Kde sa dá v MHD ušetriť: Drahé autobusy rovno pred vchod

V druhej polovici 1980-tych rokov sa v Bratislave, tak ako aj vo väčšine ostatných miest bývalého Československa, stala výlučným typom štandardných autobusov Karosa B 731/732. Prevádzkovatelia dopravy v tých časoch nedisponovali menším vozidlom. Doplácalo sa na to jednak vysokou spotrebou pri malom obsadení niektorých spojov v jestvujúcich trasách, ale aj dlhou dochádzkovou vzdialenosťou na najbližšiu zastávku verejnej dopravy z odľahlejších oblastí, kde autobusovú linku nebolo možné zaviesť najmä z priestorových dôvodov. Tieto negatíva si bratislavský dopravný podnik začal uvedomovať v druhej polovici 1990-tych rokov, keď už boli ponuky výrobcov autobusov široké.

V roku 1996 DPB testoval minibus typu Ikarus 405, no k zakúpeniu daných vozidiel nedošlo. Od roku 2000 obohatili vozidlový park autobusov midibusy typu SOR B 9.5. Tieto vozidlá s dĺžkou 9,5 metra a kapacitou okolo 50 osôb majú oproti štandardným vozidlám nižšiu spotrebu, ale vďaka menšej dlžke sú aj lepšie manévrovateľné v úzkych uličkách, resp. na obratiskách s malým polomerom oblúka. Avšak šírka vozidla je rovnaká ako u „bežných“ autobusov (2,5 metra), čo tiež prispelo k tomu, že tieto „SORy“ iba nahradili štandardné 11- až 12-metrové autobusy na už jestvujúcich linkách, ale nerozšírili oblasť územia obsluhovaného hromadnou dopravou o nové lokality.

Snahy obyvateľov, ktorí majú na najbližšiu zastávku MHD dlhú dochádzkovú vzdialenosť, boli prvýkrát úspešné v roku 2003, keď DPB, a. s. testoval dva zapožičané minibusy s kapacitou do 30 miest. Cez pracovné dni premávali na linkách 58 do Mierovej Kolónie a dočasnej linke X z Lovinského cez Ul. Prokopa Veľkého na Kalváriu. Obyvatelia tejto lokality totiž spísali petíciu za novú linku. Minibusy typov Fiat MAVE CiBus ENA od firmy MAVE Vsetín a minibus od firmy Karosa sa prezentovali v dňoch 13 a 14. októbra 2003. K zakúpeniu ani jedného z týchto vozidiel však nakoniec nedošlo, a tak sa obyvatelia Kalvárie linky MHD nedočkali. V júni 2004 bol dopravnému podniku krátkodobo zapožičaný midibus typu Ikarus E91, ktorý však spravil iba pár jázd na vytypovaných trasách a prešiel aj niektorými sídliskovými komunikáciami vo vybraných lokalitách.

Minibusy do pravidelnej premávky MHD boli zakúpené až v decembri 2005. Jednalo sa o dve vozidlá typu Mercedes-Benz Sprinter dlhé približne 6,5 metra a široké necelé 2 metre. Tieto autobusy začali premávať na dvoch za týmto účelom zriadených linkách – 42 a 44. Linka 42 premávala z Valašskej do už spomínanej oblasti Kalvárie (najmä ul. Prokopa Veľkého a Gorazdova) a linka 44 začala obsluhovať obytný súbor v kopcovitom teréne na ulici Na Revíne. Obyvatelia viacerých panelákov tak po vyše 20-tich rokoch od ich výstavby nemuseli prejsť na najbližší trolejbus 600 metrov, ale zastávku minibusu mali pri vchode domu. Linka 42 očakávaný ohlas u cestujúcich nemala a tak bola po čase pre minimálne využitie zrušená.

V rokoch 2008 a 2009 bolo zakúpených ďalších 8 kusov minibusov, tentokrát značky Iveco Daily s úpravou od slovenskej firmy Rošero. Po ich zakúpení vznikli mnohé ďalšie linky na obsluhu „nových“ lokalít, zväčša po obslužných sídliskových alebo iných užších komunikáciách. Tu prinášame prehľad liniek, ktoré boli alebo sú obsluhované vozidlom typu mini.

