V Karlovej Vsi jazdí 2,5-krát viac trolejbusov a autobusov ako v roku 2006

Pred zavedením trolejbusov dopravu na Dlhé diely zabezpečovalo 11 krátkych TAM-BUSov liniek 32 a 33, ktoré premávali v špičke v 5-minútovom intervale (linka 33) resp. 20-minútovom intervale (linka 32). Spojenie žiakov z Dlhých dielov do škôl v Karlovej Vsi zabezpečuje dodnes špeciálny školský autobus. Ponúkaná kapacita nestačila uspokojovať dopyt, preto bolo nutné nahradiť tieto vozidlá kapacitnejšími.

Od 4.9.2006 začali premávať na linke 33 kĺbové trolejbusy s pomocným dieselovým pohonom, pričom v rannej špičke zachádzali aj k Novému mostu. Od októbra 2006 premávali trolejbusy v špičkovom intervale 5 minút ráno a 7-8 minút odpoludnia, pričom bol zlepšený aj interval na linke 32, kde naďalej premávali TAM-BUSy. Ponúkaná kapacita sa v rannej špičke zvýšila o 46%, pričom počet vozidiel v oblasti sa zvýšila o 2, teda v oblasti premávalo spolu 6 trolejbusov a 7 autobusov).

O rok neskôr sa 3.9.2007 zlepšila doprava od električiek aj odpoludnia, keď trolejbusy linky 33 začali premávať v 6-minútovom intervale, aby zvládali prepraviť pohodlnejšie všetkých cestujúcich aj v prípade príchodu väčšieho počtu električiek naraz. V priebehu jesene 2007 sa riešilo aj kapacitné posilnenie spoja cca 6:30 z Dlhých dielov v smere na Kramáre špeciálnymi posilovými spojmi.

V nasledujúcom roku sa od 2.9.2008 zlepšil špičkový interval linky 32 ráno z 15 na 10 minút a odpoludnia z 15 na 12 minút. V decembri 2008 sa za účelom zlepšenia dopravnej obsluhy zaviedla na Dlhé diely nová linka 35 premávajúca do odľahlejších lokalít.

V januári 2009 došlo k dočasnému zrušeniu zachádzania trolejbusov linky 133 pod Nový most a na linke 33 sa vytvoril pravidelný 5-minútový interval. Zlepšil sa aj sedlový, víkendový a večerný interval linky 33 na 10 minút. Linka 32 začala zachádzať cez Baníkovu, čím sa obnovila obsluha tejto časti Karlovej Vsi. Takto sa docielil nárast ponúkanej kapacity o 71% oproti stavu pred zavedením trolejbusov, pričom počet vozidiel i kilometrov vykonávaných týmito linkami vzrástol len o cca 1/3.

Od 9.2.2009 sa zaviedla pre Dlhé diely nová priama expresná autobusová linka 133 spájajúca Dlhé diely s centrom (Nová budova SND). Trasa tejto linky z veľkej časti viedla a vedie pozdĺž električkových a trolejbusových tratí. Na linky 32 a 133 boli nasadené najnovšie autobusy SOR BN 10.5.

Od 23.2.2009 sa vytvoril medzi linkami 32 33 a 133 následný špičkový interval 3 minúty, v sedle sa zlepšil interval linky 32 z 30 na 20 minút. Na linky 32 a 133 boli nasadené najnovšie vozidlá typu Tedom, ktoré nahradili už staršie (niekoľkomesačné) vozidlá typu SOR BN 10.5.

Od 3.9.2009 pribudla v oblasti Dlhých dielov ďalšia autobusová linka – 135 – ktorá okrem zlepšenia dopravnej obsluhy ďalšieho územia Karlovej Vsi spolu s linkou 35 vytvorila 15-minutový následný interval na variantnej trase na Dlhé diely z Borskej.

Od 26.9.2009 sa zaviedla v Karlovej Vsi ďalšia nová linka – 36 – ktorá poskytla bezprestupové spojenie severnej časti Karlovej Vsi s nákupným centrom Tesco Lamač v trase cez Harmincovu a Polianky s intervalom 20 minút.

Od 12.10.2009 sa na expresnej linke 133 premávajúcej v trasách električiek a trolejbusov zmenil interval z 12 na 6 minút, pričom ako bonus rovnakým spôsobom bol zlepšený interval aj v odpoludňajšej špičke.

Od 4.11.2009 bola v Karlovej Vsi počas uplynulých troch mesiacov zavedená už tretia nová linka – 139 – ktorá zlepšila dopravnú obsluhu v časti Karlova Ves – Staré grunty.

V súčasnosti dopravu na Dlhé diely zabezpečujú už len vozidlá, ktoré sú nízkopodlažné. Tento prísny štandard kvality (vzhľadom na nízke percentuálne zastúpenie nízkopodlažných vozidiel v MHD v Bratislave) sa vzťahujú aj na záložné vozidlá v prípade výpadku bežne vypravovaných vozidiel. Počas celého obdobia sa na sídlisku Dlhé diely testovali všetky nové vozidlá, ktoré boli DPB zapožičané od výrobcov, a preto je možné predpokladať, že po dodaní nových kĺbových vozidiel budú tieto vypravované aj na linky 32 a 133.

Kým pri zavedení trolejbusov sa zvýšil počet vozidiel obsluhujúcich Dlhé diely z 11 na 13 vozidiel, za súčasného zvýšenia kapacity o 46%, zvýšením počtu priamych spojov z Dlhých dielov do centra sa zvýšil počet vypravovaných vozidiel v tejto oblasti na 24 vozidiel, (218% oproti júnu 2006), pričom kapacita sa zvýšila o 93% oproti východiskovému stavu pred zavedením trolejbusov. Tieto vozidlá podľa nášho odhadu vykonajú približne 2x viac kilometrov, než bol stav pri zavedení trolejbusov, keďže sa začali preferovať priame spojenia pred prestupnými.

K zlepšeniu dopravnej obsluhy nedošlo len na sídlisku Dlhé diely, ale aj v iných lokalitách Karlovej Vsi, kde popri 2-minutovom následnom intervale električiek šiestich liniek premáva 5 trolejbusov a 22 autobusov. Pred zavedením trolejbusovej dopravy to bol rovnaký rozsah električkovej dopravy a 11 autobusov. Počet vozidiel cestnej dopravy vypravovaných v Karlovej Vsi predstavuje 245% stavu z júna 2006. Počet liniek sa za uvedené obdobie zvýšil pre tento typ dopravy z 2 (32 a 33) na 7 (32, 33, 35, 36, 133, 135, 139), čo predstavuje 350% pôvodného stavu.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.