Kocúrkovo u autobusov v DPB pokračuje

Ak sa tlačíte v autobuse, problém nemusí byť vždy ten, že dopravný podnik nemá adekvátne autobusy. Problémom môže byť aj to, ak dopravný podnik autobusy má, ale drží ich takpovediac zamknuté v garáži. Už dlhší čas upozorňujeme na nelogické rozhodovanie, či nerovnomerné využívanie autobusov medzi jednotlivými prevádzkami podniku. Na nelogickosť nedoplácajú nielen cestujúci zníženou kvalitou cestovania, ale všetci obyvatelia, pretože prostriedky daňových poplatníkov sú vynakladané neekonomicky.

Vozovňa Petržalka zabezpečuje najvyššiu výpravu autobusov spomedzi všetkých štyroch prevádzok (Trnávka, Jurajov dvor, Krasňany, Petržalka), keďže práve z nej vychádza prevažná väčšina autobusov denne obsluhujúcich najľudnatejšie sídlisko Bratislavy – Petržalku. Avšak práve táto vozovňa už dlhodobo (prakticky od vyradenia Ikarusov 280) zápasí s nedostatkom autobusov, prevažne tých kapacitnejších – kĺbových. Je až neuveriteľné sledovať riešenia, ktoré manažment divízie autobusy postupne vyskúšal.

Najprv, na jar 2008 boli Ikarusy 280 nahradzované krátkymi (12-metrovými), kapacitne nepostačujúcimi vozidlami Ikarus 415, ktorými vozovňa Petržalka v tom čase disponovala, pričom iná prevádzka (vozovňa Trnávka) v tom čase nasadzovala 18-metrové kĺbové vozidlá aj na linky, kde to kapacitne nebolo potrebné a kde mali byť vypravované 15-metrové Solarisy. Počas prázdnin v lete 2008 dojazdili aj všetky kĺbové Ikarusy radu 283 vypravované z Petržalky, ktorých čiastočnou náhradou bolo prenajatie kĺbových vozidiel z Banskej Bystrice, pričom ani tie však vtedy neskončili všetky v Petržalke a ďalším z riešení bolo zhoršenie intervalu v rannej špičke na nosnej linke 95 k septembru 2008, aby sa zabezpečila výprava aspoň ostatných liniek v plnom rozsahu. Tým sa znížila kapacita na linke 95 pre Petržalčanov o 25%. V snahe šetriť neefektívne presuny vozidiel (výjazdy a dojazdy do garáže) dopravca na jednej strane postupne zvyšoval počet vypravovaných vozidiel z Petržalky na úkor iných, vzdialenejších prevádzok, avšak bez adekvátneho presunu vozidiel. V súvislosti so zaradením do premávky nových autobusov SOR BN 10.5 na linku 32 boli na prelome 2008/2009 do petržalskej vozovne preradené z Vozovne Krasňany už nepotrebné posledné 4 naftové Karosy B 732 s vekom 16 až 19 rokov.

Nízka rezerva, vysoký vek vozidiel i vysoký počet nabehaných kilometrov sa podpísali pod vyšší počet odstavených vozidiel v zime 2008/2009, ktorých nedostatok v Petržalke sa divízia autobusy rozhodla riešiť tentokrát každodenným presúvaním najstarších vozidiel Karosa 732 CNG, ktoré nielenže kapacitne nestačili nahrádzať kĺbové autobusy na najvyťaženejších linkách, ale kvôli potrebe tankovať plyn sa v noci vždy presúvali na Trnávku, do plničky CNG. Neefektívne výkony bez cestujúcich narastali, avšak keďže aj tie sú dotované zo strany mesta, pre DPB to nebol problém. Paradoxné je, že v tom čase boli na Trnávke málo využívané krátke a najmä dieslové vozidlá značky Ikarus 415, ktoré by v prípade presunu do Petržalky tam mohli aj nocovať, aj tankovať.

Po dodaní nových vozidiel značky Tedom a ich nasadení na linky 32 a 133 sa už zdalo, že uvoľnené autobusy značky Ikarus 415 z Trnávky by sa mohli presunúť “na dožitie” do Petržalky, avšak mnohé z nich „náhle skorodovali“ (napríklad #1004, #1006, #1010) a boli vo veku 11 - 12 rokov vyradené, pričom 16 – 19 ročné Karosy (4081 - 4084) sú stále v každodennej premávke a často nahrádzajú kĺbové autobusy. Napríklad, vozidlu #4081 už minimálne dvakrát počas jazdy s cestujúcimi vypadol motor, avšak toto vozidlo je vždy rýchlo opravené a ďalej slúži cestujúcim.

V septembri 2009 došlo k presunom výpravy niektorých liniek do Petržalky, t. j. napríklad na linke 83 jazdí viac vozidiel z Petržalky ako doposiaľ. Tieto presuny a navýšenie výpravy Petržalke síce šetria neproduktívne kilometre, avšak opäť nastali bez riešenia nedostatočnej rezervy v Petržalky. A tak kým na ostatných prevádzkach už dochádza k obnove vozidlového parku, obyvatelia Petržalky sa na základe vyššie spomínaných rozhodnutí vedenia Divízie autobusy nielen musia voziť prevažne v najstarších autobusoch, ale aj potlačiť, keďže kĺbové vozidlá sú nahrádzané kratšími, napríklad na linkách 93 a 94. Podľa našich prepočtov má Vozovňa Trnávka rezervu 24% kĺbových autobusov, Vozovňa Jurajov dvor 32%, ale Vozovňa Petržalka len 6%

Predseda predstavenstva DPB, a. s. sa pre Bratislavské noviny vyjadril, že sa z kĺbových autobusov urobil fetiš. Ak sa však pozrieme v pracovný deň v čase rannej špičky na zastávku Zochova, z "fetišu" sa pre nekompetentné rozhodnutia na divízii autobusy stáva reálny problém, keď ľudia z Petržalky cestujú aj v preplnených krátkych vozidlách. DPB má už teraz v silách urobiť petržalskú MHD aspoň rovnako kvalitnú ako pred septembrom 2008, kedy sa začali redukcie. Ku skutočnej kvalite však potrebuje nové vozidlá, a to nielen dĺžkok 9,5 m, 10,5 m a 12 m.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.