Na nejednotnosť v otváraní dverí doplácajú cestujúci

Nejednotnosť v používaní tzv. dopytového otvárania dverí vo vozidlách bratislavskej MHD, kedy si cestujúci pri nástupe/výstupe otvoria dvere stlačením tlačidla, prináša často konfliktné situácie medzi cestujúcimi a vodičmi. Dopytové otváranie dverí Dopravný podnik Bratislava (DPB) prvýkrát zaviedol v prvej polovici 90-tych rokov minulého storočia po dodávke nových električiek typu T6A5, ktoré boli týmto systémom vybavené od výroby. O tejto novinke DPB informoval cestujúcu verejnosť prostredníctvom informačných letákov. Následne bolo postupne dopytové otváranie dverí nainštalované aj do starších električiek a taktiež sa štandardne montovalo do rekonštruovaných vozidiel. V súčasnosti sa dopytové otváranie dverí už využíva vo všetkých električkách a cestujúci sú na tento systém zvyknutí.

Dopytové otváranie dverí na trolejbusoch sa prvýkrát použilo na nových kĺbových trolejbusoch Škoda 15 TrM prevádzkovaných od roku 1998. Odvtedy sa stalo štandardom pri nových vozidlách a od roku 2005 aj pri rekonštruovaných a modernizovaných vozidlách. Aj v trolejbusoch si cestujúci zvykli na potrebu stlačenia tlačidla pred výstupom/nástupom v prípade, že je vozidlo týmto systémom vybavené.

Na autobusoch dopravný podnik systém dopytového otvárania dverí doteraz nezaviedol, hoci novododávané vozidlá od druhej polovice 90-tych rokov sú tlačidlami otvárania dverí vybavené od výroby. Naopak, do modernizovaných autobusov si DPB tento systém neobjednáva. Cestujúci, z trolejbusov a električiek naučení na potrebu stlačenia tlačidla pri výstupe/nástupe, automaticky stlačia príslušné tlačidlo pri dverách aj v autobusoch a práve to býva zdrojom konfliktov medzi cestujúcimi a vodičmi. Stlačenie tlačidla je vo väčšine prípadov vodičovi signalizované krátkym pípnutím a rozsvietením kontrolky príslušných dverí, okrem systému v autobusoch SOR B 9.5, kedy sa celým autobusom ozve dlhšie prerušované pípanie. Cestujúci sa však za to často dočkajú od vodiča rôznych nepríjemných zvukových znamení, v tom horšom prípade aj spŕšky nadávok. Posledný príklad je z Dlhých dielov, kde DPB v uplynulých dňoch nasadil nové autobusy SOR BN 10.5 vybavené dopytovým otváraním dverí. Jeden z vodičov nového autobusu zakaždým, keď niekto stlačil tlačidlo otvárania dverí, cestujúcich "odmenil" počas jazdy neprimerane dlhým prerušovaným pípaním signalizácie zatvárania dverí. V niektorých autobusoch sa cestujúci môžu stretnúť s rôznymi znefunkčeniami tlačidiel otvárania dverí, počnúc prelepením tlačidla lepiacou páskou a končiac prelepením vonkajších tlačidiel rôznymi kolieskami, prípadne "osvetou" v podobe nie práve najzdvorilejších vysvetliviek k tlačidlám.

Otázkou teda zostáva, prečo DPB objednáva nové autobusy vybavené dopytovým otváraním dverí, ak sa tento systém nevyužíva a stále je zdrojom konfliktov medzi cestujúcou verejnosťou a vodičmi. V ankete na stránkach imhd.sk, ktorá prebehla od 24.11.2008 do 3.12.2008 sa 43 % z 1346 respondentov vyjadrilo, že sa už stretli s neprimeranou reakciou vodiča po stlačení nesprávneho tlačidla pred vystupovaním a z nich 12 % sa s týmto javom stretáva často.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.