Linka 27 bola doteraz posledná zavedená linka tohto typu. Vznikla dňa 8. novembra 2010 a premávala z konečnej zastávky Pri kríži v Dúbravke na ulice Cabanova a Tranovského. Na týchto uliciach sú úseky, kde by pre zaparkované autá na oboch stranách komunikácie štandardný autobus široký 2,5 metra a dlhý min. 9 metrov neprešiel. Jazdná doba bola spolu 8 minút, interval v špičke bol 20 minút, o zvyšok dňa 30 minút. Aj najvzdialenejší dom po trase tejto linky je od zastávky “bežnej“ linky 83 vzdialený najviac 500 m. Jej zavedenie v médiach prezentoval samotný starosta Dúbravky a keďže 19 dní od jej zavedenia sa konali komunálne voľby, mala táto linka prívlastok „predvolebná“ či „politická“. Od 18. novembra, teda presne 10 dní od jej zavedenia, bola predĺžená cez Ul. Pod záhradami k obchodnému reťazcu Lidl na križovatke s Ul. M. Sch. Trnavského. Linka tak premáva do nových lokalít starej Dúbravky, kde v rodinných domoch býva veľké percento starších občanov. Linka premáva v 30-minútových intervaloch cez pracovné dni v čase od 5:40 do 21:30 a cez víkend v čase od 8:10 do 18:00. Je obsluhovaná jedným vozidlom. Túto linku podľa našich pozorovaní využívajú v priemere 3 cestujúci/spoj.

Linka 35 bola zavedená 10. decembra 2008 v súvislosti s dodaním ďalších minibusov podľa požiadavky Mestskej časti Karlova Ves. Má okružnú trasu, začína na obratisku Kuklovská na Dlhých dieloch. Okrem časti Dlhých dielov linka premáva aj do oblasti staršej zástavby rodinných domov nad Karlovou Vsou (ul. Šaštínska a Sološnícka), odkiaľ je v niektorých prípadoch na najbližšiu zastávku električky dochádzková vzdialenosť nad 600 m. Na spomínaných uliciach linka zastavuje na požiadanie aj mimo zastávok. Minibusová linka 35 premáva s minimálnou zmenou trasy dodnes, s intervalom 30 minút cez pracovné dni od 6:20 do 20:10 a cez víkendy a sviatky od 8:50 do 17:40. Je obsluhovaná jedným vozidlom výhradne typu minibus. Túto linku podľa našich pozorovaní využívajú v relevantnej časti trasy v priemere 4 cestujúci/spoj.

Linka 135 bola zavedená 3. septembra 2009 na základe požiadaviek časti obyvateľov Karlovej Vsi a Dlhých dielov na zriadenie „protismerného okruhu“ k linke 35. Táto linka tak premáva cez vnútrosídliskové komunikácie Dlhých dielov a Karlovej Vsi a väčšinou zváža obyvateľov sídliska k autobusovej linke 32 a nosným električkovým linkám, kam by v opačnom prípade museli obyvatelia prejsť cca 100-400 metrov peši. Okrem toho premáva po niektorých rovnakých uliciach ako už skôr zavedená linka 35. Linka 135 premáva v 30-minútových intervaloch cez pracovné dni od 6:30 do 20:10 a cez víkendy a sviatky od 9:30 do 17:10 a je obsluhovaná jedným vozidlom, ktoré musí byť pre stiesnené uličné priestory výhradne typu mini. Túto linku podľa našich pozorovaní využívajú v relevantnej časti trasy v priemere 4 cestujúci/spoj.

Linka 36 vznikla dňa 26. septembra 2009 na základe požiadavky skupiny obyvateľov Mestskej časti Karlova Ves na priame spojenie ich mestskej časti s hypermarketom Tesco Lamač. Linka navyše zachádza cez ulicu Polianky na Dúbravskú cestu, kde bola dopravná obsluha MHD od výstavby tunela Sitina prerušená približne 4 roky. Od jej vzniku však bola obsluhovaná vozidlami typu midi – SOR B 9,5. Nakoľko ani po temer roku prevádzky linka nebola adekvátne vyťažená, od septembra 2010 bolo rozhodnuté o nasadení kapacitne najmenších vozidiel – typu mini. Vozovňa Trnávka, ktorá má tieto vozidlá deponované, však z viacerých dôvodov na túto linku často vypravuje aj štandardné 11- a 12-metrové vozidlá. Takáto ponúkaná kapacita je však ešte vyššia ako pri pôvodne nasadzovaných vozidlách dlhých 9,5 metra. Linka 36 t. č. premáva denne od 5:45 do 22:00 hod. a sú na ňu vypravované po dve vozidlá. Cez pracovné dni má interval 20 minút, cez ostatné dni 30 minút. Túto linku podľa našich pozorovaní využívajú v priemere 6 cestujúci/spoj.

