pantograf, priečne usporiadanie drevených sedadiel 2+1 po vzore železničných vagónov. Zahŕňala vozy #32, 36, 37, 40, 41 a 42. V roku 1948 vznikli motorové vozne #43 a 44. Mali efektné bezrámové okná, pozdĺžne drevené lavice, umožňujúce prepravu väčšieho množstva stojacich cestujúcich, dvojdielne vstupné dvere a upustilo sa od strešných vetrákov. Náhradu tvorilo nadokenné vetranie podľa vzoru vlekov SGP. Električka #44 bola postavená na podvozku jedného z vozňov Ganz z roku 1910. V roku 1957 dokončili posledný vozeň série "Päťokeňákov" s číslom 45, ktorý bol takmer zhodný s vozmi #43 a 44.

Vozne natierali v klasickej červeno-krémovej farebnej kombinácii. Prvá séria mala ešte bielu strechu, zvyšné už sivú.

Úpravy

Pôvodné veľké pantografy prvej série sa neskôr vymenili za menšie, novšieho typu.

V šesťdesiatych rokoch menili pri opravách sedadlá za drevené lavice s pozdĺžnym usporiadaním. Rovnako aj rámové okná nahradili celosklené bezrámové. Tieto zmeny obišli vozne #36 a 38, ktoré už boli vyradené. Zásadnou konštrukčnou zmenou bolo zjednosmernenie vozidiel vybratím výzbroje z jedného stanovišťa. Niektorým vozidlám bol kontrolér Siemens vymenený za kontrolér Škoda získaný zo zjednosmernených električiek 6MT.

Historická električka #44 bola v zime 1995 - 1996 poškodená a jej skriňa neopraviteľná. Pri obhliadke rámu sa zistilo, že pochádza z vozňa Ganz z roku 1910. Následne podľa fotografií a dobovej dokumentácie na ňom postavili v Ústredných dielňach električiek novú karosériu. Vzácna replika motorového vozňa Ganz #104 je od roku 1998 ozdobou mimoriadnych jázd a prezentácií historických vozidiel v Bratislave.

Z depozitára Technického múzea v Brne sa v roku 2002 vrátil do Bratislavy motorový vozeň #31, ktorý sa v rokoch 2006 - 2011 v bratislavských Ústredných dielňach podrobil rekonštrukcii do stavu z obdobia pred ukončením pravidelnej premávky. Vozidlo je tak jednosmerné, z pozdĺžnym umiestnením sedadiel v interiéri a je vybavené motormi Siemens D 612 s kontrolérom Škoda.

Prevádzka

Na začiatku prevádzky postupne nahradzovali motorové vozne Ganz z roku 1910. Električky jazdili samostatne, ale aj s vlečnými vozmi SGP a Ganz. V deň skončenia premávky dvojnápravových električiek, 31. mája 1974, premával ešte najstarší vozeň série #31. Následne sa stal exponátom zbierky vozidiel mestskej dopravy v Technickom múzeu v Brne. Zvyšné vozne sa využívali ako pracovné nasledovne: #41 pri prevozoch koľajníc spolu s podvozkom vleku #135, #43 na posun vo vozovni Jurajov dvor a #45 pri údržbe zastávok, solení výhybiek a s odmetačom snehu. Voz #44 po odstavení z premávky s cestujúcimi (1971) našiel uplatnenie tiež ako pracovné vozidlo, neskôr slúžil filmárom a pri výročiach dopravy. Posledným podujatím, na ktorom sa zúčastnil, boli oslavy 100. výročia MHD v Bratislave.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozeň #38 zrušili po ťažkej nehode s nákladným vlakom v lete 1958. Nasledoval #36 po požiari v roku 1959 a #39 po havárii v roku 1960. Z prevádzky postupne odstavili vozy #33 v roku 1965, po nehode #32 v roku 1970 a #35, 37 a 42 v roku 1973. Pracovný vozeň #45 dňa 14. apríla 1977 narazil do priečelia hotela Krym na Šafárikovom námestí po jazde bez vodiča a následne bol vyradený. Všetky "Päťokeňáky" s výnimkou vozňov #31 a 44 fyzicky zlikvidovali v závere roka 1978.

Katalóg vozidiel

31

33 39 35 34 38

40 41

32 36 37 42

43 44

45

Legenda a štatistika

31nevyradené vozidlo: 1 (6,7 %)
31odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (6,7 %)
33vyradené vozidlo: 14 (93,3 %)
31historické vozidlo: 1 (6,7 %)
41technologické vozidlo: 4 (26,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
101 31od 1943
103 33od 1943
104 34od 1943
105 35od 1943
108 38od 1943
109 39od 1943

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.