Veselé Vianoce v podaní DPB

Vianoce by mali byť sviatkami radosti, pokoja a hojnosti. Hojnosť je však práve to, čo chýba v doprave - nie je hojnosť cestujúcich, a tak dopravcovia obmedzujú spoje. Výnimkou neboli ani tieto Vianoce, DPB skrátil dennú premávku po 18. hodinu a od 18:30 jazdili nočné spoje. Je to jeden z možných postupov, ktorý zostávajúcim cestujúcim ponúkne základnú dopravu a časti zamestnancov možnosť tráviť viac času so svojimi blízkymi. Samozrejme u cestujúcich, ktorí sa nedostatočne informujú, môžu nastať problémy s orientáciou v doprave. A práve preto by malo ako hodinky fungovať všetko to, čo je napísané na vianočnom ozname o zmene premávky MHD, aby už beztak dezorientovaní cestujúci nemali v MHD úplný chaos.

Redakcia imhd.sk bola otestovať, ako tento systém v praxi funguje. Nočný spoj N33, na ktorý sme hodlali nastúpiť na Malej scéne, a ktorý mal ísť 22:11, prišiel 22:20. Vozidlo na vnútornom displeji nezobrazovalo ani zastávky ani trasu, takže ten, kto pred nastúpením nepoznal trasu, sa ju prostredníctvom na to určených informačných zariadení nedozvedel. Niektorí vodiči jednoducho ani 11 rokov od začiatku celoplošného používania palubných počítačov doteraz nevedia ako ich poriadne ovládať.

Keď autobus dorazil 22:27 na Hlavnú stanicu, hneď bolo jasné, že niečo nefunguje. Zo štrnástich nočných liniek majúcich odchod 22:30 čakali na stanici len 4 vozidlá. Postupne síce prichádzali ďalšie autobusy, no ani 5 minút po plánovanom odchode sa nikto k odchodu nepripravoval. Niektorí vodiči, ktorí už pristavili vozidlá na nástupište, ignorovali cestujúcich stojacich v daždi a vetre a stláčajúcich tlačidlá na otváranie dverí. Vodič linky N53 sa radšej v teple zhováral s kolegami a na staršiu pani pokúšajúcu sa dostať do autobusu sa iba dvakrát ozval rozkaz "pani, zostaňte vonku!". Našťastie nie všetci vodiči sa zachovali takto, vodička linky N80 umožnila nástup cestujúcim do tepla.

Keďže cestujúcim neprišiel nič povedať dispečer, upreli sme zrak na elektronickú tabuľu, kde obvykle bývajú zobrazené najbližšie spoje. Videli sme len tmu. Elektronické tabule sa obvykle inštalujú preto, že dokážu na rozdiel od papierových cestovných poriadkov zobraziť dynamické informácie, odchýlky a upozornenia. DPB tak mohol zobraziť aspoň ospravedlnenie a informáciu o dôvodoch meškania a predpokladanom odchode - rovnako ako to robia železnice v neďalekej staničnej budove. Nestalo sa tak.

Meškanie nočných spojov môže nastať z viacerých dôvodov, no neinformovanie cestujúcich, nechanie ich čakať v zime vonku a nezobrazovanie základných informácií môže nastať iba vtedy, ak nemá dopravný podnik o cestujúcich dostatočný záujem. Aj jednotlivci tak vedia urobiť zlé meno celému podniku. To napokon potvrdzuje aj skúsenosť nášho čitateľa: "Mimoriadna pochvala vodičovi N56 #3526 s príchodom na Hečkovu o cca 19:05), kedy úžasný vodič N55 #3405) zavrel dvere pred nosom a nenechal prestúpiť ľudí (čo som mimochodom vôbec nepochopil, keďže prišiel presne s N56). Tento vodič ma duchaplne zobral do voza a letel so mnou až na Peknú cestu, aby som mohol prestúpiť." Linka N55 pritom nadväzuje na linku N56 a je povinná vyčkávať na prestup cestujúcich.

Aj po týchto "veselých" vianočných skúsenostiach si možno na budúce Vianoce budú niektorí cestujúci želať pod stromček iný dopravný podnik. Či sa ich okruh zvýši, závisí aj od toho, ako bude zvládnutá doprava na Silvestra.

Poznámka: Podľa informácií z dispečerského fóra na imhd.sk bola dôvodom meškania porucha trolejbusu o 20:50 na nočnej linke N72, ktorá bola nahradená príliš neskoro.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.