Linka 42 bola zriadená od 12.12.2005 po zakúpení prvých dvoch minibusov typu Mercedes-Benz Sprinter. Premávala do oblasti Horského parku a Kalvárie na základe požiadaviek tam žijúcich prevažne starších obyvateľov. Linka premávala denne od 6:00 do 20:45 v špičke pracovných dní mala interval 20 minút, v ostatnom čase 30 minút. Opakované prieskumy reálnej vyťaženosti linky však zistili jej minimálnu obsadenosť (v priemere menej ako 2 cestujúci/spoj) a tak bola po približne pol roku jej premávky k 1. júnu 2006 zrušená a minibus z nej následne použitý na novozriadenú linku 151. Pre zaujímavosť uvádzame, že v prípade poruchy jedného z dvoch mercedesov bol na linku nasadený štandardný 12-metrový autobus, ktorý síce s problémami, ale všetkými ulicami po trase prešiel.

Linka 44 bola zriadená rovnako ako linka 42 dňa 12.12.2005. Po vyše 20 rokoch od výstavby panelových domov v kopcovitej oblasti Kramárov – na ul. na Revíne boli tieto obslúžené pravidelnou linkou MHD. Táto premávala spočiatku iba od Národného onkologického ústavu cez Rozvodnú ul. (okolo kostola) na Revín a každý druhý spoj pokračoval z NOÚ cez Revín až na Jaskový rad nad Hlavnú stanicu. Linka premávala v intervale 30 minút. Po krátkom čase na Kramároch začala premávať aj po miestnych komunikáciach L. Dérera a Guothova, kde bývajú väčšinou ľudia v dôchodkovom veku, ktorí si túto zmenu trasy vyžiadali. Zásadná zmena nastala po predĺžení linky na Kolibu cez priestorovo aj sklonovo náročnú Bárdošovu ul od 1. marca 2010. Zmena bola tentokrát iniciovaná objednávateľom výkonov, hlavným mestom. Časť spojov potom premávala z Koliby k NOÚ a časť na Revín. Na základe predĺženej jazdnej doby bol neskôr (k 26. marcu) upravený cestovný poriadok – jedno vozidlo jazdilo v približnom 45-minútovom intervale. Dnes linka premáva opäť v 30-minútovom intervale, je obsluhovaná jedným vozidlom, pre stiesnené pomery na miestnych komunikáciach výhradne typu mini, v čase od 6:10 do 21:00 v celodennom 30-minútovom intervale. V časoch prepravnej špičky býva nezriedka plne obsadené. Toto je najvyužívanejšia linka zo všetkých minibusových liniek s priemernou vyťaženosťou 7 cestujúcich/spoj.

Linka 147 začala premávať rovnako ako linka 35 dňa 10.12.2008. Jej trasa viedla od spoločnej zastávky s trolejbusom „Búdková“ popod Slavín na Šulekovu ul. a s jazdnou dobou 4 min. jednosmerne patrila k najkratším linkám v celej sieti MHD. Vzhľadom na málo atraktívnu trasu bola aj napriek pravidelnému, 30-minútovému intervalu, využívaná iba minimálne. Po dohode vedenia mesta Bratislava, Mestskej časti Staré Mesto a obyvateľov žijúcich v tejto časti bola trasa aj cestovný poriadok tejto linky od 1.6.2009 zásadnejšie upravené. Linka premávala po novom z Búdkovej pod Slavín cez Havlíčkovu ul. so zachádzkou až do lokality ku Kalvárii a späť cez ul. Timravina na Šulekovu a ďalej v centrálnej mestskej oblasti polokružnou trasou cez prestupné uzly Hodžovo nám. a Zochova. Obyvatelia lokality pri Kalvárii, ktorá je prakticky bez akejkoľvek základnej občianskej vybavenosti, sa tak po troch rokoch opäť dočkali svojej linky. Naviac bolo na celom úzeku trate medzi Búdkovou a Šulekovou ul. zavedené zastavovanie linky na požiadanie ľubovolne po trase, čo obyvatelia priľahlých rodinných domov náležite využívajú. Jediné vozidlo na linke býva počas špičkového obdobia pracovného dňa pomerne vyťažené aj napriek svojmu neatraktívnemu intervalu 45 min, v čase sedla a cez voľné dni linka premáva v 60-minútovom intervale. Cez pracovné dni je premávka zabezpečovaná v čase 6:30-20:00 a cez víkendy a sviatky v čase 8:40-18:00. Pre stiesnené priestorové pomery na niektorých miestnych komunikáciach po trase musí byť na linku vypravené výhradne vozidlo typu mini. V čase špičiek býva vozidlo nezriedka plne obsadené. Túto linku podľa našich pozorovaní využívajú v priemere 5 cestujúci/spoj.

Linka 151 vznikla dňa 3.7.2006 rozdelením pôvodnej linky 51 na 51 a 151. Táto zmena bola iniciovaná súkromnou osobou, ktorá sa začala domáhať vlastníckych práv k pozemkom na časti pôvodného obratiska Lopenícka. V prípade oplotenia súkromného pozmeku by tu mali problémy s otáčaním už aj midibusy dlhé 9.5 metra. Zrušenie MHD do lokality Ahoj však nepripadalo do úvahy, nakoľko táto je obsluhovaná už od polovice 1980-tych rokov (vtedy ešte 11-metrovými Karosami) a priemerná vzdialenosť k nosnej električkovej doprave je okolo 1 kilometra. Trasa linky bola od jej vzniku už niekoľko krát menená a v súčasnosti zabezpečuje okrem obsluhy spomínanej kopcovitej lokality Ahoj aj spojenie z niektorých oblastí mestskej časti Nové Mesto k poliklinike na Tehelnej ul. Linka premáva iba cez pracovné dni, je obsluhovaná jedným vozidlom, ktoré premáva v intervale 30 min. v čase od 5:30 do 21:20. Vzhľadom na to, že k výraznejšiemu zmenšeniu plochy obratiska na Lopeníckej ul. doposiaľ nedošlo, v prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel typu mini býva na linku vypravené aj vozidlo typu midi (9,5 m). Túto linku podľa našich pozorovaní využívajú v relevantnej časti trasy v priemere 2 cestujúci/spoj.

Linka 180 bola zavedená ako pravidelná od novembra 2007 na základe požiadaviek mestskej časti na obsluhu územia starej Petržalky za závodom Matador. Vtedy bola ale obsluhovaná vozidlom typu midi dlhým 9.5 metra. Vzhľadom na nízku vyťaženosť tejto linky a stiesnené pristorové pomery pri Cintoríne Petržalka bolo rozhodnuté o výprave vozidiel typu mini na túto linku. Táto zmena nastala od januára 2009. Nakoľko to šírka ulíc dovoľovala, v prípade nedostatku minibusov do výpravy bol na túto linku vypravený štandardný sólo autobus a niekoľko dní dokonca nízkopodlažný autobus dĺžky 12,8 m (!) Postupne bol vypravovaný na túto linku podstatne častejšie kapacitne prebytočný sólo autobus ako minibus, čo viedlo k opätovnej zmene výpravy. Ani nie po roku, od polovice septembra 2009 tu premávali opäť autobusy typu midi 9.5. Linka 180 premávala denne v intervale 30 min. v čase od 9:10 do 17:00 s priemerným využitím v relevantnej časti trasy menej ako 1 cestujúceho/spoj. V nedávnom období bola táto linka presmerovaná do trasy Cintorín Petržalka – Rusovská – Sad Janka Kráľa, kde nahrádza aj linku 82 a dostala označenie 89.

Minibusové linky boli na začiatku zavádzané s cieľom zlepšiť štandardy dochádzky, najmä v kopcovitých častiach mesta. Postupné rozširovanie siete minibusových liniek v rokoch 2008-2009 bolo však skôr súviselo s komunálno-politickými záujmami vo vybraných mestských častiach Bratislavy. Ich trasy do značnej miery kopírujú nosné električkové linky a zmenšujú bežnú dochádzkovú vzdialenosť z 100-300 metrov na často 0 metrov, v snahe viesť minibus každou ulicou, pred každý vchod. Nie je preto náhodou ich slabé využívanie, resp. využívanie náhodnými cestujúcimi, ak ide minibus pred električkou, či inou linkou MHD.

Linky s podobným charakterom existujú aj v iných mestách najmä na západ od Bratislavy. Ich dopravné riešenie je však odlišné: v prvom rade je definovaná ich jasná nadväznosť na nosnú dopravu, čomu sú prispôsobené trasy aj cestovné poriadky. Takéto linky rozhodne nekopírujú nosnú dopravu „o ulicu ďalej“. Nakoľko z výskumov vyplynulo, že linky s 30-, 45- či 60-minútovým intervalom nie sú atraktívne v rámci prestupného systému, takéto linky majú zväčša interval do 15 minút, a ten je rovnaký ako interval nadväzných nosných liniek. V časoch nižšej vyťaženosti je zavedený systém premávky „na zavolanie“, kedy je spoj vypravený iba v prípade telefonicky oznámeného záujmu cestujúcich, resp. iba v prípade, že naň prestúpia cestujúci z nosnej linky.

linka trasa interval PP interval SN dĺžka kola [km] počet kôl PP počet kôl SN ročné km priem. počet cestujúcich / spoj
27 Dúbravka - Pri kríži, Tranovského, Žatevná, Dúbravka - Alexyho 30 30 4,5 31 20 45 235 3
35 Dlhé diely - Kuklovská, Sološnická, Karlova Ves - Borská, Nad lúčkami, Hlaváčikova, Dlhé diely - Kuklovská 30 30 4,8 27 18 45 521 4
36 Karlova Ves - Borská, Polianky, TESCO Lamač 20/30 30 13,0 46 34 171 262 6
44 Koliba, Kramáre - Na Revíne, Bárdošova, Jaskový rad/NOÚ 30 30 7,5 29 29 77 898 7
89 Cintorín Petržalka, Rusovská, Jantárová, Sad Janka Kráľa 30 30 9,0 17 17 55 845 1
135 Dlhé diely - Kuklovská, Hlaváčikova, Karlova Ves - Molecova, Líščie údolie, Šaštínska, Dlhé diely - Kuklovská 30 30 8,1 27 16 69 665 4
147 Staré Mesto - Búdková, Pod Kalváriou, Šulekova, Palisády, Hodžovo nám. 45/60 60 8,5 17 11 47 026 5
151 Nové Mesto – Lopenícka, Tehelná, OD Slimák 30 30 7,0 29 0 50 939 2

V súčasnosti spomínané minibusové linky 27 35 36 44 89 135 147 151 vykonajú počas roka cca 560 tisíc kilometrov, s priemerným využitím iba 1-7 cestujúcimi na spoj. Po zohľadnení nákladov prevádzky minibusových liniek, i nášho odhadu tržieb vychádza vysoko neprieznivý pomer krytia nákladov tržbami: 0,13 (teda 1 € nákladov týchto liniek je krytých iba 13 centami tržieb od cestujúcich a zvyšok predstavuje stratu z ich prevádzky). Upozorňujeme, že toto je len náš odhad na základe kilometrických výkonov (počet spojov x dĺžka kola x počet dní) a priemerného počtu cestujúcich počas našich prieskumov, po zohľadnení demografickej štruktúry cestujúcich týchto liniek. Skutočnú stratovosť týchto liniek pozná iba dopravca, resp. objednávateľ výkonov. V kontexte hľadania úsporných opatrení (keďže v rokoch 2006-2010 sa zvýšil objem odjazdených kilometrov o 10%, resp. 4 mil. vzkm), v čase obmedzených finančných zdrojov mesta je na zváženie, či je verejným záujmom prevádzkovanie všetkých týchto liniek.

Možnými riešeniami by bolo nahradenie viacerých liniek v rovnakej lokalite jednou (už sa spojila 180+82=89 v Petržalke, bolo by možné pokračovať napr. 35+36+135 = 36 v trase Tesco Lamač – Borská – Kuklovská v Karlovej Vsi), obmedzenie doby prevádzky v čase, keď nie sú vôbec využívané (napríklad večerná prevádzka liniek 27 36 147 151), či úplné prehodnotenie významu ich existencie.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.